Re
door Rebec91 Jun 1, 2016 om 22:15
Vrije tijd & tuin

Tuin buren

Hallo allemaal,

Ik en mijn vriend wonen in een (rijtjes)koopwoning en zijn niet van plan om nog heel lang hier te blijven wonen. Nu hebben we een buurvrouw, alleenstaand met kind van ongeveer 12, die kennelijk een soort van verzameldrang heeft. Je kunt via een steeg achter de tuinen in en onze buurvrouw heeft geen achter schutting of deur waardoor je zo de tuin in kijkt. Deze staat helemaal vol met fietsen (in alle maten en ik heb haar nog nooit zien fietsen), onkruid, stapels stenen.. Noem het maar op, je kunt er in ieder geval niet doorheen lopen. De klimop loopt overal overheen door de hele tuin. 2 bomen zijn al flink uit de kluiten gewassen.
Nu hebben meerdere buren al aangeboden om te helpen met de tuin maar dit wil ze niet. (ook haar auto staat al een half jaar kapot voor de deur) Het lijkt mij in eerste instantie al geen veilige omgeving voor een kind maar als wij willen verhuizen zal dit niet echt ten goede komen.
Ik ben bang dat dit een deel van de verkoopprijs kan kosten. De gemeente vind het niet hun probleem.
Heeft iemand enig idee wat we hiermee kunnen doen?

11262 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is haar kapotte auto, haar kind en haar tuin.

En die veiligheid kan u niet schelen, maar uw portemonnaie.

tenormin
door tenormin Jun 1, 2016 om 22:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Is een heel goede opmerking, 'beloon' je daar ook voor, maar.... @rebec91 vraagt om een onderbouwd commentaar. Ik kan dit niet zo snel geven, jouw (korte) mededeling is voor de hand liggend en waarschijnlijk populair. Kort en bondig, ik plus je, maar.... geef eens een antwoord waar men echt iets aan heeft.  Wat ikzelf ook als een probleem zie dat, als er ook maar 1 nieuwe vraag is en 1 antwoord: tijger1 zal wel weer..... Hoezeer ik je kennis van zaken ook bewonder, ik krijg er een niet fijn gevoel bij. Een ander heeft dan, ik in ieder geval, geen zin meer om een antwoord te geven. "Rapporteer" knop is er om me te laten verwijderen.

Re
door Rebec91 Jun 2, 2016 om 10:28
Antwoorden / 1 Vragen

Oh geloof me dat kind doet me echt wel wat, we hebben al eens aangifte gedaan en de politie is daar ook binnen geweest maar heeft er verder niks meer aan gedaan.
Ik vraag hier gewoon hulp met het probleem waar ik mee zit, niet nodig om hatelijk te gaan doen.

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 08:54
121 Antwoorden / 0 Vragen

Een kapotte auto langs de openbare weg is in de meeste APV's gewoon verboden....

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2016 om 22:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U over echt belangrijke zaken druk maken en niet over de tuin van de buren?
U hoeft die tuin niet in te kijken, het is niet uw tuin.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jun 1, 2016 om 22:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bied haar aan om op uw kosten een schutting te plaatsen, misschien is de buurvrouw dan blij, u wordt blij en de koper van uw huis is ook blij......De kosten dekken beslist de baten.

hansje klein
door hansje klein Jun 2, 2016 om 11:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Véél geplus en de kwalificatie TOPANTWOORD ...... ! Ik had liever een reactie van de vraagsteller. Is een schutting aanbieden (met de buren samen) een constructieve optie door een toevoeging aan te bieden? Het aanbieden van een vergoeding voor het laten weghalen is óók prima, maar sommige mensen laten zich niet graag ook hun spullen/rommel wegnemen.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 10, 2016 om 06:36
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Een fijne verjaardag @Hansje Klein,(gegapt bloempje kwam niet in het reactieveld).

hansje klein
door hansje klein Jun 10, 2016 om 10:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Sjoppie, hartelijk bedankt......Ik wens u ook een prettige dag!

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 1, 2016 om 23:03
641 Antwoorden / 77 Vragen

Bied haar b.v. € 100 als ze de tuin opruimt of laat opruimen, dat werkt vaak wel. Ik vermoed dat ze niet schatrijk is en dat geld best kan gebruiken.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

U hoeft mij niet te belonen, noch mijn reacties te lezen. En als u goed leest, heeft u kunnen lezen dat de Ts met al die zaken niets te maken heeft. Dus daar heeft de Ts "iets aan".

Ook ben ik niet verantwoordelijk voor "uw gevoel". Niemand verplicht u om een reactie te geven, en ook niemand zal u daarvan weerhouden.

le
door lexdura Jun 3, 2016 om 07:01
121 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ook niemand verplicht u om op elke gestelde vraag maar een antwoord te geven. Ook als u overduidelijk niet echt een antwoord heeft, tijger1 moet en zal antwoorden op elke vraag. U beperken tot de zaken waar u echt wat van weet, zou kunnen helpen.

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2016 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog iemand die denkt uit te maken wat een ander mag doen. Komisch.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 2, 2016 om 00:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een gemeente kan hier inderdaad niets mee, het is haar grond.
Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan in de  voortuin van de overburen. Een koelkast, oude stofzuiger, stereoset, speakers, geiser, hoedenplank van een auto,  stalen opbergrek enzovoorts.
Mijn buren hadden hun huis te koop en ondanks dat we in een prachtige ruime 2 onder 1 kap zitten haakten eventuele kopers af. Precies hierom.
Mijn buurman heeft toen aangeboden om het allemaal weg te brengen en daar 100 euro voor te geven mooi niet dat ze dat wilden. Toen heeft hij grofvuil gebeld als zijnde de overburen en die hebben het gewoon meegenomen ondanks dat het in de voortuin stond.
1 maand later is de woning verkocht voor bijna de vraagprijs.
Diewilik

le
door lexdura Jun 3, 2016 om 08:02
121 Antwoorden / 0 Vragen

Als de situatie was zoals u beschrijft had de gemeente hier wel wat mee gekund. Lijkt mij een gevalletje onwil.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 3, 2016 om 11:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gemeente heeft niets te zeggen over iemands tuin, zolang het op het eigen erf is is er niets aan te doen.
Bij een huurwoning zou je de woningbouw nog kunnen proberen maar bij een koopwoning mag men klaarblijkelijk van een tuin een stortplaats maken.
Ik heb zelfs bij de gemeente een beetje gebluft dat bij het doorroesten van de achterzijde van de koelkast gevaarlijke stoffen konden vrijkomen, zelfs daar werd geen actie op ondernomen.

MVG Diewilik

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 09:20
121 Antwoorden / 0 Vragen

Diewilik:

Het is niet zo op een eigen erf alles maar is toegestaan. Er gelden wel degelijk regels.
Het moet alleen behoorlijk de spuigaten uitlopen wil er actie op ondernomen kunnen worden.
Daarnaast is tegenwoordig de trent in gemeenteland om het burgers eerst onderling te laten oplossen, voordat het handhavingsarsenaal wordt opengetrokken. Maar in extreme gevallen zijn er wel degelijk mogelijkheden.

In het Bouwbesluit 2012 heeft de wetgever in de artikel 7.21 en 7.22 de gemeenten hiertoe een handvat gegeven.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2016 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er gevaarlijk aan een tuin vol fietsen, stapels stenen, klimop en twee uit de kluiten gewassen bomen?

Het is vervelend en geen gezicht voor de buren. Dat is alles.

Politie die op uw verzoek de woning bezocht heeft. "En er ook niets aan doet". Waarom zouden ze.

En u schrijft: "Ik ben bang dat dit een deel van de verkoopprijs kan kosten".  En dat is ongetwijfeld waar.

Heeft niets met hatelijk doen van doen, maar zijn gewoon de feiten.

le
door lexdura Jun 3, 2016 om 07:12
121 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van de toestand, kan hier zeker tegen opgetreden worden.
Artikel 7.21 van het Bouwbesluit verplicht een eigenaar een bouwwerk, terrein of open erf in een zindelijke staat te houden, zodanig dat geen hinder, gevaar voor veiligheid of gezondheid ontstaat.

op grond van dit artikel kan tegen ernstige gevallen worden opgetreden. Ook als het gaan om voorwerpen of begroeiing in de tuin.

Als de auto al een tijd onbruikbaar voor de deur staat kan daar ook tegenop getreden worden.

gerbera
door gerbera - Jun 2, 2016 om 16:46
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas kunt u hier niets mee. Zolang er geen (brand)gevaar voor de omgeving is mag buurvrouw met haar tuin doen wat ze wil. Ja en wat u onkruid noemt vindt de buurvrouw misschien mooie planten. Overigens "onkruid" bestaat niet, het zijn slechts planten die daar staan waar mensen ze niet willen hebben. Wat het kind van 12 jaar met deze situatie van doen heeft is mij niet geheel duidelijk. Als de politie er niets aan doet is er blijkbaar geen sprake van verwaarlozing of onveilige situatie. Klimop, het woord zegt het al, heeft de neiging om te klimmen tegen alles wat er in de buurt staat. Dus straks zijn de fietsen ook niet meer zichtbaar, zitten ze onder de klimop. Moet, hoe spijtig voor u, @TIJGER1 gelijk geven met zijn reactie.

le
door lexdura Jun 3, 2016 om 07:06
121 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n situatie trekt ongedierte aan. Daarnaast is een pand bij calamiteit minder bereikbaar door de hulpdiensten.

als de tuin echt overvol staat met troep (en dan bedoel ik spullen, niet de klimop) kan de gemeente hier echt wel wat mee. Maak foto's van het geheel en voeg die bij een schriftelijk "handhavingsverzoek" aan de gemeente.

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2016 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus onkruid trekt ongedierte aan? Komisch.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 3, 2016 om 12:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Lexdura nogmaals, een gemeente kan hier niets mee. Het is haar eigen tuin en daarin mag ze dien en laten wat ze wil als het om bewaren van spullen en laten groeien van beplanting gaat.
In deze zaak kunnen de hulpdiensten überhaupt niet achterom komen vanwege een steeg. Daar past geen brandweer of ambulance door.
Diewilik

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 07:08
121 Antwoorden / 0 Vragen

Rommel in de tuin biedt gelegenheid aan bijv. rattennesten. Omdat u mij toch niet gelooft (u gelooft niemand die u tegenspreekt), verwijs ik u naar informatie van ongediertebestrijders op internet. Ruimschoots te vinden.

Waar haalt u de gedachte vandaan dat iemand iemand in eigen tuin mag doen en laten qua bewaren van spullen? Dat is echt pertinent onwaar. Er is meerdere regelgeving die daarop betrekking zou kunnen hebben.
Voor het geval van deze casus verwijs ik nogmaals naar artikel 7.21 van het Bouwbesluit. Dat is het aangewezen artikel bij hinder vanuit bouwwerken en erven. Of het geval ernstig genoeg is om hier onder te kunnen vallen kunnen wij op dit forum zo niet bepalen.

mp
door mp torenvlied - Jun 3, 2016 om 12:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij inderdaad dat het niet rechtvaardig is, indien jullie gezin gedupeerd wordt door de leefgewoonten van je buren. Inderdaad keldert de waarde van je woning enorm aangezien toekomstige kijkers al snel "het uitzicht" voor, achter en naast jullie huis zullen bekijken. Het is niet uitnodigend om ernaast te gaan wonen....

Wat best lijkt te werken, soms zelfs op geweldige wijze, zijn de TV-programma's die praktisch ondersteunen in dit soort gevallen. Dus programma's als "Mijn leven in puin (?) ", "ruzie met de buren" (al hebben jullie dan geen ruzie...gelukkig), "Verzamelverslaafden-programma's". Of "De Rijdende Rechter".

Ik zou het even uitzoeken welke het beste past in jullie situatie en de omroep gaan aanschrijven.

Hoe dan ook, wens ik jullie bijzonder veel succes....in goede harmonie !   Marijke Torenvlied, Alkmaar

gerbera
door gerbera - Jun 3, 2016 om 15:43
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Beste @lexdura, u heeft een ruime fantasie. Fietsen en tegels zullen heus geen ongedierte aantrekken en het onkruid en de klimop trekken juist vogels aan. Vogels zijn dol op onkruidzaden en de bessen van de klimop. De gemeente kan hier niets mee tenzij er ergens in de APV vermeld staat dat de tuin er netjes en verzorgd moet uitzien, maar dat kan niet opgenomen zijn. Het is tenslotte geen volkstuin waar dit vaak wel in de voorschriften staat. En de hulpdiensten die kunnen er met een voertuig zowiezo niet bijkomen, daar is de achterom te smal voor. En zo nodig, het zijn vaak heel vindingrijk en handige personen.

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 07:14
121 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerbera,

Stapels stenen zijn bij uitstek verblijf- en nestelplaatsen voor dieren.
De van toepassing zijnde regelgeving is niet de APV (voor het autowrak overigens wel), maar, zoals gezegd, artikel 7.21 van het Bouwbesluit. Dat is een zogeheten kapstokartikel bij hinder en overlast door buren.

het gaat niet om bereikbaarheid met een voertuig, maar wel met andere spullen, bijvoorbeeld een brancard.

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 08:57
121 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien interessente kost voor Gerbera:

Bron:

Laten we eerlijk zijn, het zal voor B&W niet altijd de hoogste prioriteit hebben. Een overijverige klimop tegen jouw huis. Wat is daar nu erg aan?

Dit laat onverlet dat B&W met een kapmes in de hand een ‘levensgevaarlijke’ klimop te lijf mogen gaan ;-) Natuurlijk mogen B&W in plaats van deze bestuursdwangactie ook kiezen voor een dwangsom.

Wat geeft het college nou het recht om een klimop te (laten) verwijderen? De grondslag voor deze missie is gelegen in onze Woningwet en Bouwbesluit.

Je (bestaande) huis moet immers in de staat verkeren die het Bouwbesluit ervan verwacht (artikel 1b, tweede lid Woningwet). En het Bouwbesluit bepaalt dat je huis in een ‘zindelijke staat’ moet zijn. Zo mag er geen sprake zijn van hinder voor personen. Ook mag je huis de veiligheid of de gezondheid van andere mensen niet in het geding brengen (artikel 7:21 Bouwbesluit 2012).

Maar wanneer verkeert je huis nou in een ‘onzindelijke staat’? De nota van toelichting bij het Bouwbesluit 2012 (Stb. 2011, nrs. 416 en 676) noemt een paar voorbeelden. Zo moet je in je woning heel veel last hebben van schadelijke of vieze beestjes. Ook begroeiing kan gevaar opleveren voor de veiligheid of gezondheid van mensen. Maar het moet dan wel gaan om ernstige gevallen.

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 09:01
121 Antwoorden / 0 Vragen

le
door lexdura - Jun 4, 2016 om 08:11
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ter lering ende vermaeck, voor iedereen die zegt dat hiervoor geen regels zijn of dat gemeenten niets kunnen:

artikel 7:21 Bouwbesluit 2012

"Een bouwwerk, open erf en terrein bevindt zich in een zodanig zindelijke staat, dat dit geen hinder voor personen en geen gevaar voor de veiligheid of de gezondheid van personen oplevert."

artikel 7:22 Bouwbesluit 2012:

"Onverminderd het bij of krachtens dit besluit of de Wet milieubeheer bepaalde is het verboden in, op of aan een bouwwerk of op een open erf of terrein voorwerpen of stoffen te plaatsen, te werpen of te hebben, handelingen te verrichten of na te laten of werktuigen te gebruiken, waardoor:

  • a. op voor de omgeving hinderlijke of schadelijke wijze rook, roet, walm of stof wordt verspreid;

  • b. overlast wordt of kan worden veroorzaakt voor de gebruikers van het bouwwerk, het open erf of terrein;

  • c. op voor de omgeving hinderlijke of schadelijke wijze stank, stof of vocht of irriterend materiaal wordt verspreid of overlast wordt veroorzaakt door geluid en trilling, elektrische trilling daaronder begrepen, of door schadelijk of hinderlijk gedierte, dan wel door verontreiniging van het bouwwerk, open erf of terrein, of

  • d. instortings-, omval- of ander gevaar wordt veroorzaakt."

Worden deze artikele in de praktijk toegepast? Zeker wel. Alleen niet zo vaak. Enkele gevallen brachten het recent tot de Raad van State:

Uitspraak 201303107/1/A1 inzake overmatige begroeiing klimop, met een toelichtend  artikel

Uitspraak 201408046/1/A1 woning vol met spullen

Een beroep op deze artikelen is niet eenvoudig. Zomaar een beetje hinder is niet voldoende. Maar in echt ernstige gevallen kan het zeker gebruikt worden, dat blijkt ook uit de overwegingen van de Raad van State.

Of dat in deze casus ook kan, is maar zeer de vraag. Dat kan op basis van de gegeven informatie niet gezegd worden. Maar zeggen dat gemeenten nooit wat kunnen bij rommel in de tuin of in huis, is pertinent onwaar.

En speciaal voor Tijger1 en Gerbera nog wat humoristische en fantasierijke informatie over ongedierte en rommel:

Rentokil

GGD Amsterdam

gerbera
door gerbera - Jun 4, 2016 om 16:19
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Beste @lexdura, U kunt nu wel met allerlij regels en voorschriften komen maar deze zijn op geen enkele wijze van toepassing zolang er geen (brand)gevaar voor de bewoners en omgeving is. En dat had ik reeds op 2 juni geschreven.

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 18:52
121 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerbera,

het gaat niet alleen om (brand)gevaar, maar ook om hinder (zie de teksten).
De voorschriften kunnen van toepassing zijn als de situatie ernstig genoeg is, of dat zo is, is aan de hand van de verstrekte informatie niet te zeggen.

Dus of TS er niets mee kan, kunt op voorhand niet zeggen en dat zei u op 2 juni.
Mocht de situatie bijv. wel ratten aantrekken, dan wordt het al een ander verhaal.
(TS zou richting gemeente kunnen aangeven dat ze regelmatig ratten ziet. Is niet helemaal waar, maar kan wel iets in beweging zetten). Er is best nog iets mogelijk.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2016 om 19:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fietsen trekken geen ratten aan, stenen ook niet en klimop ? Dat betwijfel ik.

Dus u adviseert de Ts te gaan liegen over eventuele aanwezige ratten? Fraai.

le
door lexdura Jun 4, 2016 om 20:53
121 Antwoorden / 0 Vragen

Stapels stenen (en ander rommel) evenals klimop kunnen dienen als schuil- en nestelplaats voor allerlei overlastgevend ongedierte. Dat dit er bij u niet in wil, kan ik ook niet helpen.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2016 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt groot gelijk. Asfalteren die tuinen. Al dat genestel door die vogels, egels en ander ongedierte. Het moet toch niet gekker worden in een tuin. En helemaal niet in de tuin van de buren.

gerbera
door gerbera Jun 4, 2016 om 22:05
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Als het allemaal zo erg is had de gemeente wel ingegrepen, maar die doen niets dus zal het wel meevallen. En dan durft u dit teschrijven;  TS zou richting gemeente kunnen aangeven dat ze regelmatig ratten ziet. Is niet helemaal waar, maar kan wel iets in beweging zetten).

Dus blijf geloven in uw verhaal, maar lees het bericht van de Ts nog eens goed door. Waar draaid het om, waarde vermindering van hun woning.
Zoek dan ook nog ff het verschil op tussen OPEN erf en achtertuin.