ge
door geer74 Mar 23, 2014 om 09:51
Vrije tijd & tuin

Over postzegels

ik heb nog nederlandse post zegels,
kan ik daar nog wat mee?

9579 21 Rapporteer

me
door mein33 - Mar 23, 2014 om 10:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Die kunt u gewoon gebruiken, eventueel bijplakken tot het huidig geldende tarief.

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2014 om 10:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 23 mrt 2014, 10:10]Die kunt u gewoon gebruiken, eventueel bijplakken tot het huidig geldende tarief.Onjuist. Dat kan niet meer. Is veelvuldig in het nieuws geweest. Nu hebben ze alleen nog maar een waarde voor de hobbyist.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2014 om 10:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo geer74,

Helaas, mein33 geeft een onjuist antwoord.
M.i.v. 1 november 2013 zijn de guldenpostzegels niet meer geldig.

Kijk hier voor andere info.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2014 om 11:25
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Als u ze zelf niet spaart en wel iemand kent die ze wel spaart, dan gewoon op brief (of wat dan ook) plakken en met de nu geldige zegel ernaast plakken. Sommigen doe je daar (waarom weet ik ook niet) een groot plezier mee. Doe dit n.l. al geruime tijd bij iemand die er erg happy mee is. ;-))

ge
door geer74 - Mar 24, 2014 om 09:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=geer74 schreef op zondag 23 mrt 2014, 09:51]ik heb nog nederlandse post zegels,
kan ik daar nog wat mee?

Allemaal bedankt voor de reactie,
geer74

ronbear
door ronbear - Mar 24, 2014 om 13:13
22 Antwoorden / 1 Vragen

Nee deze kan je niet meer gebruiken sinds dit jaar.
Bij plakken mag niet want je mag ze niet meer gebruiken !

jantje7
door jantje7 - Mar 24, 2014 om 13:21
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Nederlandse postzegels zijn gewoon te gebruiken. Mocht de waarde staan aan gegeven in guldens, ja dan zijn ze alleen nog geschikt als verzamel object.

janfreak
door janfreak - Mar 24, 2014 om 14:19
58 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon bezopen dat je oude postzegels niet meer zou mogen gebruiken. Je hebt er toch voor betaald! Is je reinste diefstal en ik snap niet dat dit getolereerd wordt.

er
door erky - Mar 24, 2014 om 14:48
243 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ronbear schreef op maandag 24 mrt 2014, 13:13]Nee deze kan je niet meer gebruiken sinds dit jaar.
Bij plakken mag niet want je mag ze niet meer gebruiken !

@ronbear

Je mag de waarde niet zien als bij te plakken waarde, maar je mag postzegels uit de guldens-tijd (dus voor 2002) wel als 'versiering' op een enveloppe plakken voor een postzegelverzamelaar of filatelist. Je maakt verzamelaars er echt blij mee!

Groet!

cv
door cvgelderen - Mar 24, 2014 om 15:44
15 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 23 mrt 2014, 11:25]Als u ze zelf niet spaart en wel iemand kent die ze wel spaart, dan gewoon op brief (of wat dan ook) plakken en met de nu geldige zegel ernaast plakken. Sommigen doe je daar (waarom weet ik ook niet) een groot plezier mee. Doe dit n.l. al geruime tijd bij iemand die er erg happy mee is. ;-))

Niet op een brief plakken, ongebruikt leveren ze meer op!

me
door mein33 - Mar 24, 2014 om 15:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=geer74 schreef op zondag 23 mrt 2014, 09:51]ik heb nog nederlandse post zegels,
kan ik daar nog wat mee?

De vraag gaat over "Nederlandse postzegels" en niet over postzegels uit het tijdperk van de "gulden" zoals door enkele panelleden wordt verondersteld. Als Ts. die postzegels bedoelde dan had Ts. dit moeten benoemen en had ik een ander antwoord geformuleerd.

mein33

ma
door marleenvanh - Mar 24, 2014 om 15:58
452 Antwoorden / 1 Vragen

Nee. Verjaard!

ma
door marleenvanh - Mar 24, 2014 om 15:59
452 Antwoorden / 1 Vragen

Oeps...te vlot. Guldenpostzegels zijn verjaard idd. Oude Euro zegels kunt u nog gebruiken en bijplakken tot het huidige tarief. Zegels zonder waarde (met de aanduiding 1 of 2) kunt u blijven gebruiken zonder bijplakken.

be
door beloperator - Mar 24, 2014 om 16:13
9 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas,gulden postzegels zijn sinds 1 november 2013 niet meer geldig voor frankering.Waar de PTT altijd garandeerde dat postzegels een onbeperkte geldigheids duur hadden heeft het nu geprivatiseerde Post-NL bedrijf gemeend het bedrijfsverlies te compenseren door de guldenzegel ongeldig voor frankering te verklaren.Er waren,vooral bij filatelisten,nog behoorlijk wat guldenzegels in gebruik.Zij lijden dus het verlies.De filatelistische vakwereld heeft de zaak voor de rechter gebracht,maar die stelde Post-NL zonder meer in het gelijk.Jammer,het zij zo.

tenormin
door tenormin - Mar 24, 2014 om 16:26
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 24 mrt 2014, 15:51]
De vraag gaat over "Nederlandse postzegels" en niet over postzegels uit het tijdperk van de "gulden" zoals door enkele panelleden wordt verondersteld. Als Ts. die postzegels bedoelde dan had Ts. dit moeten benoemen en had ik een ander antwoord geformuleerd.

mein33

Ging er blind vanuit dat de vraagsteller "die goeie ouwe gulden zegel" ook bedoelde. Maar je hebt best gelijk, inmiddels hebben we ook alweer 'ouwe euro postzegels'. Handig trouwens, die nieuwe zegels met een 1 en een 2 erop, hé. ?? (not)!

m.
door m.postma - Mar 24, 2014 om 18:05
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bewaren voor je achterklein kinderen,ze leveren dan een fortuin op.En ook nog schenkingsvrij

Ja
door JanvanAlles - Mar 24, 2014 om 18:12
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=m.postma schreef op maandag 24 mrt 2014, 18:05]Bewaren voor je achterklein kinderen,ze leveren dan een fortuin op.En ook nog schenkingsvrij

Ja, vast wel....
Overigens is de gulden al in 2001 afgeschaft en stonden alle media al bol van de melding tot wanneer de postzegels in guldens nog geldig waren dus anno 2014 is o.a. google nog steeds ver zoek blijkbaar.
Maar die oude postzegels zijn inderdaad leuk om bewaard te hebben want voor velen een blik op de goede oude tijd *sarcasmemodus*

edrick3
door edrick3 - Mar 24, 2014 om 18:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

OT:
Ondanks de verloren rechtszaak van de Postzegelverenigingen (o.i.d.) blijft het m.i. een enorme schandalige kapitaalvernietiging!

tolsma1945
door tolsma1945 - Mar 24, 2014 om 19:17
229 Antwoorden / 6 Vragen

12 jaar heb je de gulden postzegel nog kunnen gebruiken, dus van diefstal is geen sprake.

Ja
door JanvanAlles - Mar 24, 2014 om 20:16
333 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het leuk zou ik die oude postzegels bewaren, net als inmiddels die mooie oude guldenbiljetten en de kwartjes, dubbeltjes, stuivers etc blijft het mooi om af en toe naar te kijken.
For old times sake.
(ik vond vd week nog een heus dubbeltje, en één van de laatst geslagen. Heb met weemoed dat kleine juweeltje bekeken en ga het goed bewaren.
Het was prachtig geld.

tenormin
door tenormin - Mar 24, 2014 om 20:22
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=thaorchid schreef op maandag 24 mrt 2014, 18:12][Overigens is de gulden al in 2001 afgeschaft

2002 ?