ve
door verwijderd Oct 24, 2003 om 10:49
Vrije tijd & tuin

Kopiebeveiliging

Deze vraag kan ik hier waarschijnlijk wel kwijt. Ik heb een cd gekocht met een kopieerbeveiliging en mijn cd-speler pakt hem niet, maar hij is al uit het gesealde zakje. Kan ik hem dan nog terugbrengen?

2500 19 Rapporteer

ep
door epiening - Apr 16, 2004 om 11:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk het niet. De meeste cd-winkels willen alleen maar ruilen als de cd's nog gesealed zijn. Wat je kunt doen is de kopieerbeveiliging omzeilen en via de pc een kopie maken. Je mag voor eigen gebruik een kopie maken als je het origineel bezit. Het ligt eraan welke beveiliging er op de cd zit, en hoe je deze moet omzeilen. Maar als je dit even op google zoekt zul je heel snel iets vinden.

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 11:48
21 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien als je daar vaker een CD koopt dat ze misschien wel willen ruilen. Maar misschien is het wel handig om hier de titel van de CD neer te zetten, want sommige CDs zijn tegenwoordig ook al niet meer op de computer af te spelen. Dus dan word het moeilijk copyeren lijkt mij!

re
door red_louis - Apr 16, 2004 om 11:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt alle beveiligde cds kopieren ook die niet afspeelbaar zijn op pc. De cdwriter leest een beveiligde cd in een ruwe modus, zodat hij niet meteen afgespeeld wordt autorun met SHIFT blokkeren. Het kopieerprogramma bv. CloneCD kopieert de cd en maakt een kopie die gewoon afspeelbaar is.

re
door red_louis - Apr 16, 2004 om 11:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk wel, ik heb nooit problemen gehad bij mijn platenzaak. Immers in mijn geval zat er een rare tik op de cd en kreeg ik gewoon een nieuwe. Waar je voortaan op moet letten is of de cd het keurmerk compact disc audio cd draagt. Indien die niet aanwezig is voldoet de cd niet aan de eisen voor de standaard die er voor staat dat het een gewone cd is (zonder fratsen)

scraane
door scraane - Apr 16, 2004 om 11:48
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, volgens mij zijn zij dit zelfs verplicht. Hij doet het namelijk niet in een CD speler en er staat nergens op de verpaking dat ie het niet zou doen...toch??

rh
door rhandor - Apr 16, 2004 om 11:48
5 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper is verplicht een product te leveren dat met de koopovereenkomst in overeenstemming is:

Het product moet voldoen aan de eigenschappen die je mag verwachten bij normaal gebruik. Met een auto moet je kunnen rijden en remmen. Op een pc moet je zonder problemen een tekstverwerkingsprogramma kunnen draaien.
De koper mag verwachten dat een product de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd. Heeft de koper bijvoorbeeld verteld dat hij een auto nodig heeft om met zijn caravan naar de Ardennen te gaan, dan moet de auto daartoe in staat zijn. Het kan dus van belang zijn om de verkoper te vertellen waarvoor het product gebruikt zal worden.
Een verkoper is niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen. Als de fabrikant reclame voor het product maakt, kan de koper daar rechten aan ontlenen (zie ook "Garanties"). Voldoet het product niet aan de in de reclame toegezegde eigenschappen, dan kan de koper de verkoper hierop in principe aanspreken.
Draagt de verkoper zorg voor de installatie van het product, maar voert hij de installatie ondeugdelijk uit, dan geldt dit als een gebrek aan overeenstemming van het product aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt als de koper zelf het product installeert, maar de bijgevoegde montagevoorschriften gebreken vertonen, waardoor het eindresultaat tegenvalt.

(bron: Burgelijk Wetboek)

su
door sup - Apr 16, 2004 om 11:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ze zullen hem moeten terugnemen. Officieel moet iemand voor thuisgebruik een copy kunnen maken. Dit kan door beveiligingen (soms) niet. Er zijn programma's voor, of eerst (heel omslachtig) de nummers in hoge kwaliteit mp3 omzetten en dan branden. Ik meen dat er in Frankrijk al een proces is geweest die gewonnen is door de consument, waarbij de leverancier verplicht werd alle CD's met beveiliging terug te nemen. Al met al, de CD werkt niet op een gewone CD-speler, dus ondeugdelijk. Ruilen dus.

hm
door hme - Apr 16, 2004 om 11:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ze hebben u een defect product verkocht, dus als u dat laat merken desnoods door de cd-speler mee te nemen naar de winkel, moeten ze u hier een andere cd die het wel doet voor terug geven, u moet wel het bonnetje nog hebben!
PS om dit voor een groot deel te voorkomen kunt u voordat u een cd koopt eerst vragen of u hem in de winkel mag luisteren, meestal hebben ze daar in een cd-winkel een speciaal hoekje voor, zo weet u in elk geval zeker dat de cd het doet!

si
door sietse_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een orgineele cd is kun je hem zeer warrschijnlijk nog rilen.Die muziekwinkel geeft u een cd die het niet doet.Maar hoe kun je dan weten als hij nog in dat hoesje zit, dat hij het niet doet, dus waarschijnlijk mag je hem nog ruilen.

mdegroot
door mdegroot - Apr 16, 2004 om 11:48
5 Antwoorden / 1 Vragen

De consumentenbond is daar erg mee bezig. www.consumentenbond.nl of de consumentengids. Een beetje winkel met service geeft u een tegoedbon voor een andere cd.

ma
door maxi_013 - Apr 16, 2004 om 11:48
15 Antwoorden / 7 Vragen

Als je hem met een PC kopiert met het programma CLONE CD, dan kun je de beveiliging omzeilen. Het is niet illegaal om 1 kopie te maken voor eigen gebruik zolang je orgineel in je eigen bezit hebt.
De kopie kun je vervolgens wel gewoon draaien op je CD speler.

scraane
door scraane - Apr 16, 2004 om 11:48
16 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is dit dus WEL verboden. Het is namelijk verboden om een beveiliging te kraken op wat voor manier dan ook.

jcjoppe
door jcjoppe - Apr 16, 2004 om 11:48
279 Antwoorden / 59 Vragen

Hallo Maxi 013, ik begrijp uit je verhaal dat je nogal handig bent met cd's te branden...
Nu heb ik nog een vraagje voor jou; nl ik heb onlangs van iemand een dvd gekregen die niet op mijn computer te draaien valt. Wat blijkt ....hij is 'negatief'opgenomen!! kan ik hier nog iets aan doen met bijvoorbeeld wat te downloaden van internet ofzo, of heb jij nog een andere oplossing?????

graag hoor ik nog van je

Johan

NatureTravel
door NatureTravel - Apr 16, 2004 om 11:48
646 Antwoorden / 8 Vragen

Als u tijdig met de CD terug gaat (meestal is dat 10 dagen) dan zult u een nieuwe CD krijgen.
Laat de nieuwe CD even in de winkel controleren, dan weet u meteen of het probleem bij uw CD-speler ligt, of bij de persing van de CD zelf.

ne
door nelkoe - Apr 16, 2004 om 11:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk van wel, volgens mij zijn ze zelfs verplicht om het terug te nemen. Er is toch een niet goed, geld terug garantie? En anders vind ik dat ze u een nieuwe cd moeten aanbieden voor niks of voor een kleine vergoeding. Dat is net zo netjes.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 16, 2004 om 11:48
295 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer een CD door de copieerbeveiliging niet in een normale cd-speler te gebruiken is dan voldoet de CD NIET aan de standaard en is de winkelier verplicht de CD terug te nemen of om te ruilen voor een exemplaar zonder beveiliging.(Het komt nog wel eens voor dat er CD's in omloop zijn die zowel met als zonder beveiliging te krijgen zijn.)

dr
door drmark - Apr 16, 2004 om 11:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook verboden om een product te leveren die vervolgens niet aan de eisen voldoet. Inderdaad is de cdwinkel hier in gebreke en mag je je geld terug verwachten.

jr
door jrmusic - Apr 16, 2004 om 11:48
6 Antwoorden / 0 Vragen

De reden waarom de CD het niet doet heeft meestal te maken met het soort CD-speler te maken waarmee deze wordt afgespeeld. Vooral autoradio-CD-spelers hebben moeite met het afspelen van "Copy Controlled"-CD's. De reden hiervan is niet ingewikkeld uit te leggen, maar een lang verhaal. Het staat trouwens vermeld op de CD-doosjes dat copy-controlled CD's het niet gegarandeerd doen in andere CD-spelers dan de gewone CD-speler en de PC (Geen Mac en autoradio-CD-spelers vallen niet onder de "gewone" CD-speler).
De meeste CD-winkels zullen echter niet moeilijk doen om iets anders uit te zoeken. Echter dezelfde titel zal het onder geen beding doen.

me
door merkelen - Mar 21, 2005 om 10:43
3 Antwoorden / 5 Vragen

Tuurlijk, tenminste als je het bonnetje nog hebt. In dit geval gaat het niet zozeer om het verbreken van de verzegeling maar om het feit dat je een ondeugdelijk procukt hebt gekocht. De cd-speler speelt immers het cd-plaatje niet af om reden van die beveiliging waar jij niet om gevraagd hebt. ps lekker biertje?!