we
door werme022_1 Aug 30, 2005 om 13:19
Vrije tijd & tuin

Zonnebloemen

Ben net terug uit Zeeland en zag daar tot m'n genoegen dat rondom de mais- en korenvelden een rij zonnebloemen is gezaaid. Het staat prachtig. Nu is mijn vraag:  hebben deze zonnebloemen een functie of is het alleen maar om het langrijdende volk te plezieren??

Als dit laatste het geval is heb ik een groot respect voor de Zwweuwse boeren.

Irene

6458 7 Rapporteer

medialezer
door medialezer - Aug 30, 2005 om 13:39
12 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zonnebloemen worden geplant voor zonnebloemolie, daarom zie je soms op het platte land ook een heel weiland vol staan met deze dingen. De pitten die tijdens de zomer verschijnen kun je ook roosteren, ze zijn erg gezond, ze kunnen door de sla.

Natuurlijk hebben mensen ze ook voor de sier omdat ze er erg mooi uitzien..

Groetjes..

we
door werme022_1 - Aug 30, 2005 om 14:04
18 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk worden zonnebloemen geteeld voor de olie, dat weet ik, Maar één enkele rij rondom een veld!! Daar gaat het me om.

Maar bedankt voor de snelle reactie

Groet Irene

medialezer
door medialezer - Aug 30, 2005 om 21:19
12 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Irene,

Dan betekent dit dat het bescherming tegen de gewassen (mais en korenvelden), waarschijnlijk leveren deze zaden meer op, en is het de moeite waard om deze te beschermen tegen vogels die alle graan lekker vinden....

En langsrijdend volk lijkt me stug, omdat in deze tijd je meer kijkt naar winst dan naar plezier voor anderen.....

brynnar
door brynnar - Aug 31, 2005 om 09:57
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Irene,

Het zou kunnen zijn dat de boeren de buitenste gewassen willen beschermen tegen wind- en weersinvloeden. Bij een 'normaal' mais- of korenveld, zie je vaak dat de buitenste planten korter en minder ontwikkeld zijn. Door nu ales te omheinen met een andere hoge plant (die goedkoop is en fraai), wordt het veld en de producten meer uniform.

100% zeker weten doe ik dit niet, maar dit zou een oplossing kunnen zijn.

Brynnar

we
door werme022_1 - Aug 31, 2005 om 10:00
18 Antwoorden / 15 Vragen

Dank voor je antwoord. Dit lijkt  me logisch. Meestal zijn inderdaad de buitenste rijen ( vooral bij mais) niet goed ontwikkeld.

Groet Irene

ag
door agastache - Oct 15, 2005 om 21:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

boeren moeten rondom hun gewassen een zgn. spuitvrije zone behouden van enkele meters om vooral de sloten niet te verontreinigen bij het spuiten tegen onkruid of insecten/schimmels, waarschijnlijk zijn daarom in deze zone  zonnebloemen ingezaaid. Het kan ook dat de betreffende boer(en) imker zijn of vrienden onder imkers hebben.

vladja
door vladja - Oct 15, 2005 om 21:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uitgebloeid draadje