pa
door pardijnvraag May 11, 2017 om 16:28
Vrije tijd & tuin

Houten terrastegels

Na lang wikken en wegen hebben wij houten terrastegels in onze 'tuin' patio gelegd. Hele verbetering maar heeft iemand ervaring met 'troep' tussen de tegels?? Denk aan broodkruimels bv maar ook aan blaadjes etc. Qua ruimte hebben we geen bomen/planten maar wat kluioplanten zouden leuk zijn. Een kuipplant met van die leuke kleine bloemetjes lijkt me leuk maar.......handig?
Overigens ligt er onder de tegels deels tegels/deels gewoon beton. Ertussen ligt worteldoek.......

1685 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 11, 2017 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Broodkruimels? Bent u klein duimpje dat u die strooit? Neem planten met grote bloemen, die kunt u oprapen.

pa
door pardijnvraag May 11, 2017 om 17:23
35 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, spelen altijd sprookjes na in de zomer.  Etensresten had ik ook kunnen zeggen maar dat klinkt weer zo vies. Feit is dat er best iets tussen kan vallen, toch? Grote bloemen zijn ws inderdaad handiger......

tijger1
door tijger1 May 11, 2017 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien een keer per jaar opnemen om daaronder te vegen?

hansje klein
door hansje klein - May 11, 2017 om 17:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een goed idee zou de aanschaf van een tuinstofzuiger kunnen zijn ...

pa
door pardijnvraag May 11, 2017 om 17:48
35 Antwoorden / 24 Vragen

O, wist niet dat die bestonden, ik ga eens kijken. Bedankt!

hansje klein
door hansje klein May 11, 2017 om 18:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... heet ook bladzuiger!

me
door mein33 - May 11, 2017 om 18:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pardijnvraag,

De houten terrastegels heeft u, naar ik aanneem, los gelegd op de tegels/beton ondergrond.
Het worteldoek zal weinig helpen aangezien er door tegels en beton geen wortels of plantjes groeien.
Door de openingen tussen de latjes van de tegels zal er zich allerlei vuiligheid gaan ophopen en dat kunt u heel simpel reinigen door de tegels één keer per jaar, in het voorjaar, weg te halen, de ondergrond schoon te vegen en/of te spuiten en daarna de tegels weer terug te leggen.
Als de houten tegels direct op de tegels/beton ondergrond liggen (vergeet even het worteldoek) moet de afwatering wel heel erg goed zijn, anders hebben de tegels ondanks dat ze geïmpregneerd zijn, maar een heel erg korte levensduur.

Kies, indien de houten tegels aan vervanging toezijn, voor kunststof terrastegel die gaan (bijna) onbeperkt mee en worden ook niet zo glad en glibberig als houten tegels.

tijger1
door tijger1 May 11, 2017 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij zijn die houten net nieuw.:-))

pa
door pardijnvraag May 11, 2017 om 20:11
35 Antwoorden / 24 Vragen

Er liggen nog wel latten/balkjes onder.  Misschien dus slimmer om het worteldoek weg te halen (overigens kwam er tussen de tegels voorheen ook wel onkruid tevoorschijn.

me
door mein33 May 12, 2017 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pardijnvraag,

Aangezien het worteldoek op de tegels/beton ligt zal het onder het hout langer vochtig blijven en dat gaat zeker tenkoste van het hout.
Onkruid zal er altijd tevoorschijn komen, al is het maar uit de zaadjes die op de ondergrond onder de houten tegels tot ontkiemen komen. Verdunde azijn o.i.d. kan dan uitkomst bieden.

costnix
door costnix - May 11, 2017 om 19:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Moeder Natuur stuurt er haar gevleugelde vrienden wel op af.

boppe1943
door boppe1943 - May 11, 2017 om 20:33
1129 Antwoorden / 98 Vragen

In mijn vorige tuin had ik een houten terras en vlonder laten leggen. Prachtig resultaat. En ja, er was eerst worteldoek aangebracht om onkruid tussen de voegen te voorkomen. Zag er prachtig uit. Maar...., er waren nadelen. Na regen, en vooral bij vorst, rijp, sneeuw was het terras spekglad (gladder dan steen) en vooral voor ouderen behoorlijk gevaarlijk. Ik heb er toen een anti slip produkt op aangebracht (kijk op Google). Dat scheelde wel iets, dus dat raad ik u ook echt aan. Blijkbaar zijn er geen bomen in uw buurt, anders is het verwijderen van blaadjes en andere rommel even een klus (handwerk), maar goed te doen. Verwacht niet dat u vanwege het beton en het worteldoek nooit meer last zult hebben van onkruid, want dat komt er echt. Als er vogels over komen en iets voor u achter laten in de voegen, is de kans groot dat er zaadjes in zitten en gecombineerd met vogelmest kunt u zich voorstellen dat u ongewenste flora tussen uw tegels krijgt. Tenzij er geen aarde onder de tegels is en er geen open voegen zijn. Maar wat hebben die houten terrastegels te maken met kuipplanten? Dat zijn m.i. 2 verschillende zaken. Maar prima hoor, kuipplanten. Waarom niet? Maar als u ooit weer een aanschaf wilt doen, ga dan vooraf even na wat de voor-en nadelen zijn. Misschien heeft u niet lang genoeg gewikt en gewogen? Zelf zou ik nooit meer hout in de tuin (of patio) willen hebben vanwege de gladheid. Dus doe vooral dáár iets aan.