sc
door schylge Apr 19, 2009 om 14:59
Vrije tijd & tuin

Is een rhodondenderon giftig

Je hoort wel eens verhalen over giftigheid van de rhodondenderon voor geiten.

maar geldt dit ook voor mensen  Niet dat ik hem op wil eten maar meer bij aanraking

14140 12 Rapporteer

ro
door ronny530 - Apr 19, 2009 om 15:25
2781 Antwoorden / 41 Vragen

Op google is er veel over te vinden maar dat is blijkbaar voor u te veel werk. Edoch voor dieren ja voor mensen mits je er geen soep van kookt niet. Binnen 1 minuut voor u gevonden.

Ronny.

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 19, 2009 om 16:42
457 Antwoorden / 45 Vragen

Kort en krachtig: ja!

sc
door schylge - Apr 19, 2009 om 16:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Over veel werken hoeft niemand mij iets te vertellen

Ik heb 2 jonge kinderen en wil het zekere voor het onzekere weten vanuit meerdere bronnen..

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2009 om 16:55
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat je nu de verkeerde het predicaat 'Beste antwoord' hebt
gegeven, want de rhododendron is voor mensen niet giftig bij aanraking
(zoals bijv. met een ficus wel het geval is).

Voor een mens is het pas gevaarlijk als het (in flinke concentraties) in je spijsvertering terecht komt.

Ronny had het dus juist.

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2009 om 16:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens is de aanraking van een ficus blad op zichzelf niet schadelijk voor de mens, het risico zit 'm erin dat je daarna met bijv. die hand waarmee je het aanraakte, iets in je mond stopt.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 19, 2009 om 17:41
1574 Antwoorden / 13 Vragen

korte en krachtig aan ronny en edwardus: Ja! Heel duidelijk gesteld...:-)

Gr. Henri

di
door diaspora - Apr 20, 2009 om 15:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin.je krijgt zoveel verschillende antwoorden dat een mens er nog slechter aan toe is,weet het zeker of weet het niet. hv diaspora

kenwel2
door kenwel2 - Apr 20, 2009 om 15:30
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo schylge:

De nectar van de pontische rododendron is giftig door de erin voorkomende grayanotoxinen. Vergiftigingsverschijnselen treden op tot twee uur na het eten van de honing en uiten zich in tintelingen in vingers en tenen, hoofdpijn, misselijkheid, het afnemen van de hartslag tot 50 slagen per minuut (bradycardie) en bij een ernstige vergiftiging zelfs tot bewusteloosheid.

Hoop dat u hier wat verder mee kunt doen, als u kinderen heeft, dan zou ik u willen adviseren, om geen rododendron te planten in uw tuin, plaats wat laagblijvende fruitboompjes bijvoorbeeld...kinderen hebben vaak de neiging om overal met hun vingertjes aan te zitten, en ze vervolgens in hun mond te gaan stoppen....

Groeten, Henri

ho
door hond2 - Apr 20, 2009 om 16:55
18 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang je er niets van eet is hij niet giftig.Net als de Buxus bijvoorbeeld.

Je kunt ze allebei dus best planten,maar dan wel buiten bereik van kindervingertjes houden.

ar
door arnoldus_1 - Apr 20, 2009 om 18:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet is een Rhododendron inderdaad zwak giftig, echter in onze tuin komen vrijwel elke nacht een aantal reeën en die eten onder andere de bladeren van de Rhododendron pontifex, de Aucuba Japonica en de klimop, die alle min of meer giftig zijn. Ik vermoed, maar dat is een slag in de lucht, dat ze die bladeren eten om te ontwormen. Misschien kan een deskundige hier zijn mening over kwijt?

vr. gr.

Ad

audb
door audb - Apr 20, 2009 om 19:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.baaij-hoveniers.nl/beplanting/giftige_planten.htm

http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/giftig.html

rododendron = dodelijk voor RUNDVEE geiten kunnen overigens erg veel verteren en geef een varken nooit paracetamol dit brand namenlijk door hun maagvlies heen.

Voor de zekerheid kan u natuurlijk ook een hek of gaas voor de plant spannen zodat uw kinderen er niet bij kunnen komen.

sjaanbaan
door sjaanbaan - Apr 20, 2009 om 21:13
10 Antwoorden / 4 Vragen

@schylge

als je zo lullig moet reageren, reageer dan niet..