Bo
door Boze buurvrouw Jan 6, 2024 om 17:14
Vrije tijd & tuin
Buren hebben schutting 30 cm meer de poort in geplaatst mag dit

Onze achterburen hebben een nieuwe schutting geplaatst. Het 1e stuk staat zo dat de poort 5 stoeptegels = 1.50 cm breed is. Nu hebben ze ook een deel schutting achter de schuur geplaatst( dit was er voorheen niet)  en dat stuk staat 30 cm( 1 stoeptegel)  meer richting ons.
Dit stuk is precies bij onze poortdeur waardoor mijn man dus niet meer naar buiten kan met zijn motor.
Mag en kan dit zomaar?

14105 15 Rapporteer
sw
door swat1500 - Jan 6, 2024 om 17:33
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang de schutting op hun eigen grond staat mag dit .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2024 om 17:37
16870 Antwoorden / 202 Vragen

De belangrijkste vraag is of de schutting dan wel geheel op het terrein van uw achterburen straat en zo niet, dan kunt u terecht bezwaar maken en dat kunt u zelfs indien het sccuttindeel op de erfgresn staat want dan is het mandelig en had u toestemming moeten geven en is het zelfs dan 50% uw eigendom.

Dit is op zich 'een aardige'zaak voor 'De rijdende rechter' of Mr. Frank Visser. Voor nader advies en hoe procedureel te handelen: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl Heeft u een rechtsbijsandsverzekering, benader dan de verzekeraar om hulp.

In ieder geval heb ikmde indruk dat het niet kan. M.b.t. erfgrens kunt u https://www.kadaster.nl/ benaderen. Let op, er zijn ook andere sites waar u gegevens kunt ophalen maar let dan goed op wat dan de kosten zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 6, 2024 om 17:41
2074 Antwoorden / Vragen

Zo te zien staat de schutting op het pad dat waarschijnlijk mandelig is, zo ja mag dit zeker niet. Ik zou niet gaan discussiëren, want dit gaat munten kosten en dan reageren mensen vaak niet rationeel.. Zet er direct een advocaat op en laat die een brief opstellen en dreigen met een kortgeding, mits dat van toepassing is natuurlijk, want anders gaan mensen rekken en denken dat ze er wel onderuit komen. Het moet ze direct duidelijk zijn dat afbreken de goedkoopste optie is en hopenlijk doen ze dat dan ook want anders kan het jaren duren.

ne
door neodutchio - Jan 6, 2024 om 17:53
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als het om koophuizen gaat, wat staat er in de overeenkomst qua achterpad? Normaal gesproken is dat een mandelig pad die voor de helft van de breedte eigendom is van het aangrenzende perceel. Er moet beschreven staan hoe breed dit pad moet zijn.
Ooit is er een grapjas geweest bij de Rijdende Rechter die het hele pad dicht gemaakt had. Hij moest alles weer afbreken.

Bo
door Boze buurvrouw Jan 10, 2024 om 20:23
Antwoorden / 1 Vragen

In ons koopcontract staat dat inderdaad 75 cm bij onze grond hoort.
De andere 75 cm zou dan van hun zijn maar mag je daar mee doen wat je wil dan? Of mag je je schutting daar niet zomaar verplaatsen ookal staat het in het kadaster als jou grond?

ne
door neodutchio Jan 11, 2024 om 09:51
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Neen, daar mogen ze niets mee doen. Die 75cm is dan wel hun eigendom, maar moet vrijgehouden worden als doorgang.

wi
door wilhelmina59 - Jan 6, 2024 om 18:09
516 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou hier geen energie in steken maar gewoon een advocaat op zetten.

rj
door rjw Jan 8, 2024 om 07:30
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Precies. Gewoon direct de relatie met de buren onder het nulpunt brengen. Je kunt maar beter direct ruzie krijgen. Dan heb je dat alvast gehad.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 9, 2024 om 18:21
2074 Antwoorden / Vragen

De relatie met complete asocialen die schaamteloos hun schutting in het gemeenschappelijke pad zetten? Maar goed, het is natuurlijk niet verboden een kopje thee te gaan drinken, maar ik voorspel dat als het duidelijk wordt dat TS de schutting afgebroken wil hebben de sfeer direct op nul zit.

Bo
door Boze buurvrouw Jan 10, 2024 om 20:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ja die sfeer is al.aardig naar nul gezakt. De eigenaresse woont er overigens niet zelf maar verhuurd haar huis onder. Ze zijn al 1,5 maand.bezig met het plaatsen en de keer dat we even een rustig gesprek wilde, was er volop agressie en werd er met palen gegooid. Dus denk inderdaad dat ik mijn rechtsbijstand verzekering maar eens ga benaderen.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 8, 2024 om 08:05
429 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer dit eerst netjes op te lossen, Uw buren bestoken met schuttingtaal kan altijd nog als ze niet willen luisteren.

@q
door @qwerty@ - Jan 8, 2024 om 11:03
69 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij staat hun schuur ook over de grens, dat is dus dubbel fout.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 8, 2024 om 12:23
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Zeker de moeite waard om ook na te gaan!

jewee
door jewee - Jan 8, 2024 om 12:19
61 Antwoorden / Vragen

Kijk even naar de foto.....
Schutting staat nu in gezamenlijke achterom.
1. Ik zou eerst de buren vragen waarom en uitleggen dat het problemen met motor oplevert
2.eventueel gemeente.

Fr
door FredKlein - Jan 8, 2024 om 12:27
1 Antwoorden / Vragen

Volgens mij moet de gang onbelemmerd toegang geven aan de hulpdiensten (brandweer, politie e.d.) lijkt me dat er hier een ongewenst obstakel is.

jp
door jpls - Jan 8, 2024 om 12:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

DIT MAG NIET. Wanneer het gangpad aan de achterzijde tussen de woningen loopt dan is dat gangpad voor de helft eigendom van iedere aanliggende buur. Volgens de koopakte of huurcontract ben je verplicht deze over de volle breedte en lengte zonder obstakels of wat dan ook toegankelijk te houden. Een soort recht van overpad. Het onderhpoud aan dit pad is ook voor de helft van ieder aangrenzende buur.

Regels achterpad

Een achterpad deelt u met uw buren. Voor de veiligheid van u en uw buren is het belangrijk om het achterpad zo vrij mogelijk te houden. Achterpaden dienen immers als vluchtweg bij calamiteiten. Daarnaast zorgt een net en toegankelijk achterpad voor een veilig(er) gevoel.

Van wie is het achterpad?

Veel bewoners denken dat de gemeente altijd eigenaar is van het achterpad bij woningen. Dit is vaak niet zo. De bewoners die het achterpad delen zijn meestal samen verantwoordelijk voor het onderhoud en het netjes houden hiervan. Is de bewoner een huurder dan is de verhuurder de eigenaar. Maar, de bewoner zelf is verantwoordelijk voor het onderhoud van het eigen deel van het achterpad. Is de bewoner een koper, dan is de koper meestal eigenaar van het eigen deel van het achterpad. U bent dus samen met uw buren verantwoordelijk voor het gehele achterpad. Het onderhoud van tuin en achterpad voor een huurder is opgenomen in de huurovereenkomst. Bij eigendom is dit opgenomen in het koopcontract.

Geen opslagplaats

Het is niet de bedoeling om het achterpad als opslagplaats, werkplaats of stortplaats voor afval te gebruiken. Parkeer hier ook niet uw bak aan huis, voertuigen, aanhangers of caravans.

Waar ligt de erfgrens?

De erfgrens ligt in het midden van het achterpad. U deelt dus uw deel van het achterpad met een bewoner tegenover u.

Wie moet de bestrating onderhouden?

U bent met elkaar verantwoordelijk voor een nette bestrating. Dit geldt zowel voor de koper als de huurder.

Wie verwijdert onkruid en ruimt rommel op?

U bent met elkaar verantwoordelijk voor het netjes en begaanbaar houden van het achterpad. Het weghalen van onkruid en zwerfvuil is dus uw taak. Wij adviseren om dit samen met uw buren te doen. Vele handen maken licht werk.

Ruimt gemeente (zwerf)afval op in het achterpad?

Nee, de gemeente ruimt geen (zwerf)aval op. Dat moeten de bewoners zelf doen.

Wat kan ik doen aan een overhangende heg?

Een heg bij het achterpad moet regelmatig bijgehouden worden. Het is niet de bedoeling dat de heg zo uitgroeit dat het de doorgang en het zicht van het achterpad belemmert. Bewoners moeten eenvoudig met een fiets of minicontainer op het achterpad kunnen lopen. Een overhangende heg of begroeiing is bovendien een mooie plek voor inbrekers om zich te verschuilen: zij worden niet opgemerkt.

Mag ik mijn hond uitlaten in het achterpad?

U mag met uw hond door het achterpad lopen. Wanneer uw hond hier poept, dan is het wel zo netjes om dit, net als op straat, op te ruimen.

Mijn achterpad is helemaal dicht betegeld. Mag dat?

Ja dit mag. Maar de vraag is of dit handig is. Er ontstaat dan een afgesloten bak waardoor (regen)water niet meer gemakkelijk weg kan stromen. Hierdoor ontstaan er grote plassen, bijvoorbeeld tijdens een regenbui. Wij zien soms plekken waarbij alles is dicht betegeld. Hierdoor kan het water nergens meer heen. Het is handig om vanaf de schuur 1 tegel breed vrij te houden. Dit vrije gedeelte kunt u bijvoorbeeld opvullen met grind; dit laat goed water door.

Mogen wij samen het achterpad opknappen?

Ja dit is mogelijk. U zult alleen in gesprek moeten gaan met de andere bewoners die aan het achterpad grenzen. En wanneer u een huurhuis heeft, dan doet u dit in overleg met de verhuurder.

Mag het pad worden afgesloten?

Nee, u mag het achterpad niet afsluiten. De eigenaar geeft automatisch aan de andere bewoners 'het recht op overpad'. Oftewel iedereen moet vrij door de achterpaden kunnen lopen.

Ben ik verantwoordelijk voor letsel bij verzakte tegels?

Ja. Is uw deel van het achterpad verzakt en loopt iemand hierdoor letsel op, dan bent u aansprakelijk.

fo
door foutjebedankt - Jan 8, 2024 om 14:01
16 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou graag de andere zijde van de brandgang willen zien mbt de bergingen verder in de brandgang en aantal tegels daar.

mo
door mof - Jan 8, 2024 om 14:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik het zie is de schuur te groot voor de plek waar die is gebouwd en staat ook al deels over de eerste strook stoeptegels. Het paadje ziet eruit alsof het niet bij de woning hoort en het danwel een gemeenschappelijk eigendom is danwel gemeente eigendom is. Dan is dit dus gewoon diefstal van gemeenschappelijke danwel gemeentegrond. U, uw medebewoners danwel de gemeente heeft 20 jaar  de tijd om te klagen. Anders verjaart het. Dit mag denk ik niet. En al helemaal niet "zomaar".

1paul
door 1paul - Jan 8, 2024 om 15:25
3161 Antwoorden / 0 Vragen

nee, dit mag niet zomaar, deze grond moet van hun zijn, ze moeten dit dus in eigendom hebben, dan moet er ook nog bij de gemeente beschreven staan wat wel en wat niet mag.

men moet dus een melding hebben gedaan bij de gemeente of eventueel zelfs een vergunning aangevraagd hebben om dit zo te doen.

nu zie ik dat dit deel een steeg is wat ook wel een zogenaamde brandgang genoemd word, ga naar de gemeente, neem foto's mee van de situatie en vraag daar of dit zo is toegestaan en of er een vergunning voor is afgegeven!

is dit allemaal niet gedaan dien dan een handhavingsverzoek in bij de gemeente en wel zo dat men de situatie weer ongedaan laat maken!!

Bo
door Boze buurvrouw Jan 10, 2024 om 20:18
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de gemeente al benaderd en dit gaat om eigen grond en niet de grond van de gemeente. In ons koopcontract staat dat de helft van ons is en dat zou gaan om 75 cm

1paul
door 1paul Jan 11, 2024 om 08:34
3161 Antwoorden / 0 Vragen

het is een brandgang zoek dus uit wat de bestemming is van deze grond, ook daarvoor moet je bij de gemeente zijn en dat bepaald mede wat men op die grond mag doen of niet mag doen.
staat er bestemd voor brandgang dan zal men de bebouwing moeten weghalen, vandaar ook wat ik hierboven al schreef wat ik daar schreef..

ik kan me niet voorstellen dat dit mag, als een ieder dit zou doen is de brandgang weg namelijk!!

Mi
door Michael Smeer - Jan 8, 2024 om 18:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me een typisch gevalletje voor de rijdende rechter. Er spelen meerdere factor mee. Schutting op eigen grond of niet, is er sprake van recht van overpad, etc. Lijkt me nogal ingewikkeld om dit zelf uit te zoeken en je gelijk te krijgen.

he
door het Juridisch Loket - Jan 9, 2024 om 16:01
1 Antwoorden / Vragen

Nog even als toevoeging, eigenlijk correctie, op de goede tip van @Heremietkreeft: het telefoonnummer van het Juridisch Loket is 0800-8020 en dat is een gratis nummer.

www.juridischloket.nl