Si
door Sita B May 31, 2024 om 20:42
Geldzaken & recht

Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat

Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.

terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand

7179 10 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 31, 2024 om 20:51
11611 Antwoorden / 51 Vragen

9 jaar 20 per maand = 3.600, 33,17 x 18(?)= 597,06, straks 80,00 = voorlopig totaal 4.277.06

De schuld van uw ex man (of u samen?) zal dus zeker wel meer zijn als een 5.000,00,
De vraag is waarom moest u terug betalen? Enige info zou helpen.

Ja
door JannyBoe - May 31, 2024 om 21:32
537 Antwoorden / Vragen

Hallo Sita, u kunt zich beter wenden tot hulpverleners die uw verhaal en alle details kennen en kunnen beoordelen.

Informeer bij de Gemeente Den Haag eens of er iemand is die u kan helpen met dit probleem.

Info vindt u hier bijvoorbeeld.
Verder is er bijvoorbeeld Het Juridisch Loket.
Sterkte en succes!

ne
door neodutchio - May 31, 2024 om 23:05
5188 Antwoorden / 12 Vragen

Als de schuld ontstaan is tijdens het huwelijk is het niet ondenkbaar dat u beide aansprakelijk bent voor die schuld. Bij de schuld zal ook rente zitten en er zal een moment moeten zijn dat die schuld afbetaald is.
Mocht u er niet uitkomen qua schuld is het inschakelen van hulp geen schande. Echter zal u dan wel meer moeten vertellen als dat u nu doet.

wi
door wilhelmina59 - Jun 1, 2024 om 09:13
531 Antwoorden / 0 Vragen

Getrouwd geweest in gemeenschap van goederen?
Dan vallen daar ook schulden onder.
Kijk of schuldsanering wat kan betekenen.

1paul
door 1paul - Jun 1, 2024 om 09:23
3207 Antwoorden / 0 Vragen

heb het er eens over met de gemeente of de schuld nog groot is en of het misschien beter is om in de schuldsanering te gaan..

dat u schuld van uw ex moet betalen is op zich niet vreemd trouwens, zeker niet als hij deze schuld aanging toen u nog samen was..

ook een advocaat kan u helpen, u kunt deze aanvragen met zeer weinig kosten, advocaat van uw keuze kan u ook hiermee verder helpen.

het is voor ons zeer moeilijk om van hieruit ook maar iets zinnigs te zeggen hierover..

Re
door Reinier182 - Jun 1, 2024 om 11:03
185 Antwoorden / Vragen

Een vraag die door vrijwilligers die alleen deze twee regels als informatie niet te beantwoorden. Zoek via juridische loket een jurist of advocaat om er naar te kijken of het allemaal wettelijk wel goed geregeld is. Voor je ex ben je nooit verantwoordelijk wel voor schulden die toen samen zijn ontstaan. Zo iemand kan gelijk ook adviseren wat de beste stappen zijn om eruit te komen. Alleen win je het niet van de sociale dienst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 2, 2024 om 20:00
1823 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sita,

U bent veel te laat om te klagen.

Om welk bedrag gaat het in totaal?

Zoek een goede advocaat , die gespecialiseerd is in problemen met de Sociale Dienst : zij adverteren vaak in de lokale wijkkranten/stads-bladen.

pe
door pebk Jun 3, 2024 om 15:58
592 Antwoorden / 0 Vragen

Als mevrouw moeite heeft om 80 Euro per maand op te hoesten, dan is het beter het juridisch loket in te schakelen dan een goede advocaat vinden. Mocht ze al gelijk hebben, dan kan ze dit nimmer betalen.

https://www.juridischloket.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 3, 2024 om 23:18
1823 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pebk,

Persoonlijk heb ik geen ervaring met het Juridisch Loket.

Maar wat ik lees, is dat zij ook een doorgeefluik zijn naar Sociale advocaten.

Waarschijnlijk komt TS in aanmerking voor een toevoeging:

https://www.rechtsbijstand.nl/mediation-rechtsbijstand/gesubsidieerde-rechtsbijstand/toevoeging/

lottesanne
door lottesanne - Jun 3, 2024 om 11:46
439 Antwoorden / 47 Vragen

Dat je nu € 80,00 per maand moet betalen, komt omdat dit bedrag ongeveer gelijk is aan 5% van de voor jou geldende bijstandsnorm. En dat mogen zij sinds 2021 wettelijk van  jou vragen. Dat dit niet eerder is gebeurd is dus al die jaren een voordeel voor jou geweest.

Dat jij nu ook moet meebetalen aan deze schuld, komt omdat de Sociale Dienst omdat jullie destijds een gezamenlijke huishouding hebben gevoerd en jij hebt daar ook voordelen van gehad. Wel is het zo dat er de mogelijkheid bestaat om het restant van de schuld na 10 jaar kwijt te schelden. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. De belangrijkste is dat je gedurende die 10 jaar elke maand de schuld zonder onderbreking hebt afgelost. Vaak moet deze aflossing gelijk zijn aan de beslagvrije voet, maar een fatsoenlijke Sociale Dienst zal genoegen nemen met het feit dat er gedurende 10 jaar zonder onderbreking is afgelost, ongeacht de hoogte van het bedrag. Zij hadden zelf natuurlijk ook al eerder een hogere aflossingsbedrag kunnen vragen. Het idee hierachter is dat schuldenaren op enig moment ook van hun schuld bij de Sociale Dienst afkomt en dan een nieuwe start kan maken.

Of deze schuld opgenomen kan worden in een schuldsaneringsregeling hangt af van de verwijtbaarheid van de schuld. Dat kan ik zo niet zeggen. Ik adviseer je om contact op te nemen met de Sociale Dienst.

ze
door zeemannetje - Jun 3, 2024 om 15:30
126 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, hiervoor kun je beter met alle spullen bij hulpverleners of het juridisch loket melden.
Maar daarnaast, u heeft dus wel al enige jaren betaald, als dit een schuld aan de bijstand was is dit in uw belastingaangiftes te verwerken als negatief inkomen, heeft u dat gedaan? Dit kan nog tot 5 jaar terug.

Iv
door Ivo W - Jun 3, 2024 om 21:44
742 Antwoorden / Vragen

Met de beperkte informatie die u hier geeft, kan niemand u verder helpen.

Allereerst is van belang om te weten wanneer de schulden zijn ontstaan.
Vervolgens of er over de schulden iets in het echtscheidingsconvenant is vastgelegd, of die afspraken ook met de schuldeiser(s) geformaliseerd zijn en of de echtscheiding voor het overlijden van uw man definitief is bekrachtigd door de rechtbank.
Om dat allemaal uit te zoeken moet er echt iemand met verstand van zaken naar de verschillende dossiers kijken. Dat kan niet even via een forum geregeld worden.

Áls u ondanks de scheiding nog aansprakelijk bent voor de schulden, dan zal u uiteraard moeten betalen tot alles is afgelost. Ik weet niet hoe hoog de openstaande schuld is, maar een maandbedrag van €33 schiet natuurlijk niet op. Over de schulden wordt immers ook rente berekend. En met een laag maandbedrag gaat een héél groot deel "op" aan de rente.

lottesanne
door lottesanne Jun 3, 2024 om 22:26
439 Antwoorden / 47 Vragen

Als zij ook terug moet  betalen,  maakt een echtscheidingsconvenant niets uit. Mevrouw is ook hoofdelijk  aansprakelijk zijn voor de schuld,  anders  hoeft  zij niet  de schuld  af te betalen.  Verder wordt over een bijstandsschuld geen rente  berekend,  tenzij het een bedrijfskrediet  is.