jd
door jdholstvoogd Feb 7, 2011 om 13:19
Vrije tijd & tuin

Slechte reparatie, geld kwijt

Eind oktober lekte mijn balkon na een ernstige regenbui. De plafonds en de muren van de twee slaapkamers eronder waren drijfnat. Een dakdekkersbedrijf heeft de lekkage gerepareerd maar na de eerste regenbui lekte het harder dan ervoor. Ik kreeg 10 jaar garantie en vroeg of ze nog eens wilden kijken. Dus niet, ze gooiden zelfs de hoorn op de haak. Ik heb eeb ander bedrijf in de arm genomen om het opnieuw te repareren. Deze man probeerde een oplossing te zoeken maar ook bij hem werd het gesprek afgebroken.
Ik moest dus weer betelan en ben 575 euro kwijt. Weet u hiervoor een oplossing? Een advocaat in de hand nemen kost nog meer.
Groet Ineke Holstvoogd

1427 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 7, 2011 om 13:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je het eerste dakdekkersbedrijf niet schriftelijk (aangetekend) in gebreke hebt gesteld en ze de gelegenheid hebt gegeven de zaak te herstellen, heb je geen poot om op te staan. Telefoontjes zijn niet te bewijzen, tenzij je de gesprekken opgenomen hebt..

Vladja

quantas
door quantas - Feb 7, 2011 om 13:59
670 Antwoorden / 0 Vragen

[qoute] Telefoontjes zijn niet te bewijzen, tenzij je de gesprekken opgenomen hebt..

En al heb je ze opgenomen het is geen bewijs, zolang de tegenpartij geen toestemming heeft gegeven of jij het in ieder geval hebt gezegd dat het opgenomen werd is het ontoelaatbaar bewijs.

jd
door jdholstvoogd - Feb 7, 2011 om 17:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de eigenaar van het bedrijf een aangetekende brief gestuurd die hij niet geaccepteerd heeft. Wel krijg ik opmerkingen als, ik beuk je in elkaar.

Lsk520
door Lsk520 - Feb 7, 2011 om 17:47
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jdholstvoogd schreef op maandag 7 feb 2011, 17:44]. Wel krijg ik opmerkingen als, ik beuk je in elkaar.

Aangifte doen!

jd
door jdholstvoogd - Feb 7, 2011 om 17:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ben ik bij de politie geweest. Zij kunnen er niets mee. Er zijn altijd van dit soort mensen die niet te pakken zijn. Ook heb ik gesproken met een juriste en zij gaf aan dat een advocaat er zelfs niet aan zal beginnen omdat er weinig te halen is. Maar ik wil gewoon m'n geld terug.

de motormuis
door de motormuis - Feb 7, 2011 om 18:01
598 Antwoorden / 13 Vragen

Probeer eens of het programma Das je goed recht met John van den Heuvel je
misschien wil helpen.
Als die er met camera naar toe gaat wil dat nog wel eens helpen.
Is elke zondag avond op tv op sbs6.
Zal via site van sbs6 of via google wel aan contact gegevens te komen zijn.
Niet geschoten is altijd mis.

Succes.

quantas
door quantas - Feb 7, 2011 om 21:32
670 Antwoorden / 0 Vragen

Als een advocaat er niks mee wil doen heb ik meer het idee dat je met sjef de beunhaas zaken gedaan hebt ipv een legaal bedrijf.

Maar negen van de tien keer is het eerst kijken op prijs en dan naderhand met de gebakken peren zitten.

toolboy
door toolboy - Feb 7, 2011 om 21:39
965 Antwoorden / 40 Vragen

Staat die 10 jaar garantie op schrift door beide partijen van een handtekening voorzien??

vladja
door vladja - Feb 7, 2011 om 21:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 7 feb 2011, 21:32]Als een advocaat er niks mee wil doen heb ik meer het idee dat je met sjef de beunhaas zaken gedaan hebt ipv een legaal bedrijf.

Maar negen van de tien keer is het eerst kijken op prijs en dan naderhand met de gebakken peren zitten.

Lees nou eerst eens zorgvuldig wat er staat voor dat je hier (en ook in andere reacties) wat neer kwakt!

Er staat: Een advocaat in de hand nemen kost nog meer.

Er staat nergens dat een advocaat er niets mee wil doen.

Overal zijn er heel goedkoop leesbrilletjes te koop!

Vladja

quantas
door quantas - Feb 7, 2011 om 21:44
670 Antwoorden / 0 Vragen

@ Vladje

Dan begin zelf maar een bril met plus 170 te kopen dan zou ik zeggen.

Ook heb ik gesproken met een juriste en zij gaf aan dat een advocaat er zelfs niet aan zal beginnen omdat er weinig te halen is.

vladja
door vladja - Feb 7, 2011 om 21:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, er is weinig te halen. Dat - zou jij als fervente verdediger van ondernemend Nederland toch moeten weten - komt omdat je nooit in een rechtszaak al je advocaatkosten vergoed krijgt. Slechts een deel wordt toegewezen door de rechter. Dan blijft er van wat je binnenhaalt aan vergoeding van de herstelreparatie weinig over. Dat is het advies wat je van een goede jurist krijgt. De jurist zegt niet dat er niets te halen is.

Vladja

jd
door jdholstvoogd - Feb 7, 2011 om 22:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal inderdaad eens kijken bij het programma van SBS.

Voor de goede orde, ik heb een bedrijf uit de Gouden Gids gebeld en onder het garantiebewijs staat een handtekening.

ni
door nina-av - Feb 17, 2011 om 11:20
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ineke Holstvoogd,

Wat ontzettend vervelend dat dit je is overkomen. Zeker ook omdat je aan twee bedrijven geld bent kwijt geraakt. Hoewel een advocaat duur is, is het in dit geval toch aan te raden er een te zoeken. Je staat tegenover een bedrijf dat waarschijnlijk een advocaat in schakelt als je een rechtszaak aanspant, en dan wil je toch sterk staan. Er zijn duizenden advocaten in Nederland, dus is er echt wel iemand te vinden die je bij wil staan. Misschien kan deze site je helpen bij het zoeken van een advocaat. In principe zou het namelijk wel mogelijk moeten zijn de zaak te winnen, aangezien het om een legaal bedrijf gaat en er een ondertekend contract is.

Heel veel succes in ieder geval!

Met vriendelijke groet,

Nina

vladja
door vladja - Feb 17, 2011 om 12:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nina-av,

Hoewel een advocaat duur is, is het in dit geval toch aan te raden er een te zoeken. Je staat tegenover een bedrijf dat waarschijnlijk een advocaat in schakelt als je een rechtszaak aanspant, en dan wil je toch sterk staan.

Enig idee hoeveel een advocaat kost? Enig idee hoeveel van je advocaatkosten je vergoed krijgt als je alles wint?

Als je wint, wijst de rechter de vergoeding van de advocaatkosten toe volgens het Liquidatietarief (zie hier.... Dat betekent dat je in een zaak als deze slechts € 384,-- vergoed krijgt, als de zaak schriftelijk afgehandeld wordt.

Voor dat bedrag moet de advocaat de zaak bestuderen, de dagvaarding opstellen, zorgen dat de deurwaarder de dagvaarding aan de gedaagde betekent, eventueel nog een antwoord opstellen op het verweer dat de beunhaas loodgieter indient, het typewerk, fotokopiëren en ander kantoorwerk, etc.

Misschien als de advocaat € 50,-- per uur rekent, dat je daarmee uitkomt. Maar volgens mij rekenen ze echt wel meer dan dat, nl. vanaf zo'n € 185,-- per uur.

Dus niet zomaar roepen, ga naar een advocaat!

Vladja

ni
door nina-av - Feb 17, 2011 om 13:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja heeft inderdaad gelijk wat betreft het feit dat men niet meteen naar een advocaat moet stappen. Dat is inderdaad een van de laatste stappen, zeker ook vanwege de kosten. Er is hier echter al meerdere malen contact geweest, zowel telefonisch als met aangetekende brief. Geen van allen met succes. Op een gegeven moment houdt het dan op met wat er zelf nog aan gedaan kan worden. Dan is het een kwestie van opgeven, of het zetten van een volgende stap. Die volgende stap zou dan het nemen van een advocaat kunnen zijn. Voor een advocaat is een dergelijke zaak een routine-klusje dat zeker geen tientallen uren in beslag zal nemen. Wel zal een brief van een advocaat het bedrijf meer afschrikken, waardoor het misschien wel in actie komt. Het is alleen nooit goed in te schatten wat de kosten zullen zijn, omdat het niet van tevoren duidelijk is wat de kosten van de advocaat zullen zijn, of de zaak gewonnen zal worden, en wat er dan dus vergoed zal worden. Wel is het zo dat de maximum vergoeding hier 1920 euro bedraagt, wanneer op 5 punten werkzaamheden zijn verricht. Een eerste gesprek is in ieder geval vrijwel altijd gratis, dus probeer daar gebruik van te maken voor meer advies over de zaak en informatie over het verloop van de zaak als een advocaat wordt ingeschakeld.

Mocht een advocaat echt te duur zijn, dan kan altijd nog naar een rechtswinkel gegaan worden. Daar kunnen universitaire studenten u vrijwillig verder helpen.

Nogmaals, veel succes!

vladja
door vladja - Feb 17, 2011 om 14:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nina-av,

Voor een advocaat is een dergelijke zaak een routine-klusje dat zeker geen tientallen uren in beslag zal nemen.

Nee, geen tientallen, maar met 2 uur op het vanaf-tarief ben je door de vergoeding van € 384,-- voor de totale schriftelijke afhandeling heen.

Wel is het zo dat de maximum vergoeding hier 1920 euro bedraagt, wanneer op 5 punten werkzaamheden zijn verricht.

Ja, dat sommetje kan ik ook maken, maar dan moeten er nog veel meer werkzaamheden worden gedaan, als je het goed leest en niet alleen : Het belang van de zaak. Per soort werk wordt er een vergoeding (= punt ä € 384,--) gegeven.

Totale schriftelijk afhandeling : € 384,-- en meer niet

Pleidooi in de rechtszaal: 2 punten (= € 768,--.) erbij. Daarvoor moet het pleidooi opgesteld worden (met bijbehorend kantoorwerk) nadat de advocaat overleg met z'n client gepleegd heeft (die tijd wordt ook doorberekend) + evt. toezending van concept pleidooi aan client, de advocaat op tijd naar de rechtszaal komen, parkeren (betaald?), naar de rechtszaal lopen en dan wachten tot de zaak aan de beurt komt. Er wordt geen vast tijdstip van behandeling gegeven, slechts een begintijd van een bundel van deze rechtszaken, die dan in volgorde wordt afgehandeld. Daar heeft de advocaat dan totaal 4 uur en een kwartier voor, bij een vanaf tarief van € 185,-- incl. BTW.

Enz.

Dus roepen dat er totaal € 1920 vergoed wordt, geeft een vertekend beeld. Voor elk punt, dat vergoed wordt, moeten bepaalde werkzaamheden verricht worden, die tijd - dus - geld kosten. En heel waarschijnlijk veel meer tijd, dan dat er geld van de vergoeding tegenover staat.

Vladja