Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 10, 2024 om 22:32
Winkels & webshops
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?

Geachte forumleden,

Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....

Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?

Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?

2073 8 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Jan 10, 2024 om 22:39
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Zou mij niets verbazen als ik zie hoeveel er wordt ingeleverd.

Heb ik een lege fles dan gaat ie gelijk de boodschappentas in en vaak mag je dan even voor bij de automaat, maar ik ga ze niet opsparen.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2024 om 22:42
11548 Antwoorden / 51 Vragen

In ons winkelcentrum is er een jumbo en een ah, totaal 3 automaten, bij de grote aldi 2, (elders) maar verder zie ik geregeld defect en het nieuwe wachten, of te wel blikjes of flessen inleveren. Ik zet zelf de lege blikjes op zijn kop en dan drupte er na een dag niets meer uit. Om de vraag te beantwoorden: Nee, er moeten meer inleverpunten komen. Zal toch iets van 070 worden na de formatie

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2024 om 22:54
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Het is bekend dat er soms nog een probleem kan zijn met apparaten die defct raken door o.a. vervuiling door vloeistof die nog in flesjes of blikjes zitten. Bij mijn favorite AH winkel was dat aanvankelijk ook het geval maar daar heeft men inmiddels a; aanpassingen gedaan en heb ik geen problemen meer. Bij een ander AH winkel waar ik vandaag was met een volle tas waren er ook geen problemen. Inmiddels is er in ieder geval één supermarkt in Eeerbeek waar men zelfs een volle zak in één keer 'kan lossen'dus niet stuk voor stuk en de terugbetaling, naar ik meen, via Tikkie komt. Dat laatste weet ik echter niet zeker, wel dat op basis van positieve berichten op regionae omroep en in regioinale pers het goed lijkt te werken. En dat: aanpassen kan tijd kosten. Van experss uitzetten zal geen soprake zijn. Men zou,zo dat wel zo zou zijn in gebreke zijn om afsoraken / wet-regelgeving in deze na te komen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2024 om 22:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, met lege flessen kunnen de supers het wel aan, omdat dit niet nieuw is. Met de kleine flesjes en vooral blikjes: dat blijkt in de praktijk anders te verlopen dan men dacht. Vooral de blikjes: plakkerig, niet helemaal leeg zelfs. Het advies was dat men thuis de blikjes moest spoelen alvorens het in een apparaat te gooien om je statiegeld terug te krijgen. Tja, wie doet dit nu als je buiten bent, een blikje leeg drinkt (hoe dan: schoonspoelen)? Kortom: het is er wel alleen: het werkt (nog) niet. Maar mensen die iedere cent kunnen gebruiken, zoeken ze, spoelen ze omen wel welk waterje, meertje dan ook en hebben weer een paar eurootjes om iets te kunnen eten (of drinken)?

Topantwoord

Re
door Reinier182 - Jan 11, 2024 om 10:04
163 Antwoorden / Vragen

Ik lever de tas met lege flessen en blikjes in bij de Jumbo en nooit geen problemen. Hele winkelwagens vol wordt er ingeleverd zonder problemen. Hebben het wel eens bij andere supermarkten gedaan en daar ging het moeilijker en vaak aparte apparaten voor blik en fles. Probeer Jumbo als die bij je in de buurt zit zou ik aanraden.

atlas1302
door atlas1302 Jan 11, 2024 om 11:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Of een spoelbak plaatsen bij de automaat, geen geklieder en een schoon blikje.

ju
door juliomariner - Jan 11, 2024 om 12:55
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nog nooit last gehad dat ik mijn  statiegeld niet in de automaat in Nederland kon inleveren. Die dingen doen het hier altijd en hoef ook bijna nooit op mijn beurt te wachten.

rj
door rjw Jan 11, 2024 om 13:51
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Dat inderdaad. Alleen na de kerst was er een rij bij mijn supermarkt. En toen heb ik de tas met lege flessen aan iemand anders gegeven. Voor die paar euro ga ik niet wachten.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jan 11, 2024 om 14:23
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Supermarkten zetten die automaten niet expres uit want de ingenomen petflessen en blikjes worden anders gefactureerd omdat ze niet herbruikbaar zijn.
Van verlies kan geen sprake zijn want als er geen blikje ingelevert wordt behoud die de statiegeld waarde en is mede daarom geen reden om de automaten buiten werking te stellen.
De toestroom van statiegeld artikelen e.d. is na de feestdagen groter dan in de rest van het jaar mede omdat de supermarkten veel meer van die blikjes verkocht hebben en nu weer ingelevert gaan worden.

Topantwoord

mo
door mof - Jan 15, 2024 om 19:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe lijden ze geen verlies. Voor elk blikje en flesje dat wordt ingeleverd betalen ze u statiegeld terug. Maar zij krijgen dit ook weer terug als zij dit inleveren bij het grootinzamelpunt.