av
door avstee Jul 27, 2009 om 09:30
Vrije tijd & tuin

Factuur voor meerwerk tuin, nooit voor getekend

Wij hebben een offerte laten maken door een hovenier voor het aanleggen van de gehele tuin. Tijdens de werkzaamheden bleek dat er niet genoeg tegels waren. Het aantal tegels dat aanwezig was, was berekend door de firma zelf. Zij hadden vooraf de maten opgenomen van de tuin.

Er moest dus een oplossing gezocht worden voor dit probleem. Er zou een extra pak tegels besteld kunnen worden, of de border zou uitgebreid kunnen worden met 1 extra meter. Uiteindelijk is er gekozen om de border langer te maken. Hierbij is er nooit gesproken over dat er extra kosten gerekend zouden worden. Immers de fout was door de firma zelf gemaakt.

Een maand na het betalen van de oorspronkelijke offerte (die bedoeld was voor de gehele tuinaanleg) valt er een factuur op de mat van 550 euro extra.

Hier hebben wij echter nooit voor getekend en dit is ons ook nooit verteld dat er extra kosten gerekend zouden worden.

Heeft iemand enig idee, hoe we dit op een goede manier kunnen oplossen?

4742 28 Rapporteer

jo
door johandewit - Jul 27, 2009 om 11:31
7 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen ben je slachtoffer van het extreem slechte onderwijs waardoor bijna geen sterveling meer kan rekenen.

Het lijkt me niet dat je de rekening hoeft betalen, ze hadden op zijn minst vooraf even melding moeten maken dat die grap 550 euro extra zou kosten.

Je moet in ieder geval de rekening betwisten

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 27, 2009 om 11:38
69 Antwoorden / 2 Vragen
audb
door audb - Jul 27, 2009 om 11:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zou u wel acoord zijn gegaan met de hogere bedrag als het wel goed berekend zou zijn of niet dat is de vraag die u zch moet stellen

Maar als u mondeling toestemming heb gegeven dan zit u er wel aan vast maar u had wel op de hoogte gesteld moeten worden van het hogere bedrag.

Ik zou met de firma contakt op nemen en voor stellen om de kosten te delen.

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 27, 2009 om 11:41
69 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben ook zoiets meegemaakt met de schutting. Het bleek dat er voor de deuren te weinig berekend was maar wij hoefden dat niet bij te betalen omdat het een fout van een medewerkster was.
Het lijkt mij dat u dit niet hoeft te betalen om dezelfde reden; Er is een fout gemaakt door het bedrijf en zij hebben het niet eerder gemeld.

deexpert
door deexpert - Jul 27, 2009 om 11:52
104 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, u hoeft dit niet te betalen. Tenzij in de algemene voorwaarden staat dat u voor extra werk belast kan worden. Maar mij lijkt dat u een duidelijke overeenkomst had. En daar dient het dan bij de blijven.

Maar uw hovenier zal wel gedacht hebben, te proberen valt het altijd, toch!

Gewoon brief schrijven, dat u zich houdt aan de overeengekomen prijs.

Succes.

mostertpot
door mostertpot - Jul 27, 2009 om 11:56
162 Antwoorden / 13 Vragen

hetzelfde meegemaakt. Een lamp werd door de leverancier opgehangen en bleek niet dimbaar, wat wel was afgesproken.  De leverancier haalde er een derde bij en die stuurde mij een rekening. Dit heb ik aangekaard bij mijn rechtsbijstand. Zij vertelden mij dat ik in mijn recht stond om niet te betalen. Echter zij maakten er geen zaak van omdat dat voor hen te duur zou worden, in plaats daarvan, vergoeden zij mij de rekening.

Schakel je rechtsbijstands verzekering in, heb je die niet stap dan zelf naar de rechter als je meent sterk te staan. Of nog beter niet betalen en per aangetekende laten weten waarom niet, laat de hovenier maar naar de rechter stappen. Maar wees wel zeker dat je geen kleine lettertjes hebt gemist of dat niemand uit je omgeving gezegd heeft dat het goed was om die extra stenen te betalen.

de
door dehaanwilma - Jul 27, 2009 om 11:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als de offerte aangeeft, dat het totaalbedrag de complete tuinaanleg betreft, kunnen ze achteraf NIET méér vragen. De firma heeft z'lf de verkeerde berekening gemaakt. De meerkosten hoeft u dus niet te betalen.

sc
door schulz - Jul 27, 2009 om 12:51
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ligt er aan hoe de offerte is opgesteld, is de offerte gedetailleerd, m.a.w. staat op de offerte hoeveel vierkante meters er bestraat zullen worden en de prijs hiervoor, of heeft u een offerte waarop staat aanleg en dan het bedrag, er is dus wel degelijk een verschil. Overigens kunt u op uw klompen aanvoelen dat meerwerk betekent een hogere prijs, het is echter wel netjes als hovenier om dit te melden, bij ons bedrijf laten wij omdat wij dit wel vaker hebben meegemaakt eerst aan de klant weten, en laten de klant een bon tekenen voor accoord

er
door erky - Jul 27, 2009 om 12:55
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Avstee,

Als er een offerte wordt opgemaakt met een bepaald bedrag en daar vloeit een opdracht uit voort dan is het een aangenomen klus. Dus geen werk op uurloonbasis. Al doende merkte de hovenier dat er een rekenfout gemaakt is. Niet uw fout en niet uw risico.

Alleen als er aanwijsbaar een belemmering is waardoor er meer werk nodig is mag een aannemer (en dat is de hovenier ook) een meerprijs rekenen. Die meerprijs mag vervolgens niet meer dan 10-15% van de aanneemsom bedragen.

In uw geval zou ik zeggen: er is geen sprake van een belemmering (bijvoorbeeld een hele grote stronk net onder de grondoppervakte) die de hovenier bij het maken van de offerte niet had kunnen weten. Een ondernemer is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten en is in uw geval degene die het risico moet dragen.

En hoe duur zijn die tegels nu eigenlijk of dat extra stuk border? Staat het vol met dure vaste planten à 15 euro per stuk?

Tip. Ga eens langs bij een tuincentrum en becijfer wat het u had gekost als u de planten of tegels zelf had gekocht. Vermoedelijk is dit ook minder dan 500 euro. Een hovenier krijgt die spullen wel voor een
inkoop prijs!

Een vriendelijke brief schrijven naar de hovenier met een weigering die extra 500 euro te betalen en zeg er maar bij dat u ook de eventuele incasso en deurwaarderskosten niet zal betalen.

Succes!
Erky

geer56
door geer56 - Jul 27, 2009 om 13:05
100 Antwoorden / 9 Vragen

Bij deze laatste reactie kan ik mij geheel aansluiten niks in de offerte niks betalen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 27, 2009 om 13:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag van Stee,

10 % Overschrijding wegens onvoorzien is normaal. Meer niet.
Bij een duidelijke vergissing in de oppervlakte berekening zult je het toch moeten betalen.
Je bent zelf akkoord gegaan met het voorstel om het tegeloppervlak te wijzigen in tuin. Er is voor deze wijziging geen prijs afgesproken.
Wanneer Het tegels waren geworden, dan was daar een bepaald bedrag aan klapzand, tegels en arbeidloon uit voortgevloeid dat nog niet in de rekening was opgenomen.
Nu het tuin is geworden, levert dat ook een bedrag op aan tuingrond, planten/bomen en arbeidsloon.

Wanneer dit bedrag ongeveer gelijk is aan het bedrag wat voor tegels enz,. nodig was, dan zou ik niet meer betalen dan die normale 10 % max.

Levert het wijzigen in tuin een duidelijke meerpost op, dan zou ik alleen de meerkosten t.o.v. het tegelwerk betalen, ook wanneer dat meer is dan 10 % van de totale rekening.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 27, 2009 om 13:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ van Stee:

Kleine aanvulling:

Dat je niet hebt getekend, heeft niets te betekenen.
Het mondeling akkoord verklaren met de voorgestelde wijziging/het meerwerk, heeft dezelfde rechtsgeldigheid dan schriftelijk akkoord verklaren/tekenen.

H.

1paul
door 1paul - Jul 27, 2009 om 15:35
3173 Antwoorden / 0 Vragen

NIET betalen dat ten eerste, u heeft immers niet gekregen wat vooraf afgesproken was en bent daarin de hovenier tegemoet gekomen door het terras kleiner te laten uitvallen als oorspronkelijk de bedoeling was...

Zij hebben minder geld uitgegeven aan tegels zand en uitgraafwerkzaamheden en hiervoor in de plaats een (bredere) border aangelegd, qua tijd en materiaal kosten zal dit om het even zijn, bovendien heeft de hovenier u niet van te voren ingelicht dat hierdoor de totaal prijs hoger zou zijn uitgevallen en u heeft dus niet kunnen kiezen om alsnog te eisen dat de hovenier dan gewoon het terras zou maken zoals afgesproken.

Eerlijk gezegd vind ik het van de gekke dat de hovenier nog met een extra rekening DURFT te komen nadat u hem al tegemoet gekomen bent door van het originele ontwerp af te zien.

Ook niet in discussie gaan met dit bedrijf en hen eenmalig per brief (aangetekend) laten weten dat u hier niet mee accoord gaat met beredenering  erbij en het daarbij laten, u kunt hem in deze brief ook laten weten dat u een eventuele rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet en dat u dan alsnog eist dat hij de tuin inricht als afgesproken...

av
door avstee - Jul 27, 2009 om 17:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u mij uitleggen, waarom ik extra zou moeten betalen voor een fout in een berekening in maten, gemeten door de hovenier zelf?

Ik ga ervan uit dat de man zijn vak verstaat! Als hij meteen die 550 euro extra in de offerte had opgenomen, had ik zeker voor een andere hovenier gekozen!

Bovendien is 550 euro ruim boven de 10% van het totaal bedrag a 3100 euro, wat binnen 1 dag na afronden werkzaamheden betaald is op zijn bankrekening.

ba
door barry071 - Jul 27, 2009 om 22:23
8 Antwoorden / 0 Vragen

 Als in de offerte niet staat vermeld om hoeveel M² tegels er gelegd/besteld zouden worden heeft de hovenier een goede kans zn gelijk te krijgen.(offerte ondertekend en teruggestuurd voor acoord?)
Maak wel duidelijk dat dit geen reklame is voor het bedrijf en stel een coulance regeling voor (50/50)
Uiteindelijk heeft de hovenier wel het recht om 10% bovenop de offerte prijs te mogen berekenen.

aj
door ajtr - Jul 28, 2009 om 00:02
46 Antwoorden / 7 Vragen

Tuinaanleg met offerte.

U heb de Offerte aanvaard en ondertekend aangaande U tuin.Deze offerte is door een hovernier gemaakt in overleg met U wensen hoe U de tuin wilde hebben .Aan de hand van deze gevens heeft de hovenier alles uitgewerkt berekend en alle twee akkoord mee gegenaan.Hier mee is dan de zaak rond dacht U en dat dacht U goed.Deze hovernier is zelf verantwoordelijk voor zijn gemaakte fout en geen ander en kan der halve U ook niet aansprakelijk stellen voor de meer kosten bij een misrekening v/d hovenier.De algemene voorwaarden en een gedetaillerde offerte doet hier niet ter zaken Zo ook niet de overschrjding wegens onvoorziene of duidelijke vergissing in oppervlakte dat je dit bedrag dient te betalen is gelul achteraf.Mondeling of schriftelijke overeenkomst maakt terdege uit voor rechtsgeldigheid.Hoe wil de hovernier als U een mondelinge toezegging doet dit bewijzen tegen over de rechter.Deze Hovenier moet maar zien hoe hij dit wil op lossen en is niet U pakje aan en derhalve hoef je ook geen cent extra te betalen.Zelfs die 10% overschrijding is een fabeltje want een offerte overeenkomst met het daarop vermelde bedrag staat vast en is rechtsgeldig en alles er om heen hebt U geen boodschap.Zit zelf in het Hoverniersbedrijf en maak ook wel eens een rekenfout maar dit kan en mag ik nooit en tenimmer op de klant verhalen want zelf heb ik dit voor het bedrag aangenomen en mijn fout is voor mijn eigen rekening.Stuur de nota retour met een briefje en vermeld dat alles hebt betaald wat op de offerte stond en dat voor U de zaak is afgehandel.Verder geen poea want deze hovenier heeft geen enkel recht van spreken over meer geld.

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 28, 2009 om 07:04
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon de nota terugsturen met een verwijzing naar de offerte die deel uit maakt van de overeenkomst en aankondigen dat u beslist niet van plan bent om deze aanvullende nota te betalen. Meetfout is risico van de hovenier en behoort tot het normale bedrijfsrisico dat hij zelf moet dragen.

ma
door marwin - Jul 28, 2009 om 09:15
126 Antwoorden / 15 Vragen

Indien je had gekozen voor tegels had je het niets anders gekost. Nu is het echter een wijziging van het ontwerp en moet je het volgende betalen of terugkrijgen

aanneemsom - alle kosten aanleg tegels (ondergrond, tegels, afwerken) + alle kosten aanleg border (plantjes, ondergrond enz)

Dus als de border goedkoper is dan tegels aanbrengen dan krijgt u nog geld toe

Wij hebben zelf gemetselde borders dus die zouden duurder zijn de tegels maar gewoon borders op straatniveau zouden niet duurder moeten zijn. (tenzij erg dure planten). U kunt uww hovenier eenheidsprijzen vragen (zeg niet waarvoor zodat hij niet net die prijzen aanpast) U weet hoeveel m2 tegels er minder worden aangebracht en hoeveel border extra aangebracht is

muis1972
door muis1972 - Jul 28, 2009 om 11:16
24 Antwoorden / 2 Vragen

Beste avstee,

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij bent u ook deels verantwoordelijk voor de offerte. U behoord hem in ieder geval goed na te kijken en lezen alvorens u tekent. U weet neem ik aan zelf de oppervlakte van uw tuin. Als daar een fout in zit bij de berekening van de offerte behoorde u dat alvorens het tekenen aan te geven. Dan had de hovenier de kans gehad om e.e.a. aan te passen in de offerte. Ik denk dus, dat u (een deel van de) kosten zult moeten betalen.
Als ik u was zou ik contact opnemen met de hovenier om een voorstel te doen om de rekening te delen.

Met vriendelijke groet,

Muis1972

ge
door gerard55 - Jul 29, 2009 om 09:46
57 Antwoorden / 11 Vragen

Wat lees ik een hoop onzin over wat u moet doen en verplicht zou zijn. Ik ben gaen jurist, maar heb wel veel met dit soort zaken te maken gehad. U heeft een offerte voor de totale tuinaanleg dat betekent dat het werk een aangenomen werk is. Dat betekent ook dat eventuele misrekeningen daarin zijn opgenomen. Een aannemer, want dat is de hovenier in dit geval, neemt het hele werk op zich voor een afgesproken bedrag. Heeft hij een fout gemaakt in zijn nadeel dan is dat vette pech voor hem. Als het zo zou zijn geweest dat het bijvoorbeeld een dag eerder dan gepland gereed zou zijn, dan heeft hij vette winst. Zo gaat dat met aangenomen werk. Kortom u bent de hovenier geen cent meer schuldig dan het bedrag dat u bij aanname van het werk hebt afgesproken. Laat u niet bedreigen met incssso etc, want deze zaak wint u!!

ma
door marwin - Jul 29, 2009 om 10:16
126 Antwoorden / 15 Vragen

@gerard. Ik heb heel de dag met dit soort zaken te maken. En blijf bij mijn stelling als hij tegels had geeist had je gelijk gehad, dan had de aannemer een probleem gehad. Door een wijziging mondeling goed te keuren (daar hoef je niets voor te tekenen) zal de hovenier openheid van zaken moeten geven en moeten aantonen wat het werkelijk meer heeft gekost

ri
door rienelst - Jul 31, 2009 om 19:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo niet bij betalen ,waren de offertes van de wegen bouwers en de HSL niet in orde? we weten  allemaal hoe dat ging en zouden die mensen geen van alle in hun recht staan ,ik zou ook niet bij betalen maar waarom het rijk dan wel voor vele hoderden milioenen of zie ik dat verkeerd ,noem eens een project op waar niks bij betaald is ,of ben ik zelf verkeerd ingelicht???

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 1, 2009 om 00:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Tonnieboy, Gerard e.v.a.

Jullie vergeten dat de wijziging mondeling is goedgekeurd. Wanneer v. Stee klaar is met de hovenier, zullen we zien hoe het afgelopen is. Hij heeft gelijk wanneer hij eerst zijn "niet betaalpoot stijf houdt". Maar of dat geheel en al lukt? Denk van niet. Doch iedere euro is meegenomen, zolang je er niet nóg meer verspeelt door te gaan rechten....

H.

ge
door gerard55 - Aug 1, 2009 om 10:58
57 Antwoorden / 11 Vragen

Heren, heren, ik zie nergens dat er toestemming is gegeven. avstee kreeg een fout van de hovenier voor geschoteld en de hovenier bood een oplossing. Niets meer en niets minder. AVstee heeft de hovenier een kans geboden zijn fout goed te maken. Dat is wat de rechter ook van je verwacht. Avstee heeft juist gehandeld en is de hovenier niets schuldig. Zoals jullie redeneren is een aanneemsom van elastiek en de hovenier kan het altijd proberen natuurlijk, maar bij mij zou hij geen cent beuren. Ik ben ervan overtuigd dat de rechter mij gelijk zou geven. Hoeveel wilde verhalen ik al in mijn leven heb aan moeten horen rond dit soort situaties, wil je niet weten. Het is allemaal lariekoek. De rechter oordeelt altijd rechtlijnig in dit soort zaken: simpel wat is de afspraak en is die nagekomen. De afspraak staat in de offerte en die is door een fout niet nagekomen. De klant heeft is in dit geval mondeling akkoord gegaan met een aanpassing zodat de zaak voor beiden naar te vredenheid is opgelost. Klaar is de zaak en de prijs blijft hetzelfde. Verwijzingen naar de bouwwereld vs overheid zijn natuurlijk niet zo slim als je de parlementaire enquette bouwfraude er nog eens bij neemt. Voor mij genoeg over dit onderwerp.

av
door avstee - Aug 1, 2009 om 13:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb contact opgenomen met mijn rechtsbijstandverzekering en deze geeft aan dat ik volledig in mijn recht sta om niet te betalen. De hovenier heeft zelf niet volgens de wet gehandeld door

1. niet te melden dat er een meerprijs aan vastzat

2. niet te overleggen hoeveel het dan precies extra ging kosten

Inderdaad is het zo dat de hovenier kwam met het probleem en een oplossing zelf aandroeg, dat ik daarmee akkoord ging, wil nog niet zeggen dat ik toestemming heb gegeven om meer te betalen!

De tuin was al duur genoeg en er zit geen geldboompje in de grond.

ma
door marwin - Aug 1, 2009 om 16:37
126 Antwoorden / 15 Vragen

Heren, heren, ik zie nergens dat er toestemming is gegeven. avstee kreeg een fout van de hovenier voor geschoteld en de hovenier bood een oplossing. Niets meer en niets minder.

Sorry maar mag het ook dame zijn???

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 1, 2009 om 21:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ v. Stee,

Welnu, met de steun van je rechtsbijstandverzekering in de rug ga je de strijd aan tegen de hovenier. Ik wens je veel succes.

Houdt wel in je achterhoofd dat ook een rechtsbijstandverzekering er soms met de pet naar gooit.

Met de 2 zaken welke ik met mijn rechtsbijstandverzekering (DAS)heb
gedaan, heb ik veel ervaring opgedaan. Ik moest fouten van hen
corrigeren:

Bij zaak 1:

1. Begrip eiser en gedaagde omgedraaid.

2. Datums verkeerd opgenomen in verweer.

3. Bedragen verkeerd.

DAS bood 500,- aan mij te betalen wanneer ik de zaak zou stoppen, wat ik weigerde.

Hij zag iedere keer beren op de weg, agumenteerde dat ik ook kon
verliezen en dan met lege of bijna lege handen zou staan. En ik moest
ook eens aan mezelf denken en "Wat vindt u er nu van, mevrouw?" Nou, die stond vierkant achter me.

Op een bepaald punt eiste ik van hen dat er geen enkele brief over mijn
zaak de deur uit zou zonder dat ik daar mijn fiat aan gegeven had. Daarna ging het beter. De zaak werd gewonnen. Ik werd ruim 60.000,- "rijker". (bruto)

Achteraf complimenteerde hij me met m'n vasthoudendheid en geloof in de
zaak. Waarop ik repliceerde: "Wanneer u niet zoveel tegenwerpingen had
gemaakt, was ik nooit zover gekomen!"

Bij zaak 2:

Een brief welke naar de tegenpartij moest, kreeg ik in kopie, doch ook
origineel in blauw ondertekend. Dat was geen kopie. Op mijn vraag hoe
de zaak erbij stond kreeg ik te horen van mijn door de DAS toegevoegde
advocaat:"Laten we er maar mee stoppen, want de tegenpartij antwoord
niet". Slecht argument bij mij.

Nadat ik een gesprek met hem eiste en kreeg, zag hij de fout in en was
hij poeslief. Hij schreef o.a. aan de rechtbank:"Ik sluit hierbij het
verweer van de heer "Hardware ERror MAN" integraal bij. Lekker
makkelijk. Nu had ik voor mijn verweer wel keurig genummerde
verweerproducties gemaakt, welke niet voor tweeërlei uitleg vatbaar
waren en een buitenstaander ook kon snappen.

Kort daarna gaf hij mijn zaak af aan een herintredende advocate, omdat
hij voor rechter had geleerd tijdens mijn zaak. Hij werd rechter. Ze
bedacht nog iets waardoor ze de tegenpartij nog eens voor 4600,- een
poot uittrok. Overigens werd deze zaak ook gewonnen. Het ging slechts
om 16.000,- (Netto)

Dus v. Stee, wanneer je zover komt, moet je goed beslagen ten ijs
komen. Geloof niet alles wat een rechtsbijstandverzekeraar je
voorschotelt.

Ben benieuwt hoe het afloopt.

Hardware ERror MAN.

ge
door gerard55 - Aug 3, 2009 om 17:21
57 Antwoorden / 11 Vragen

Oké, heren, heren, dame, dame!!!