AHAZEL1955
door AHAZEL1955 Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug te gaan want we gingen al boarden. Mail gestuurd naar Europcar en ik kreeg al vrij snel antwoord dat ze de koker met bril hadden aangetroffen in de auto en dat ik deze daar op kon komen halen. Maar dat lukte niet meer dus verzocht aan Europcar om de bril naar mijn huisadres op te sturen uiteraard zou ik de kosten daarvan vergoeden. Maar dat was hun beleid niet. Zij stturden geen verloren voorwerpen op. Dan moet je zelf maar een koerier inschakelen die je het daar op laat halen.

Koerierdienst ParcelParcel gebeld en de zaak voorgelegd en gekeken welke koerier dat tegen acceptabele kosten zou kunnen doen. Maar zo eenvoudig is dat niet, want de koerier wil dat de koker met bril dan netjes in een geschikte doos is ingepakt (moet val van 1 meter hoogte kunnen doorstaan) en als je het verzekerd wil laten opsturen moet het inpakproces vastgelegd zijn op film of foto. En tenslotte zal ik europcar daarna digitaal een label moeten sturen nadat ik de kosten heb betaald en dat label moeten zij dan uitprinten en op het doosje plakken. Maar dit gaat Europcar allemaal dus niet doen. Kortom, hoe ga ik in hemelsnaam nu mijn zonnebril terugkrijgen?

ParcelParcel (Pim) vertelde mij dat dit regelmatig voorkomt, zoals bij politiebureaus, hotels en autoverhuurbedrijven. Het is blijkbaar een structureel probleem voor mensen die wat kwijt zijn geraakt om hun gevonden spulletjes weer terug te krijgen. En dat leidt er dan vaak weer toe dat mensen hun verzekering maar gaan aanspreken en met een leugentje voor bestwil proberen alsnog een vergoeding te krijgen voor het verlies van een artikel.

Daarom leek het mij een goed idee om dit soort situaties eens aan KASSA voor te leggen, want ik vermoed dat vele mensen hier wel eens te maken hebben gehad en als je, zoals ik, een zonnebril op sterkte (waarde 810 euro) kwijt bent, dan is dat erg zuur. En wetende dat deze wel gevonden is, maar terugkrijgen is blijkbaar bijzonder lastig.

Ik hoop een reactie hierop te krijgen.
A. van den Hazel

3369 13 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Apr 25, 2024 om 15:08
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Zoek goedkope tickets en haal hem zelf af. Of een bekende vragen de bril af te halen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 25, 2024 om 15:19
2071 Antwoorden / Vragen

Je kunt je afvragen waarom zo'n bedrijf de spullen niet (tegen een vergoeding) wil nasturen maar blijkbaar heeft men daar geen zin in of is men bang voor claims als er iets misgaat. Wellicht kunt u zelf even heen en weer want soms zijn de tickets bijzonder goedkoop, in iedergeval veel minder dan €800.

Janzegt
door Janzegt - Apr 25, 2024 om 15:26
127 Antwoorden / Vragen

Er wordt zoveel achter gelaten in huurauto's, dat elke vestiging een dagtaak zou hebben aan het opslaan van de goederen, uitzoeken van wie het zou zijn, inpakken en opsturen. Er moet administratie opgetuigd worden om te kijken of er wel betaald is voor het pakketje voordat het verzonden wordt. Als alle kosten doorberekend worden aan de vergeetachtige, dan kost een pakketje minimaal Eur 50,- per pakket. Dat gaan ze zeker niet doen, want lang niet alle vergeten zonnebrillen kosten Eur 50,-. En deze service doorberekenen in de verhuurkosten gaan ze ook niet doen, want dat werkt prijsverhogend.
Dus als u uw zonnebril terugwil, dan is het of een ticket kopen naar Madrid en persoonlijk ophalen. Een ticket is dan goedkoper dan uw zonnebril van 810 euro.  Misschien kunt u een claim indienen bij een reisverzekering als u die heeft afgesloten, maar dan acht ik de kans klein dat die ook uitbetaald. Want iedereen "verliest en vergeet" tegenwoordig zijn zonnebril tijdens zijn vakantie.

tenormin
door tenormin Apr 25, 2024 om 15:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@janzegt: in vliegtuigen word nog veel meervergeten, dat stuurt men wel degelijk gratis naar de mensen toe.

rj
door rjw Apr 25, 2024 om 16:37
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Gratis bestaat niet. Als zo'n service wordt geboden zit dat gewoon in de ticketprijs verwerkt.

tenormin
door tenormin Apr 25, 2024 om 17:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw, spijkers op laag water zoeken. "Bij de prijs inbegrepen".

ne
door neodutchio - Apr 25, 2024 om 15:35
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het probleem zit in de aansprakelijkheid. De verzender is aansprakelijk. En als er ondeugdelijk verpakt is zou u daar ook een claim over kunnen indienen. Het is dus niet zo gek dat gevonden voorwerpen niet verstuurd worden.

Het terugkrijgen is echt niet bijzonder lastig. Echter zal de eigenaar dit moeten regelen. Dus of iemand daar zoeken die alles wil en kan regelen of inderdaad een goedkoop retourtje zoeken. De enige plicht die de andere partij heeft is het in bewaring nemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 25, 2024 om 18:52
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte A.,

Het moet dan wel om een hele dure bril gaan (€ 810,-)

Een goedkope oplossing is zo'n overzet-zonnebril : ik kocht er 1 voor 10 euro bij Kruidvat.

Voor dagelijks gebruik heb ik meekleurende glazen in mijn montuur : in de auto werkt dat wat minder goed.

Als u toch met zo'n dure zonnebril op vakantie gaat, gebruik dan niet uw eigen brillenkoker , maar een buidel-tasje met een andere goedkope brillenkoker voor op reis.

mahadma
door mahadma Apr 25, 2024 om 19:05
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als dit een varilux zonnebril op sterkte is kan die € 800 zeker kloppen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 20:13
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

In dat geval zou ik zo'n brillenkoord gebruiken....

ne
door neodutchio Apr 25, 2024 om 20:29
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt zowel een bril op uw neus als eentje aan een koordje om de nek? Is niet bepaald praktisch in de auto met een gordel.

rj
door rjw Apr 25, 2024 om 20:42
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als je voor lul wilt lopen kan je inderdaad zo'n overzetbril kopen. Dat ziet er toch niet uit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 22:02
1770 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Tijdens vakantie in een huurauto kun je beter andere gewoontes gebruiken, anders raak je spullen kwijt

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 22:08
1770 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Voor in de auto is zo'n overzet-zonnebril handig en goedkoop.

Als je grote stukken rijdt, is een zonnebril op sterkte wel comfortabeler.

mahadma
door mahadma Apr 26, 2024 om 11:30
11548 Antwoorden / 51 Vragen

En juist een zonnebril op sterkte met dure glazen kan zomaar veel meer als 810 euro kosten

john devries
door john devries Apr 26, 2024 om 15:07
219 Antwoorden / Vragen

Mijn Ray Ban bril met variolux glazen kostte € 610 en de tweede bril variolux met zonneglazen kostte bij Pearl € 0.00 . Het is maar wat je er voor over hebt, maar het blijven 2 stukjes plastic in een montuur.

Thijs12
door Thijs12 - Apr 25, 2024 om 19:18
545 Antwoorden / Vragen

Kan dit niet via een reisverzekering opgelost worden?

sw
door swat1500 - Apr 25, 2024 om 19:24
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Mij is niet helemaal duidelijk waarom dit een kassa onderwerp zou moeten zijn. Dat men wat verliest is een eigen verantwoordelijkheid. Dat de vinder niet bereid is het gevonden voorwerp op te sturen naar de eigenaar, waartoe de vinder ook niet verplicht kan worden, is ook geen onderwerp voor Kassa.
Daarnaast hebben we ook te maken met de regelgeving in de verschillende landen.
Zelf ophalen, nu de vinder niet bereid is oo te sturen, blijft dus over.
Wellicht een oproep plaatsen op internet of iemand die toevallig die kant op gaat de bril voor u wil meenemen.

rj
door rjw Apr 25, 2024 om 20:43
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Een oproep doen of iemand een "pakketje" van Spanje naar Nederland wil brengen.....

JMA2
door JMA2 Apr 26, 2024 om 00:05
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog 5 kilo Colombiaans poedersuiker in Madrid liggen en zoek iemand om dat tegen een kleine vergoeding mee te nemen voor me........dat gaat tegenwoordig toch niemand voor een vreemde doen. Voor hetzelfde geld zit bovengenoemd spul in dat doosje.

sw
door swat1500 Apr 26, 2024 om 00:18
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Er lijkt mij een verschil te zitten tussen 5 kilo "suiker" en een brillenkoker met een zonnebril, ook al.is die op sterkte..

Mabelle
door Mabelle Apr 26, 2024 om 00:48
427 Antwoorden / 1 Vragen

Zou toch even opletten of de brillenglazen niet wit uitgeslagen zijn.;-))

ro
door ronny530 - Apr 26, 2024 om 12:13
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Wat een structueel probleem is dat mensen in de haast die ze hebben spullen vergeten en dan verwachten dat die spullen op verzoek wel nagezonden gaan worden.
U maakt van uw vergeetachtigheid het probleem van Europcar want u verwacht dat Europcar de bril voorzien van het door u digitaal toegestuurde verzendlabel uit gaat printen, op zoek gaat naar een deugdelijke verpakking dan de bril verpakken en bij een pakketpunt in gaat leveren.
Begrijpelijkerwijs gaat Europcar daar niet aan beginnen want er bestaat altijd een risico dat er iets mis gaat en dan gaat u uiteraard weer bij Europcar klagen want de bril komt maar niet aan.
Stel alle bedrijven die auto's en accommodaties verhuren worden verplicht vergeten spullen die gevonden te zijn na te sturen dan wordt er helemaal niets meer terug gevonden met als gevolg dat die spullen of de kliko in gaan.
Voor u is het nu een dure les maar het is niet anders.

Me
door Meindo - Apr 26, 2024 om 13:09
64 Antwoorden / Vragen

Vraag Sinterklaas of hij het mee wil nemen.  Sorry, geen leuk grapje van mij. Maar inderdaad, wat RJW schrijft, doe een oproep op FB of zoiets of iemand daar in de buurt komt als hij of zij in Spanje is. Die kan het dan meenemen.

agapon1951
door agapon1951 - Apr 26, 2024 om 14:00
173 Antwoorden / Vragen

1. verzekering ??? valt het niet onder de reisverzekering die eventueel is afgesloten. Lijkt mij voor de hand liggende als U zulke dure spullen meesleept.
2. zet een advertentie, met de vraag of iemand die die kant opreist / gaat en de bril kan ophalen en meenemen.  Kijk eens of U via b.v. een buurtapp toevallig iemand is die daar naar teo gaat. Je weet maar nooit.

ti
door tilpend Apr 27, 2024 om 12:09
132 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie niet in waarom het onder de reisverzekering zou vallen: de bril is niet gestolen, vermist, verloren of beschadigd. TS weet precies waar de bril is.

jeuneke
door jeuneke - Apr 26, 2024 om 14:43
65 Antwoorden / 34 Vragen

Is het nietgoedkopre en eenvoudiger om bij een brillenboer een nieuwe bril te kopen?

rj
door rjw Apr 26, 2024 om 16:47
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Voor 810 euro kan je een paar keer op en neer naar Madrid vliegen.

john devries
door john devries - Apr 27, 2024 om 10:20
219 Antwoorden / Vragen

Mijn Ray Ban bril met variolux glazen kostte € 610 en de tweede bril variolux met zonneglazen kostte bij Pearl € 0.00 . Het is maar wat je er voor over hebt, maar het blijven 2 stukjes plastic in een montuur.

ch
door chivas37 - Apr 29, 2024 om 17:57
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of u een Facebook account heeft, maar daar is een Facebook-groep genaamd 'Wereldvrouwen'. Hier zitten Nederlandse vrouwen wereldwijd in.
Men is daar altijd wel behulpzaam. Vragen of iemand het bij Europcar wil ophalen en naar u wil opsturen.