su
door sunnyone May 25, 2007 om 16:36
Vrije tijd & tuin

Recht van overpad?

Hallo,

we wonen in een laatste woning aan het einde van de steeg. In ons koopcontract staat beschreven dat we recht van overpad hebben.

We hebben nieuwe buren gekregen en deze hebben de schuttingen die er 30 jaar stonden weggehaald, waardoor ze de steeg als het ware bij hun erf hebben gekregen. Nu willen ze een deur met schuifslot in de steeg maken, waardoor wij eerst door hun deur, via hun achtertuin bij onze schuttingdeur/achtertuin komen. Wij vinden dit vooruitzicht vervelend.

Voordat ze het huis hebben gekocht heeft de desbetreffende makelaar gevraagd of we hier mee akkoord gingen. We hebben aangegeven dat we het liever niet willen.

Graag willen we weten of je zomaar schuttingen die er al 30 jaar staan weg kunt halen en of je een schuttingdeur met schuifslot mag plaatsen.

Wat zijn onze rechten en plichten?

PS wij kunnen via de zijkant van ons huis naar een ander deel van de straat komen, alleen is dit erg nauw.

Hartelijke groet,

Sonja

5308 5 Rapporteer

holstein
door holstein - May 25, 2007 om 16:58
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb een vergelijkbaar geval eens op tv bij de Rijdende Rechter gezien, maar die konden ook geen recht op overpad eisen toen de buurman de doorgang bij zijn erf haalde.
Ze konden hun eigen smalle doorgang gebruiken en verder alleen met toestemming van de buren en anders niet.
Het zijn koopwoningen, dus zullen jullie je eigen grond wel goed op papier hebben staan en anders het kadaster even laten komen hoe de scheiding precies loopt. nee heb je, ja kun je krijgen....

cyvonne
door cyvonne - May 25, 2007 om 17:09
13 Antwoorden / 2 Vragen

ik studeer HBO-Rechten en heb onlangs een korte inleiding gekregen over erfdienstbaarheid. Ik zal een stuk (wat ik denk dat relevant is) citeren uit het boek: prof.mr. H.J. Snijders, Goederenrecht, vierde druk, deventer 2007.

De erfdienstbaarheid wordt in artikel 5:70 lid 1 BW omschreven als een last waarmee een onroerende zaak - het dienende erf - ten behoeve van een andere onroerende zaak - het heerstende erf - is bezwaard.

Waneer er sprake is van een erfdienstbaarheid die A het recht geeft om over het terrein van B te gaan, dan kan A dit recht zonder meer uitoefenen tegen de rechtsopvolger onder bijzondere titel van B (B2). Wanneer er echter sprake is van een contractuele afspraak tussen A en B met dezelfde inhoud, is B2 niet gehouden om A (of eventueel diens rechtsopvolger A2) over zijn terrein te laten gaan, aangezien persoonlijke verplichtingen met betrekking tot een goed in beginsel niet met dat goed overgaan op de verkrijger onder bijzondere titel (overeenkomsten gelden alleen tussen partijen).

Hopelijk hebt u er wat aan. Als iemand verbeteringen en/of toevoegingen heeft hoor ik het graag. Over een aantal weken heb ik ook over dit onderwerp tentamen, dus alles is welkom.

tm
door tmoons - May 25, 2007 om 17:20
11 Antwoorden / 5 Vragen

Wat de rechtenstudent schrijft komt neer op:

als het wettelijke erfdienstbaarheid is (voorvloeiend uit de WET) dan kan er niet aan gekomen worden (navolgen is dan opeisbaar via bijvoorbeeld de rechter)

als het enkel een afspraak is tussen 2 partijen (jullie voorgaande bewoners en de bewoners voorgaande aan de huidige buren) dan mogen jullie nieuwe buren (helaas voor jullie) de schutting weg halen en de tuin erbij trekken).

Wat je dus zou moeten uit zoeken is of het voortkomt uit de wet, of voortkomt uit een oude afspraak (mogelijk kun je het zover door voeren dat je op "gewoonte recht" komt, maar daar weet ik niet genoeg van.

tonnieboy
door tonnieboy - May 25, 2007 om 20:51
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Uit het verhaal maak ik op dat de erfdienstbaarheid gevestigd is in de beide aktes van eigendom, want anders zou de makelaar nooit verzocht hebben om toestemming in verband met de voorgenomen plannen. U kunt dit recht dus gewoon blijven uitoefenen en ingeval van een poort zijn de buren gehouden u in het bezit te stelln van een sleutel.
Zij hebben dus wel het recht om zaken te veranderen, maar zijn verplicht om het recht van overpad te blijven verlenen.

solzenitsjin
door solzenitsjin - May 26, 2007 om 13:33
31 Antwoorden / 2 Vragen

De eigendom (van uw buren) is hier idd bezwaard met een last. Het diendende erf (uw buren) moet ex artikel 3:74 de uitoefening van het bezwaarde op de minst bezwarende wijze laten plaatsvinden.

Uw nieuwe buren hebben de met erfdienstbaarheden bezwaarde eigendom gekocht en aangezien koop een derivatieve verkrijging van eigendom is verandert er niets in de rechtssituatie tussen u en het dienden erf.

De vraag is nu dus in hoeverre de situatie nog steeds de minst bezwarende wijze is. Daarvoor zijn er twee vragen die beantwoord moeten worden.

1 welke doorgang gebruikt u in de praktijk?
2 en dus hoe bezwarend is de nieuwe situatie.

dit houdt verband met artikel 3:97 is er nog een redelijk belang van u het heersende erf tov het diendende erf als u nog een andere uitgang heeft.

Omdat iedere situatie anders is raad ik u aan de stap naar de ktr te nemen.