FeBos
door FeBos Feb 15, 2021 om 11:20
Vrije tijd & tuin

De buren willen de bomen op de erfscheiding kappen

Tussen onze tuin en die van de achterburen staan meerdere hoge esdoornen. Deze staan er al meer dan 60 jaar en zijn niet door de huidige buren geplant. De bomen staan net op het terrein van de buren en er zitten veel vogels in, waaronder appelvinken, koperwieken en spechten. De buren willen deze bomen kappen en zijn niet van plan om dit met ons te overleggen. Ons huis was vroeger al in bezit van mijn opa en oma en de bomenhaag werd door mijn opa onderhouden tot hij daar niet meer toe in staat was. De achterburen hebben een zeer grote tuin en de bomen staan niet in de buurt van hun huis waardoor zij er geen overlast van hebben. Omdat dit huis al heel lang in de familie is zijn wij zeer gehecht aan deze bomenhaag. De bomenhaag loopt ook langs de tuinen van onze andere buren en zij willen ook niet dat ze gekapt worden. In onze gemeente is geen vergunning nodig voor het kappen van bomen op eigen terrein. Goed overleg met de achterburen hebben wij al geprobeerd, ook in combinatie met onze andere buren die niet willen dat de bomen gekapt worden. Maar de achterburen weigeren hierna te luisteren en stellen zich vaak agressief op. Wat zijn nu onze opties om de bomen te behouden?

Edit n.a.v. reacties: de bomen staan volledig op het terrein van de buren maar vormen wel onze erfscheiding. Ze staan niet op de lijst met beeldbepalende bomen van de gemeente, daar heb ik al naar gekeken.

4787 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 15, 2021 om 11:29
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als de bomen OP de erfgrens staan ben u als buren BEIDEN EIGENAAR. Als u ze wilt behouden en de buren ze willen kappen is er een probleem wat door een derde (Rijdende Rechter?) beslist dient te worden. De buren mogen m.i. de bomen NIET kappen zonder uw toestemming, omdat u dus samen eigenaar bent.

gerbera
door gerbera Feb 15, 2021 om 14:07
7382 Antwoorden / 14 Vragen

de bomen staan volledig op het terrein van de buren

tenormin
door tenormin - Feb 15, 2021 om 11:36
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij ook wat @mahadma schrijft. Vraag eerst bij het kadaster na of ze op de erfgrens staan of niet. Los van dit: wat zullen veel mensen u benijden dat u in een Gemeente woont waar men geen toestemming nodig heeft om te kappen op eigen terrein. In dit geval is het nu, voor u, heel jammer. Nu maar hopen dat de berken helemaal op de erfgrens staan en anders u zich zo spoedig mogelijk opgeven bij "Wordt u al geholpen" bij mr Frank Visser/Mr. Groos. Ik zou niet naar de Rijdende Rechter gaan, duurt waarschijnlijk te lang.
https://mrfrankvisser.tv

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2021 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Esdoorns.

An
door Anjer Feb 15, 2021 om 11:54
1 Antwoorden / Vragen

Als de bomen op eigen grond staan, dan hebben ze het volste recht om de bomen zonder overleg te kappen.
Of zij last hebben van de bomen dat kunnen zij alleen zelf bepalen en niet de buren. Esdoorns zijn bladverliezend en veroorzaken
derhalve, afhankelijk van de soort tuin, wel degelijk overlast. Bladeren op een grazon moeten verwijderd worden om schade aan
het grazon te voorkomen. Bladeren op tegels moeten ook verwijderd worden. Bladeren op de grond kunnen, voor het bodemleven,
het beste blijven liggen.
Ik kijk ook liever tegen bomen aan dan tegen stenen of beton. Maar dat geeft mij nog niet het recht om mij te bemoeien met het feit
dat mijn buren hun bomen willen kappen. Ik kan dan nog altijd zelf bomen planten. Dat geld overigens voor iedereen die een tuin heeft.

mahadma
door mahadma - Feb 15, 2021 om 11:47
11590 Antwoorden / 51 Vragen

De ene gemeente heeft een andere apv qua afstand bomen tot de erfgrens, dit kan bepalend zijn. De ene gemeente heeft geen afstand, de andere 50 cm en weer een andere 2 meter. Zodra de bomen (60 jaar oud dus dik) op beider grond staat, bent u dus beiden eigenaar en mogen die niet zomaar gekapt worden zonder beider instemming. Anderzijds, doordat ze er al 60 jaar staan kan verjaring (20 Jaar) ook een rol spelen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Feb 15, 2021 om 11:47
6599 Antwoorden / Vragen

Weet je het zeker dat de bomen op het terrein van de buren staan en niet op de erfgrens?
Zulke oude esdoorns kunnen beeldbepalende bomen zijn in de gemeente Is dat het geval dan mogen ze niet worden gekapt.
Vraag er naar bij de gemeente en googel eens beeldbepalende esdoorn en je gemeente.
Neem eens contact op met de Bomenstichting.
https://www.bomenstichting.nl/
Of met de advocaat die gespecialiseerd is in Bomenrecht, Jilles van Zinderen
https://www.bomenstichting.nl/boomspecialisten/juridisch-advies/jilles-van-zinderen-advocaat-bomenrecht.html

FeBos
door FeBos Feb 15, 2021 om 12:44
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip. Ik heb contact opgenomen met de bomenstichting.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2021 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de bomen op het terrein van de buren staan, zijn het hun bomen en hebben buren, hoe mooi en nuttig ze ook zijn, niets te zeggen.

me
door mein33 - Feb 15, 2021 om 11:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR FEBOS
De buren willen deze bomen kappen
De bomen staan net op het terrein van de buren
zijn niet van plan om dit met ons te overleggen

@febos,

De bomen zijn eigendom van de eigenaar van het perceel waarop ze staan.
""Mocht het een huurwoning betreffen dan is de verhuurder de eigenaar en mag er zonder diens toestemming niet worden gekapt""

In dit geval staan ze, zoals u zelf aangeeft, op het perceel van de buren.
Aangezien er geen kapvergunning nodig blijkt te zijn, bepaald de eigenaar van de bomen of er wel of niet gekapt wordt.

tenormin
door tenormin - Feb 15, 2021 om 12:48
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, esdoorns dan, @tijger1. Voor de TS: omdat het in uw Gemeente wel mag, geef ik u weinig hoop en kan ook Mr. Visser dan wel in de kast blijven. Wat niet geldt voor Nederland in het algemeen. Daarin zijn wat wazige toestanden: wie en waar wel en wie en waar niet. U wilt natuurlijk die bomen behouden voor vogels van allerlei soorten pluimage. Maar lees dit eens door: geef u dan weinig hoop.

https://www.deboomverzorging.nl/welke-bomen-kappen-zonder-vergunning/

ne
door neodutchio - Feb 15, 2021 om 13:08
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Of het nu bomen zijn of een ander soort erfafscheiding, de eigenaar mag er mee doen wat hij wilt. Als er een schutting had gestaan waar u op uitkeek, dan hadden ze die ook zonder overleg mogen weghalen. Het is namelijk hun eigendom.
Ook al vind u ze mooi, u hebt er niets over te zeggen. Onze buren dachten ook wel even voor ons te bepalen hoe wij de tuin moesten gaan inrichten.

gerbera
door gerbera - Feb 15, 2021 om 14:20
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over hoge Esdoorn wat wil zeggen deze een nogal breede kruin heeft. Dat zou betekenen dat de bomen ruim van uw tuingrens moeten staan tenzij de kruin voor een groot deel over uw tuin hangt. Als er geen sprake is van een kapvergunning  in uw gemeente kan het best wezen dat er toch niet zondermeer gekapt mag worden. Lees hier