door 33.jansen p Jul 9, 2012 om 10:06
Vrije tijd & tuin

Conniferen

Bomen moeten 120 cm uit de rooilijn staan,geld dit ook voor conniferen van 300cm hoog

1838 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 9, 2012 om 10:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens Burgerlijk Wetboek 5 art. 42 moeten bomen een minimale afstand van 2 meter tot de erfgrens hebben en heesters en heggen een halve meter:

Artikel 42

1. Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.

2. De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.

3. De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen, heesters of heggen die niet hoger reiken dan de scheidsmuur tussen de erven.

4. Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van de schade, ontstaan na het tijdstip waartegen tot opheffing van die toestand is aangemaand.

-------
Vallen die coniferen onder bomen of heesters/heggen?

Vladja

vladja
door vladja - Jul 9, 2012 om 11:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Lees hier: wat de bomenstichting daarover schrijft...

Geeft ook geen uitsluitsel.

Vladja

Ja
door JanvanAlles - Jul 11, 2012 om 11:37
333 Antwoorden / 1 Vragen

Uit eigen ervaring ivm gezeur van buren van mijn vader (toen vader al overleden was overigens) het volgende.
De vorige buren van mijn vader hadden met zijn toestemming coniferen op de erfafscheiding gezet. De latere buren welke daar 15 jaar zoonden en er niets over zeiden begonnen na pap's overlijden ineens te zeuren over die haag (die dus iig voor 50% hun eigendom was.
Om een lang verhaal kort te maken: volgens mijn advocaat dienen coniferen mist bedoeld als haag en niet met gezamenlijk goedkeuren geplant op 50cm vd erfafscheiding te staan. Indien het gaat om een solitair geldt de afstand van 2 meter vd erfafscheiding (wordt dan aangemerkt als boom).
(overigens hebben die buren bakzeil moeten halen omdat ik met foto's kon aantonen dat die haag er al 26 jaar stond dus verjaard.)

Ja
door JanvanAlles - Jul 11, 2012 om 11:43
333 Antwoorden / 1 Vragen

(overigens saillant detail: 2 weken laten verkocht ik mijn vaders huis aan kennissen van diezelfde buren. De haag staat er nu, 3,5 jaar later, nog steeds...)

hutch
door hutch - Jul 11, 2012 om 12:30
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Conniferen vallen onder struiken/heesters/heggen enz.
Een connifeer is dus geen boom, ook niet als deze 3 meter hoog is.
Dus moet een connifeer tenminste 50 cm uit de scheidslijn (erfgrens) blijven.

Uiteraard kan dit plaatselijk verschillen, dus voor alle zekerheid toch de Algemene Plaatselijke Verordening van uw gemeente raadplegen.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Jul 11, 2012 om 12:32
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Aanvulling: de minimale afstand van de erfgrens tot aan de struik/boom is te rekenen vanaf het hart van die struik/boom.

sk
door skyjack - Jul 11, 2012 om 12:58
121 Antwoorden / 0 Vragen

Een losee conifeer is een boom en een rijtje wordt gezien als haag.

Overigens is het goed te weten dat de 2 meter grens voor bomen en de 50 cm grens voor hagen niet dwingend recht zijn. De gemeente mag andere afstanden bepalen via de plaatselijke verordeningen.

Vraag dus eerst even na wat de grenzen volgens de gemeente zijn. Heeft de gemeente zelf niets bepaald, dan moet je uitgaan van de wettelijke grenzen van 2 meter en 50 cm.