De
door De Adelaar Oct 16, 2024 om 16:57
Geldzaken & recht
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op

De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:

"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."

Zie hier bijvoorbeeld: [edit redactie: link verwijderd, irrelevant]

Mag ik jou vragen op de vraag uit mijn openingspost te reageren."

Is dit toegestaan of worden hiermee privacywetten overtreden?

569 8 Rapporteer
De
door De Adelaar - Oct 16, 2024 om 16:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens hier de link naar het topic waarin de admin deze uitspraken doet: https://forum.wielerflits.nl/t/1795-verbeterpunten-reageerders

Ja
door JannyBoe - Oct 16, 2024 om 17:02
583 Antwoorden / Vragen

Hallo, neem eens contact op met de Autoriteit Persoonsgegevens en leg uw vraag daar neer.

wi
door wilhelmina59 - Oct 16, 2024 om 18:48
557 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeld, dit is verkapte reclame/spam.

Ja
door JannyBoe Oct 16, 2024 om 19:20
583 Antwoorden / Vragen

Waarom? Dit is een klacht.

sw
door swat1500 - Oct 16, 2024 om 18:59
3865 Antwoorden / 0 Vragen

Even de vraag beantwoorrdend veronderstellend dat het hier geen spam betreft.
Als een telefoonnummer kan worden verkregen uit een legale openbare bronn,  denk aan een openbaar digitaal telefoonboek, dan worden er geen privacy regels geschonden.
Is de bron niet openbaar en breekt de zoekmachine in dna is het een nader verhaal.

Thijs12
door Thijs12 - Oct 16, 2024 om 19:01
613 Antwoorden / Vragen

Bel me maar anoniem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 16, 2024 om 19:42
2273 Antwoorden / Vragen

Een anoniem forumlid bellen? Ik heet Henk de Vries, bel me maar. Als dat lukt was ik dus blijkbaar niet anoniem en kun je me ook bellen, voor zover ik denk is bellen geen inbreuk op je privacy. Mensen bellen die aangegeven hebben niet (meer) door je lastig gevallen te worden is mogelijk wel fout maar dan denk ik meer aan stalking.

rj
door rjw Oct 16, 2024 om 20:24
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Het werkt vrij simpel: veel mensen gebruiken dezelfde nickname op veel sites. Je kunt prima op 1 site volledig anoniem zijn maar met een beetje creatief zoeken de gegevens van iemand elders vinden. Ik heb wel eens de gegevens van een voormalig lid van dit forum gevonden via een paar simpele zoekopdrachten. Iemand hoeft maar een keer iets over "bij ons in de stad" te hebben geschreven en je hebt al behoorlijk wat informatie om verder te gaan zoeken. Verder kan je een abonnement op OSINT (Open Source Intelligence) nemen. Dat verzamelt en combineert.allemaal openbare informatie.

tenormin
door tenormin Oct 16, 2024 om 21:13
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Kortom een nieuwsgierig aagje, die tips geeft hoe men verder kan zoeken. Leuk. Niet. Vraag me dan af of je mijn nickname weet, wat het betekent?

Ozymandias
door Ozymandias Oct 17, 2024 om 10:41
221 Antwoorden / Vragen

@TENORMIN

Bètablokker?

rj
door rjw Oct 17, 2024 om 16:25
3382 Antwoorden / 5 Vragen

@OZYMANDIAS: Zo ga je inderdaad verder zoeken. Als iemand een nickname gebruikt die naar een betablokker is genoemd is er een kans dat die persoon actief is op fora die daar over gaan. En zo ben je weer een stukje verder. Je kunt soms ook achterhalen waar iemand werkt en dan is het helemaal makkelijk om iemand telefonisch te kunnen benaderen. Als iemand hier en op bijvoorbeeld Tweakers dezelfde nick gebruikt en daar schrijft hij over hele specifieke onderwerpen dan is het vrij makkelijk. Dan combineer je dat weer even met LinkedIn en ben je weer dichterbij.

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 17, 2024 om 07:14
221 Antwoorden / Vragen

Openbare informatie is openbaar. Daarom moeten mensen uitkijken met wat ze op internet zetten.

Dus ja, dit mag.

Ja
door JannyBoe - Oct 17, 2024 om 11:31
583 Antwoorden / Vragen

Als je de info op de website bekijkt is er een pittige discussie gaande tussen de redactie en kritische leden.
Hoe het juridisch zit dat een redacteur leden ongevraagd belt weet ik niet vandaar mijn eerder advies om de Autoriteit Persoonsgegevens te raadplegen.

We zien hier slechts een stukje van de pittige discussie.
Het gaat om verbeterpunten aangedragen door leden naar aanleiding van een artikel van een redacteur.
Over en weer stevige woorden.

Het lijkt me dat leden en redactie er samen uit moeten proberen te komen. Dat begint met luisteren en begrip kweken voor elkaars standpunten.
Een redacteur die via via telefoonnummers opzoekt en mensen ongevraagd opbelt zet de zaken eerder op scherp dan het proces te de-escaleren.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 17, 2024 om 12:25
221 Antwoorden / Vragen

Wat een clusterfuck. Ik moet mijn eerste reactie dan ook een beetje corrigeren. Het staat iedereen vrij om nummers te zoeken maar wat hij er mee doet gaat wel erg ver. Dus nee, dit kan toch niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 17, 2024 om 12:37
2273 Antwoorden / Vragen

Kan niet of mag niet? Er is echt geen verbod om mensen te bellen, dat staat los van de vraag of zoiets in deze situatie gepast is en zou zeggen nee, dat doe je niet maar verboden, lijkt me niet.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 17, 2024 om 15:39
221 Antwoorden / Vragen

Dan moet je even die link bekijken want er zijn argumenten te maken dat het niet mag. Valt onder inbreuk van privésfeer. De juridische onderbouwing komt ook voorbij en de verzender reageert daar ook en niet echt op jofele  wijze.

rj
door rjw Oct 17, 2024 om 16:35
3382 Antwoorden / 5 Vragen

@Henk: en ook actief gaan zoeken naar telefoonnummers is niet verboden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 17, 2024 om 18:48
2273 Antwoorden / Vragen

@RJW Dat denk ik ook niet. Ik heb het gevoel dat mensen denken dat wat niet wenselijk is dan ook wel verboden zal zijn en zo werkt het volgens mij niet. De lakmoesproef is het voorleggen aan de rechter, dan heb je een antwoord dat telt.