Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug te gaan want we gingen al boarden. Mail gestuurd naar Europcar en ik kreeg al vrij snel antwoord dat ze de koker met bril hadden aangetroffen in de auto en dat ik deze daar op kon komen halen. Maar dat lukte niet meer dus verzocht aan Europcar om de bril naar mijn huisadres op te sturen uiteraard zou ik de kosten daarvan vergoeden. Maar dat was hun beleid niet. Zij stturden geen verloren voorwerpen op. Dan moet je zelf maar een koerier inschakelen die je het daar op laat halen.
Koerierdienst ParcelParcel gebeld en de zaak voorgelegd en gekeken welke koerier dat tegen acceptabele kosten zou kunnen doen. Maar zo eenvoudig is dat niet, want de koerier wil dat de koker met bril dan netjes in een geschikte doos is ingepakt (moet val van 1 meter hoogte kunnen doorstaan) en als je het verzekerd wil laten opsturen moet het inpakproces vastgelegd zijn op film of foto. En tenslotte zal ik europcar daarna digitaal een label moeten sturen nadat ik de kosten heb betaald en dat label moeten zij dan uitprinten en op het doosje plakken. Maar dit gaat Europcar allemaal dus niet doen. Kortom, hoe ga ik in hemelsnaam nu mijn zonnebril terugkrijgen?
ParcelParcel (Pim) vertelde mij dat dit regelmatig voorkomt, zoals bij politiebureaus, hotels en autoverhuurbedrijven. Het is blijkbaar een structureel probleem voor mensen die wat kwijt zijn geraakt om hun gevonden spulletjes weer terug te krijgen. En dat leidt er dan vaak weer toe dat mensen hun verzekering maar gaan aanspreken en met een leugentje voor bestwil proberen alsnog een vergoeding te krijgen voor het verlies van een artikel.
Daarom leek het mij een goed idee om dit soort situaties eens aan KASSA voor te leggen, want ik vermoed dat vele mensen hier wel eens te maken hebben gehad en als je, zoals ik, een zonnebril op sterkte (waarde 810 euro) kwijt bent, dan is dat erg zuur. En wetende dat deze wel gevonden is, maar terugkrijgen is blijkbaar bijzonder lastig.
Ik hoop een reactie hierop te krijgen.
A. van den Hazel
Je kunt je afvragen waarom zo'n bedrijf de spullen niet (tegen een vergoeding) wil nasturen maar blijkbaar heeft men daar geen zin in of is men bang voor claims als er iets misgaat. Wellicht kunt u zelf even heen en weer want soms zijn de tickets bijzonder goedkoop, in iedergeval veel minder dan €800.
Er wordt zoveel achter gelaten in huurauto's, dat elke vestiging een dagtaak zou hebben aan het opslaan van de goederen, uitzoeken van wie het zou zijn, inpakken en opsturen. Er moet administratie opgetuigd worden om te kijken of er wel betaald is voor het pakketje voordat het verzonden wordt. Als alle kosten doorberekend worden aan de vergeetachtige, dan kost een pakketje minimaal Eur 50,- per pakket. Dat gaan ze zeker niet doen, want lang niet alle vergeten zonnebrillen kosten Eur 50,-. En deze service doorberekenen in de verhuurkosten gaan ze ook niet doen, want dat werkt prijsverhogend.
Dus als u uw zonnebril terugwil, dan is het of een ticket kopen naar Madrid en persoonlijk ophalen. Een ticket is dan goedkoper dan uw zonnebril van 810 euro. Misschien kunt u een claim indienen bij een reisverzekering als u die heeft afgesloten, maar dan acht ik de kans klein dat die ook uitbetaald. Want iedereen "verliest en vergeet" tegenwoordig zijn zonnebril tijdens zijn vakantie.
@janzegt: in vliegtuigen word nog veel meervergeten, dat stuurt men wel degelijk gratis naar de mensen toe.
Gratis bestaat niet. Als zo'n service wordt geboden zit dat gewoon in de ticketprijs verwerkt.
@rjw, spijkers op laag water zoeken. "Bij de prijs inbegrepen".
Het probleem zit in de aansprakelijkheid. De verzender is aansprakelijk. En als er ondeugdelijk verpakt is zou u daar ook een claim over kunnen indienen. Het is dus niet zo gek dat gevonden voorwerpen niet verstuurd worden.
Het terugkrijgen is echt niet bijzonder lastig. Echter zal de eigenaar dit moeten regelen. Dus of iemand daar zoeken die alles wil en kan regelen of inderdaad een goedkoop retourtje zoeken. De enige plicht die de andere partij heeft is het in bewaring nemen.
Geachte A.,
Het moet dan wel om een hele dure bril gaan (€ 810,-)
Een goedkope oplossing is zo'n overzet-zonnebril : ik kocht er 1 voor 10 euro bij Kruidvat.
Voor dagelijks gebruik heb ik meekleurende glazen in mijn montuur : in de auto werkt dat wat minder goed.
Als u toch met zo'n dure zonnebril op vakantie gaat, gebruik dan niet uw eigen brillenkoker , maar een buidel-tasje met een andere goedkope brillenkoker voor op reis.
Als dit een varilux zonnebril op sterkte is kan die € 800 zeker kloppen.
Geachte Mahadma,
In dat geval zou ik zo'n brillenkoord gebruiken....
U hebt zowel een bril op uw neus als eentje aan een koordje om de nek? Is niet bepaald praktisch in de auto met een gordel.
Als je voor lul wilt lopen kan je inderdaad zo'n overzetbril kopen. Dat ziet er toch niet uit.
@Neodutchio,
Tijdens vakantie in een huurauto kun je beter andere gewoontes gebruiken, anders raak je spullen kwijt
@RJW,
Voor in de auto is zo'n overzet-zonnebril handig en goedkoop.
Als je grote stukken rijdt, is een zonnebril op sterkte wel comfortabeler.
En juist een zonnebril op sterkte met dure glazen kan zomaar veel meer als 810 euro kosten
Mijn Ray Ban bril met variolux glazen kostte € 610 en de tweede bril variolux met zonneglazen kostte bij Pearl € 0.00 . Het is maar wat je er voor over hebt, maar het blijven 2 stukjes plastic in een montuur.
Mij is niet helemaal duidelijk waarom dit een kassa onderwerp zou moeten zijn. Dat men wat verliest is een eigen verantwoordelijkheid. Dat de vinder niet bereid is het gevonden voorwerp op te sturen naar de eigenaar, waartoe de vinder ook niet verplicht kan worden, is ook geen onderwerp voor Kassa.
Daarnaast hebben we ook te maken met de regelgeving in de verschillende landen.
Zelf ophalen, nu de vinder niet bereid is oo te sturen, blijft dus over.
Wellicht een oproep plaatsen op internet of iemand die toevallig die kant op gaat de bril voor u wil meenemen.
Een oproep doen of iemand een "pakketje" van Spanje naar Nederland wil brengen.....
Ik heb nog 5 kilo Colombiaans poedersuiker in Madrid liggen en zoek iemand om dat tegen een kleine vergoeding mee te nemen voor me........dat gaat tegenwoordig toch niemand voor een vreemde doen. Voor hetzelfde geld zit bovengenoemd spul in dat doosje.
Er lijkt mij een verschil te zitten tussen 5 kilo "suiker" en een brillenkoker met een zonnebril, ook al.is die op sterkte..
Zou toch even opletten of de brillenglazen niet wit uitgeslagen zijn.;-))
Wat een structueel probleem is dat mensen in de haast die ze hebben spullen vergeten en dan verwachten dat die spullen op verzoek wel nagezonden gaan worden.
U maakt van uw vergeetachtigheid het probleem van Europcar want u verwacht dat Europcar de bril voorzien van het door u digitaal toegestuurde verzendlabel uit gaat printen, op zoek gaat naar een deugdelijke verpakking dan de bril verpakken en bij een pakketpunt in gaat leveren.
Begrijpelijkerwijs gaat Europcar daar niet aan beginnen want er bestaat altijd een risico dat er iets mis gaat en dan gaat u uiteraard weer bij Europcar klagen want de bril komt maar niet aan.
Stel alle bedrijven die auto's en accommodaties verhuren worden verplicht vergeten spullen die gevonden te zijn na te sturen dan wordt er helemaal niets meer terug gevonden met als gevolg dat die spullen of de kliko in gaan.
Voor u is het nu een dure les maar het is niet anders.
Vraag Sinterklaas of hij het mee wil nemen. Sorry, geen leuk grapje van mij. Maar inderdaad, wat RJW schrijft, doe een oproep op FB of zoiets of iemand daar in de buurt komt als hij of zij in Spanje is. Die kan het dan meenemen.
1. verzekering ??? valt het niet onder de reisverzekering die eventueel is afgesloten. Lijkt mij voor de hand liggende als U zulke dure spullen meesleept.
2. zet een advertentie, met de vraag of iemand die die kant opreist / gaat en de bril kan ophalen en meenemen. Kijk eens of U via b.v. een buurtapp toevallig iemand is die daar naar teo gaat. Je weet maar nooit.
Ik zie niet in waarom het onder de reisverzekering zou vallen: de bril is niet gestolen, vermist, verloren of beschadigd. TS weet precies waar de bril is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afwijzing huurwoning
Sta eerste op een woning papieren zijn in orde maar de woningbouw corporatie is van plan om alsnog te weigeren op basis van of het wel gaat matchen met de buren mag dit? Lees meer
Kantar
Hi,
Brief gekregen van KANTAR, voorheen TNS, om mee te doen aan het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (afgekort NMO).
Je wordt lekker gemaakt met me vergoedingen die kunnen oplopen tot € 220 per jaar.
Later in een email staat dat het om Bol.com bonnen gaat.
Toen begon ik huiverig te worden.
Is dat terecht of het is het betrouwbaar?
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer