sa
door sander2424 Apr 20, 2018 om 00:15
Vrije tijd & tuin

Hoogte verschil tuin tenopzichte van de buren

Hallo allemaal,

We hebben dit jaar een nieuwe woning gekocht en we willen onze tuin inorde gaan maken.

nu zitten we met het probleem dat de tuin van de buren een flink stuk hoger zit ongeveer 50 cm verschil met onze tuin.

We willen in onze tuin een terras gaan maken. maar omdat de tuin van de buren hoger zit hebben we een stuk van 4 meter van onze tuin wat schuin loopt Vermoedelijk zo gekomen toen de buren hun huis hebben gebouwd (veel later dan onze woning gebouwd is)

Nu willen we het stuk grond wat schuin afloopt uitgraven en gelijk trekken met onze tuin en hier een zithoek/terras van maken

Nu zal er dus iets geplaatst moeten gaan worden zodat de tuin van de buren niet kan verzakken.

Wie is hier verantwoordelijk voor en moeten wij dit allemaal gaan betalen ?

De buren zijn van mening dat wij hier zorg aan moeten dragen en willen hier niets aan bijdragen.

Wiens verantwoording is het nu om hier een soort van muur te gaan plaatsen om het verzakken te voorkomen ??

Alvast bedankt

41598 15 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 20, 2018 om 00:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben  geen expert hierin maar mijn logica zegt dat als u op uw erf zaken wilt realiseren en u op uw erfgrens bijvoorbeeld graaft dan is het een probleem van de buren als er verzakkingen ontstaan.
U mag op uw deel doen wat u wilt en als hun tuin daardoor verzakt dan zullen zij maatregelen moeten nemen.

Maar nogmaals dat is mijn mening en geen juridisch onderbouwd antwoord.

ja
door janf43 Apr 21, 2018 om 11:35
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje vreemde redenering. Als u op uw terrein dingen doet die schade bij de buren oplevert, moeten ze dat zelf maar oplossen? Geldt dat omgekeerd ook? Accepteert u schade door werkzaamheden van buren veroorzaakt?

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 21, 2018 om 11:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@janF,  dus als uw buren morgen hun tuin ophogen met 50 cm zand gaat u een wand plaatsen om het zand tegen te houden.  Nee dus dat is de verantwoordelijk van de buren.  Zij verhinderen  dat u op uw grond en met uw grond kan doen wat u wilt.
U heeft een vreemde visie hierop.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2018 om 01:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u dat stuk niet beter verhogen? Anders loopt het welliccht vol met water bij zware regen.

sa
door sander2424 - Apr 20, 2018 om 01:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Diewilik klopt hier zat ik zelf ook aan te denken maar wil achteraf geen problemen krijgen.

Tijger1 hier had ik ook aan gedacht maar betreft terras bij de achterdeur van de woning hier ga ik dan ook meteen 50cm omhoog. Dus dit was met de ligging en de deur geen oplossing.  Planning was om beton elementen te plaatsen en deze te laten uitsteken zodat hun regen water op eigen terein blijft. maar dit is prijzig. voor een probleem wat mijn buren eigenlijk met de bouw van hun woning veroorzaakt hebben.  hun gehele kavel ligt hoger dan alle andere huizen in de straat

In de huidige situatie heb ik nu zelfs dat al het water van schuin gedeelte afloopt en zich verzameld op rechte stuk

panter22
door panter22 - Apr 20, 2018 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe hebben de buren het hoogteverschil met de andere buren opgelost? Ook met een talud of wonen ze op de hoek?
Staat er iets over het talud in de koopakte of bij het kadaster of is de grond verhoogd  in onderling overleg met vorige eigenaren.
Is de ophoging gedaan in onderling overleg en met toestemming van vorige eigenaren, dan geldt die afspraak niet voor jou.
Staat de ophoging geregistreerd bij het kadaster, dan geldt die bepaling wel voor jou.
Als er niets is wat voor jou geldt, dan zou je de tuin uit kunnen graven . Of dat  zonder vergunning kan,zul je even na moeten vragen bij de gemeente.
Echter, als je begint te graven, verzakt de grond van de buren en dan ben je aansprakelijk voor de schade die je veroorzaakt.
Je zou informatie kunnen vragen bij het juridisch loket. Om dit juridisch op te lossen kost tijd en geld.
Kunnen jullie het niet in onderling overleg oplossen door ieder de helft van de keerwand te betalen?

Ge
door Genee - Apr 20, 2018 om 08:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Denk eerder dat u er voor moet zorgen dat de tuin bij de buren niet kan verzakken.
U gaat de zaak wijzigen, dus uw verantwoordelijkheid, lijkt me, dat de tuin van de buren daardoor niet gaat verzakken.

hansje klein
door hansje klein - Apr 20, 2018 om 09:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

- Haal er een bouwondernemer bij, die u kan adviseren en alvast de te verwachten kosten kan inschatten, want dit zult u vooral juridisch eerst moeten oplossen omdat het over de interessen van twee partijen met afwijkende meningen gaat.

- Paralel bij de Gemeente vragen of die verhoging bij de bouwvergunning is goedgekeurd/afgehaakt en waarom.

- Indien u toch zèlf zonder overleg een keermuur laat plaatsen, reken er dan mee, dat uw buren daarop weer een afscheiding zoals een hek moeten plaatsen voor hun eigen veiligheid en ú evtl. hiervoor de rekening kunnen presenteren.

- Een gelijkluidende vraag  >HIER<

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2018 om 11:48
7475 Antwoorden / 14 Vragen

Verzakken zal de tuin van de buren niet, wel kan de grond van hen op den duur uw tuin inspoelen bij regenval. U zou kunnen volstaan met aan die zijde (betonnen)bielzen te leggen. (te koop bij tuincentra's) Als u die op een bepaalde afstand van de erfgrens stapeld heeft u, tussen de erfgrens en de bielzen, meteen een verhoogde border. Leuke plantjes er in staat nog gezellig ook. Zet u een afscheiding precies op de erfgrens heeft u met uw buren te maken maar in bovenstaand geval kunt u gewoon uw gang gaan op uw eigen grond.De buren kunnen dan ook niet klagen dat hun tuin lager wordt omdat u de nodige voorzieningen heeft getroffen. De kosten zijn wel voor u omdat u de aanpassing wenst.

deexpert
door deexpert - Apr 20, 2018 om 12:50
104 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe komt het dat de tuin van de buren hoger ligt. Is dit het originele peil van voor de bouw. Hebben zij ook destijds uw tuin opgehoogd? Als dat zo is zijn uw buren ook verantwoordelijk voor het opvangen van dit hoogte verschil.

Gr
door Grunn1 - Apr 20, 2018 om 12:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@sander2424
In de huidige situatie heb ik nu zelfs dat al het water van schuin gedeelte afloopt en zich verzameld op rechte stuk

Iedereen heeft het over uw verantwoordelijkheid voor het eventueel afzakken van de grond van de buren als u uw tuin gaat afgraven.
U zegt zelf dat u nu al last heeft van water wat door de verhoging in uw tuin terecht komt. In hoeverre zijn de buren daar verantwoordelijk voor? Hebben zij wel een extra water afvoer om ervoor te zorgen dat regenwater niet naar de buren gaat? Spreek ze daar eens op aan voor u gaat beginnen met afgraven of ophogen van uw eigen tuin. Wellicht is het zo dat zij dat moeten aanpassen op hun eigen kosten en dat het uiteindelijk voor uw buren voordeliger is om gezamenlijk een betonnen afscheiding aan te leggen om het hoogte verschil te compenseren en afwatering tegen te gaan.

door 14peter Apr 20, 2018 om 13:37
567 Antwoorden / 2 Vragen

Afwatering tegengaan? Hoe verhoud zich dat tot artikel 38 5e boek?

Lagere erven moeten het water ontvangen dat van hoger gelegen erven van nature afloopt.

Gr
door Grunn1 Apr 20, 2018 om 16:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heel goed, dat van nature afloopt. De buren hebben zelf de grond verhoogd en loopt dus niet van nature af. Artikel,gaat dus niet op.

door 14peter Apr 21, 2018 om 00:46
567 Antwoorden / 2 Vragen

Dan telt de zwaartekracht niet meer ofzo?

Gr
door Grunn1 Apr 21, 2018 om 02:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De buren hebben hun tuin zelf verhoogd dus van nature is geen sprake.

door 14peter Apr 21, 2018 om 10:44
567 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat ook niet iets over dat de erven van nature hoger of lager liggen toch??

il
door iljaha - Apr 20, 2018 om 13:23
182 Antwoorden / 3 Vragen

Onze tuin ligt max 80 cm onder straatniveau en ca 30 cm lager dan de tuin van de buren. Toen wij onze tuin gingen veranderen hebben we zowel met de buren als met de gemeente 50/50 gedaan. Buren hebben nu een wijziging gedaan die de voorzieningen voor een groot deel te niet doen. Mocht ik straks wateroverlast krijgen, hebben zij een probleem. Je mag nl niet "zomaar" afwateren op terrein van een ander.

In uw geval zou ik huidige grondkering weghalen en pas volgend jaar aan uw terras gaan werken. Buren hebben in die tijd echt wel in de gaten dat het niet slechts om uw probleem gaat, maar om een gezamenlijk probleem.

succes

me
door mein33 - Apr 20, 2018 om 13:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

1/ ophogen.
Hoog uw tuin op tot ca. 5 cm. onder de onderzijde van de dorpel van de achterdeur.
Omdat u ophoogt zal het verval vanaf de zijde van de buren veel minder worden en daardoor wordt de vervalafstand een heel stuk korter, waardoor u probleemloos een veel groter stuk van uw tuinoppervlak zal kunnen benutten.

2/ niet ophogen, maar trapsgewijs plaatsen van betonrandjes van 100 lang 20 hoog.
Plaats tegen (niet erop i.v.m. eigendomsrecht) de erfafscheiding een betonrandje met de bovenzijde gelijk met de tuinhoogte van de buren.
De grond ligt daarna op gelijke hoogte als de tuin van uw buren,maar loopt schuin af naar de volgende (2e) betonrand
die u plaatst op 30 cm afstand van de eerste en 20 cm. lager.
Ook hier loopt de grond weer schuin.
Mogelijk is een derder randje nodig, of kunt u de rest van uw tuin wel iets ophogen, maar hoe dan ook u kunt ruim  binnen een meter blijven om het hoogte veschil eenvoudig en niet al te duur op te lossen.
Zo kunt u eenvoudig een mooie en vlakke tuin maken.
De betonrandjes zijn bij de bouwmarkt te koop en kosten slecht een gruipstuiver.
Beplant het trapsgewijze verkregen gedeelte met bodembedekkers of dergelijke beplantig, waardoor de grond niet kan wegspoelen en klaar is Sander 2424.    ;-))

Bijkomend voordeel, u heeft de buren niet nodig en voorkomt op een eenvoudige en goedkope wijze een burenconflict.

audb
door audb - Apr 20, 2018 om 17:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u niet te veel wil uitgeven dan is B keuze of tweede hands ook een oplossing voor betonnen elementen.

Ook zou u een kunstof schuting kunnen plaatsen waardoor het water van uw buren op hun eigen gond blijft.

Maar begrijp ik het nu goed dat uw achterdeur 50 cm boven de grond uitsteekt of bedoeld u dat uw tuin schuin naar beneden afloopt?

hansje klein
door hansje klein - Apr 20, 2018 om 17:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Sander2424 ...

Hebben de buren uitgelegd waarom ze hun grondstuk (ooit) hoger is maakten? Hebben zij bij voorbeeld een kelder met daglicht? Ikzelf heb een situatie waarbij een hovenier van de nieuwe buren eerst 30 cm topaarde weghaalde en de nieuwe buren nù gaan klagen, dat de nieuwe die ik heb gezet schutting te hoog (b)lijkt bij het nàmeten, terwijl ik eerder me precies aan de 1.80mtr had gehouden.

Het gevolg bij dit soort onaangename twisterijen is vaak, dat de nieuwe buren je dan niet meer zien staan ... of ... omgekeerd. Men kan ermee leven, maar wanneer u kleine kinderen heeft, dat kan je ze gedrag vanuit hùn perspectief niet uitleggen: "Volwassenen doen zoiets toch niet". En inderdaad, niet willen communiceren is absoluut een on-volwassen gedrag met nare consequenties.

mo
door mof - Apr 21, 2018 om 08:20
3620 Antwoorden / 3 Vragen
pi
door pier46 - Apr 21, 2018 om 11:04
11 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens in je koopcontract staan daar geen erfdienstbaarheden over grondkering en waterkering of vraag de notaris advies.
Succes pier