KenU
door KenU Oct 21, 2023 om 00:25
Vrije tijd & tuin

Erfafscheiding coniferen

Vraag. Ik wil een woning huren. Maar er staat een hele grote coniferen heg op de erfgrens aan het brandpad. 5 meter lang, zeker 2,5 meter hoog en 1 meter breed.
Is de verhuurder verplicht deze weg te halen of moet de huidige huurder dit doen?
Als de oude huurder de heg laat staan moet de verhuurder deze dan weg halen?

5749 12 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Oct 21, 2023 om 00:44
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag. Ik wil een woning huren.
U bent niet meer als huurder en geen eigenaar, dus de rechten/plichten zijn voor huurder/eigenaar anders.

Maar er staat een hele grote coniferen heg op de erfgrens aan het brandpad.
Op de erfgrens betekend mandelig (=gemeenschappelijk) eigendom met de andere grond eigenaar. Als dit een huurder is dan moeten de twee huurders voor de coniferen en de problematiek naar de eigenaar/eigenaren. Is dit 1 eigenaar dan is het duidelijk waar u moet zijn.

5 meter lang, zeker 2,5 meter hoog en 1 meter breed.
Coniferen mogen vaak van de APV niet te dichtbij de erfgrens staan, lees uw APV. Daar staan ook hoogtes is vermeld. Vaak is dat max. 2 meter.
Maar als dit verjaard is (20 jaar of meer) dan mogen die coniferen blijven staan tenzij ze een zware overlast bezorgen, zulks is aan de rechter.

Is de verhuurder verplicht deze weg te halen of moet de huidige huurder dit doen?
Het is dus ook nog de vraag of dit wel MAG! Dit is werk voor de eigenaren/eigenaar. De coniferen zijn mandelig, ze staan OP de erfgrens.

Als de oude huurder de heg laat staan moet de verhuurder deze dan weg halen?
Dit is werk voor de eigenaar/eigenaren. De coniferen zijn mandelig. Ze staan OP de erfgrens.

Bespreek een en ander met uw verhuurder of een advocaat.

Mabelle
door Mabelle - Oct 21, 2023 om 01:14
427 Antwoorden / 1 Vragen

Huurwoningen hebben geen officiële kadastrale erfgrens!

De heg staat dus gewoon aan het einde van je tuin. Als de verhuurder het goed vindt dat de oude bewoner de heg zo achterlaat, dan zul je zelf de heg moeten snoeien als je hem lager wilt. De verhuurder gaat dat in ieder geval niet voor je doen.

Zoveel werk is het niet hoor, had zelf ook hoge coniferen rondom mijn tuin. Die heb ik na enkele jaren ook fiks gekortwiekt. En het hoeft ook niet in 1x. Een elektrische heggenschaar of eentje op accu is wel handig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 21, 2023 om 09:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

?? Ook huurwoningen hebben wel degelijk een offiuciële kadastrale grens! Kijk maar eens na https://perceelloep.nl/?msclkid=4d9d865ce4cf1794f11ae36f660503f1

Mabelle
door Mabelle Oct 21, 2023 om 13:36
427 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, de erfgrens tussen huurwoningen wordt gewoon bepaald door de verhuurder. Een heel wooncomplex heeft vanzelfsprekend wel een kadastrale erfgrens.

mahadma
door mahadma Oct 21, 2023 om 17:50
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Als er een huurpand en particulier eigendom naast elkaar staan is er wel sprake van erfafscheiding.

hereistom
door hereistom - Oct 21, 2023 om 02:23
736 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is waarom die coniferenhaag weg zou moeten?
En als die op de grens staat met buren, dan zou ik daar eerst mee overleggen wat die willen.

Mabelle
door Mabelle Oct 21, 2023 om 13:39
427 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn geen naaste buren, de haag grenst aan een brandgang.

ro
door ronny530 - Oct 21, 2023 om 08:18
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Bij huurwoningen is er geen sprake van een erfgrens maar van een tuin afscheiding waar op de coniferen door de huurder geplaatst mogen worden en ook dient te onderhouden.
De verhuurder kan niet de eigenaar van de coniferen zijn omdat de huurder een stuk grond ter beschikking krijgt en die naar eigen inzicht mag inrichten maar daar ook zelf de kosten voor draagt.
Als de coniferen heg in slechte staat van onderhoud verkeert kan de verhuurder de huidige huurder wel verplichten om voor oplevering de heg bijvoorbeeld te snoeien maar verplichten om die heg te verwijderen dan weer niet.
Bij verhuur van een woning geldt het alles of niets principe u accepteert de woning met die heg in de tuin of helemaal niet en kunt helemaal niets eisen omdat de verhuurder de woning niet verantwoordelijk is voor het beschikbare stuk bijbehorende grond.
De keuze is aan u de woning inclusief coniferen heg accepteren waarna het u vrij staat om die heg te verwijderen of niet want voor u tien andere woningzoekenden die de heg voor lief nemen of zelfs mooi vinden.

1paul
door 1paul - Oct 21, 2023 om 08:22
3155 Antwoorden / 0 Vragen

ze maken deel uit van het gehuurde en zijn onlosmakelijk verbonden met de tuin, verhuurder is dus niet verplicht deze weg te (laten)  halen.

als ik u was zou ik wel in het huurkontrakt op laten nemen, of op andere wijze vastleggen, dat deze er al stonden toen u de woning betrok..

me
door mein33 - Oct 21, 2023 om 09:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U huurt een woning zoals deze is, inclusief de aankleding van de tuin, dus ook de coniferenhaag.
Wilt u in de tuin wijzigingen aanbrengen dan kunt u dit voor eigenrekening doen maar dan bent u wel verplicht om een nieuwe afscheiding te plaatsen. Die mag zelfs uit een paar paaltjes met een ijzerdraadje erover bestaan.

Leuk klusje, succes er mee. ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 21, 2023 om 09:55
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Er is in het geheel geen verplichting om bij welke woning dan ook een afscheiding te plaatsen van het erf! Ook niet bij huurwoningen tenzij daar iets over in de huurovereenkomst is afgesproken! Het niet plaatsen van een afscheiding kan wel betekeken dat er overlast kan zijn van bijv. honden, omngewenst ander bezoek. (P.s.) ik ken in mijn omgeving huurwoningen waar het plaatsen van een afscheiding feitelijk niet eens kan op basis van de grootte van het 'eigen erf' resp. de doorgang naar buren.

gr
door gravin2 Oct 21, 2023 om 10:33
24 Antwoorden / Vragen

@hk, uw pensioen toch te saai?

Li
door Lilian60 - Oct 25, 2023 om 12:02
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi

Nooit t huurcontract ondertekenen als de coniferen er nog staan. Ik heb zelf alles weg kunnen halen ook bomen. Vraag de verhuurder om ze weg te halen.

Li
door Lilian60 - Oct 25, 2023 om 12:08
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi

Nooit t huurcontract ondertekenen als de coniferen er nog staan. Ik heb zelf alles weg kunnen halen ook bomen. Vraag de verhuurder om ze weg te halen.

mo
door mof - Oct 25, 2023 om 12:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. U bepaalt of u de woning wilt huren, de verhuurder bepaalt in welke toestand de woning wordt afgeleverd.

Ma
door Marchien Spiga - Oct 25, 2023 om 17:22
5 Antwoorden / Vragen

Bij ons stond een kersenboom maar die werd veels te groot de woningbouw heeft deze weggehaald na 16jaar omdat de vorige bewoner hem had gepland

speedy54
door speedy54 - Oct 25, 2023 om 22:25
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp uit uw bericht dat de coniferen op de grens van uw tuin aan de brandgang staan.
Aangezien er geen aangrenzende tuin is lijkt het mij dat u de coniferen gewoon weg mag halen.
Een mandeligheid lijkt mij hier niet van toepassing maar omdat de brandgang eigendom is van verhuurder of de gemeente lijkt het mij zinvol om in overleg te gaan met een van beiden voordat u de coniferen weg haalt.
De kosten zijn volgens mij altijd voor eigen rekening.
Vragen aan de verhuurder om ze voor u weg te halen kan natuurlijk.
Als ze weg zijn kunt u bij de meeste verhuurders aanvragen of ze een nieuwe schutting willen plaatsen tegen een kleine huurverhoging.
Heeft u recht op huurtoeslag dan krijgt u daar ook nog eens een deel van terug in de vorm van huurtoeslag. :-)

mi
door miennaamishaaz - Oct 27, 2023 om 13:15
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hangt af van hoe de schutting situatie is.

Ik neem een voorbeeld van mijn Appartment
Hierbij heb ik een stenen schutting en een houten schutting
De woningbouw is verantwoordelijk voor de stenen schutting. waarbij de houten schutting eigendom is van de huurder/huuders

Indien u langs iemand woont. neem contact met uw buren op hoe en wat met de heg.
als u op de hoek woont, neem contact op met de woningbouw/verhuurder.

U kan dan eventueel op eigen kosten deze heg laten verwijderen en hier een schutting voor in de plaats zetten