Wi
door Wilma1948 Mar 20, 2020 om 11:03
Vrije tijd & tuin

Sportschool doorbetalen ondanks sluiting ivm corona?

Kreeg mail van Victorie Plaza Alkmaar dat er geen restitutie of opschorting van de betaling komt ondanks sluiting ivm overmacht. Volgens mij is er een groot steunpakket van de overheid (werktijdverkorting voor personeel etc) waarmee zij gedeeltelijk gecompenseerd worden.
Moet ik voor lessen betalen die zij niet geven? Wordt hier niet te makkelijk het woord "OVERMACHT" gebruikt?

5946 6 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 20, 2020 om 11:07
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wilma1948 ,

Veelgestelde vragen :

Wordt er compensatie gegeven of krijg ik mijn geld terug vanwege de sluiting van de club?

Wij kijken naar passende vormen van compensatie voor onze leden en zullen jullie begin April daar verder over informeren.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel

https://www.victorieplaza.nl/victorie-plaza-fitness-en-yoga-gesloten-tot-6-april-2020/

Mijn sportschool is dicht door corona, maar mijn abonnement loopt door. Heb ik recht op compensatie?

U hebt recht op compensatie voor de tijd dat u geen gebruik kunt maken van uw sportschoolabonnement. U krijgt dan uw abonnementskosten of een deel van uw abonnementskosten terug. Sommige sportscholen bieden vouchers of online lessen aan ter compensatie. Dat mag, maar u hoeft hier niet mee akkoord te gaan.

Hebt u een abonnement voor onbepaalde tijd? En wilt u in plaats van compensatie liever helemaal van uw abonnement af? Dan mag u uw abonnement per direct opzeggen. Dit mag zonder opzegtermijn. Een abonnement voor onbepaalde tijd is een abonnement dat doorgaat totdat u het zelf opzegt.

Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt niet eerder opzeggen. Wel hebt u recht op compensatie voor de tijd dat u uw abonnement niet kunt gebruiken.

Let op: dit geldt ook voor andere abonnementen die door corona worden stopgezet door de aanbieder.

Bron : consuwijzer.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 20, 2020 om 13:29
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5: in principe klopt het maar zie ook mijn reactie m.b.t. solidatiteit. Zo deze sportschool en ook anderen door vorderingen in zake niet nakomen etc. m.b.t. de gedwongen sluiting  failliet gaan is er niets meer te vorderen.

pe
door pebk - Mar 20, 2020 om 11:12
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dezelfde vraag werd gesteld door mensen die BSO betalen de kinderen niet gebracht mogen worden. Ze proberen het uit te vechten via de rechter. Waarschijnlijk verliezen ze de rechtzaak. Opzeggen is mogelijk, maar daar verlies je je plekje mee.

Maar anders gezien; Als u wilt dat u wanneer deze crisis voorbij is wel weer kan gaan sporten, is het nog maar de vraag of de sportschool kan voortbestaan. De compensatie is minimaal en voornamelijk voor de loonkosten. Loonkosten zijn een grote post, maar er zijn nog veel meer kosten voor een sportschool.

Ik betaal gewoon door voor het sporten van mijn kinderen en mijzelf.

gerbera
door gerbera Mar 20, 2020 om 11:18
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Lees het bericht van @marita5 wat consuwijzer daarover schrijft. Dus de sportschool handeld onjuist.

pe
door pebk Mar 20, 2020 om 11:31
581 Antwoorden / 0 Vragen

Prima. Ik blijf bij mijn antwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 20, 2020 om 13:27
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook mijn reactie.

Tr
door Trostomaat Mar 20, 2020 om 14:28
239 Antwoorden / Vragen

Dus als deze situatie nog 6 maanden extra gaat duren, laat u iedere maand uw abonnementsgeld automatisch incasseren (30, 40, 50 euro per maand) zonder dat er enige prestatie tegenover staat, uit solidariteit met de sportschool?

pe
door pebk Mar 20, 2020 om 14:30
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ja.

Tr
door Trostomaat Mar 20, 2020 om 15:46
239 Antwoorden / Vragen

Nobel.
Ik wacht voorlopig af en betaal dus voor iets dat er niet is.
Maar een half jaar, dat gaat mij te ver.

hutch
door hutch - Mar 20, 2020 om 12:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard misbruiken vele clubjes e.d. het woord 'overmacht'.

Misbruik, net zoals bepaalde 'bedrijfjes' de prijzen met soms wel meer dan 1000% omhoog drijven, zoals ik gisteren al heb aangegeven (bijv. externe verkopers via Bol.com -die wel optreedt tegen dergelijk misbruik- en externe verkopers via Blokker.nl -die niet optreedt tegen dit soort figuren).

Dat het ook anders kan is wat ik uit mijn kringen hoor: clubs e.d. die spontaan het geld terugstorten, wat niet 'verbruikt' is.
Kijk, zo kan het ook, waarvoor hulde.....

Magnum007
door Magnum007 Mar 20, 2020 om 12:19
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Hutch,

Ik merk ook,dat veel bedrijven deze corona-crisis aangrijpen om failliet te gaan.

ne
door neodutchio Mar 20, 2020 om 12:42
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Hou nu eens op met die stemmingmakerij. Een fles chloor kost bij diezelfde aanbieder €1,89, excl. bezorgkosten. Bol wil graag dat hun aanbieders gratis gaan bezorgen. En de verkoper moet een bedrag per verkocht product betalen.

Hoe kan je op 1 fles chloor, waar iets van 25 tot 50 cent winst op zit, al die kosten betalen? Die worden bij BOL er dus bovenop gegooid. De verkoper verdiend aan die fles van €8,00 dus net zoveel als wanneer hij het via zijn eigen site verkoopt.

ne
door neodutchio Mar 20, 2020 om 12:44
5156 Antwoorden / 12 Vragen

@Magnum, de kosten lopen door en de inkomsten zullen 0 zijn in veel gevallen. Na deze maand moet de btw afdracht gedaan worden en volgende maand het vakantiegeld uitgekeerd worden. Failliet gaan is niet altijd een bewuste keuze.

hutch
door hutch Mar 20, 2020 om 14:38
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hoezo stemmingmakerij? Het zijn feiten! En waarom treedt de ene website wel op en de andere niet? Buiten dat, hoe is het dan mogelijk dat via diezelfde websites gelijke artikelen wel tegen normale (te verwachten) verkoopprijzen weggaan? En je gaat mij toch niet vertellen dat je de prijs van €13,78 voor een fles 750 ml bleekmiddel van het bedrijf Dobeno (via blokker.nl) een normale prijs vindt, alleen omdat zij dit via een 'derde' website verkopen? Dit is misbruik maken van de situatie!

ne
door neodutchio Mar 20, 2020 om 15:56
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Zij moeten betalen aan de derde partij om te mogen verkopen. En zij moeten gratis verzenden. Die kosten moeten ergens vandaag komen. Elke verkoper op Bol en Blokker die zelf ook een webshop heeft verkoopt daar tegen normale prijzen.

ne
door neodutchio - Mar 20, 2020 om 12:38
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wat, wellicht bewust, is weggelaten is dat het geen advies is van ConsuWijzer. Het is een uitleg waar u juridisch recht op hebt bij de sluiting door Corona. De eerste discussie die daarmee ontstaat is dat de sportschool niet vanwege Corona is gesloten, maar door een overheidsmaatregel. Daarnaast staat er een waarschuwing dat het juist niet slim in om nu al je juridisch te gaan opstellen. Gun een bedrijf eerst de tijd om orde op zaken te kunnen stellen.
Recht hebben is iets anders dan je recht ook moeten halen. Beter is om als klanten van de sportschool, na afloop van deze verplichte sluiting, in gesprek te gaan. Als nu iedereen zijn geld gaat terug halen weet je zeker dat je volgende maand niet meer kan sporten.

Ook is het maar de vraag wat er na 6 april gaat gebeuren. De kans is aanwezig dat er een langere sluiting komt. Dan bent u nu al geld aan het terug halen, terwijl het gedoe er omheen nog niet eens over is.

Dus gewoon even geduld hebben tot de crisis voorbij is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 20, 2020 om 13:26
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou u niet betalen n..a.v. deze bijzondere siutuatie? Als u en ook anderen met u niet betalen zal naar alle waarschijnlijkheid uw Sportschool de deuren wel eens definitief moeten kunnen sluiten. In deze rare periode is enige solidariteit m.i. op zijn plaats.

ed
door edosantos - Mar 20, 2020 om 15:30
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het gewoon even rustig afwachten. Het is voor niemand duidelijk wat de gevolgen, rechten en plichten zijn, ook niet voor ondernemers. Ik verbaas me erover dat in deze onzekere tijden mensen zoals u direct maar weer over geld beginnen. Zijn er nu geen belangrijkere dingen om je nu druk over te maken?
Neem van mij aan: het komt heus wel goed met de compensatie van uw abonnement!