onlysimply
door onlysimply Jun 23, 2006 om 14:54
Vrije tijd & tuin

Mos in de tuin

wij hebben een mooi stuk tuin achterhuis,maar waar de zon niet komt daar is heel veel mos aanwezig .Wie weet hier een manier voor om dit er weg te krijgen ?

12311 9 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 23, 2006 om 15:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Kijk even hier;

http://www.compo.be/hobby/nl/forum/question.asp?vPK=148 het betreft hier een anti-mos prduct.

Hier een natuurlijke methode ;

Een betere methode om het mos te verwijderen is een goede verzorging van het gazon. Gazon onderhoud:

  • Mos verwijderen
  • Gazon open en luchtig maken en houden.
  • Zuurgraad verlagen
  • Bemesten

  • http://www.tuin-wiki.nl/Main/MosInHetGazon

  • Succes,

marann
door marann - Jun 26, 2006 om 13:28
38 Antwoorden / 15 Vragen

Onlysimply ik ben bang dat je aan dat mos moet wennen. Wij wonen al 40 jaar in hetzelfde huis en hebben echt alles er aan gedaan om mos uit de tuin weg te krijgen. Soms denk je dat het gelukt is en dan opeens is het er weer. We hebben het opgegeven en laten het maar lekker tussen de planten groeien, want ook mos is een plantje. Groeten Marann

co
door corymbe06 - Jun 26, 2006 om 14:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook wij hebben veel last van mos in onze tuin gehad vooral onder coniferen.

Wij hebben het gazon geverticuteerd en daarna met kalk bestrooid. Iedere keer als wij mos zien halen wij het nu met de hand of steken het met de schop eruit.

Kalk gaat verzuring van de gond tegen en dus ook mosvorming !

ba
door barbo - Jun 26, 2006 om 15:46
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo  onlysimply

Ik heb een paar weken geleden het  onkruidmiddel  met de naam (ONKRUID o.a tussen tegels en stenen )gebruikt, van Intra tuin
(voor meer tuinplezier AA huis & tuin)Op het doosje staat ook ;| werkt snel resultaat na 2 tot 5 dagen   en!!!!!   veel mossen verdwijnen.  En zo werkt het ook echt.  Succes

boer44
door boer44 - Jun 26, 2006 om 19:21
7 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.gazoninfo.be/index2.html    Kijk hier maar eens op. Staan enkele tips op waar u misschien wel iets aan hebt. Veel succes.

fo
door fonske - Jun 26, 2006 om 20:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

   Met ijzersulfaat; mengsel;; half plastic koffiebekertje op pl./min.

   5 ltr. water: mengsel op "t DROGE mos gieten of spuiten en

    resultaat ziet men binnen een half uur ! Succes!

aj
door ajtr - Jun 26, 2006 om 20:53
46 Antwoorden / 7 Vragen

Mos in de tuin ja je moet er van houden .Ik heb al veel gelzen maar nog niemand heeft geschreven dat wanneer je,je graasmaaid dit eens wat hoger moet gaan maaien .Helpt perfect want de meeste maaien hun gazon tekort en krijgt mos vanzelf de verhand.Dus de maaier een paar standen hoger en dit eerst zo laten tot het mos er onder is gestikt en dan kun je weer een beetje korter maaien.Veel maai en gozon plezier.

sc
door schroeder - Jun 30, 2006 om 23:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Strooi er maar keukenzout op het verdwijnt als sneeuw voor de zon groetjes B

pe
door pegeo - Aug 1, 2006 om 00:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hi onlysimply,

een wat latere reactie, maar ik heb mij ook pas sinds kort aangemeld.

Mos een probleem met veelal dire oorzaken:

- te weinig zon (is duidelijk het geval)

- teveel vocht (relatief vaak natte grond)

- te zure grond

Aan de zon is wellicht weining te doen - aan de de twee andere aspecten wel:

- de tuin ter plekke iets ophogen zodat het iets hoger komt komt te liggen dan de rest - maak dan gebruik van een hoog zandgehalte zodat er niet zo veel water wordt vastgehouden door de grond. Het eenvoudigst is er circa 5 cm zand opgooien en dat door de bestaande grond te spitten

- mogelijke zuurgehalte van de grond verlagen door er kalk op te strooien - natuurlijk ook letten op de mogelijke oorzaak van de grondverzuring - veel bladval (ook coniferen) kan de oorzaak zijn.

Van deze plaats natuurlijk niet te beoordelen wat de precieze oorzaak is van de mosvorming, maar met deze eenvoudige aanpassingen wellicht  de koe al bij de horens te pakken.

Groet en succes

Pegeo