la
door labiunda Nov 15, 2010 om 10:23
Vrije tijd & tuin

Mag verhuurder verwarming 's nachts uitzetten

Een goede vriend vertelde mij dat hij nu een extra kacheltje heeft moeten kopen omdat zijn verhuurder de centrale verwarming tussen 23.00 en 6.00 uitzet,en hij het 's nacht zo koud in zijn slaapkamer heeft. mag zijn verhuurder überhaupt de verwarming uitzetten tijdens die tijden?

16835 39 Rapporteer

jannyholtrop
door jannyholtrop - Nov 15, 2010 om 12:17
84 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat je vriend een kamer huurt in een gewoon woonhuis, oftewel dat hij inwoont.
Je dient je dan aan de regels van het huis te houden.
Als je altijd laat naar bed gaat kan dat natuurlijk vervelend zijn, want als de eigenaar de verwarming dan op bijvoorbeeld op 16 graden zet voor de nacht zit je in de kou.
Enige oplossing is : warme trui of inderdaad bijverwarmen.
Je moet wel rekenen dat wanneer je de hele nacht de verwarming op 20 graden laat staan dit een enorme kostenpost is en de kamerhuur dan heel wat hoger mag worden.
Dus kiezen of delen denk ik.
Succes.

du
door dubbelzout - Nov 15, 2010 om 12:59
100 Antwoorden / 0 Vragen

Is er een bijzondere reden dat je vriend zijn problemen door anderen laat oplossen?

li
door linette - Nov 15, 2010 om 13:15
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het allerbeste is met de verhuurder gaan praten.
Als je een electrisch kacheltje neerzet, dan gebruikt dit een veel stroom.
Duur grapje dus.
Waarschijnlijk kom je er met overleg wel uit, althans als je huurbaas kan rekenen.
Het is wat meer werk, maar de verhuurder kan in de rest van de woning de termostaatknopen dicht draaien en verbruik behalve voor jou kamer dan geen gas.

Advies: praat erover

la
door labiunda - Nov 15, 2010 om 15:13
28 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=dubbelzout schreef op maandag 15 nov 2010, 12:59]Is er een bijzondere reden dat je vriend zijn problemen door anderen laat oplossen?

ja, wij wonen in het grensgebied , en hij is van duitse afkomst, en wilde geen vraag met een tal van spelfouten hier op de pagina zetten,...is dat ok?????

Mijn kennis heeft overigens niet een kamer maar een hele woning gehuurd. De elektrokosten betaald hij zelf , het gas zit in de huurprijs mee inbegrepen.

pierre60
door pierre60 - Nov 15, 2010 om 15:25
132 Antwoorden / 14 Vragen

Indien de verwarming op gas gaat en het is bij de huurprijs inbegrepen kan de huisbaas dit afsluiten. Echter, het moet wel in de voorschriften staan. Staat het er niet in dan kan hij de huisbaas dwingen om de verwarming niet af te sluiten. Hij zou even bij de rechtswinkel kunnen binnen lopen en daar deze vraag stellen.

li
door linette - Nov 15, 2010 om 15:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

Is deze woning onderdeel van blokverwarming?
Bijvoorbeeld een flat met een centrale verwarming?

li
door linette - Nov 15, 2010 om 15:27
12 Antwoorden / 1 Vragen

ter verduidelijking ik bedoel is de woning deel van een flatgebouw, met een gezamelijke verwarming? zodat de beheerder inderdaad voor alle flats tegelijkertijd een klok op de cv ketel heeft staan?

co
door colour1939 - Nov 15, 2010 om 15:59
21 Antwoorden / 4 Vragen

De inhoud van de vraag duidt erop dat het hier blokverwarming betreft.
Het is toch een normale zaak mensen dat de verwarming 's nachts uitgaat. Voor wie moet er gestookt worden wanneer je in bed ligt. Alleen als je een nachtbraker bent dan zal je je wat warmer moeten kleden.

knoop4x9
door knoop4x9 - Nov 15, 2010 om 16:04
533 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed begrijp is het een collectieve cv, in dat geval mag de keteltemperatuur s,nachts lager gezet worden dit gebeurd meestal automatisch, dit om te voorkomen dat er snachts ook voledig gestookt word met als gevolg een fikse huurverhoging
Het beste is om gezamelijk met andere bewoners de verhuurder aan te schrijven om idividuele ketels te verkrijgen, dat kost de verhuurder wel een paar centen maar dan ben je er wel vanaf, ook dit leverd wel een huurverhoging op.

Mvrgrt Nico

sunsun
door sunsun - Nov 15, 2010 om 17:27
12 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij in de flat (blokverwarming) is het precies hetzelfde en we zijn er tevreden mee. Een electrische deken is goedkoper in aanschaf en verbruik dan de hele nacht een kacheltje aan en het is lekker behagelijk hoor! Een idee?

Misschien kan die verhuurder de tijdklok naar middernacht zetten? Wij hebben dat gevraagd omdat sommigen van ons wat later naar bed gaan. Niemand heeft meer klachten.

sunsun
door sunsun - Nov 15, 2010 om 17:35
12 Antwoorden / 1 Vragen

Betaalt uw vriend een maandelijks voorschot voor de cv en krijgt hij jaarlijks een afrekening? Is dat niet het geval dan is het afsluiten c.q. temperen van de cv een logische zaak; de huisbaas zou anders voor hoge kosten komen te staan.
Ook als dat wél zo is zou de afrekening voor uw vriend aardig in de papieren kunnen lopen als hij zijn cv dag en nacht op dezelfde temperatuur zou hebben.

1paul
door 1paul - Nov 15, 2010 om 18:05
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord wat u echt wilt horen waarschijjnlijk is, nee dit mag niet!!!

En inderdaad dit mag ook niet, het indivudieel recht weegt hier zwaarder, de verhuurder zal aanpassingen aan het systeem aan moeten brengen zodat uw vriend het warm kan hebben wanneer HIJ dit wil, ook koud trouwens.

Er kan veel bereikt worden met thermostaat kranen trouwens...

Citaat van een deskundige op dit gebied is de volgende...

Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing. Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen.

Ik zou zeggen zoek de rechtspraak er even op na en leg dit voor aan de verhuurder, wil hij niet wijken dan is een gang naar de rechter noodzakelijk helaas...

la
door labiunda - Nov 15, 2010 om 20:00
28 Antwoorden / 7 Vragen

sorry lieve reageerders ,dat ik me pas zo laat weer meld. Het betreft een normale woning (woonkamer, slaapkamer, keuken, badkamer, gang) in een normaal huis op de tweede (en bovenste etage) van het pand.

toolboy
door toolboy - Nov 15, 2010 om 20:43
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik snap de vraag maar begrijp deze niet.

In een verwarmde kamer slapen is echt iets voor de zeeeeer verwende generatie.

Gelukkig slaap ik nog met ijs bloemen op de ramen.

T

vladja
door vladja - Nov 15, 2010 om 21:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=toolboy schreef op maandag 15 nov 2010, 20:43]Ik snap de vraag maar begrijp deze niet.

In een verwarmde kamer slapen is echt iets voor de zeeeeer verwende generatie.

Gelukkig slaap ik nog met ijs bloemen op de ramen.

T

Je hoeft de vraag niet te snappen. Je hoeft ook geen oordeel uit te spreken. Er zijn namelijk mensen die avonddiensten draaien en 's nachts thuiskomen om maar eens iets te noemen. Die moeten dan maar gelijk zonder eten en ontspanning naar bed? Of moeten die maar in de kou zitten? En dan heb ik het nog nooit over chronische aandoeningen, waarvoor kou slecht is.

Gelukkig heb ik de tijd dat ik met ijsbloemen op de ramen moest slapen heeeeeel ver achter mij kunnen laten.

Vladja

toolboy
door toolboy - Nov 15, 2010 om 21:11
965 Antwoorden / 40 Vragen

vladja
Verdiep je eerst eens in de temperaturen in huis .
overdag en s`nachts.
In de kou zitten we in dit land al heel lang niet meer.

T

vladja
door vladja - Nov 15, 2010 om 21:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=toolboy schreef op maandag 15 nov 2010, 21:11]vladja
Verdiep je eerst eens in de temperaturen in huis .
overdag en s`nachts.
In de kou zitten we in dit land al heel lang niet meer.

T

Daar heb ik mij in verdiept. Bij mij is het dag en nacht 21 graden in huis, geregeld met de thermostaat in de woonkamer. Wie dat te warm vindt in z'n slaapkamer draait de knop maar een eindje dicht. Die mogelijkheid is er. De kraan open draaien als er geen warm water is (door lage thermostaat 's nachts) werkt niet.

Met mensen, die 's nachts thuis komen of een ander die 's ochtends heel vroeg (eigenlijk nog nacht) opstaat om naar het werk te gaan, heeft ieder recht op zijn aangename kamertemperatuur. Niet iedereen heeft een baan van 9 tot 5 en bovendien heb je ochtend- en avondmensen.

Ieder zijn meug, ook nog eens aangepast aan de individuele werktijden.

Vladja

toolboy
door toolboy - Nov 15, 2010 om 21:28
965 Antwoorden / 40 Vragen

vladja
Wat is volgens u die zich er in verdiept heeft:? dan in de kou zitten.?

T

deexpert
door deexpert - Nov 15, 2010 om 23:04
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dubbelzout schreef op maandag 15 nov 2010, 12:59]Is er een bijzondere reden dat je vriend zijn problemen door anderen laat oplossen?

De volgende keer graag een zinnig antwoord. Ik vind dit antwoord behoorlijk aanmatigend.

De expert

deexpert
door deexpert - Nov 15, 2010 om 23:15
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=toolboy schreef op maandag 15 nov 2010, 20:43]Ik snap de vraag maar begrijp deze niet.

In een verwarmde kamer slapen is echt iets voor de zeeeeer verwende generatie.

Gelukkig slaap ik nog met ijs bloemen op de ramen.

T

Toollboy (speeljongen)

Er zijn nou eenmaal mensen die anders zijn.

En, ijsbloemen op je ramen, stoer hoor, echte bikkel. Ik zou toch maar eens ventileren.

De expert

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 15, 2010 om 23:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ de expert:

Wat ik aanmatigend vind is jezelf "de expert" noemen. B.v. toolboy is expert, maar jij bent "de expert". Net of anderen geen expert kunnen (of minder expert) zijn dan jij. Waar blijkt uit dat jij "de expert" bent?

Hardware ERror MAN.

deexpert
door deexpert - Nov 15, 2010 om 23:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=toolboy schreef op maandag 15 nov 2010, 21:11]vladja
Verdiep je eerst eens in de temperaturen in huis .
overdag en s`nachts.
In de kou zitten we in dit land al heel lang niet meer.

T

Als je vraag niet snapt, waarom reageer je er dan op.

De expert

ikbenik
door ikbenik - Nov 15, 2010 om 23:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=deexpert schreef op maandag 15 nov 2010, 23:15

Toollboy (speeljongen)

Er zijn nou eenmaal mensen die anders zijn.

En, ijsbloemen op je ramen, stoer hoor, echte bikkel. Ik zou toch maar eens ventileren.

De expert

Toolboy betekent niet speeljongen, maar gereedschapjongen.
Als je weet waarom hij die naam heeft en hoe hij eraan gekomen is, zou je juist met respect moeten spreken in plaats van met spot.

En ijsbloemen heeft niets met gebrek aan ventileren te maken.

deexpert
door deexpert - Nov 15, 2010 om 23:30
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 15 nov 2010, 23:16]@ de expert:

Wat ik aanmatigend vind is jezelf "de expert" noemen. B.v. toolboy is expert, maar jij bent "de expert". Net of anderen geen expert kunnen (of minder expert) zijn dan jij. Waar blijkt uit dat jij "de expert" bent?

Hardware ERror MAN.

Niet zo pinnig joh. Je begrijpt het dus niet. Ik heb mijn naam juist uit een soort recalcitrantie gekozen. Ha ha. What's in a name (wat zegt een naam).

De expert

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 15, 2010 om 23:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag labiunda,

Het is een kwestie van huurcontract.
Wanneer in het huurcontract een regel is opgenomen omtrent de schakeltijden van de verwarming en/of op welke kamertemperatuur op welke tijden gerekend mag worden, dan wordt daarvoor betaald. Voldoet het gehuurde daar niet aan, dan blijft de verhuurder in gebreke. Via een in gebreke stelling kan hij (of jij voor hem) hij van de verhuurder verlangen dat deze het overeengekomene in het contract nakomt.

Ook wanneer er geen letter over de tijd en of temperaturen in het contract staan kan hij vorderen dat gedurende de nacht verwarming geleverd wordt. Het dán níét leveren van huurgenot is een beperking van het huurgenot!

Doch dat er niets over verwarming in het contract staat kan ik mij niet voorstellen. Immers wordt de woning mét verwarming verhuurd en dat is een substantieel deel van de huurpenningen waar, al naar gebruik en eisen, geweldige variatie in kan zitten. Daar zal de verhuurder zich best tegen ingedekt hebben.

H.

ikbenik
door ikbenik - Nov 15, 2010 om 23:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik vind het nogal allemaal dubbel:

Er IS centrale verwarming aanwezig, maar de TS moet toch extra electrische kachels en verwarming gebruiken.

Toink!!!!!
Wie is hier gek?

De huisbaas bepaald niet wanneer er wel geleefd wordt en wanneer er geslapen wordt.

Nu komt ook de vraag: is dit nu niet wettelijk geregeld.
Nu het goede nieuws: ja.
Dit valt onder de warmtewet.

Het slechte nieuws: Deze wet is nog niet van kracht.

deexpert
door deexpert - Nov 15, 2010 om 23:33
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 15 nov 2010, 23:21][quote=deexpert schreef op maandag 15 nov 2010, 23:15

Toollboy (speeljongen)

Er zijn nou eenmaal mensen die anders zijn.

En, ijsbloemen op je ramen, stoer hoor, echte bikkel. Ik zou toch maar eens ventileren.

De expert

Toolboy betekent niet speeljongen, maar gereedschapjongen.
Als je weet waarom hij die naam heeft en hoe hij eraan gekomen is, zou je juist met respect moeten spreken in plaats van met spot.

En ijsbloemen heeft niets met gebrek aan ventileren te maken.

1. vrije vertaling
2. Nee, vertel, er staat toch al een hoop oeverloos geleuter op dit forum.

De expert

ikbenik
door ikbenik - Nov 15, 2010 om 23:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 15 nov 2010, 23:30]
Doch dat er niets over verwarming in het contract staat kan ik mij niet voorstellen. Immers wordt de woning mét verwarming verhuurd en dat is een substantieel deel van de huurpenningen waar, al naar gebruik en eisen, geweldige variatie in kan zitten. Daar zal de verhuurder zich best tegen ingedekt hebben.

H.

Ik ga hierin niet mee, omdat als ik me niet vergis de TS heeft aangegeven dat de gehele verwarming voor de gehele woonblok 's avonds wordt uitgeschakeld.

Vaak wordt in grote gebouwen de verwarming 's nachts uitgeschakeld vanwege energiebesparing.

Echter krijg je dan ook weer de discussie wat nu voordeliger is:

's nachts de gehele verwarming uitschakelen, maar dat 's morgens enorme stookkosten gemaakt moeten worden om het zeer koude gebouw weer op een behaaglijke temperatuur te krijgen.
Of de thermostaat iets lager, waardoor er alleen bijverwarmt hoeft te worden.

Hierover zijn de meningen sterk over verdeeld.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 15, 2010 om 23:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ de:

"Niet zo pinnig joh."

Dit vind ik ook aanmatigend! Ik kon je opa zijn, of tenminste je vader.

En verder: 57 jaar geleden had ik al een beste Engelse vocabulaire en heb intussen nog wat bijgeleerd...Vorige week kwam ik net weer terug van een vakantie in Engeland. Dus een uitspraak van Shakepeare hoef je mij niet uit te leggen.....

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 15, 2010 om 23:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ik:

Af en toe iets van de vraag en reacties van TS lezen is nooit weg.

labiunda maandag 15 nov 2010, 20:00

sorry lieve reageerders ,dat ik me pas zo laat weer meld. Het betreft een normale woning (woonkamer, slaapkamer, keuken, badkamer, gang) in een normaal huis op de tweede (en bovenste etage) van het pand.

Jij schrijft:
"Ik ga hierin niet mee, omdat als ik me niet vergis de TS heeft aangegeven dat de gehele verwarming voor de gehele woonblok 's avonds wordt uitgeschakeld."

Je vergist je dus! Verder vind ik het eigenlijk niet belangrijk of je wel of niet met me meegaat. Bij onzorgvuldigheid heb ik liever van niet!

H.

ikbenik
door ikbenik - Nov 16, 2010 om 00:05
2845 Antwoorden / 27 Vragen

@Hrdwerrorman:
Mijn excuses dat ik er overheen gelezen heb (kan een keer voorkomen.)

ikbenik
door ikbenik - Nov 16, 2010 om 00:08
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=deexpert schreef op maandag 15 nov 2010, 23:33][quote=ikbenik schreef op maandag 15 nov 2010, 23:21]

Toolboy betekent niet speeljongen, maar gereedschapjongen.
Als je weet waarom hij die naam heeft en hoe hij eraan gekomen is, zou je juist met respect moeten spreken in plaats van met spot.

En ijsbloemen heeft niets met gebrek aan ventileren te maken.

1. vrije vertaling
2. Nee, vertel, er staat toch al een hoop oeverloos geleuter op dit forum.

De expert

Het heeft niets te maken met de letterlijke vertaling.
Het heeft te maken dat hij heel erg handig is met gereedschap en ook veel ervaring met reparatie heeft.

Meer zeg ik er niet over.

marsha
door marsha - Nov 16, 2010 om 07:41
36 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=dubbelzout schreef op maandag 15 nov 2010, 12:59]Is er een bijzondere reden dat je vriend zijn problemen door anderen laat oplossen?

Maakt dit iets uit voor de vraag, lijkt mij van ondergeschikt belang toch?

la
door labiunda - Nov 16, 2010 om 07:56
28 Antwoorden / 7 Vragen

iedereen alvast bedankt voor de antwoorden (en/of opmerkingen) . Ik kan vandaag of morgen pas in het huurcontract kijken daar ik zelf de hele dag niet aanwezig ben, ik zal op zijn laatst morgen nog zoveel mogelijk informatie leveren als mogelijk zodat de situatie nog duidelijker wordt. met vriendelijke groeten, labiunda

marsha
door marsha - Nov 16, 2010 om 07:57
36 Antwoorden / 11 Vragen

ligt misschien aan mij, en met alle respect naar allen, maar toch de vraag.... Vanwaar al die korte lontjes? iedereen probeert hetzelfde, tips en advies proberen te geven met toegevoegde waarde

Betweters heb je er altijd wel bij... ik kan het weten ;) weet ook wel beter, op 2 manieren zelfs :)

Geen fikkie waard , hier erin en daar eruit maar dan visueler (on)gezien

1paul
door 1paul - Nov 16, 2010 om 11:43
3156 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labiunda schreef op dinsdag 16 nov 2010, 07:56]iedereen alvast bedankt voor de antwoorden (en/of opmerkingen) . Ik kan vandaag of morgen pas in het huurcontract kijken daar ik zelf de hele dag niet aanwezig ben, ik zal op zijn laatst morgen nog zoveel mogelijk informatie leveren als mogelijk zodat de situatie nog duidelijker wordt. met vriendelijke groeten, labiunda

Het huurkontrakt en wat hier in staat maakt eigenlijk niet uit, het gaat erom of de bepaling zodanig bezwarend is dat het een onredelijke bepaling is voor de huurder en in dit geval is dat zo gezien de verschillende gerechtelijke uitspraken.

En dit is wat uiteindelijk ook telt in Nederland, de rechtspraak en niet eender welk kontrakt ook en zeker niet als dit onredelijk bezwarend is voor een induvidu...

vladja
door vladja - Nov 16, 2010 om 11:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

in dit geval is dat zo gezien de verschillende gerechtelijke uitspraken.

Zet een paar verwijzingen naar uitspraken neer. Daar heeft vraagsteller wat aan.

Vladja

ka
door katja54 - Nov 16, 2010 om 15:31
54 Antwoorden / 8 Vragen

ikzelf woon in een koophuis wat veel te groot voor mij is , ik wil het niet verkopen omdat ik hier heerlijk woon.
Ik heb een kamer in de verhuur en ik laat s.nachts altijd de thermostaat aan staan.
Als ik naar bed ga dan draai ik de radiators in de kamers die ik verwarm uit zodat de huurder het altijd warm heeft.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Nov 17, 2010 om 13:14
73 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 15 nov 2010, 23:39]
Vaak wordt in grote gebouwen de verwarming 's nachts uitgeschakeld vanwege energiebesparing.
Echter krijg je dan ook weer de discussie wat nu voordeliger is:
's nachts de gehele verwarming uitschakelen, maar dat 's morgens enorme stookkosten gemaakt moeten worden om het zeer koude gebouw weer op een behaaglijke temperatuur te krijgen.
Of de thermostaat iets lager, waardoor er alleen bijverwarmt hoeft te worden.
Hierover zijn de meningen sterk over verdeeld.
Waar ik vroeger op kamers woonde, had het hele huis gaskachels, op mijn slaapkamer na waar een radiator hing. Het was een gewoon woonhuis aan de voorkant van een drankengroothandel, die wel geheel voorzien was van radiatoren. (Ik had woonkamer en slaapkamer apart, mijn huisgenoten allebei 1 kamer.) De radiator op mijn slaapkamer was aangesloten aan de thermostaat van de drankhandel, dus zodra hun de boel dicht gooiden, zetten ze ook de thermostaat uit. Enkel glas en veel tocht, dus het was echt TE koud!
Met het argument zoals hierboven van ikbenik, geheel opnieuw stoken t.o.v. bijverwarmen naar de huisbaas gestapt en die deed er niet eens moeilijk over. Gewoon netjes gevraagd of de thermostaat gewoon wat lager kon in plaats van uit. Werd toen terug naar 14 graden ofzo gezet en dat maakte het allemaal een stuk plezieriger! M'n slaapkamer hoeft echt geen kamertemperatuur te hebben, maar als je neus zowat bevriest is het toch wat anders vind ik.

Nu stook ik ook niet hard, trek gewoon lekker warme kleding aan en doordat ik dikke gordijnen heb (en dubbel glas) blijft de warmte goed in huis hangen. Dit was in m'n studentenkamer helaas niet voldoende.

Maar goed, betreft bovenstaande, gewoon vriendelijk vragen kom je altijd een stuk verder mee dan wanneer je boos gaat klagen heb ik het idee.