mo
door moederlief Apr 29, 2010 om 07:20
Vrije tijd & tuin

Efteling en handicap

Wie heeft ervaring met de Efteling en een zichtbare handicap. Kindje van 10 met Downsyndroom, moet die een uur in de rij wachten of heb je dan voorrang? Ik heb een schriftelijke verklaring van de huisarts (want dat vragen ze wel).
Of is dat alleen om 2 euro korting te 'scoren'?

8351 19 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 29, 2010 om 08:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van de site van de Efteling:

Speciale ingang voor bezoekers met een handicap
Bijna alle attracties in de Efteling hebben een speciale rolstoelingang. Deze ingang geeft in geen geval voorrang, maar biedt u wel de mogelijkheid om te wachten buiten de gewone wachtrij. Zo bereikt u de attractie zonder last te hebben van fysieke obstakels, zoals trappen.

Gewoon op je beurt wachten.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2010 om 10:34
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Hetis het beste als U de Efteling benadert hierover.

vladja
door vladja - Apr 29, 2010 om 10:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op donderdag 29 apr 2010, 10:34]Hetis het beste als U de Efteling benadert hierover.

Op de website is al duidelijk aangegeven dat gehandicapten geen voorrang krijgen. Dan heeft bellen weinig zin.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2010 om 11:37
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik bedoel de Efteling kan het beleid misschien enigzins toelichten. Voorrang zou een recht voor Uw kindje moeten zijn. Mooi zou het zijn als wachten het kind uit zich zelf voorrang zouden geven. Het nut van de korting ontgaat mij alsnog, de handicap wordt er niet minder om. Wie legt mij dit uit?

stacey
door stacey - Apr 29, 2010 om 11:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=druifje01 schreef op donderdag 29 apr 2010, 11:37]Ik bedoel de Efteling kan het beleid misschien enigzins toelichten. Voorrang zou een recht voor Uw kindje moeten zijn. Mooi zou het zijn als wachten het kind uit zich zelf voorrang zouden geven. Het nut van de korting ontgaat mij alsnog, de handicap wordt er niet minder om. Wie legt mij dit uit?

Wachten is voor elk kind een probleem.....................
Wachten hoort bij het leven en is voor iedereen vervelend, maar dat is niet anders, ze hoeven in elk geval niet in een dringende mensenmassa te gaan staan wachten, dus netjes opgelost lijkt me.
Korting is wellicht omdat je niet van gehele park gebruik zult kunnen maken met sommige handicaps.............

vladja
door vladja - Apr 29, 2010 om 11:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Druifje,

Enig idee wat er gebeurt als al die mensen met handicap voorrang krijgen? Ook die met een onzichtbare handicap?

Dan komen de gewone mensen niet meer aanbod. Want dan gaat er steeds iemand weer voor of je moet nog veel langer wachten. Gevolg is dat "gewone mensen" niet meer komen, omdat die uren in de rij blijven staan. Je hoort nu al vaak dat mensen zeggen dat ze niet meer naar de Efteling gaan vanwege de wachttijden.

Ik oordeel niet over de gehandicapten, ik kijk zakelijk hoe dat dan gaat. De Efteling draait zichzelf de nek om vanwege omzetverlies.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2010 om 11:50
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dat is een bepaalde uitleg, bedankt Stacey. Maar daar ik geleerd heb dat de argumenten van mensen soms absurd zijn als je ze bij elkaar schoffelt wilde ik in deze iets meer te weten komen. Een korting gaf bij mij een nare "troostprijs"-associatie en dat lag mij niet lekker op de maag. Het staat ook zo bot: korting voor gehandicapten en dan staat er niet wat de korting in zou moeten houden. Moeilijk om uit te leggen, maar ik wordt er droevig van.

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2010 om 12:02
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ben een beetje afgedwaald geloof ik.

mo
door moederlief - Apr 29, 2010 om 13:15
30 Antwoorden / 44 Vragen

Dank voor de genomen tijd om te antwoorden.
Vladja, met permissie U heeft waarschijnlijk geen ervaring met handicaps maar
mijn ervaring is dat we meestal aan het kortste eind trekken.
Het is niet echt leuk om te moeten leuren om een voorkeursbehandeling
dus denk je vaak genoeg: laat maar zitten...
En zeker hoeven gehandicapten niet altijd voorrang te genieten.
Maar in bepaalde gevallen is het wel eens fijn als men rekening met je beperking houdt.
Ik betwijfel of 'gewone' mensen niet meer aan bod komen als alle mensen met een beperking voor mogen...
In 10 jaar tjid heb ik één keer een uitnodinging gehad voor mijn kind i.v.m. chronische ziekte en verstandelijke handicap waar ik naar toe kon (da's een maal per jaar maar meestal te ver reizen voor ons): een avond in de dierentuin met allemaal deze kindjes en familie onder elkaar. Dat voelt heel bijzonder als je door zoveel vrijwilligers een keer in het zonnetje gezet wordt Als je door medebezoekers eens een keer niet aangestaard wordt, als je allemaal in het zelfde schuitje zit en eens een keer onbezorgd kunt genieten.
Gehandicapt worden kan elk mens zomaar overkomen...

En druifje...ja, die 2 euro korting doen het hem ook niet. Maar als anderen het krijgen denk je: waarom wij niet ook...dus ga je er toch voor.
Er zullen nog genoeg mensen zijn die zeggen: laat maar zitten!

Ik heb echter wel eens ergens gelezen dat bijvoorbeeld Disney Land ontzettend leuk met gehandicapte mensen omgaat (die daar prijs op stellen) en als je altijd mantelzorger bent is dat wel eens een leuk opstekertje waar je weer tijden op kunt teren (ik kan bijvoorbeeld nooit op vakantie en heb altijd de zorg!).

Enfin, we zullen het zien wat de Efteling ons te bieden heeft.
Bedankt en prettig weekend.
Moederlief.

vladja
door vladja - Apr 29, 2010 om 13:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vladja, met permissie U heeft waarschijnlijk geen ervaring met handicaps maar mijn ervaring is dat we meestal aan het kortste eind trekken.

Nou, dat is wel een bevooroordeelde aanname. Als je het niet eens bent of zakelijk reageert, zal je er wel geen verstand van hebben.

Nou, ik zal je even uit de droom helpen. Ik heb jaren met mijn moeder, die door het post polio syndroom in een rolstoel zat, gewinkeld, gewandeld, naar restaurants en theatervoorstellingen gegaan etc.

Met een rolstoel loop je tegen nog veel meer beperkingen aan, dan met een nog lopend persoon (met een rollator), zoals in de praktijk gebleken is.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2010 om 13:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Alsjeblieft Vladja, doe een beetje beschaafd! Nu val je haast een vragenstelster aan. Erg genant. Kun je je gevoelens dan absoluut niet beheersen?

duif2
door duif2 - Apr 29, 2010 om 13:58
371 Antwoorden / 116 Vragen

Wat voor een schrifteljike verklaring heb je dan van de huisarts?
Dat je niet in de rij mag staan?
Je schrijft dat je het zo fijn vindt "als je door medebezoekers eens een keer niet wordt aangestaard"
Wat denk je dat er gebeurt als je in een aparte rij gaat staan? Reken maar dat er dan gekeken wordt!
Ik zie ook niet in waarom mensen met een handicap voorrang zouden moeten krijgen. Wachten is voor iedereen vervelend.
De volgende stap is dat kleine kinderen voor mogen en daarna ouderen.
Dan komen de andere mensen toch helemaal niet meer aan de beurt?
En het is duur genoeg voor iedereen.
(en ja, ik heb ruime prive-ervaring met handicaps)

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2010 om 14:37
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dat lijkt mij wel wat, kleine kinderen die voor mogen! Een teken van eerbied voor het jonge leven in de hoop dat het geen klagers worden.

vladja
door vladja - Apr 29, 2010 om 14:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op donderdag 29 apr 2010, 14:37]Dat lijkt mij wel wat, kleine kinderen die voor mogen! Een teken van eerbied voor het jonge leven in de hoop dat het geen klagers worden.

Lijkt mij ook wel wat. Ze vroeg leren dat ze voor mogen gaan en geen strobreed in de weg wordt gelegd en niet op hun beurt hoeven te wachten.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2010 om 15:03
1712 Antwoorden / 140 Vragen

't Was een doordenkertje, Vladja.

ca
door calimer - Apr 29, 2010 om 16:28
96 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb vorig jaar mijn enkel gebroken, terwijl we net een dagje efteling hadden gepland met vrienden en kinderen. Toch gegaan en waar mogelijk de "alternatieve" ingang genomen. En hoewel er wordt gezegd dat je geen voorrang krijgt, krijg je dat wel degelijk. Zodra er iemand staat te wachten in de alternatieve rij, krijgt die gewoon een plaats in het karretje. Je moet hooguit een rondje wachten. Wachten er meer mensen uit die rij, dan doen ze om het rondje iemand. Dus je wacht wel, maar echt niet zolang als de rest viel me op. Voor mij was het vooral prettig dat ik me niet met rolstoel door smalle wachtpaadjes moest wringen, of lang op de krukken hoefde te staan, de voorrang, tja, ik zou liegen als ik zei dat dat niet prettig was, maar zolang ik niet hoefde te hannesen vond ik het wel best.

Maar als je geen fysieke redenen hebt om die rij te nemen zou ik het zo gauw niet doen. Ik ken iemand die twee kinderen (een adhd en een autisme) heeft, die kregen een gekleurd polsbandje om en kregen ook voorrang. Omdat ze moeite hebben met wachten....tja. Dan denk ik, misschien is het in deze maatschappij, waar we nogal eens in de rij moeten staan, juist handiger om te LEREN wachten...

erwindehaas
door erwindehaas - Oct 3, 2010 om 08:59
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, vaak is het zo dat mensen met een rolstoel eerder in een attraktie zitten.
Dit kun je vooral merken als het erg druk is in de normale wachtrij.

Over het algemeen moet je wel eventjes wachten.
Maar duurt meestal niet veel langer dan 15 minuten.
En je als de normale wachttijd 60 minuten is, heeft een rolstoel gebruiker
vooral op drukke dagen wel eens voorhang op de rest.
LET WEL als ze je een tijdje langer laten wachten kun en mag je geen voorhang eisen.

Dit is de praktijk,
Ik ben al meerdere malen met personen met handycap door het park geweest
voor onderzoek voor mijn eigen site: http://www.eftel-site.nl.
Zover ik de reacties zie op u vraag hebben veel mensen nog niet zoveel ervaring met rolstoel gebruikers en Efteling.
LET WEL als ze je een tijdje langer laten wachten kun en mag je geen voorhang eisen. En dat is de reden dat dit op de site www.efteling.nl staat

ma
door maarten-1992 - Oct 8, 2014 om 15:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi! De schriftelijke verklaring van de huisarts heb je hier inderdaad voor nodig (indien deze maximaal 2 jaar oud is). Het klopt dat er dan gebruik kan worden gemaakt van de alternatieve ingang bij de Efteling bij een aantal attracties, maar deze geeft alleen de mogelijkheid om niet in de drukte te hoeven wachten, want je krijgt geen voorrang.

Ook kan er nog gebruik worden gemaakt van korting en geeft deze verklaring het recht om een begeleider mee te nemen. Ik ken zelf namelijk iemand met autisme en heb dus even in Google naar informatie gezocht. Op de volgende website heb ik er meer informatie over gevonden. Misschien hebben jullie er iets aan.

http://www.uitmetkorting.nl/informatie/autipas/

Succes en veel plezier tijdens het dagje uit!

me
door mein33 - Oct 8, 2014 om 17:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maarten-1992,

Dit topic is inmiddels 41/2 jaar oud, dat dagje uit zal inmiddels, naar ik hoop, wel geweest zijn.