gy
door gympy Jul 12, 2021 om 11:24
Vrije tijd & tuin

Prijs

Wij hebben 4 weken geleden akkoord gegeven op een offerte voor het laten plaatsen van een schutting welke is omgezet in een factuur, de datum voor het plaatsen is al akkoord. Nu krijgen we een bericht dat de prijs met ruim 25% wordt verhoogd, plus de nieuwe opmerking op de factuur: onder voorbehoud van prijswijzigingen. We moeten nog 6 weken voor de schutting geplaatst kan worden i.v.m. drukte. Mag dit zomaar, tussentijds de prijs wijzigen en het voorbehoud nu ook opnemen?

3735 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 12, 2021 om 11:29
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Als de prijs nog niet definitief is vastgesteld mag dat en u wordt keurig gewaarschuwd voor toekomstige variabele kosten, misschien naar beneden bijgesteld maar daar maar niet op rekenen.
Ze zouden u wel kunnen uitleggen waar die meerkosten uit bestaan, u kunt daarnaar vragen.

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2021 om 11:46
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als er zich goede redenen voordoen waardoor de prijs veranderd naar boven of beneden is een correctie mogelijk.

marita5
door marita5 - Jul 12, 2021 om 11:51
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gympy ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/wanneer-mag-dienstverlener-prijs-verhogen

ne
door neodutchio - Jul 12, 2021 om 11:54
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De prijzen van hout zijn tegenwoordig dagprijzen. Ik ken geen enkel bedrijf die geen ontbindende voorwaarde in een offerte heeft staan. 4 weken geleden kan men niet zeggen wat het hout over 6 weken gaat kosten. Als het al te krijgen is.
Een beetje goed bedrijf zal bij het akkoord krijgen van de order al gaan bestellen, maar die prijs ligt al boven 4 weken geleden.

Donuts
door Donuts Jul 12, 2021 om 12:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Bedrijven zullen best blij zijn met jou als klant. Jij vindt iedere wijziging van de prijs heel normaal en begrijpelijk. Dat prijzen kunnen wijzigen, wist deze ondernemer bij het uitbrengen van de offerte ook al. Dan had hij een richtprijs moeten geven met de aanvullende voorwaarde die hun NU wel in zijn offerte opneemt.

ne
door neodutchio Jul 12, 2021 om 19:31
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Niemand van ons, op TS na, weet wat de voorwaarden van de offerte zijn. Je kan op dit moment voor bepaalde materialen geen zekerheid geven. En daarom zei ik ook dat ik geen enkel bedrijf ken die geen ontbindende voorwaarde heeft. Dan is TS het dus met de verkoper overeen gekomen en was het duidelijk dat de prijs aangepast kon worden.

Donuts
door Donuts - Jul 12, 2021 om 12:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als de oorspronkelijke offerte een vaste prijs zonder enig voorbehoud betrof, kan hij natuurlijk niet zomaar met een fikse! prijsstijging van 25% aankomen. Het lijkt er op dat hij graag de concurrentie uit wil schakelen door met een lage prijs te komen en na akkoord met een gewijzigde offerte aan komt, zowel wat voorbehoud als prijs betreft.

Je hoeft dus niet akkoord te gaan met deze wijziging, maar dan zal hij de klus zeer waarschijnlijk niet uitvoeren. Persoonlijk zou ik nog liever maanden langer wachten op een schutting dan zo'n figuur de klus gunnen.

justmeagain
door justmeagain Jul 13, 2021 om 23:58
623 Antwoorden / 8 Vragen

Alle bouwmaterialen zijn het laatste jaar ongelooflijk in prijs gestegen. Er is zoveel tekort dat bij ons in de stad de nieuwbouw woningen later worden opgeleverd, en soms zelfs duurder zijn geworden.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2021 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou die offerte dan maar eens goed doorlezen die u getekend hebt. Als daar geen regel in is opgenomen dat de prijs verhoogd kan worden, mag dat natuurlijk helemaal niet. En blijkbaar kan het ook nog verder verhoogd worden.

Annuleren die boel.

rj
door rjw Jul 12, 2021 om 12:47
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Eerst zeg je dat TS de offerte nog eens goed moet doorlezen om direct te concluderen dat TS moet annuleren. Zal je niet eerst de uitkomst van het eerste punt afwachten?

Over het algemeen zijn bedrijven beter in contracten/offertes opstellen, dan dat consumenten zijn in het lezen van offertes, dus er is een kans van meer dan 50% dat er clausule over prijswijzigingen in de offerte staat.

ro
door ronny530 - Jul 12, 2021 om 13:34
2803 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft een offerte laten maken en die offerte is na akkoord omgezet in een factuur u heeft dus beiden een prijsafspraak gemaakt en als die factuur geen onder voorbehoud bevat is die prijsafspraak voor beide partijen bindend. Het bedrijf dat de schutting gaat plaatsen mag de prijs niet tussentijds verhogen en de vorige factuur éénzijdig nietig verklaren en vervolgens een factuur sturen met een onder voorbehoud van prijswijzigen want dan is de kans aanwezig dat u nog meer moet gaan betalen. U kunt het bedrijf houden aan de eerste factuur en als het bedrijf dat niet wenst te doen dan is contract ontbinding de enige optie met als reden dat het bedrijf de gemaakte prijsafspraak niet na wenst te komen en éénzijdig de voorwaarden wil aanpassen. Ik persoonlijk zou vriendelijk afscheid nemen en een ander bedrijf de werkzaamheden gunnen.

mi
door miennaamishaaz - Jul 12, 2021 om 13:41
725 Antwoorden / 1 Vragen

Stond er op de oude Factuur: onder voorbehoud van prijswijzigingen?

Indien dit niet het geval is, mag u Kosteloos de Factuur/offerte ongedaan laten maken. Omdat u immers akkoord bent gegaan met de oude voorwaarden, Gezien de winkel de Voorwaarden/contract wilt wijzigen mag u hier namelijk Kosteloos onderuit

1paul
door 1paul - Jul 12, 2021 om 14:37
3188 Antwoorden / 0 Vragen

dit moet al in de offerte opgenomen worden, na ondertekening mag de uiteindelijke prijs 10% afwijken van geofreerde bedrag.

De voorwaarden had u ook moeten krijgen voordat u de offerte tekende voor accoord, nu dit niet het geval is mag u de aannemer aan de prijs houden die is afgesproken + eventueel 10%.

Wilt u dit, laat dan de schutting plaatsen en betaal pas bij oplevering bedrag uit de offerte +10% en wijs hem dan op de rechtspraak die er is zo hier en daar, laat u ook niet bang maken met deurwaarders of incassanten die kunnen feitelijk ook niet veel....

https://www.severijnhulshof.nl/de-valkuilen-van-art-7752-bw-het-recht-op-een-redelijke-prijs-voor-het-werk-tbr-2018-141/

ne
door neodutchio Jul 12, 2021 om 19:32
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als alle klanten dat gaan doen, dan valt er geen schutting meer te plaatsen. Dan is verkoper namelijk zo failliet.

1paul
door 1paul Jul 13, 2021 om 07:51
3188 Antwoorden / 0 Vragen

NEO, dit ligt niet aan de klant, dit ligt aan degene die de overeenkomst sluit, de leverancier dus, als deze gewoon via de wettelijke kaders handelt is zijn inkomen ook gegarandeerd, nu die dit niet gedaan heeft mag ie zelf "bloeden" en niet de klant daarvoor op laten draaien....

dat het antwoord hieronder een topantwoord is klopt dus van geen kant onder deze specifieke vraag!!!!

ne
door neodutchio Jul 13, 2021 om 08:02
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Leuk dat de verkoper mag bloeden, maar de eerste faillissementen heb ik al binnen mijn klantenkring. Enerzijds omdat er geen materialen meer zijn, anderzijds dat de prijzen zo hard gestegen zijn dat de projecten die wat verder weg gepland zijn zwaar verliesgevend zijn.
Het ligt ook niet aan de verkoper dat de prijzen zo hard gestegen zijn.

panter22
door panter22 Jul 13, 2021 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Zo simpel  de afgesproken prijs met maximaal 10 % verhogen en meer betaal ik niet, ligt het tegenwoordig niet meer.
Info:
https://www.omgevingsweb.nl/vragen/explosieve-prijsstijging-bouwmaterialen-wie-draait-daar-voor-op/

1paul
door 1paul Jul 15, 2021 om 07:46
3188 Antwoorden / 0 Vragen

toch wel, de aannemende partij moet dit gewoon in de voorwaarden opnemen EN hij moet je deze ter hand stellen voor de offerte getekend word..

Dat een partij zijn eigen zaakjes niet goed op orde heeft kan alleen deze partij veranderen en is daar dus ook voor verantwoordelijk.

als ik een nieuwe auto koop krijg ik de voorwaarden waaronder de koop gesloten word altijd uitgereikd en daar staat vast in dat eventuele prijsverhoging voor rekening klant is....

het kan dus wel goed!!!!

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 12, 2021 om 18:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, het mag!

Zelf   weet ik dat door mijn geleverde houten woningen  van november 2019 tot  juli 2021  98% duurder zijn geworden voor mijn als inkoop!

Ik geef een offerte met   als je binnen 24 uren geld overboekte een vaste prijs.
Als je trager bent of bij aflevering wilde betalen is het  de Dag prijs.

Vele handelaren hebben nu heel veel voorraad maar door bewust tekort  te leveren krijg je  extreem hoge prijzen.
Een akkoord  geven is geen prijs garantie....   als je gelijk betaald had staat de prijs vrijwel altijd wel vast.
Nu 4 weken later, jammer!

h.
door h.terpstra - Jul 12, 2021 om 18:37
203 Antwoorden / 1 Vragen

Dat bedrijf, zal de schutting moeten plaatsen voor de prijs van de eerste afspraak. Ga er bij staan met koffie en Thee, zodat ze geen "afraffeltje " plaatsen.
Let wel, de inkoop van hout is duurder geworden.. Daar heeft u niet mee te maken. Foutje bedankt zou ik zeggen. Hij verdiend iets minder, de schuttingbouwer.

Heb iets soortgelijks mee gemaakt. Tuinhuisje gekocht. Geleverd een dunner maar hout.28 mm. Gekocht 38 of 42 mm dikte. Heb het bouwpakket laten omruilen. Ging niet soepel, want er zou een vergissing gemaakt zijn. Niet mijn probleem, maar de leverancier verdiende wat minder..

Let wel, er zit veelal 100 % winst op.  Succes Gympy,  Vr.gr. Henk.

ne
door neodutchio Jul 12, 2021 om 19:34
5173 Antwoorden / 12 Vragen

100% winst? In de bouwmarkten misschien, maar bij houthandelaren echt niet. En die prijsverschillen die er nu zijn kan je echt niet met de marge opvangen.

gy
door gympy - Jul 12, 2021 om 19:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Het probleem is wellicht dat we ook niet het volledige bedrag mogen betalen. De laatste 10% moet contant bij afleveren. Er blijft dus altijd een bedrag open staan.

De zin: onder voorbehoud van prijswijzigingen staat pas op de laatste factuur met de verhoging opgenomen.

En afzeggen betekend ook weer het proces nieuw opstarten met weer een nieuwe wachttijd.

Je besteld toch ook geen auto met alle opties naar wens en bij afleveren bleek de prijs toch een paar duizend meer te zijn geworden.

ne
door neodutchio Jul 12, 2021 om 19:36
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Bij bepaalde auto's mag je uberhaupt blij zijn dat die geleverd gaat worden. Het is geen vraag wat die kost, maar wanneer die komt. Ondertussen hoor ik al levertijden van bijna een jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2021 om 13:14
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is
of dit inderdaad kan en er geen sprake is van eenzijdige wijziging van een overeenkomst. U geeft aan dat u al een factuur kreeg waar dan kennelijk niets op stond m.b.t. aanpassing.  Dat betekent dan dat er naar mijn mening sprake is van in gebreke blijven en kunt u zelfs de aankoop annuleren.

Zie daarvoor als info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en kunt u deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  benutten

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl