discovery
door discovery Apr 2, 2014 om 12:37
Vrije tijd & tuin

Levensduur fotocamera

Hallo,
Het klepje van de batterij en kaarthouder van mijn fotocamera is tijdens mijn vakantie afgebroken. De camera is nog geen 3 jaar oud maar valt dus buiten de garantie van twee jaar. Gezien ik dit best wel snel vind heb ik gezocht naar de verwachtte levensduur van een fotocamera maar kan er niets over vinden. De winkelier wil niets voor me doen, maar misschien kan ik iets bereiken als ik kan aantonen dat dit mankement gezien de leeftijd veel te snel is.
Het betreft een Panasonic Lumix.
Graag hoor ik als iemand van u me daar wijzer over kan maken.

9564 17 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 12:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er zijn zoveel Panasonic Lunixen, zegt u eens hoeveel u voor dit fototoestel heeft betaald.

Verder moet u ook nog eens aantonen dat het aan het toestel ligt dat dit gebrek te vroegtijdig is ontstaan en niet aan uw gebruik van het toestel. De bewijslast ligt daarvoor geheel bij u. Dat lijkt me in het geval van een afbrekend klepje bijzonder lastig.

Misschien brengt nadere informatie van uw kant wat meer duidelijkheid in de zaak.

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2014 om 13:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo discovery,

Het afbreken van een klepje valt niet onder de garantie.
Dat is een onderdeeltje dat nogal gevoelig is voor 'geweld' van buitenaf.
Het is er echt niet zomaar spontaan vanaf gevallen naar ik aanneem.
Een stukje ducktape wil nog wel eens uitkomst bieden. ;-) (als je het klepje tenminste nog hebt.)

Met vr.gr.

pi
door pieterwolters - Apr 2, 2014 om 15:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Duct tape (geen eendenblakband) is ook een prima oplossing als je het klepje niet meer hebt. Nog iets mooier is gaffer tape: die laat geen lijmresten achter.

mahadma
door mahadma - Apr 2, 2014 om 15:49
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Klik eens HIER, wellicht komt u daar verder mee.

Inderdaad zijn (ook gebleken in de historie) dekseltjes van camera's waar batterijen en of (tegenwoordig) sd kaarten in zitten, heel vaak door (eveneens vaak) ondeskundig gebruik defect geraakt. Misschien levert de link u een dekseltje op.

Bestaat de optie om via een usb kabeltje rechtsreeks in de camera de sd kaart te kopieëren naar de pc/harddisk? (per model verschillend)

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 2, 2014 om 17:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zou de zelfreparatietips ter harte nemen. Mijn vader had ooit een Panasonix fototoestel van €299, batterijklepje defect geraakt door van geraamde reparatiekosten 192, dit omdat het hele camerahuis uit elkaar moest en er veel werk aan zat. Is verzekeringskwestie geworden maar na 2 jaar oud is het ding voor de verzekering minder als de helft waard, hij kreeg net geen €140 terug.

Ja
door JanvanAlles - Apr 2, 2014 om 17:17
330 Antwoorden / 1 Vragen

Eendjestape, ik ben er dol op, net als WD40, soms zijn de simpelste oplossingen zo heerlijk, al helpt het niet overal tegen. Het is wel fijn dat het bestaat voor kleine ongemakken/ongelukjes.

discovery
door discovery - Apr 2, 2014 om 18:16
91 Antwoorden / 23 Vragen

@zoekster Het is een Panasonic Lumix DMC-FS30, ik heb er 133€ voor betaald.

@Edrick30 Toen ik de winkelier sprak had hij het er niet over dat het niet onder de garantie zou vallen, alleen dat hij ouder dan twee jaar was en het daarom niet kon.

@Mahadma Dank je wel, ik zal morgen er achteraan gaan.

Ik heb mijn camera altijd in een speciaal hoesje, toen ik tijdens mijn vakantie de camera eruit haalde zag ik ineens dat het klepje eraf was, toen ik hem erin had gedaan zat het er nog gewoon op. Toen ik in het hoesje keek zag ik het klepje los liggen. Hem dichtplakken was niet echt een optie omdat ik elke avond de accu eruit moest halen om op te laden.
Het is zo'n klepje waarbij je een schuifje opzij doet om het te openen. Bij het scharniergedeelte is het afgebroken.
Maar mijn vraag was eigenlijk of dit niet te snel is gebeurd wat betreft de levensduur van de camera.

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2014 om 18:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@discovery,

.....Maar mijn vraag was eigenlijk of dit niet te snel is gebeurd wat betreft de levensduur van de camera......
Tja, ligt natuurlijk ook een beetje aan het gebruik: hoe vaak, hoe lang.

Maar het is wel een vaker voorkomend euvel bij camera's.
Het is toch een zwakke plek!

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 2, 2014 om 18:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ondanks tasje is stoten tegen zwakke klepje mogelijk.
Je voelt zelf nauwelijks iets maar een klepje is niet zo sterk.

Verder is voorzichtig openen nodig en fouten worden er genoeg gemaakt.

Helaas is het bewijs van ondeugdelijk klepje alleen bij zichtbare gietfouten plastic mogelijk een claim in te dienen maar dit soort prijzen, jammer.....
Vele klepjes zoals ook de afstandbediening TV en zo sneuvelen en de Plakband, kom ik vaker tegen...

mahadma
door mahadma - Apr 2, 2014 om 18:22
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Maar mijn vraag was eigenlijk of dit niet te snel is gebeurd wat betreft de levensduur van de camera.

Bij dagelijks gebruik of anderszins veelvuldig het klepje openen voor laden is er geen aantal keren te noemen hoe vaak niets open/dicht gaat. Ook op de manier waarop speelt een grote rol.

sl
door slobberbone - Apr 3, 2014 om 17:22
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat het toch door de gebruiker komt. Wij hebben hier een lumix FS12 liggen wel wat ouder en heeft er al zeker 100.000 kliks opzitten en de accu is al ontelbare keren opgeladen.

Zeer tevreden over het toestel en gaat al langer mee dan onze voorgaande Sony.

fotoflex
door fotoflex - Apr 9, 2014 om 11:29
67 Antwoorden / 6 Vragen

Iedere avond de accu opladen?
Dat is wel erg vaak, mijn Lumix DMC-FZ38 heeft wel een wat zwaardere accu,
maar vaker dan eens per maand hoef ik hem niet op te laden.
Ik maak zo'n 2000 foto's per jaar.
Het klepje is zeker niet gemaakt om dagelijks te openen, en plastic is nou eenmaal makkelijk
te beschadigen.
Plastic is ook niet mijn keus, maar de fabrikant zegt dat wij dat willen. :p
Dus ben ik bang dat de fabrikant dit 'overmatig gebruik' zal noemen.
Ik heb ook een Leica M3 uit 1956, die moet zijn eerste gebrek nog krijgen.
Maar toen werden camera's ook nog gebouwd om 'eeuwig' mee te gaan,
maar daar betaalde je ook voor.
Tegenwoordig is reparatie buiten de garantie eigenlijk duurder dan het product waard is.
Dus tijd voor een nieuw modelletje, of toch maar aan de ducttape.
Succes.

audb
door audb - Apr 9, 2014 om 14:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kijk net op ebay en daar zie ik ze zelfs voor zo €10 (defect) te vinden en nu nog wat handig zijn dan is zo klepje zo er weer op terug te zetten.
Ook zijn daar accu's volop te vinden voor een schappelijke prijs.

labren
door labren - Apr 9, 2014 om 22:03
862 Antwoorden / 0 Vragen

snap het niet dat dat "zomaar" af kan breken daar moet echt wel een beetje geweld bij te pas zijn gekomen om dat af te laten breken hoor !!!

discovery
door discovery - Apr 9, 2014 om 23:05
91 Antwoorden / 23 Vragen

@Edrick3 @fotoflex
Ik gebruik mijn camera alleen in de vakanties,afhankelijk van de soort vakantie maak ik meer of minder foto"s. Mijn laatste vakantie was een rondreis op Cuba, daar heb ik dus elke dag veel foto's gemaakt en vandaar ook elke avond op moeten laden.

@tot15karakters
Ik ga heel zorgvuldig om met mijn spullen, camera zit in hoesje in mijn handtas dus lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat het door stoten is afgebroken.

@Mahadma
Mijn "dagelijks" gebruik is normaal gesproken 1 week per jaar en dit keer dus twee weken per jaar. Lijkt mij dus vrij snel dat het is afgebroken terwijl het nog heel was toen ik hem opborg. En zoals hiervoor gezegd ben ik zeer zorgvuldig met mijn spullen.

@Slobberbone
Hier wil ik eigenlijk niet eens op reageren, ik weet dat ik zeer zorgvuldig ben dus wil me niet laten aanpraten dat het door "de gebruiker" komt.

@audb
Ik heb het klepje nog maar is op geen enkele manier meer te maken. Is compleet afgebroken.

@labren
Nou ik kan je vertellen dat er echt geen geweld aan te pas is gekomen, zie mijn eerdere antwoorden. Ik was zelf ook zeer verbaasd toen ik het klepje in mijn hoesje zag zitten.

mahadma
door mahadma - Apr 9, 2014 om 23:30
11547 Antwoorden / 51 Vragen

@Mahadma
Mijn "dagelijks" gebruik is normaal gesproken 1 week per jaar en dit keer dus twee weken per jaar. Lijkt mij dus vrij snel dat het is afgebroken terwijl het nog heel was toen ik hem opborg. En zoals hiervoor gezegd ben ik zeer zorgvuldig met mijn spullen.

Advies van een ervaren (ex)fotohandelaar met veel jaren ervaring: Gebruik je camera wat vaker, dan gaat je accu langer mee en heeft meer capaciteit (= meer foto's op één lading). En wat je klepje betreft, ik heb heel vaak soortgelijke problemen van verschillende merken gezien. Ik geloof dat je voorzichtig bent, maar ook in metaal kan metaalmoeheid ontstaan. Anders gezegd, het klepje is niet van onbreekbaar materiaal gemaakt en kàn gewoon kapot gaan. Maar daar doe je niets aan. Dit is bij vele camera's een zwak punt. Behandel je de camera 100% zelf of zouden anderen minder voorzichtig geweest kunnen zijn?

Heb je de link die ik eerder geplaatst heb geprobeerd? Wellicht kan je het zelf opvragen en plaatsen.

Succes.

discovery
door discovery - Apr 9, 2014 om 23:35
91 Antwoorden / 23 Vragen

@mahadma
Ik heb je link gezien en ga daar zeker op reageren maar heb daar nog niet de gelegenheid voor gehad.
En ik ben de enige die met de camera omgaat, dus 100% zeker dat er zorgvuldig mee omgegaan word.