maki
door maki Apr 4, 2009 om 23:39
Vrije tijd & tuin

Tuinkruiden niet om te eten ?

laatst kocht ik 4 potjes kruiden van de aldi.

citroenmelisse munt salie en heiligenbloem, ik dacht lekker voor bij het eten, maar wat las ik achterop het kaartje?...dat het alleen voor decoratie is en niet voor consumptie. wat is er mis met deze kruiden?? ze ruiken wel lekker.

groetjes en alvast bedankt voor je antwoord

5223 15 Rapporteer

elenay
door elenay - Apr 4, 2009 om 23:41
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Kijk hier kun je ze terug vinden en staat er bij wat je er wel en niet mee kan:

alles over kruiden

Groetjes Elena.

elenay
door elenay - Apr 4, 2009 om 23:45
1031 Antwoorden / 142 Vragen

En hier kun je nog veel meer vinden:

http://kruiden.startpagina.nl/

Munt en salie gebruik ik zelf ook. Munt  en citroenmelisse kun je thee van maken.

Heiligenbloem heb ik nooit gebruikt, de anderen wel.

Groetjes Elena

elenay
door elenay - Apr 4, 2009 om 23:51
1031 Antwoorden / 142 Vragen

http://www.natuurlijkerwijs.com/salie.htm

Bij de meeste kruiden staat hoelang je ze kan gebruiken.

Maar het is een sterk kruid, dus je gebruikt het toch niet veel.

Bij salie staat dus een waarschuwing:

Niet gebruiken tijdens zwangerschap of bij epilepsie. Gebruik ook geen salie tijdens borstvoeding, omdat de melk er droger van wordt. De in gerechten gebruikte hoeveelheden zijn wel veilig.
Verwar salie niet met artemisia soorten!
Salie mag niet (langdurig) in een hoge doses worden ingenomen.

maki
door maki - Apr 4, 2009 om 23:57
8 Antwoorden / 21 Vragen

hallo, elenay. bedankt voor je reactie's. ik heb die kruiden ook eerder gebruikt. maar bij deze ik vraag me af waarom dit erbij vermeldt staat. zou er iets aan de hand zijn met deze kruiden waardoor ze niet geschikt zijn om te eten? doordat er bijvoorbeeld mee gemanipuleerd is of iets toegevoegd waardoor ze voor eten niet bruikbaar meer zijn of zelfs schadelijk. ik denk namelijk dat het er niet voor niets op staat. maar waarom het er speciaal opstaat weet ik niet.         groetjes maki

elenay
door elenay - Apr 5, 2009 om 00:09
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik denk Maki, omdat niet alle mensen ervan op de hoogte zijn hoe je ze moet gebruiken.

Bij salie gebruik je weinig, munt kun je gerust gebruiken.

Maar bij alle kruiden staat het er wel bij, maar niet iedereen wil die moeite doen om dat te lezen, dus zijn ze bang dat de zwangere vrouwen straks klachten indienen of zoiets.

Gemanipuleerd is tegenwoordig haast alles, tik het woord maar eens in je adressenbalk in, dat is schrikken.

Tik maar eens "Monsanto" in en lees wat je op je bordje krijgt.

Ik heb op mijn site hier al veel aandacht aan besteed en het is ook onlangs op de Belgische tv geweest.

druifje01
door druifje01 - Apr 5, 2009 om 00:27
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Als de kruiden bij de voedingsmiddelen stonden zou je ze moeten kunnen eten. Vraag Aldi over de palatsing ervan.

elenay
door elenay - Apr 5, 2009 om 00:30
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Mocht je ze nog willen bellen Maki, dan heb je hier het nummer:

Aldi Culemborg B.V.Adres:
Erasmusweg 3
4104 AK - Culemborg
Telefoonnummer:
Tel. 0345 - 472911

mariegh
door mariegh - Apr 5, 2009 om 15:40
263 Antwoorden / 13 Vragen

Ik denk dat er iets anders aan de han is. Tegenwoordig staat er zo'n kaartje in de meeste tuinplanten die je koopt. Is volgens mij een wettelijke verplichting. Waarschijnlijk is er per ongeluk ook een kaartje terecht gekomen bij de tuinkruiden die je WEL kunt eten. Ik zou me er niks van aantrekken.

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2009 om 18:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@maki, ook in diverse andere winkels staat op de kaartjes van kruiden vermeld dat ze niet voor consumtie kunnen worden gebruikt. Ik doe dat soms wel, maar vindt ze meestal weinig of een slechtere smaak hebben dan de potjes kruiden die je op groenteafdelingen vindt (en zelf vaak ook in de tuin kunt zetten).

vr.gr.

ma
door marleenvanh - Apr 6, 2009 om 13:17
453 Antwoorden / 1 Vragen

Al in de winkel zelf nagevraagd, waarom dat erop staat? Lijkt me de eerste en meest logische stap...
Bij de Aldi in mijn woonplaats staan ook altijd potjes met diverse kruidenplantjes, gewoon bij de verse groenten! Men mag er dus vanuit gaan dat ze voor consumptie zijn. En ik heb dat dan ook veelvuldig gedaan. Zoals je aan dit bericht ziet: Ik leef nog en voel me goed! Heiligenbloem ken ik ook niet maar op deze site, van duidelijk een "eetbare planten-kundige" wordt ie wel genoemd.
 http://www.tuinsmakelijk.nl/Info%20eetbare%20bostuin.htm

la
door laptop - Apr 6, 2009 om 13:33
92 Antwoorden / 14 Vragen

restant bestrijdings middelen te hoog! niet eten!!

aldi koopt dergelijke zaken op de zg spotmarkt!

veel groenten en fruit bij de aldi bevatten te hoge  restanten bestrijdings middelen!

di
door dina81 - Apr 6, 2009 om 16:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk ook even op www.overkruiden.nl

Hier kun je precies de informatie vinden die je zoekt

Groeten, Dina

aurora1
door aurora1 - Apr 6, 2009 om 18:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

maki bedoelt vermoedelijk de kruiden die op de plantenafdeling van Aldi staan (tijdelijke aanbiedingen), die zijn anders dan die van de groenteafdeling. Dat geldt m.i. ook voor andere supermarkten. Wat hier al is gezegd: die zijn vast zodanig bespoten dat ze niet voor consumptie geschikt zijn, itt die van de groenteafdelingen.

vr.gr.

wi
door winnidepoe - Apr 6, 2009 om 19:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Laptop, ik meen me toch te herinneren dat de groenten van de aldi bij een test minder bestrijdingsmiddelen bevatten dan die van de AH bv... maar het kan goed zijn dat dit wél geld voor deze kruiden... het zal er niet voor niets op staan he? goed juist dat je gewarschuwd wordt, toch?

za
door zana - Apr 6, 2009 om 19:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik zag dat ook staan, en vroeg mij ook al af waarom dat er stond op het kaartje

het gaat hier specifiek om de tuinkruiden die sinds woensdag 1 april werden verkocht (folderaanbieding) en niet die die normaal op de groenteafdeling staan in de potjes

ik kan mij alleen voorstellen dat ze misschien extra bestrijdingsmiddelen hebben gebruikt of zo...Ik heb munt en rozemarijn gekocht en gewoon in een potje op de balkon gezet...ik ga ze ook als kruiden gebruiken