aj
door ajay May 29, 2024 om 09:27
Huishouden & energie
Lekkage bij de buren via onze schoorsteen?

Onze buren hebben lekkage in de nok van hun huis. Volgens hen komt dit water via onze schoorsteen.
Nu heb ik een appje gekregen waarin de buren mij vragen om hier wat aan te laten doen omdat het onze schoorsteen is.
Maar wie is nu verantwoordelijk. Zou de lekkage via mijn schoorsteen kunnen komen? Slecht voegwerk.
Of moeten de buren dit oplossen? Loodslabben van hun dak?

4907 15 Rapporteer
ju
door juliomariner - May 29, 2024 om 09:36
1350 Antwoorden / 2 Vragen

Als de buren kunnen aantonen dat de lekkage door uw schoorsteen wordt veroorzaakt dient u dat probleem op te lossen natuurlijk.

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - May 29, 2024 om 09:47
883 Antwoorden / 3 Vragen

Staat de schoorsteen tegen de perceelgrens (ja dat heet zo ook op een dak) aan dan zijn de loodslabben onderdeel van jouw schoorsteen en daar heb jij dus zorgplicht over. Maar weten jullie zeker dat de schoorsteen niet voor beide panden gebruikt wordt?

Vraag je buren of er een onafhankelijk bureau heeft geconstateerd dat hun lekkage inderdaad door slecht onderhoud aan jouw schoorsteen komt. Tenslotte eisen zij een oplossing en het is zo "wie eist, bewijst"

sira
door sira - May 29, 2024 om 10:01
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Vraag aan de buren welk bedrijf dit heeft geconstateerd en bel dat bedrijf en vraag wat exact het probleem aan uw schoorsteen is en laat dat repareren. Dat mag ook door een ander bedrijf.
Niet gelijk de kont tegen de krib keren, want dat komt de verstandhouding niet ten goede. Zijn het de loodslabben, dan nieuwe loodslabben en neem dat stukje aan de kant van de buren (mocht dat op hun eigen dak liggen) ook mee, dat zal de meerprijs niet zijn.

pino123
door pino123 - May 29, 2024 om 10:21
2770 Antwoorden / 14 Vragen

Hier moet je een specialist bijhalen, het is voor ons onmogelijk om dit te bepalen.

rj
door rjw - May 29, 2024 om 12:32
3300 Antwoorden / 5 Vragen

Tip: ga niet appen met de buren over zo'n onderwerp (ondanks dat zij het wel aankaarten middels een appje) maar ga met de buren praten. Dat is de beste manier om tot een groede oplossing te komen.

La
door La Duchesse May 31, 2024 om 13:56
1 Antwoorden / Vragen

Eens.
Wij hebben overigens op dit moment hetzelfde euvel, maar dan een gedeelde schoorsteen.
Op een gegeven moment heeft ook een schoorsteen onderhoud nodig (metsel/voeg-werk , loodslabben of wat dan ook)

pe
door pebk - May 29, 2024 om 12:52
592 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel uw probleem. De schade aan de binnenkant is verzekerd via de opstalverzekering, maar het lek vinden en repareren is uw verantwoordelijkheid en voor uw kosten. Zoek een goede dakdekker of aannemer voor een oplossing. Mogelijk kan uw verzekeraar u vertellen wie zij zouden inhuren, hoewel niet alle aannemers ook voor particulieren werken. Onze verzekeraar heeft ons in het verleden hier prima mee geholpen.

Let even op met het gebruik van louche lekdetectiebedrijfjes. Er zijn een hoop bedrijven die veel geld vragen en niets anders doen dan even langs komen met niet meer dan een tablet, een paar foto's maken, voorrijkosten berekenen en een verslagje opleveren waarin staat dat lekt en dat ze nog een keer moeten komen met apparatuur om het lek te vinden. Dit eerste bezoek kost zo een paar honderd euro. Ook dit is uit eigen ervaring.

agapon1951
door agapon1951 May 31, 2024 om 12:05
183 Antwoorden / Vragen

Vraag verzekeraar voor een door hen goedgekeurd bedrijf en ga niet zelf achteraan, teveel maken hier misbruik van en wrodt je uitegekleed. Bedrijf dicht bij huis is het beste. Prijsafspraken op papier.

pe
door pebk Jun 3, 2024 om 15:17
592 Antwoorden / 0 Vragen

Goede aanvulling @AGAPON

agapon1951
door agapon1951 - May 31, 2024 om 12:08
183 Antwoorden / Vragen

Zo te zien is alles niet in orde. M.i.z. is het een gezamenlijke schoorsteen en zou indien ik hetzelfde had, de buren vragen de totale schoorsten te te renoveren inclusief lood (ziet er niet uit). Mochten zij er niet accoord gaan ga dan via de verkezeraar zodat er een vakkundig bedrijf kan worden ingeschakeld, zullen ze vast wel weten.

Krezie Herrie
door Krezie Herrie - May 31, 2024 om 12:08
2 Antwoorden / Vragen

Jullie schoorsteen op het dak van iemand anders?

Pietmaarten
door Pietmaarten - May 31, 2024 om 12:29
8 Antwoorden / Vragen

Om het probleem goed te kunnen bekijken waar het aan ligt begin je terhoogte van de lekkage bij de buren de dakpannen te verwijderen,en zo volg je de lekkage op het dak.en zo zie je direkt waar het aan ligt.

Pietmaarten
door Pietmaarten - May 31, 2024 om 12:39
8 Antwoorden / Vragen

Het is niet goed om zo iets via een app te doen,even aanbellen en in overleg de situatie bekijken is meer op z,n plaats.moeilijk is zo iets niet of je moet ruzie nu al met hun hebben.

Jo
door JohnnyH - May 31, 2024 om 13:21
18 Antwoorden / Vragen

Ja als het via uw schoorteen komt bent u daar verantwoordelijk/aansprakelijk voor.
je kan allicht vragen of ze meebetalen aan onderzoek vooraf of het inderdaad zo is.

Re
door Reinier182 - May 31, 2024 om 15:04
185 Antwoorden / Vragen

Er is een lekkage en het belangrijkste is dat het opgelost wordt. Laat een onafhankelijk bedrijf onderzoeken waar het vandaan komt en hoe het opgelost kan worden. Weet niet hoe in jullie woning de onderhoud en reparatie kosten zijn geregeld? Meestal moet gewoon iedereen mee betalen. Zoek het uit en bepraat het met de buren en er zal heus een oplossing komen.

1paul
door 1paul - Jun 1, 2024 om 09:30
3207 Antwoorden / 0 Vragen

staat op de erfgrens dus is een gezamenlijk probleem, doe eens met zijn twee praten, los dit samen op en betaal dit ook samen.

ergrens houd niet op in de tuin namelijk en bovendien kan deze schoorsteen wel eens gezamenlijk zijn!!

ro
door ronny530 - Jun 1, 2024 om 11:05
2815 Antwoorden / 41 Vragen

Dat de schoorsteen aan een gehele renovatie toe is moge wel duidelijk zijn.
Om er achter te komen of de schoorsteen gedeeld eigendom is hangt van het aantal schoorstenen op het dak van het huizenblok af.
Zes woningen met drie schoorstenen is gedeelt eigendom zes woningen met zes schoorstenen is eigen eigendom omdat de schoorsteen grenst aan de muur die de woningen van elkaar scheidt.

gerbera
door gerbera - Jun 4, 2024 om 12:01
7389 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de schoorsteen zo bekijk is zeker de getoonde kant hard aan nieuwe voegen toe. Tevens zien de loodranden er niet zo best uit waarvan de linkse er zo te zien los op ligt. Ook de aansluiting op de pannen en de pannen zelf rond de schoorsteen sluiten niet best op elkaar. De loodslabben op het dak van de buren is de verantwoording van de eigenaar van de schoorsteen en zo die er net zo bij liggen wordt het hoog tijd de schoorsteen door een "echte" vakman te laten herstellen. E.e.a. heeft niets te maken met de erfgrens, in feite is er sprake van een aanbouw tegen de buren en die dient dus waterdicht te zijn.