irishterrier
door irishterrier Mar 25, 2012 om 15:38
Vrije tijd & tuin

Hardhout behandelen.

Hallo,

Welke blanke beits/vernis kan ik het beste voor hardhout gebruiken ? Liefst iets dat in het hout trekt..

13922 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 25, 2012 om 16:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Glitsa. Goede ervaringen mee voor een houten (op maat gemaakt) aanrechtblad.

Vladja

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2012 om 16:37
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[edit redactie: link naar commerciële site verwijderd]

gr
door groot zevert - Mar 25, 2012 om 18:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=irishterrier schreef op zondag 25 mrt 2012, 15:38]Hallo,

Welke blanke beits/vernis kan ik het beste voor hardhout gebruiken ? Liefst iets da
t in het hout trekt.. Hallo ,ik zou LIJNOLIE gebruiken,trekt goed in het hout en is miljeu vriendelijk.

er
door eriko_1 - Mar 25, 2012 om 20:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Voor gebruik waarbij het hout veel met water in contact komt zou ik een botenlak gebruiken. Voor andere toepassingen is lijnolie of teakolie het mooist. Dat is ook makkelijk, bijna zonder schuren, jaarlijks te herhalen.

ridder_1
door ridder_1 - Mar 25, 2012 om 22:06
376 Antwoorden / 8 Vragen

Aanvulling op vorige antwoord:
'deze is waterdun" ik bedoel wel dat u een impregneerbeits neemt op basis van terpentine (alkyd) basis en NIET op waterbasis (acrylaat)
Bij bepaalde hardhoutsoorten (merbau) worden rode inhoudsstoffen geactiveerd als er met water of verf op waterbasis wordt gebruikt !! Je krijgt dan allemaal lelijke rode dondkere vlekken te zien (zgn. bont aanzien) dus kiezen voor alkydverf !

ridder_1
door ridder_1 - Mar 26, 2012 om 08:14
376 Antwoorden / 8 Vragen

zie antwoord groot zevert:
Ik zou dan wel gekookte lijnolie nemen en geen rauwe lijnolie.
Rauw droogt HEEEEL langzaam en blijft nl heel lang plakken en dat is weer niet prettig bij bv. beetpakken en ramen zemen, ook kan je dit moeilijk verwijderen.
Ik zou adviseren gekleurde impregneerbeits, deze is nl. waterdun en zakt goed in de ondergrond weg, ook bestaat er geen kans op bladderen want het vormt nl. geen verffilm(laag). In Nederland wordt het meest teak gebruikt en dit geeft een mooie lichtbruine en luxueus hardhouten aanzien.

danath
door danath - Mar 26, 2012 om 15:12
88 Antwoorden / 1 Vragen

Bij elke bouwmarkt leggen ze je het haarfijn uit!

te
door terpstra - Mar 27, 2012 om 01:01
174 Antwoorden / 5 Vragen

Deze vraag is niet te beantwoorden. omdat de vraagstelling niet aangeeft welke hardhout soort het betreft.
Er zijn bouwmarkten die naaldhout wat zacht is en minder rot gevoelig verkopen als hardhout.(Larix)
Dat teakhout goed zonder behandeling kan. Scheepsdekken.
Dat azobea surinaams hardhout (echt hard) is, dat niet werkt en gebruikt wordt o.a. voor sluisdeuren en wal bescherming. Niet behandelen.
Dat de crimineel bouterse dat hout gebruikte in de tachtiger jaren van de vorige eeuw om de Nederlandse overheid te shanteren? Geen subsidie, geen hout.
Dat Marantie kozijnen als hardhout verkocht worden. Dat er Marantie op de markt is, dat sneller rot dan vurenhout.Let op het gewicht. Zwaar is goed.
Zegt u het maar. een gedegen antwoord is een deel.