ve
door verduyn2 May 5, 2009 om 19:55
Vrije tijd & tuin

Opsporen lek in vijver

Ik heb een vijver waar 6000 liter water ingaat. Zodra ik hem tot de rand gevuld heb is het peil na 2 dagen al een heel stuk gedaald. Mijn man heeft 3 jaar gelden de vijver helemaal leeg gehaald en er nieuw zeil in gedaan. Is er een mogelijkheid dat ik (als dat er inderdaad zit) de plek waar het water verdwijnt op kan sporen? Het is niet zo dat het komt omdat eromheen droge grond zit die het opzuigt of zoiets.  Hij blijft dus na een paar dagen wel op nagenoeg hetzelfde peil staan . Vul ik hem weer bij dan na een paar dagen weer hetzelfde.

Alvast bedankt voor de moeite

41254 13 Rapporteer

he
door henk1951 - May 5, 2009 om 20:04
256 Antwoorden / 0 Vragen

Hij blijft na een paar dagen wel op hetzelfde pijl staan zeg je ,dat zou kunnen inhouden dat het lek zich tussen het waterpeil en de bovenkant van de vijver bevind. Hoogst waarschijnlijk net boven of op het waterpeil.Ik zou daar gaan zoeken op een scheurtje/scheurtjes of gaatje/gaatjes.

succes Henk

varabas
door varabas - May 5, 2009 om 21:18
450 Antwoorden / 35 Vragen

Het hoeft geen lek te zijn, misschien zijn er wel planten die vanuit het water "contact" maken met de omliggende grond en op deze manier water overhevelen (cappillaire werking??)

Dus kijk eens of dit mogelijk de oorzaak is.

Bassie (een leek in lekken)

H.
door H.A.J.vanderPloeg - May 6, 2009 om 13:15
34 Antwoorden / 11 Vragen

Toen we nog een vijver hadden, hadden we hetzelfde probleem. Heeft u een rand om de vijver heen van hout of steen? Dan wordt het veroorzaakt door warmte, stenen of hout worden warm en het water verdampt, totdat de rand stenen of hout nog maar voor een klein laagje, vanonderen, met water in kontakt komen, dan blijft het water op peil. met vr. gr.

lo
door loekoek - May 6, 2009 om 13:44
30 Antwoorden / 5 Vragen

Kan het zijn dat de vijver dik ijs heeft gehad? Door de werking van ijs, dat vlijmscherp is, heb ik in het verleden ongeveer 10 cm onder de rand dus ongeveer de ijsdikte toen een aantal kleine en grotere insneden gehad. Ik had een folievijver (lichtblauw). Een paar van de insneden leken wat dieper. Ik heb de vijver tot ruim 15 cm onder de rand geleegd en ik heb daarna de sneden voorzichtig maar ruimhartig schoongemaakt en met plstic lijmvan Bison ingesmeerd. Ik heb daarna nog jaren plezier van die vijver gehad.

jantje
door jantje - May 6, 2009 om 14:59
123 Antwoorden / 12 Vragen

Een lek opsporen, zou het ook mogelijk zijn om d.m.v. verlichting aan de buitenzijde teplaatsen? Als het donker is, moeten er eventueel gaatjes of scheurtjes zichtbaar worden/
Het is maar een idee.

Groeten van Moin

le
door leiverse - May 6, 2009 om 15:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het lek zit in elk geval aan de bovenkant van de waterlijn, als het water gezakt is.
Elke andere reden zou het water verder zakken en dat schijnt niet zo te zijn.
Oplossing, nauwkeurig zoeken en ergens, nabij het lek, moet de grond iets vochtiger zijn.
L.V.

fr
door freektaal123 - May 6, 2009 om 17:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik had een artikel gelezen dat je het lek kan opsporen ,met melk

even op internet zoeken

aurora1
door aurora1 - May 6, 2009 om 18:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met melk: bij stilstaand water voorzichtig aan de rand wat melk in de vijver schudden en kijken waar het weggegezogen wordt. Als het waterpeil erg langzaam daalt, het water dus erg langzaam wegloopt werkt deze zoekmethode waarschijnlijk niet.

keessie1
door keessie1 - May 6, 2009 om 23:30
138 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo, Je vijver is NIET LEK.

Doe maar geen moeite om een gaatje te vinden want er zit geen gaatje in de PVC of Rubber Folie.

Je water verdwijnt omdat er PLOOIEN in je folie zitten langs de oever en door de zogenaamde cappillaire werking van deze plooien loopt je water weg.

Omdat je mischien wel 100 plooien hebt en er bij elke plooi een heel klein beetje weg lekt valt dit niet op. Zodra het water te laag wordt om door de zuigende/overhevelende werking (cappillaire werking) nog weg te kunnen STOPT het zakken van je water niveau. Helaas is hier NIETS aan te doen, tenzij je b.v. een Koi vijver hebt en de folie strak aan laat brengen (wordt strak aan elkaar gelast op vlakke wanden).

Suc6 Groetjes Kees

Ervarings deskundige.

yv
door yvonne1946 - May 8, 2009 om 15:10
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem met mijn vijver en ik ben het eens met het antwoord van kees.

Ik vermoed dat mijn vijver niet lek is maar dat het water wegloopt via de plooien. Ik ben van plan om de plooien dicht te lijmen, bovenaan de rand.

Misschien ook 'n idee voor u? Veel succes er mee!!

ze
door zegy - Oct 20, 2009 om 20:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

mijn vijver loopt ook elke keer 10 cm leeg en is 5000liter ca heb alles gelezen maar na het controleren kwamen we er achter dat en 6 kleine gaatjes in zaten het leek of er aan gevreten was ze waren allemaal 1,5 mm en geen rafels maar glad van dik naar dun zou ook een slak of andere beesten gevreten hebben het is een EPDM folie kan dat ? we hebben nu met dak lijn de gaten met een stuk folie geplakt nu is het weer dicht

keessie1
door keessie1 - Oct 20, 2009 om 22:46
138 Antwoorden / 9 Vragen

@Zeggie

6 kleine gaatjes bij elkaar? Waarschijnlijk Muizen, deze vreten van buiten een gang en botsen tegen de folie aan, ze willen door de folie heen knagen maar als ze een piep klein gatje bijten stroomt er water naar binnen en vluchten ze weg.

Maar proberen het later toch weer via een gang er vlak naast.

Ziet u wel eens een muis in uw tuin?

Groetjes Keessie

ze
door zegy - Oct 21, 2009 om 00:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

kan inderdaad zag wel een leege ruimte (soort gang) dacht dat door het water kwam