Be
door Bertinieus Oct 16, 2024 om 15:16
Voeding & gezondheid

Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel

Beste Kassa,

Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.

Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een gespecialiseerde kliniek voor deze behandeling.

Nu, tijdens mijn tweede behandeling bij mijn huidige tandarts, werd mij verteld dat als ik mijn voortanden door de specialist laat behandelen, ik niet meer bij hen als klant terecht kan.
Dit vind ik vreemd, want volgens de wet mag je bij meerdere tandartsen ingeschreven staan.
Ook staat er niets in de algemene voorwaarden van mijn tandartspraktijk dat dit verbiedt.
Bovendien was dit in het begin geen probleem.

Wat ik ook vervelend vind, is dat ze deze beslissing al hebben genomen zonder te vragen naar mijn behandelplan of de aanpak van de specialist.
De kosten voor deze behandeling zijn ongeveer 6000 euro, die ik volledig zelf moet betalen.
Ik wil daarom de vrijheid hebben om te kiezen bij welke kliniek ik deze belangrijke en dure behandeling laat uitvoeren, waarbij zowel de cosmetische als functionele aspecten voor mij belangrijk zijn.

Mag mijn huidige tandarts mij weigeren om deze reden?
En wat zijn mijn rechten in deze situatie?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

542 6 Rapporteer
Janzegt
door Janzegt - Oct 16, 2024 om 15:46
158 Antwoorden / Vragen

U als patient mag een eigen tandarts kiezen, echter mag de tandarts beslissen of hij u als patient willen hebben en houden. Als u al bij een tandarts bent, dan moet hij wel een goede reden hebben om u daarna te weigeren. Even googlen en u vindt veel informatie over wat een "goede reden" kan zijn en dan komt u er ook ahter dat u geen enkele recht hebt om de tandarts te dwingen dat hij u als patient blijft nemen.

En ik snap de tandarts ook wel. Die denkt ook van "2 specialisten werken aan het zelfde gebit, dat is vragen om moeilijkheden".
Zeker als er een deel van de behandeling is die u zelf moet betalen. Eigenlijk moet u dit zelf ook niet willen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 16, 2024 om 16:22
2273 Antwoorden / Vragen

Een tandarts mag je alleen uitschrijven met een gewichtige reden en dan is de vraag of "je elders laat behandelen" een gewichtige reden is. Het is in ieder geval een stevige aderlating voor de omzet van je tandarts maar ik denk dat hij het gegarandeerd met andere gronden zal motiveren. Zoek contact met de brancheorganisatie en vraag gewoon of dit een gegronde reden is. Het uiteindelijke oordeel is bij verschil van inzicht natuurlijk altijd aan de (tucht)rechter maar eigenlijk moet je voorkomen daar terechtkomt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 16, 2024 om 23:26
1875 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Bertinieus,

Het antwoord op uw vraag is eigenlijk simpel : ja , uw huidige tandarts mag u uitschrijven als patiënt.

U wilt een grote behandeling elders laten doen: natuurlijk wilt uw huidige tandarts niet die verantwoordelijkheid dragen voor als het mis gaat.

Ook zal er vanuit de zorgverzekeraar problemen komen voor het declareren van de mondzorg door uw huidige tandarts bij complicaties.

Mijn vragen  aan u zijn  :

Waarom bent u weggegaan bij uw vorige tandarts ?

Heeft uw vorige tandarts de brug gemaakt?

Nog een tip : soms zijn tandartsbehandelingen in naburige landen goedkoper.

1paul
door 1paul - Oct 17, 2024 om 08:03
3344 Antwoorden / 0 Vragen

tandarts is een vrij beroep en dus mag deze je weigeren om welke reden dan ook..

ro
door ronny530 - Oct 17, 2024 om 12:18
2900 Antwoorden / 41 Vragen

Volgens de wet mag je bij meerdere tandartsen ingeschreven staan, die wet is enkel van toepassing op privé tandartsen en dus niet voor de reguliere tandartspraktijken.
Zo te lezen is de behandeling bij de reguliere tandarts al gestart maar is het uw wens om de verdere behandelingen in een kliniek te laten doen en dat mag maar dan houdt het voor de tandarts die u nu heeft ook op want met wat pech mag die tandarts achteraf de puinzooi die een specialist er van gemaakt heeft op gaan lossen.
U heeft de vrijheid om een keuze van tandarts of gespecialiseerde kliniek te maken maar het is niet zo dat u uw tandarts het voorwerk laat doen en de uiteindelijke zowel de cosmetische en functionele behandeling elders laat uitvoeren.
Daarbij is het voor uw huidige tandarts helemaal niet relevant om het behandelplan van die specialist in te zien want die doet niet ter zake.
Veel succes met de behandeling in de kliniek en met het zoeken van een nieuwe tandarts of nog beter neem het risico niet en laat uw tandarts de behanding af maken want dat maakt de kans dat uw gebit verprutst wordt kleiner en bovenal is de nacontrole bij ingrijpende behandelingen zeer belangrijk.

rj
door rjw - Oct 17, 2024 om 16:40
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik me voor kan stellen is dat de tandarts een zin heeft om rommel op te ruimen van "cowboys". Is de reactie van de tandarts algemeen of heb je specifiek verteld naar welke kliniek je gaat (waar de tandarts wellicht slechte ervaringen mee heeft).