gf
door gferwerda Apr 10, 2013 om 12:34
Vrije tijd & tuin

Showview codes ontbreken in Vara gids

In de VARAgids van de laatste weken ontbreken de showviewnummers op de pagina's waar een KPN reclame staat voor een ander systeem dan showview, zoals bij de woensdag van deze week. Het is wel ongehoord dat op verzoek van een adverteerder bepaalde informatie door de VARA wordt weggelaten, het is geen foutje want het komt al een aantal weken voor. Ik vind dat dat snel over moet zijn.

6891 16 Rapporteer

chris74
door chris74 - Apr 10, 2013 om 19:01
564 Antwoorden / 44 Vragen

En wat is nou je vraag.

gf
door gferwerda - Apr 10, 2013 om 19:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is, hebben meer mensen hier last van, en vindt men het net als ik een beetje vreemd dat de VARA adverteerders de inhoud van de gids laat bepalen (buiten de advertenties ).

dearagain
door dearagain - Apr 10, 2013 om 20:04
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*dus? opzeggen die hap???

Cookies
door Cookies - Apr 10, 2013 om 20:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Showview? Dat is toch iets uit de jaren 80 van de vorige eeuw? Dacht dat dit allang niet meer bestond.

freya
door freya - Apr 10, 2013 om 20:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gferwerda,

Met een beetje pech verdwijnen binnen niet al te lange tijd die ShowViewcodes in zijn geheel....
ShowView is een programmeerhulp voor videorecorders (in de afstandsbediening) en werkt samen met het PDC-systeem in de videorecorder. In het analoge tijdperk heeft men getracht dit systeem populair te krijgen, maar mijns inziens is men daar niet echt in geslaagd. Het verbaasd me een beetje dat er blijkbaar toch nog 'gebruikers' zijn....

Tegenwoordig is 'digitaal' al aardig de standaard aan het worden en dan heb je het EPG-systeem als programmeerhulp. ShowView en PDC zijn gedoemd een stille dood te sterven....

Kortom, hoe vervelend het voor nu ook is dat er soms codes ontbreken, het zal niet lang meer duren of het hele analoge tijdperk ligt achter ons en dan is het helemaal gedaan met dit systeem.

m.vr.gr. Freya

gf
door gferwerda - Apr 10, 2013 om 20:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Apart, ik heb een panasonic harddiskrecorder van vier jaar oud, niet stokpoud dacht ik, en die werkt graag met showview, werkt beter dan die KPN codes die heel veel extra ruimte opeisen (40% geloof ik, zie Volkrskrant) ik ben wel voor iets met de hand kunnen instellen, beter dan sommige automaatjes die niet werken. Je hebt dat showview niet echt nodig hoor, maar het werkt gewoon erg handig. En het is gewoon gek als ze bij een reclame van KPN ineens weggelaten worden.
ar misschien ben ik de enige die het merkt. GF

ekiem
door ekiem - Apr 11, 2013 om 12:30
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik doe niets met die showview maar begrijp heel goed je vraag.

Een poos geleden was de zaterdagochtend programmering in de VARA gigs weg. Daar op die plek was de KPN reclame. Ik had daar toen over gebeld en er werd verteld dat ze die reclame inkomsten hard nodig hebben. Snap ik.

Maar goed ik had daar een opmerking over gemaakt in deze pagina waarop er heel verschillend werd gereageerd. Heel positief, want zo'n gids komt hier al jaren over de vloer en de programmering staat ook in de krant. Vandaar dat ik eraan denk om deze mischien toch eruit te doen. Er werd toen iets gezegd over App's , daar kan mischien ook showview op zitten ?

gr Ekiem

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2013 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ekiem en ferwerda: VARA gids opzeggen? Die heb je vandaag de dag toch helemaal niet meer nodig. Andere gids nemen, kan natuurlijk ook.

freya
door freya - Apr 11, 2013 om 12:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

De reden dat ShowView nooit een groot succes is geworden, is omdat het niet betrouwbaar is. ShowView werkt samen met PDC en daarom worden met ShowView altijd de exacte start/stop tijden van het programma opgegeven. Het PDC-signaal zorgt er dan voor dat de recorder op het juiste tijdstip in- en uitschakelt, ook als de uitzending uitloopt.
Echter, lang niet alle zenders/programma's worden voorzien van dat PDC-signaal en je kunt nergens controleren of er van PDC gebruik gemaakt gaat worden. Is dat niet het geval, dan start en stopt de opname op de exact ingestelde tijden en loop je dus een groot risico een stuk van het programma te missen.....
Dat is ook de reden dat ik het in het verleden nooit heb willen gebruiken en dus altijd gewoon handmatig de (ruime) start- en stoptijden programmeerde. Dan wist je in ieder geval zeker dat alles erop stond.

Freya

Redacteur
door Redacteur - May 14, 2013 om 12:28
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Namens de VARAgids geef ik de volgende reactie op dit topic:

Wij zijn inderdaad al enige tijd bezig met de showviewcodes.
De codes worden aangeleverd door een Amerikaans bedrijf, die hierin alleenrecht heeft. Het bedrag dat we jaarlijks aan hen betalen staat al een tijd niet meer in verhouding tot het gebruik ervan; showviewcodes zijn nodig bij VHS-recorders en de eerste reeks digitale recorders. Het merendeel van onze lezers maakt tegenwoordig gebruik van nieuwere recorders, waarbij de showviewcodes overbodig zijn.

Het gebruik van showview is de laatste jaren drastisch gedaald, maar dat wil niet zeggen dat dit onder de lezers van de VARAgids ook het geval is. Daarom laten we nu de showviewcodes in een aantal gidsen weg om beter in te kunnen schatten hoe de reacties van lezers hierop zijn.

jo
door jorisw - May 14, 2013 om 12:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens wel leuk om op te merken dat de VARA na ruim 5 weken de moeite neemt om te antwoorden. Wijzen naar anderen is kennelijk makkelijker dan zelf adequaat reageren....

tijger1
door tijger1 - May 14, 2013 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Redacteur

In een aantal gidsen? Dus als de mensen een gids kopen, moeten ze die eerst doorbladeren om te kijken of het er in staat.

Als er dus veel gepiept gaat worden, komt het weer overal terug?

gf
door gferwerda - May 14, 2013 om 15:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Oh, beste redacteur, dus dat is de onderzoeksmethode. Erg primitief lijkt me, waarom niet gewoon een kleine enquete houden? Nu worden er gewoon in een aantal gidsen gegevens weggelaten, gaat dat ook met andere zaken gebeuren? Bijvoorbeeld met bepaalde zenders die niet meer zoveel bekeken worden (ik vind toch al dat minder dan de helft van de VARA gids met programmagegevens gevuld wordt). Wat maakt een omroepblad nu uniek, en anders dan bijvoorbeeld de Libelle: dat zijn informatiegegevens. En als dat wat kost, laat dan gewoon een vast rubriekje weg, als u het mij vraagt. Graag snel die Showview nummertjes weer terug, ook al worden ze minder gebruikt. Ik denk dat u anders toch abonnees gaat verliezen, aan een gids waar ze nog wel in staan. Groet, beste redacteur, GF

he
door henri_b - Aug 2, 2013 om 11:58
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 10 apr 2013, 20:16]Hallo gferwerda,

Met een beetje pech verdwijnen binnen niet al te lange tijd die ShowViewcodes in zijn geheel....
ShowView is een programmeerhulp voor videorecorders (in de afstandsbediening) en werkt samen met het PDC-systeem in de videorecorder. In het analoge tijdperk heeft men getracht dit systeem populair te krijgen, maar mijns inziens is men daar niet echt in geslaagd. Het verbaasd me een beetje dat er blijkbaar toch nog 'gebruikers' zijn....

Tegenwoordig is 'digitaal' al aardig de standaard aan het worden en dan heb je het EPG-systeem als programmeerhulp. ShowView en PDC zijn gedoemd een stille dood te sterven....

Kortom, hoe vervelend het voor nu ook is dat er soms codes ontbreken, het zal niet lang meer duren of het hele analoge tijdperk ligt achter ons en dan is het helemaal gedaan met dit systeem.

m.vr.gr. Freya

Freya heeft vrees ik helaas gelijk;

Wat mij echter wel heel erg verbaast is dat het PDC systeem niet geïmplementeerd wordt in het huidige digitale TV systeem.
'Vroeger" had ik vrijwel altijd een opname met het complete programma van begin tot einde, op diverse zenders zelfs zonder reclame.
Inmiddels is het wat timing betreft weer de puinhoop van voor het "PDC-tijdperk".
Op diverse zenders (België voorop) klopt er vrijwel geen enkele aanvangstijd van de programma's zodat je zelden opnam wat je graag had opgenomen......

En niemand die daarop reageert blijkbaar want ik hoor hier niets over.......

bu
door burgkop - Nov 29, 2013 om 20:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de Showview codes al vanaf het begin, tot volle tevredenheid.
Gebruik het nog dagelijks met meerdere HDD recorders.
Al tientallen jaren de Mikro Gids met de codes, meestal kloppen ze wel.
Zou het jammer vinden als ze verdwijnen.
Enige waar ik mij aan stoor is het feit, dat je als vaste en trouw gids lid, je nooit eens een extraatje krijgt. Ja soms korting op dingen waarop je niet zit te wachten.

Als je je opnieuw zou aanmelden, krijg je van alles met ook nog een voordelig jaar (of half jaar) abonnement.
Voor je gevoel denk je dan dat je als vaste klant de tijdelijke klanten al jaren zit te financieren.
Daar wil ik nu eens vanaf en ben zoekende naar andere tv gidsen met de Showviewcodes, bij elk programma.
Het gaat mij alleen om de codes, dus de inhoud van een gids kan mij niet zoveel schelen.
Ik stel de recorders wekelijks in, voor de hele week, neem op wat ik wil zien en dat zijn ongeveer 60 programma's als het niet meer is.
Wij kijken op meerdere tv's analoog, maar er is ook digitaal.

Bij veel gidsen staat het er niet bij en moet je eigenlijk naar de winkel om te kijken, ook weer niet handig.

Weet iemand een site waar het staat, bij elkaar?

ed
door edv2013 - Sep 26, 2014 om 10:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds nummer 39 van de Avrobode van het jaar 2014 zijn ze daar ook verdwenen. Digitale televisie is leuk, maar geeft geen mogelijkheid om op te nemen terwijl er naar een ander kanaal wordt gekeken, daarom nemen wij nog op via analoog. Daarnaast is het verschil tussen analoog en digitaal lang niet zo groot als men claimt en heeft analoog nog een paar andere voordelen (geen opstarttijd van de tuner, sneller zappen, kan mijn eigen kanalen programmeren en er was showview)