Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een reparatie.Na de afhandeling moesten we wel voorrijdkosten betalen á € 90,-. Volgens de monteur was dat volgens garantievoorwaarden geregeld. Dit geldt na de eerste twee jaar tot aan het laatste 5e jaar.
Wij hebben nooit kennis kunnen nemen van die voorwaarden. Zijn wij dan toch verplicht deze kosten te betalen?
U had helemaal niet bij de producent moeten zijn. De keukendealer is/was uw aanspreekpunt, daar klopt u aan voor de garantie, de producent heeft zelfs helemaal niets met u te maken.
Bij wettelijke garantie ga je naar de verkoper, bij fabrieksgarantie ga je naar de fabrikant. Dit is een aparte garantie die je in een boekje meegeleverd krijgt bij je aankoop.
Als het goed is heeft elke keukenapparaat meerdere boekjes. Dat word standaard meegeleverd bij elk artikel. Gebruiksaanwijzing en fabrieksgarantie staan daar in uitgelegd. Vaak voor deze fabrieksgarantie moet een kaart ingevuld worden.
En ja, aan fabrieksgarantie mogen voorwaarden gehangen worden. Bij wettelijke garantie, die via de verkoper loopt, mogen geen voorwaarden hangen.
In Nederland is de verkloper degene die moet zorgen over een goed produkt en dus daarvoor aansprakelijk gesteld moet worden. De Nederlandse wet kent geewn bepalingen die aangeven welke voorwaarden de3 verkoper in zijn garantieverlening moet opnemen.
De Wet bepaalt ook niet hoe lang de "garantie" zou moeten worden gegeven.
Ja, de verkoper had u moeten informeren over hetgeen hij verstaat onder de "garantie" die hij u had moeten verlenen op basis van de verkoop.
Anderszijds had ook van u een actievere houding mogen worden verwacht om te vragen naar de garantievoorwaarden. van de verkoper zodat u reeds voor de aankoop wist waar u aan toe was in gevla van optredende defecten.
De importeur/producent is inderdaad niet de partij waarmee u van doen heeft. Ja, u kunt het defecht daar ook melden omdat de meeste producenten fabrieksgarantie geven op hun produkten. Dat is geen in de Nederlandse Wet geregelde garantie of aansprake;lijkheid. U moet het dan dus doen met hetgeen de fabrikant u aanbiedt.
Fabrieksgarntie gaat in de regel niet verder dan reparatie of vervanging binnen de twee jaar (van productie en NIET van verkoop aan u). De fabrieksgarantie garandeerd geen 100% kostenloze reparatie of vervanging. Bijkomende kosten naast de reparatie of vervanging kunnen wel voor eigen rekening komen. Denk aan verzend- en transportkosten bij vervanging en voorrijdkosten bij reparatie.
Ik geef u de verwijzingen nnaar uitleg over de wetgeving en ook de letterlijke wetteksten waaruit in ieder geval duidelijk wordt uitgelegd dat de leverancier /verkoper verantwoordelijk is en ik geef u ook advies wat u kunt doen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
En zie voor de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Lijkt mij normaal om voorrijkosten te betalen. Vor het verdere werk is u niets berekend, dus dat is mooi.
U heeft binnen de 2,5 jaar zelf dus ook nooit uitgezocht waarom u geen garantievoorwaarden had. Mij iets te makkelijk om dat als excuus te gebruiken. Onwetendheid is nooit een excuus.
Na het 2e jaar alleen voorrijden betalen is erg netjes en ook het bedrag is moet onredelijk.
Wat nu als de reparatie nog geen 5min werk was en nog geen 10'tje aan materiaal kostte?
Maar de monteur is toch echt naar uw adres gekomen. De bus kost geld, zijn tijd en gereedschappen ook.
Hallo, wat er 2,5 jaar geleden wel of niet op de website van de leverancier heeft gestaan zal lastig/onmogelijk zijn uit te zoeken.
Weet u zeker dat er over die voorwaarden 2,5 jaar geleden niets stond?
Wat u beschrijft komt wel meer voor. Als u bijvoorbeeld een Bertazzoni fornuis heeft gekocht dan betaalt u in het derde t/m het vijfde jaar een vast bedrag voor alle kosten. In dit voorbeeld is dat anno 2024 een bedrag van 109 euro inclusief BTW.
Scheelt veel hoe de garantie geregeld is, garantie is er feitelijk gezien niet, deze moet borg staan voor een goed werkend product tijdens de levensduur van een product, is dit echt een fabrieksgarantie waarin dit ook staat in de voorwaarden dan lijkt het mij dat de verkoper hiervoor in mag staan!!
Verder had men deze kosten vooraf met u moeten bespreken en niet achteraf..
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen
Als de monteur de garantievoorwaarden kent, dan kunt u die zelf dus ook lezen. Los daarvan: Persoonlijk zou ik na zo'n tijd gewoon hebben betaald na reparatie.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer