cr
door cremershp Jan 13, 2009 om 14:19
Vrije tijd & tuin

Varens

Ik heb in een hoek van mijn tuin ca. 25 varens staan, nu heb ik gehoord dat deze planten in het voorjaar en zomer, vol met teken zouden zitten. Zelf kan ik geen van deze insecten ontdekken.

Aangezien ik sinds maart 2008 een Border Collie heb en hij afgelopen jaar regelmatig enkele teken op zijn lijf had,wil ik weten of iemand hier iets meer van af weet.

6549 7 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 13, 2009 om 15:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Halllo,

In varens zitten vaak teken. Dat zijn beestjes die tot de spinachtigen behoren. Ze zijn een millimeter groot en bijten zich vast in de weke delen van je lichaam. Ze zuigen dan je bloed op tot ze 8 mm groot zijn. Het zijn uiteraard de vrouwtjes die zoiets doen. Die hebben dat bloed nodig om hun eitjes tot ontwikkeling te laten komen. Ieder zoogdier, wij ook, scheidt een boterzuurgeur af. Als de mijten die geur in hun neusgaten voelen prikkelen, komen ze daarop af. Daar voel je niet dadelijk iets van. Maar na een tijd, als je je wast bijvoorbeeld ga je een weerstand voelen. Als je dan krabt, win je niks en blijft de kop zitten. Daar kunnen dan soms zeer ernstige ontstekingen van komen. Blijf daarom liefst uit de varens. Zie ook deze site

TEKEN

Vr.gr. poltol

ma
door marjan1974 - Jan 13, 2009 om 16:34
2 Antwoorden / 2 Vragen

Teken kunnen in vele soorten van begroeiing zitten. Uw hond kan dus overal teken oplopen bij het buitenspelen, uitlaten etc. En kan dus ook teken oplopen in het bos of in het hoge gras.

U kunt het beste na iedere wandeling de hond even grondig borstelen, dan vallen de losse teken er direct weer vanaf. Mede gezien de lange(re) vacht van de Border Collie zullen teken wat langere tijd nodig hebben om zich vast te hechten op de huid van de hond.

Daarnaast is het raadzaam een tekentang in huis te hebben. Er zijn diverse soorten in de markt verkrijgbaar. (Zelf hebben we een soort van pennetje met een knijpertje) En tijdens het zomerseizoen is het verstandig de hond te behandelen met een tekenmiddel. Ook hiervoor zijn diverse produkten in de handel, laat u goed voorlichten ivm evt allergische reacties.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 14, 2009 om 03:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Cremer,

Teken zitten overal en er komen er steeds meer. Sommige stukken bos zijn er van vergeven, doch in stadstuinen komen er vaak voor.

Een teek kent 2 stadia: de relatief onschadelijke nimf met 6 poten is zo groot als een kop van een ouderwetse knopspeld, tot 3 mm. Ze is zwart. Daar heb ik er -tig van op m'n lichaam vastgehad. Je wilt niet weten waar ik ze overal met een elektronicatangetje (precisie zijkniptangetje uit een goede elektronicazaak) verwijderd heb. Meestal uit zachte huiddelen. Je voelt het jeuken en krabt of wrijft dan. Het blijft jeuken en kijk dan maar even of je een zwart puntje ziet.

Het 2-e stadium is de eigenlijke teek, waarvan naar schatting 1/3 besmet is met borelliose (= ziekte van Lyme). De (vrouwtjes) teek heeft 8 poten en is glimmend bruin van boven, zwart van onder. Van 3 tot 5 mm.

Als je de B.Collie niet goed kamt/borselt en nakijkt/voelt na een wandeling, dan kan een teek na dagen wel zo dik worden als een kleiknikker. In dat stadium laat ze los. Op een gegeven moment barst ze open en komen er honderden kleine nimfen uit die een gastheer/vrouw zoeken.

Ben je gebeten door een besmette teek dan kan maanden nadien zich nog Borelliose bij je openbaren. De plek waar zij zat wordt dan omringd door een rode ring.

Zelf schrijf ik altijd op de kalender wanneer ik een teek van mezelf heb verwijderd en plak de teek met een stukje Sellotape ernaast.

Een hond heeft er veel minder last van. Ze proberen ze weg te bijten en krabben, maar dat lukt vaak niet. Sommige honden vinden het navoelen wel prettig en gaan er voor liggen. Extra aandacht is leuk. Het geeft wel meer werk. Daarom worden ze de zomerdag vaak in het nekvel gedruppeld met een paar Bolfo druppels. Bij de dierenarts te verkrijgen. Duur. Wel €40,- per flesje. Dat werkt vele weken, tot ze in water gaan.

Veel plezier met je B .Collie. Leuke honden die willen werken en kilometers maken. Leid je ze/hem op voor schapen hoeden? Het liefste wat ze doen.

Hardware ERror MAN.

audb
door audb - Jan 14, 2009 om 15:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het beste is een stuk gaas voor de planten neer te zetten zodat uw hond er niet onderdoor kan lopen.

Teken kunnen namelijk niet ver springen en laten zich dan liever oo vallen op hun prooi.

Evt sproeien met (sla- olijf-zonnenbloem) olie onder de bladeren van struiken zou minder teken kunnen geven.

kenwel2
door kenwel2 - Jan 14, 2009 om 19:26
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo cremershp: Wij hebben al zo'n 35 jaar honden, onze tuin staat hartstikke vol met varens. Daar ligt het echt niet aan, onzin zelfs!

Een teek komt erg vaak voor onder struikgewas (buiten de deur!), en is vooral actief in de zomermaanden, en begint in Mei erg actief te worden. Bescherm je hond elke 4 weken dmv een pipetje in zijn nek (bijv. frontline) kijk naar het gewicht van uw hond, en koop aan de hand van zijn/haar gewicht de juiste dosering.

Zelf geef ik mijn honden(2 herders) elke 4 weken een pipetje, het gehele jaar door, en het komt erg weinig voor, dat ik een teek moet verwijderen (met een speciale tekentang, heel simpel)

Laat uw varens lekker staan, daat zit het 'm echt niet in hoor!

Het is in uw geval stom toeval, dat dit nu regelmatig heeft plaatsgevonden, maar dat kan.

Teken, bescherm uw hond ertegen, genoemd middel is overigens ook tegen vlooien....wij gebruiken het spul in ieder geval het gehele jaar door.

Succes met uw  border collie, Gr. KW

ag
door agem - Jan 15, 2009 om 10:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt uw tuin alleen 100% tekenvrij door deze te asfalteren. Teken kunnen namelijk op alle soorten beplanting voorkomen. U zult uw hond dan ook niet meer kunnen uitlaten, want teken zijn overal.

De enige realistische remedie is volgens mij dan ook chemische bescherming d.m.v. "Frontline" druppels. Ik heb zelf jarenlang katten gehad die altijd in mijn weelderig (ook met varens) begroeide tuin zaten. Ze kregen van mij altijd keurig op tijd hun behandeling en ik heb nooit een teek (of vlo) bij ze kunnen ontdekken.

deexpert
door deexpert - Jan 21, 2009 om 04:28
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik lees een hoop aannames. Dodelijk.

Kijk gewoon even op internet, maar antwoord op uw vraag; op varens specifiek zitten ze niet. Trouwens, teken verplaatsen zich niet, ze "liften" mee op andere dieren, met name konijnen.