Kn
door Knipperbolletje May 1, 2024 om 14:09
Geldzaken & recht

ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.

In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont.  Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."

Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de regering een Pensioenwet goedkeurt en de pensioenfondsen daarmee mogen freubelen? Ik hoor graag uw mening!

1420 15 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - May 1, 2024 om 14:27
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Soms is een notareel samenlevingscontract verplicht.
Bijvoorbeeld als u partnerpensioen wilt regelen.
Dit heet ook wel nabestaandenpensioen.

marita5
door marita5 - May 1, 2024 om 14:40
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Knipperbolletje ,

U woont in Nederland en gaat samenwonen

Woont u samen, dan moet u zelf uw partner aanmelden bij ABP. Uw partner krijgt alleen nabestaandenpensioen als u uw partner aanmeldt bij ABP. Daar heeft u een samenlevingscontract voor nodig. Als u later uit elkaar gaat, heeft uw partner geen recht op een deel van uw ouderdomspensioen. Lees eerst de voorwaarden voordat u uw partner aanmeldt.

Bouwt of bouwde uw partner zelf ook pensioen op bij ABP? Dan moet uw partner u ook aanmelden bij ABP. Bouwt uw partner ergens anders pensioen op? Denk er dan aan dat uw partner u ook daar aanmeldt.

Voorwaarden voor aanmelden van uw partner

  • U bent jonger dan uw AOW-leeftijd.
  • U en uw partner zijn ouder dan 18 jaar.
  • U en uw partner zijn niet getrouwd.
  • U en uw partner zijn niet: ouder en kind, grootouder en kleinkind, schoonouder en schoondochter of schoonzoon. (Broer en zus of neef en nicht mag wel)
  • U en uw partner wonen samen op 1 adres. Ook bent u allebei op dit adres ingeschreven bij de gemeente.
  • U en uw partner hebben een samenlevingscontract.
  • Het samenlevingscontract is in het Nederlands of in het Engels geschreven.
  • Het samenlevingscontract is vóór uw AOW-leeftijd gemaakt en het is ondertekend door een notaris.
  • In het samenlevingscontract staat dat u en uw partner in elkaars levensonderhoud voorzien.

Voldoet u aan de voorwaarden en wilt u uw partner aanmelden? Dat kan via MijnABP

Zie deze link ,
https://www.abp.nl/uw-situatie-verandert/relatie-en-prive/trouwen-samenwonen#voorwaarden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 1, 2024 om 15:22
2093 Antwoorden / Vragen

"In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont"

Kunt u de bron geven van deze bewering?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 1, 2024 om 15:49
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@HDZ, is dit een vraag van u, hoe dan ook is het een kwestie van lezen van de Pensioenwet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 1, 2024 om 16:23
2093 Antwoorden / Vragen

Denkt jij dat TS de pensioenwet heeft gelezen? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dus ik ben benieuwd waar hij zijn bewering, die mij overigens fout lijkt, dan vandaan heeft. En mocht hij het uit zijn duim gezogen hebben zijn we klaar toch?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2024 om 15:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gemeld in de vewrwijzingen, helaas is dat het geval. Een melding uitt het bevolingregister m.b.t. wonen op hetzelfde adres is geen bewijs van samenwonen (volgens de pensioenwetgeving).

ro
door ronny530 - May 1, 2024 om 15:55
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Een uittreksel van het bevolkingsregister geeft enkel aan hoeveel mensen er op één adres ingeschreven staan en niet welke relatie de inwonenden met elkaar hebben.
Het staat dus niet vast dat u samen een relatie hebben want u zou een familielid met een andere achternaam kunnen zijn.
Wat dat betreft is de pensioenwet al iets toegankelijker geworden want eerder kwamen alleen partners die voor de wet getrouwd waren er voor in aanmerking en nu is een simpel samenlevingscontract al voldoende.

Ja
door JannyBoe - May 1, 2024 om 16:10
521 Antwoorden / Vragen

Je kunt samenwonen en toch 'niets' van elkaar zijn.
Je kunt samenleven en daar een akte voor afsluiten. Dan ben je wel 'iets' van elkaar.

Er wordt niks gefröbeld. Het is helemaal in letter en geest zoals de pensioenwet in elkaar zit.

Franske1958
door Franske1958 - May 1, 2024 om 17:10
433 Antwoorden / 2 Vragen

Een pensioen zonder partnerpensioen is een stuk hoger als met partnerpensioen. Hoeveel dat verschil is dat is
verschillend voor ieder pensioen fonds. waarschijnlijk kunt U het verschil zien door een  proefberekening te maken
op de site van uw pensioen fonds. Zelfs als iemand al dan niet verplicht kiest voor geen partnerpensioen en dus
een hoger pensioen voor zichzelf, dan kan het best eens zo zijn dat als U een sociale huurwoning hebt dat U dankzij
dat hogere pensioen met allerlei toeslagen omlaag gaat zodat U alles opgeteld daar geen voordeel meer van hebt.

wi
door wilhelmina59 May 2, 2024 om 09:05
519 Antwoorden / 0 Vragen

Waar kan ik deze info vinden?

Franske1958
door Franske1958 May 2, 2024 om 11:18
433 Antwoorden / 2 Vragen

"waar kan ik deze info vinden?"

Op de website van uw pensioenfonds. Ikzelf heb het grootste deel van mijn pensioen opgebouwd bij PME en
aangezien ik alleenwonend ben en geen wettelijke partner heb, kan en wil ik niet kiezen voor partnerpensioen.
Als U kijkt op de jaaropgve van uw pensioenfonds dat staat daar een bruto bedrag per jaar vermeld wat U gaat
krijgen vanaf uw AOW datum .  Bij mijn pensioenfonds is dat bedrag MET partnerpensioen.  ik heb vorige week
daar alvast een verplichtingsloze proefberekening gemaakt, omdat zoals iedereen kan zien aan mijn login naam,
dat ik over 1 jaar de AOW leeftijd hoop te bereiken.   Hier mijn voorbeeld met afgeronde bedragen.
Er staat dat ik volgens die berekening  MET partnerpensioen afgerond E 8000,- bruto per jaar ga krijgen aan pensioen,
dat is ongeveer E 500,- Netto per maand. Echter als ik kies voor "geen partnerpensioen"dan gaat dat bedrag
omhoog naar Ongeveer E 9300,- Bruto per jaar, dat is ogeveer E 580,- Netto per maand.

Franske1958
door Franske1958 May 2, 2024 om 12:09
433 Antwoorden / 2 Vragen

Hier de rest van mijn tekst, dit vanwege het maximum aantal regels voor een antwoord. Voor een goed indicatie van of en
hoeveel toeslagen gaat krijgen als U AOW en pensioen hebt, doe het volgende. Kijk op de site van SVB hoeveeel AOW
een alleenstaande of een samenwonende gaat krijgen. Kijk op de site van Uw pensioenfonds(en?)  hoeveel bruto pensioen
U gaat krijgen. Tel dit op en ga naar de site van de belastingdienst en maak een anomieme proefkerekening. Dit kan zonder
in te loggen.  Bij de geboortedatun vult U een fantasie datum in die ver genoeg in het verleden ligt voor een AOW-er. Vul de
rerst van de gegevens in en zie daar het antwoord. Spaarvermogen net iets te hoog voor huur toeslag?? overweeg dan eens
om een aantal maanden eerder te stoppen met werken en die maanden  te gaan leven van uw Netto spaargeld. Soms kan dit
net het verschil maken om wel of niet E 250,- huurtoeslag per maand te ontvangen voor de rest van uw leven.
Toeslag regeltjes goed bestuderen en leven naar de grenzen daarvan is niet verboden en kan soms veel geld opleveren.

wi
door wilhelmina59 May 2, 2024 om 15:52
519 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat dit sinds kort is. Voorheen  kon je je PP uitruilen voor een hoger OP.

Pensioenfonds Zorg en Welzijn
door Pensioenfonds Zorg en Welzijn May 6, 2024 om 14:01
Antwoorden / Vragen

@Wilhelmina59

De optie om partnerpensioen voor een hoger ouderdomspensioen te ruilen, hangt sterk af van je pensioenfonds en hoe het partner- en ouderdomspensioen precies wordt opgebouwd. Ook de daadwerkelijke periode waarin je pensioen hebt opgebouwd kan hier verschil in maken.

Bij PFZW is het bijvoorbeeld zo dat het partnerpensioen dat vanaf 2006 is opgebouwd, kan worden gebruikt om je eigen ouderdomspensioen te verhogen. Het is inderdaad aan te raden om voor informatie over je daadwerkelijke opties altijd contact op te nemen met je pensioenfonds.

rj
door rjw - May 1, 2024 om 21:22
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Je stelt een vraag en verbindt daar voordat je een antwoord heeft gekregen al een negatieve en suggestieve conclusie aan. Is het niet handiger om eerst even op antwoorden te wachten?

wi
door wilhelmina59 - May 1, 2024 om 21:33
519 Antwoorden / 0 Vragen

Meningen zijn niet in beeld.
Zijn de voorwaarden van het Pensioenfonds
En o dear  het scheldwoordje  "heb ik recht" komt weer om de hoek kijken.
Bedenk wel dat je je partner met deze starre houding enorm benadeeld mocht je je hoofd voor pensioendatum neerleggen.

tenormin
door tenormin - May 2, 2024 om 00:43
16846 Antwoorden / 108 Vragen

U omschrijft, in zwart gedrukt, zelf wat er van u verwacht wodt. Een samenlevingscontract! Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? U zult met uw partner naar een notaris moeten, dan heeft u het contract dat u kunt overleggen. En dat aantoonbaar maken dat u dat 5 jaar doet (in uw geval 19 jaar), kan best nog een kluifje worden.

1paul
door 1paul - May 2, 2024 om 07:11
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Men freubelt niet, men stelt duidelijke voorwaarden!!

Thijs12
door Thijs12 - May 2, 2024 om 07:19
553 Antwoorden / Vragen

De wetten en regels zijn heel erg duidelijk zoals je zelf al aangeeft.
Het ABP mag daar niet langs gaan freubelen.
Je voldoet eraan of je voldoet er niet aan.

sw
door swat1500 - May 2, 2024 om 09:16
3795 Antwoorden / 0 Vragen

In artikel 1 van de Pensioenwet staat al wat wordt verstaan onder een partner. De situatie die TS beschrijft voldoet daar al niet aan.
De Pensioenwet biedt wel de mogelijkheid dat een partner kan bestaan zonder een echtgenoot of een geregistreerd partner te zijn maar geeft wel aan dat de betreffende pensioenovereenkomsr daarvoor leidend is.

KABN
door KABN - May 7, 2024 om 21:07
2 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaring is  dat ondanks dat mijn man die voor het ministerie werkte en in 2014een andere baan kreeg , mij heeft verteld dat hij het kruisje moest  en heeft gedaan, Het is zijn woord tegen de ABP maar niet meer te weerleggen aangezien hij plots is overleden op 50 jarige leeftijd, Het bizare is dat ze vroegen of ik kon aantonenen dat ik al 24 jaar met hem op hetzelfde adres woonde, dit gedaan samen 2 kids maar kreeg 0 op request ,hij had geen kruisje gezet, Ik heb hem het zien doen maar geen bewijs, Ze hebben de beste advocaten en daar is het moeilijk tegenop boksen, zeker in dit soort extreme situaties als je partner ineens overlijd heb je daar geen puf voor, Mijn dochters krijgen dus wel zijn pensioen maar ik niet, Andere pesioen fondsdsen beroepen zich niet op dit soort mallefiede kruisjes zoals het zwistserleven en  horeca pensioen , vertel nu iedereen kijk uit coor apb zet een kruisje en maak een foto

KABN
door KABN - May 7, 2024 om 21:15
2 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaring is  dat ondanks dat mijn man die voor het ministerie werkte en in 2014een andere baan kreeg , mij heeft verteld dat hij het kruisje moest  en heeft gedaan, Het is zijn woord tegen de ABP maar niet meer te weerleggen aangezien hij plots is overleden op 50 jarige leeftijd, Het bizare is dat ze vroegen of ik kon aantonenen dat ik al 24 jaar met hem op hetzelfde adres woonde, dit gedaan samen 2 kids maar kreeg 0 op request ,hij had geen kruisje gezet, Ik heb hem het zien doen maar geen bewijs, Ze hebben de beste advocaten en daar is het moeilijk tegenop boksen, zeker in dit soort extreme situaties als je partner ineens overlijd heb je daar geen puf voor, Mijn dochters krijgen dus wel zijn pensioen maar ik niet, Andere pesioen fondsdsen beroepen zich niet op dit soort mallefiede kruisjes zoals het zwistserleven en  horeca pensioen , vertel nu iedereen kijk uit coor apb zet een kruisje en maak een foto