manonna
door manonna Oct 27, 2003 om 11:00
Vrije tijd & tuin

Fooi

Wordt de 10% fooi in een restaurant nog gehanteerd? Ik heb het idee dat het minder is geworden na de euro-inflatie...

1881 9 Rapporteer

scraane
door scraane - Apr 16, 2004 om 11:49
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat de rest doet, maar ik doe het meestal wel. Zo rond de 10% maar nooit meer dan 20 euro.

tigger
door tigger - Apr 16, 2004 om 11:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst is belangrijk of je tevreden bent. Ben je minder tevreden of niet, geef je dus minder fooi of helemaal niet. Je moet moet voor jezelf dus uitmaken hoeveel je het waard vindt. Overigens geven vrouwen doorgaans minder fooi dan mannen.

wi
door witchy - Apr 16, 2004 om 11:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik denk ook dat de 10% niet meer gehanteerd wordt, maar ik denk niet dat t aan de euro ligt, wel aan de inflatie. Mensen hebben minder te besteden dus draaien de mensen een euro dubbeltje minstens 2x om voordat ze het gaan uitgeven. Daarentegen is de bediening van tegenwoordig ook erg veranderd.

mgeld
door mgeld - Apr 16, 2004 om 11:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

In het algemeen wordt de ongeschreven regel van 10% fooi niet meer gegeven. Wij gaan regelmatig uit eten, ook in dure restaurants, maar wij geven nooit 10% fooi. Een fooi moet naar mijn mening een aardigheidje zijn en om te laten zien of je het goed hebt gehad te ja of te nee, zie commentaar van Tigger. Verder is het restaurantbezoek al duur genoeg en krijgen in Nederland degenen die serveren in principe gewoon loon.

bi
door bianca_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig zie je op veel kaarten staan dat de prijzen inclusief BTW en fooi zijn. De 10% regel wordt mijns inzien nog maar weinig gehanteerd. Mensen ronden het bedrag af naar boven maar absoluut niet meer te ver. Ik vind dat een fooit af behoort te hangen van de kwaliteit van het eten/ drinken en de bediening. Dit kan namelijk je avond maken of breken. De fooi die ik geef kan hierdoor varieren van geen fooi tot inderdaad de 10%.

jo
door jolly09 - Apr 16, 2004 om 11:49
8 Antwoorden / 0 Vragen

zelf geef ik wel 10% fooi tenzij het echt slecht was, maar wanneer is iets slecht? als iets niet bevalt trek je aan de bel en als dat dan goed word opgelost dan was het uiteindelijk goed! De mensen die in het restaurant werken krijgen wel loon, maar dit is echt heel slecht betaald en moeten het ook wel hebben van hun fooi! en zeker als je met regelmaat komt kennen ze je en zullen ze uiteindelijk harder voor je gaan lopen.

an
door annika_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
29 Antwoorden / 11 Vragen

In de meeste restaurants waar wij eten ronden wij het bedrag mooi af. Is het b.v. 47,50 euro maken wij er 50 euro van, ook met rare bedragen 40,50 euro geef ik 42 euro. De bediening in de restaurants hebben tot nu toe allemaal erg positief gereageerd. 10% met de euro is voor ons ongeveer 5% geworden.

go
door goldstar - Apr 16, 2004 om 11:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

in restaurants wordt er wel vanuit gegaan dat je iets meer betaald als de service heel goed was. tien procent wordt niet gehanteerd. dit was voor en na de euro. eigenlijk vind ik dat we alle fooien in nederland moeten afschaffen...ik doe er niet meer aanmee

kr
door kranenbarg - Apr 16, 2004 om 11:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uit eigen ervaring (ik heb zelf een lunchroom) kan ik melden dat de meeste mensen geen fooi geven. Afronden van vreemde bedragen komt wel veel voor. Lijkt mij prima. Sommige mensen die nog wel fooi geven, realiseren zich vaak niet dat we met euro's te maken hebben. 1,50 voor een koffie en dan 2,00 betalen is echt te veel fooi!