Ki
door Kilba708 Apr 29, 2020 om 08:21
Vrije tijd & tuin

De afvoer van mijn buurman zijn schuur loopt richting mijn achtertuin

Mijn achterbuurman heeft zijn afvoer van zijn schuur via de grond, richting mijn achtertuin aangesloten. Hier is al een redelijke kuil ontstaan.

Voorheen stond hier een grote haag waardoor het niet bekend en zichtbaar was.

Mag dit wettelijk gezien?

16878 9 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Apr 29, 2020 om 08:34
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Nee dat mag niet als deze werkelijk in uw tuin uitloopt. Voor zover ik het kan zien is de hemelwaterafvoer op een buis aangesloten maar waar loopt deze heen. Gezien waar de heg heeft gestaan vraag ik mij af of de plaats waar die buis loopt uw tuin tuin is omdat de heg mogelijk op de erfscheiding heeft gestaan. Loost de pijp echt op uw tuin ga dan even met de buurman praten en vertel hem het probleem, mogelijk is deze zich van geen kwaad bewust.

panter22
door panter22 - Apr 29, 2020 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Regenwater moet je op je eigen tuin afvoeren. Maar je mag best als buren onderling een andere afspraak maken.
Als daar een grote haag stond, dan zou die afvoer ook geen probleem moeten zijn. Maar nu je die haag weggehaald hebt en ik neem aan dat je een schutting wilt plaatsen, dan kan zo niet meer.
En als je ziet naar de staat van de schutting van de buren, dan is een nieuwe schutting op de erfrens geen luxe.
Jullie zijn buren, dus dan moet je toch even overleggen wat je wilt doen op of bij de erfgrens.

Ki
door Kilba708 - Apr 29, 2020 om 09:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

De afvoer van de twee dakgoten komen onder de grond samen tot één afvoerbuis, welke geloost wordt onder de schutting. De schutting wordt vervangen.

Thijs12
door Thijs12 Apr 29, 2020 om 09:33
549 Antwoorden / Vragen

Dan die afvoerbuis maar aansluiten op het dichtstbijzijnde riool.

gerbera
door gerbera Apr 29, 2020 om 10:59
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Aansluiten op het riool kan niet zo maar, div. gemeente willen juist dat hemelwaterafvoer van het riool wordt losgekoppeld. Dat terzijde, uw buurman vriendelijk verzoeken de afwatering dusdanig aan te passen dat het water niet mer uw tuin instroomd. Als de schutting vervangen wordt ligt de afvoerbuis blijkbaar precies op de erfgrens of net in uw tuin. Zou e.e.a. maar met de buur bespreken, lozen op andermans grondgebied is niet toegestaan

panter22
door panter22 Apr 30, 2020 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Is de schutting niet van de buren? Als je op de foto kijkt naar de schutting van de buren naast de buurman, dan lijkt het erop dat de schutting niet op de erfgrens staat.
En buurman betaalt mee aan een nieuwe schutting met een afvoer er onder?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2020 om 09:50
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Mede gelet op uw reactie, waariom zou het niet mogen m.a.w. naar mijn mening mag dat. Een deel opvangen via een regenton voor gebruik als bevloerinig tuin in droge ere tijden zou ik de buurman aanbevelen.

Ps. Als de gezamenlijkke aansluiting zelfs onder uw erf zou liggen zou dat mogen mits wel in overleg met u.

gerbera
door gerbera Apr 29, 2020 om 15:50
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas u zit er naast, er is geen sprake van gezamelijke hemelwaterafvoer, en men mag niet op de tuin van de buren lozen

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2020 om 16:00
16876 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA?? Waar zit ik naast? Een afvoer aanleggen op eigen grond mag wel degelijk. Via andermans grond mag niet tenzij toestemming.
Zo er een (deels) gezamenlijke rioolafvoer zou zijn waarvan dat deel dan onder het erf van één van de bewoners ligt mag/kan het wel mits in overleg.

Alks bij Ts geen sprake is van een deels gezamenlijke afvoer met de buren is mijn opmerking minder relevant.

gerbera
door gerbera Apr 29, 2020 om 22:20
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, het gaat hier niet om een gezamelijke afvoer maar om het lozen van hemelwater door de buren  in de tuin van de TS. De buren hebben hun afvoer tot de erfafscheiding aangebracht zodat dat het hemelwater in de tuin van de TS loopt en dat heeft niets te maken met een gezamelijke afvoer naar het riool, Zou dat het geval zijn dan loopt het hemelwater het riool in en niet in de tuin van de TS en daar heeft de TS het over.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2020 om 10:10
16876 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, De buurman heeft richting achtertuin van Ts aangesloten en er is een kuil ontstaan. Dat is wat ik lees.  Als die kuil in de tuin van Ts is, dan dient de buurman dat te herstellen. Om 9:30 meldde Ts dit: 'De afvoer van de twee dakgoten komen onder de grond samen tot één afvoerbuis, welke geloost wordt onder de schutting. De schutting wordt vervangen'. Niet gelezen? Het is toch aannemeelijk dat als er sprake is van een gat dat bij het plaatsen van de schutting (ook) wordt hersteld.

me
door mein33 - Apr 29, 2020 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De waterafvoerbuis aangelegd tot de erfgrens met uw tuin om het hemelwater naar uw tuin af te voeren, dat mag uiteraard niet en is zeker een 'vriendelijk' gesprekje met uw buur waard.
Hij zal dit moeten veranderen en het water direct bij zijn schuur de vrije uitloop moeten geven zodat het in zijn eigen tuin kan wegzakken in de grond.

Zo te zien ligt de tuin van de buur een stuk hoger dan uw 'kuil'.  ;-))
Als u toch een nieuwe schutting gaat plaatsen zet dan ook gelijk een randje met betonnen opsluitbanden die u 10 cm boven het tuinniveau van de buur laat uitsteken en het afwateringsprobleem richting uw tuin is dan denkelijk opgelost.
Die opsluitbandjes kosten bij de bouwmarkt maar een paar euro, zijn 1 mtr. lang en 20cm. hoog en in zwart, grijs en roodachtig te verkrijgen.

Succes !

Bu
door Buur123 Apr 29, 2020 om 14:31
Antwoorden / Vragen

Hier helaas buren die moedwillig in mijn tuin het water lozen. Buurman:' ik mag doen en laten in mijn tuintje wat ik wil'. Erg Brakke(e) mensen. Alleen via rechtzaak kan je ze tot actie dwingen; de gemeente kan hier helaas niets in betekenen itt toen ze hun luchtafvoer rechtstreeks mijn tuin inbliezen.
Is zo'n afsluitband van 10 cm in de grond wel voldoende?

me
door mein33 Apr 29, 2020 om 14:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als waterkering tegen een beetje regenwater gaat dat prima.
Eventueel is het storten van een cementsteuntje in de grond als fundering een optie. Betonmortel is in zakken te koop en makkelijk te verwerken.

aurora1
door aurora1 Apr 29, 2020 om 15:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@buur123, bent u TS kilba91?

Ja
door Jan_Koll - Apr 29, 2020 om 12:20
16 Antwoorden / Vragen

Vraag de buurman, uiteraard in zijn eigen tuin, op voldoende afstand van de erfscheiding een "grintput" aan te leggen en daarin te lozen.  En inderdaad, als hij verstandig is, eerst op te vangen in één regenton of, gezien de grootte van het dak  en de twee afvoerpijpen, twee regentonnen en dat met b.v. een tuinpomp voor besproeien te gebruiken, zoals al opgemerkt.  Op deze wijze heb ik mijn carport van een waterafvoer (met opvang van ca. 160 liter in een ton) voorzien en niemand heeft enig ongemak van deze constructie.
Ter toelichting: de grindput is in mijn geval een drietal, vlak bijelkaar gemaakte, vrij diepe gaten van zo'n 7 cm per stuk in doorsnede (met grondboor van ca €15,-- gemaakt) en gevuld met grof grint waarbij de afvoer van de carport dan loost. Het water uit de ton gebruik ik om de tuin te besproeien en om ramen mee schoon te maken omdat het kalkvrij, steeploos opdrogend water is.  En nog even dit, als hij regentonnen zou plaatsen, bind dan een oude nylonkous om de invoer van het regenwater om vuil op te vangen;  ik kan verzekeren dat er echt veel vuil van een dak afkomt en vervang de kous meestal twee keer per jaar, want na verloop van tijd zit die echt vol met troep

Topantwoord

joost12
door joost12 - Apr 29, 2020 om 13:02
52 Antwoorden / 0 Vragen

De buurman kan ook een groot grindbed in zijn tuin maken wat het water van de afvoer van zijn schuur opgangt, zo heb jij er geen last meer van, dit werkt echt perfect

Topantwoord

1paul
door 1paul - Apr 29, 2020 om 14:13
3162 Antwoorden / 0 Vragen

nee de buurman mag niet zijn hemelwater af latenw ateren via een pijp op jouw grond, hier zal hij zelf een andere mogelijkheid voor moeten vinden....

ro
door ron503 - Apr 30, 2020 om 14:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de foto uitvergroot maar de buis in kwestie eindigd niet in de tuin en loost het hemelwater ook niet in de tuin want als dat zo zou zijn was de grond voor een veel groter deel weggespoeld. Ook lijkt het op de foto dat de buis onder de schutting is geplaatst en er voldoende afstand tussen de schutting en de voormalige haag is gehouden. Of het wettelijk toegestaan is hangt van de erfgrens af maar gezien de afstand tussen de schutting en de voormalige haag wordt die erfgrens niet overschreden.