tedjek
door tedjek Jun 29, 2009 om 22:47
Vrije tijd & tuin

Japanse es

Wij hebben een week geleden een japanse es in onze tuin geplaatst. Nu beginnen de blaadjes om te krullen en sommige vallen af. Ligt dat aan de tijd van het jaar dat hij eigenlijk niet geplant had moeten worden? En als de bladeren er allemaal af gaan vallen is dat een teken dat hij dood gaat of krijgt hij volgend jaar weer gewoon opnieuw blad? De es is ongeveer een halve meter hoog en hij heeft rode kleine blaadjes.

22106 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 29, 2009 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat je alleen in het najaar bomen mag neerzetten. Dat zou beter zijn.
Maar of het waar is ...

ve
door verwijderd - Jun 29, 2009 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Tedjek,
De Japanse es groeit het beste op goed doorlatende, humusrijke grond die gerust vrij zuur mag zijn (pH van 4,5 tot 6). Dus een venige grond is uitermate geschikt. Ze staan het liefst in de volle zon
De beste planttijd is oktober/november of maart/april. Je was dus helaas te laat met planten. Dat kan een reden zijn van het bladverlies. Sommige soorten hebben te lijden onder de zogenaamde verwelkingziekte (verticillum), maar dit is zeldzaam en heeft meestal te maken met slecht doorlatende gronden. De bladeren vallen dan af. In dat geval is het boompje jammer genoeg niet meer te redden. Als je een stuk schors van de takken die niet zijn uitgelopen weghaalt en de vaten zijn in de lengterichting bruin verkleurd, dan is er sprake verticillum. Verwijder de Japanse es dan meteen met een deel van de grond en ontsmet alle gebruikte gereedschappen. De Japanse es heeft een vochtige grond nodig, dus als hij te droog heeft gestaan, vooral in de droge en warme tijd van de vorige weken kan dat ook de reden zijn dat de blaadjes afvallen. Kans van overleving is dan niet groot.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2009 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aquarius

Wiki Pedia???? Haha. Heb je een tijd niet gezien, hallo!

Maar een Acer in de volle zon? Is niet mijn ervaring na 14 jaar. Halfschaduw is 't beste. Paar uur zonnen is prima, bakken is funest. In verband met de tuin renovatie heeft mijn echtgenoot mijn Japannertje in een pot gezet. (tegen mijn zin overigens en ben nog steeds bang dat hij het loodje gaat leggen. De boom dan, of echtgenoot die nu met de warmte zich erg uitslooft in de tuin, grrr)

Heb nooit omkrullende blaadjes gehad, in geen 14 jaar. Nu in een grote pot, zolang op het terras .... volle zon! Gaat weer slepen worden. We duimen maar dat het allemaal goed gaat en komt. Zo'n ontzettend mooie boom(pje), echt zonde als ie dood zou gaan.

Groet

ve
door verwijderd - Jun 30, 2009 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ kiran,

Nee, andere groene bronnen.

Maar over loodjes gesproken, zorg ervoor dat die nijvere echtgenoot van jou ook voldoende vocht krijgt, vooral als ie in de volle zon staat. Hardwerkende echtgenoten moet je koesteren, dan heb je er een leven lang plezier van. (Geen Wikipedia, eigen ervaring).

Groet.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2009 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tedjek

Toevallig heeft mijn Japanse esdoorn er sinds een paar dagen ook last van. Had hem staan in de volle grond bij/over een vijver. Al 14 jaar! Vijverbak gaat weg. Moet gegraven worden voor een nieuwe, dus de Acer stond in de weg en moest in een grooooote pot! Zonde? Ja, eigenlijk wel. Maar soms is 't niet anders.

Ik denk dat het euvel te maken heeft met het weer. Te warm! Een Japanse esdoorn mag niet uitdrogen. Ook als hij witte plekjes krijgt op 't blad, is uitdroging/verbranding. Ook niet op de tocht zetten!

Zou de vochtigheid in de gaten houden (vooral de komende dagen, gaat behoorlijk warm worden) en kijken of hij evt. veel wind vangt.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2009 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bomen en struiken zijn alleen te verplaatsen in de maanden met een R! Voorlopig (volgende keer) wachten dan tot SeptembeR dan.....Ben bang dat als u een week geleden een japanse es heeft geplaatst, deze weleens het loodje zou kunnen gaan leggen....TIP: Grote regenton plaatsen of speciekuip, daar water in vullen, op temperatuur laten komen (koud kraanwater is niet goed voor struiken bomen of planten!) en S'avonds als de zon weg is, flink water geven, zo ook s'morgens, Succes!

@Aquarius: <off topic>

" zorg ervoor dat die nijvere echtgenoot van jou ook voldoende vocht krijgt"

Aquarius....ehhh... is dat niet dat sportdrankje?  ;-)

Gr, Henri

ve
door verwijderd - Jun 30, 2009 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aquarius

Heb je raad opgevolgd. (lol) Zowel man als de Japanse esdoorn onder een parasol gezet. Eerst mijn Japannertje begoten en toen de man die ernaast stond! Ja, ik koester ze allebei! De echtgenoot al wat jaartjes langer dan de Acer, maar wil als 't kan, beide niet kwijt. Dus ja, ik koester en doe aan pappen en nathouden.

@tadjek

Ook ik ben met een 35 a 40 cm. boompje begonnen. Nu na 14 jaar is de stam ruim 80 cm. Met een paar aftakkingen aan de onderkant. Maar 't mooiste is het rode bladerdak. Varieert van 2.20 tot 2.40 m. Gekocht in juni 1995 en toen is hij ook gelijk de volle grond ingegaan. Zoals eerder gezegd: 14 jaar aan de rand van de vijver. Nooit wat aangedaan. Geen water gegeven/geen extra voeding. Hij bedroop zichzelf. Maar nu hier in een pot, is lastig met dit warme weer. Ik hou hem vochtig en zet er af en toe een plantenspuit op. Het 'krullen' is hier (tot nu toe) niet verder gegaan. Zit hier aan een onderste zijtak.

Dus vertroetel hem de komende dagen een beetje. Zal niet gaan knippen als de tak nog goed en flexibel aanvoelt. Gewoon kijken wat ie gaat doen. Ook niet drijfnat maken, maar beetje vochtig houden. Jij hebt nu te maken met nieuwe aanplant (wortels moeten nog settelen) en de tref van te heet weer! Zou er ook een parasol boven zetten zolang de hitte aanhoudt. En nog een tip. Zoek een goede vaste plek. Je hebt nu kunnen lezen dat ie wel ca. 2.50 m breed kan worden. Heb nl. een broer die tegelijk met mij een Acer aanschafte. Over een aantal jaar heeft ie hem 5 x verplaatst. En kan je vertellen, daar kan hij echt niet tegen. (loodje)

Wens je succes en hoop dat je net als ik het groei proces mag meemaken. En van de kleurschakeringen zal genieten. Want vol rood = bloeien he. Als hij na de winter net begint met bladeren maken is hij bruinig rood.   M.vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tedjek,

Heb je het boompje overgeplant van de ene naar de andere tuin of heb je hem bij een kweker gekocht? In het laatste geval zou ik teruggaan met een tak van de dode c.q. zieke es en hem om zijn mening vragen. Ik zou het een slechte zaak vinden wanneer een kweker eind juni een boompje verkoopt, terwijl hij weet dat dit niet de goede planttijd is. Een tegoedbon voor een nieuw exemplaar zou dan op z'n plaats zijn.

off topic @kenwel:

Aquarius is inderdaad een drankje dat verkwikkend en lavend is voor verdorde echtgenoten en verwelkte echtgenotes. Het is ook een nummer van Hair maar vooral het sterrenbeeld van die bijzonder aardige mensen die tussen 20 januari en 19 februari jarig zijn.

Het drankje werkt misschien ook wel voor grijze en lege hoofden, die niets verraden van zichzelf. Na zoveel reakties en beste antwoorden in V&B vinden jouw alter ego en ik: dit kenniet ;-)

Groet.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 08:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

off topic @kenwel:

Aquarius is inderdaad een drankje dat verkwikkend en lavend is voor verdorde echtgenoten en verwelkte echtgenotes. Het is ook een nummer van Hair maar vooral het sterrenbeeld van die bijzonder aardige mensen die tussen 20 januari en 19 februari jarig zijn.

Het drankje werkt misschien ook wel voor grijze en lege hoofden, die niets verraden van zichzelf. Na zoveel reakties en beste antwoorden in V&B vinden jouw alter ego en ik: dit kenniet ;-)

Groet.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

<off topic> @aqerius: Indien u zich gekwetst voelde door mijn opmerking, betreffende het drankje: Sorry hoor!

Gewoon lekker doorgaan met ademhalen!!

Kenwel1 's 'n keer wat fout gaan..heb daarom ook als sterrenbeeld: Boogschutter!

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Henri,

grijze en lege hoofden

Gaat er dan geen belletje rinkelen?

Groet, Dirck

Ps: wanneer komt er eens een plaatje in dat grijs en leeg hoofd te staan? :-)

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, Dirck

Krijg met geen mogelijkheid iets ingevuld, heb dit al diverse malen geprobeerd, maar met geen mogelijkheid kan ik iets van me vertellen, of een plaatje plaatsen, ik weet dat het moet gaan, bij 'mijn pagina', maar op de een of andere manier wil het maar niet lukken om bij mijn profiel een plaatje neer te plakken...natuurlijk zou ik dat wel willen, alleen...ik weet echt niet hoe!!

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Henri,

Je gaat naar: Mijn homepage beheer

Bij Afbeelding: klik je op Bladeren...

Je zoekt een mooi plaatje op die je op je eigen computer hebt staan.
Die selecteer je en als dit gelukt is, dan klik je onderaan de pagina op:

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dirck, ja, dat wist ik al, maar het gaat echt niet, als ik op bewaar druk, gebeurd er namelijk niets, maar dan ook helemaal niets, ook kan ik niets in de velden schrijven, ja wel schrijven, maar vervolgens druk ik op de knop 'bewaar'en ben wederom de gehel tekst kwijt, vraag me niet hoe het kan, maar zo is het wel...Lukt met geen enkele mogeljkheid....

Ik maak er anders we ff een topic vraag van, want ik zit in iemand ander zijn  topic te brassen...wil ik niet doen..

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

off topic @kenwel:

Ik ben helemaal niet beledigd. Het was mijnerzijds een grapje, heb je die knipoog niet gezien dan? Hieronder een klein deel uit jouw nieuwjaarswens. Ik ben benieuwd welk pakkie je aan gaat trekken. Groet.

Lachen moeten we er in houden!!! Hartstikke bedankt voor jullie erg spontane en leuke reactie's, ik trek nu zelf een ander pakkie an: kenwel. Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de boom in een pot is opgekweekt bij de kwekerij en in die pot verkocht, dan kan hij voor zover ik weet het hele jaar door geplant worden.
Als dat het geval is knapt hij met wat goede zorgen misschien nog wel op.

Voor bomen die in de volle grond gekweekt zijn en uitgegraven gelden wel regels voor de tijd van planten.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Heel veel water geven zeker met dit weer sávonds goed sproeien en nathouden.

wij hebben 2 jaar geleden hetzelfde meegemaakt alle bladeren krullen en vielen af na z,n 4 weken kwamen er weer nieuwe aan lgt aan het weer. Tip voor de volgnede keer koop struiken bomen en heesters niet in de zomer voor in het voorjaar of eind september is het best

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb je hem op advies gekocht, want nu is niet de juiste tijd om te planten dat is in het voorjaar en najaar. Hij is nu waarschijnlijk te droog en dan beschermt hij zichzelf door blad te verliezen. Heel veel water geven en mijn vriend (hovenier van beroep) denkt dat hij het wel overleeft mits hij goed vochtig gehouden wordt.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirck....Aquarius....Kenwel,

Gaan jullie lekker eens bij elkaar op de koffie

want dit slaat nergens op.

Er wordt een vraag gesteld geef daar antwoord op en ga niet met elkaar in discussie.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mieke03, ja juf.....

Ik maak er anders we ff een topic vraag van, want ik zit in iemand ander zijn  topic te brassen...wil ik niet doen..

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Mieke,

Ik heb op reageren geklikt onder het antwoord van Henri, dit betekent dat ik geen antwoord heb gegeven op de vraag, maar een reactie gegeven heb op Henri.

En dit soort "discussies" kom je bijna in elk topic wel tegen. Moet ook kunnen vind ik, zolang het maar niet uit de hand loopt.
En verder was dit volgens mij ook niet echt een discussie, maar probeerde ik Henri ergens mee te helpen.

En voor iemand die niet eens een antwoord of reactie terug heeft gegeven op de antwoorden in haar eigen gestelde vraag en waarvan dit het eerste antwoord is die je geeft, blaas je wel hoog van de toren.

Tot slot: het antwoord wat jij gegeven hebt, heeft tenslotte ook niets met de vraag te maken!

Het "gechat" was allang voorbij, totdat jij je ermee bemoeide, nu begint het wel een discussie te worden, maar goed, de redactie verwijderd het wel. (of niet)

Vriendelijke groet, Dirck

Ps: ik zou best eens bij Henri op de koffie willen komen, maar 2½ uur rijden is mij wat te ver.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2009 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat wat arjanajax zegt waar is. De plant komt van de kweker en die verzekerde ons dat je hem zelfs in deze tijd in de volle grond kunt plaatsen. En voor al die andere die een beetje over ander dingen zitten te praten...mensen open een topic en ga daar verder.

Bedankt, ook voor enkele ander goeie reacties. tedjek

ve
door verwijderd - Jul 2, 2009 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het Juiste antwoord is:Men plant struiken,bomen etc alleen over in het najaar/voorjaar.Alle planten dienen na het (over)planten voldoende water te krijgen houd dat in de gaten aub Dat kan elke verkopende Tuinbedrijf u vertellen,Trouwens:Wat is men leuk bezig met antwoorden echt Hollands te noemen.Spreek de tuinder aan want als deze zijn vak bestaat had hij u dit van te voren moeten vertellen.Een tegoed bon zou op zijn plaats wezen als de japense Es dood gaat.