ekiem
door ekiem May 11, 2017 om 19:47
Winkels & webshops

Aliexpress

Goedeavond,
Ik heb zeer goede ervaringen met het kopen bij chineese webshops. Ik koop doorgaans spulletjes tot max 15 euro. En nu dan mijn vraag : Hebben jullie ervaring met invoer heffingen ? Ik heb dit nooit bij de hand gehad en las hierover , nl dat je bij het kopen van spullen tot 22 euro nergens problemen mee hebt. Vandaar dus ( achteraf ) dat ik hier nooit mee te maken heb gehad. Ik vroeg me dus af hoe het dus zit met artiekelen boven die 22 euro ? Hoe wordt dit gecontroleerd ? Wat kun je verwachten ?

Ik had iets leuks gezien maar dat was 30 euro , bij het doorlezen over het verzenden stond iets vaags over invoer rechten . Dat ze er een klein pakketje van maken ( een gift van 6 dollar ) en dat er dus voor mij géén problemen zouden ontstaan. Tja, daar was ik toen dus snel klaar mee want ik heb géén zin in gezeur en wil ook géén problemen opzoeken.
Dus als iemand van jullie hier ervaring mee heeft dan hoor ik dit graag want op die sites kom ik niet veel verder.

fijne avond Ekiem

14794 19 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 11, 2017 om 19:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat wordt voorzover ik heb begrepen én ervaren steekproefsgewijs gecontroleerd. Ik heb één keer een brief ontvangen met het verzoek de waarde op te geven, maar heb ook meegemaakt dat een artikel van boven die waarde gewoon werd doorgelaten. Bij het doorgeven van de waarde ontving ik inderdaad een factuur.

ekiem
door ekiem - May 11, 2017 om 20:02
676 Antwoorden / 100 Vragen

Aha, dus als ik iets koop van 30 euro dan is er géén sprake van invoer rechten maar moet je wel BTW betalen. Een gekke vraag mischien, maar hoe weten ze bij de douane nou wat de waarde is van het pakket ? En als er steekproefsgewijs wordt gecontroleerd ,is het dan zo dat ze je pakketje open maken ?

Bedankt , Ekiem

lo
door lovewinnie May 11, 2017 om 20:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze pakken er pakjes uit, controleren de prijs die er op staat. Twijfelen ze over de prijs sturen ze u een brief. Dan moet u kopie afschrift sturen ( dus wat er afgeschreven is) en koopt u meer te gelijk dan nog printscreen van wat u gekocht heeft. Liegen op het pakje heeft dus totaal geen zin.

Pakjes onder de 22 Euro betaald u geen btw. Deze passeren ook vaak zonder problemen de douane. Twijfelen ze over prijs en inhoudt vragen ze u om meer info per post mocht u er bij steekproef uitgehaald worden. Klopt alles wordt het doorgestuurd.

Tussen 22 en 150 Euro,  21% BTW  en inklaring a 12 tot 15 Euro per product.

Boven de 150 Euro   21 btw, inklaringskosten en invoerkosten.

audb
door audb May 12, 2017 om 12:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koop je dan ook iets wat meer dan €22 is dan kan je aan de verkoper vragen of deze er €22 opzet soms doen ze dat.

jo
door jorisw May 12, 2017 om 15:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt frauduleus. En mocht je het willen verzekeren dan krijg je ook maar maximaal 22 euro terug als er wat gebeurt.

ha
door halex - May 11, 2017 om 23:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst wordt dat door de transporteur (FedEx, DHL, etc) gecontroleerd op basis van de aangegeven waarde van het pakket. Als dat boven de 22 euro zit, dan moeten zij dat aangeven en de zaken administratief voor u regelen. Daarnaast heeft de Belastingdienst/Douane een apart team dat dagelijks aan de transporteur doorgeeft welke pakketten zij bij aankomst moeten vasthouden in hun opslag. Van die pakketten gaat de Belastingdienst/Douane bij de ontvanger navragen wat er in zit en wat het kost. (in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, haalt de Douane de pakketten dus niet op en neemt ze ook niet in bewaring)
Tot slot controleert de Belastingdienst/Douane, nadat de ontvanger de informatie heeft verstrekt, steekproefsgewijs bij de transporteur of de opgegeven informatie klopt.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 11, 2017 om 23:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een artikel van€30 zou ik gewoon bestellen, de kans dat ze u eruit pikken is bijzonder klein.
Ik heb inmiddels vele telefoons (15+) gekocht met waardes tussen 150 en 400 euro en heb slechts 1x moeten betalen.
Ik koop ze voor vrienden enz

jo
door jorisw May 12, 2017 om 15:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar o wee als bedrijven zo handelen: dan staan we ze hier met z'n allen met ons vingertje na te wijzen....

Gerry1969
door Gerry1969 May 13, 2017 om 00:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@JorisW.
Sorry, waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd maar ik zie het probleem niet. Vrienden willen soms gewoon iets kopen maar hebben geen creditcard of PayPal, dan is het voor mij een kleine moeite om hetbeven te bestellen.
Ik wordt hier geen cent beter van dus met het vingertje wijzen snap ik niet goed.

audb
door audb - May 12, 2017 om 12:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik wil u wel een tip geven.

Kijk goed of er niet bij b.v. Aliexpress of er niet een verkoper is die nog goedkoper is.

Maar daar naast ook op Ebay speuren of het zelfde product verkocht wordt en mijn ervaring is dat je heel soms nog minder betaald.

Het ergste is wel dat als post.nl je pakket er net uitplukt  (dat doet niet de douane maar Post.nl)  dat je meteen €13,50 mag betalen voor het afhandelen van de inklarings kosten plus 21% btw.

Maar tot me verbasing lees ik net dat als je een gift krijgt dat je pas bij €45 moet gaan betalen https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/

Maar hier is uit te rekenen wat je moet betalen aan btw http://invoerkosten.nl/ excl de €13,50 van Post.nl dan wel te verstaan.

mo
door mof - May 12, 2017 om 12:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe zou een gift van 6 dollar vrij te importeren zijn .... maar als de douane het niet vertrouwd en het pakje controleert kun je daarvoor een boete krijgen

ke
door keuning - May 12, 2017 om 12:54
5 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb bij aliexpress ooit eens een paar laarsen besteld die waren €27,50. Ik kreeg een bericht van post nl dat ik moest aantonen wat de waarde was, dus heb een copy van aliexpress opgestuurd. Vervolgens moest ik iets van €5,-  betalen aan belasting en €13,50 voor kosten aan postnl dus achteraf had ik niet €27,50 betaald maar €36 maar ja heb al zoveel besteld bij ali ook spullen met meer waarde dan €22,- en dit was de eerste keer, dat ik er uit gehaald werd. Dus als het waard is om iets meer te betalen kan je de gok nemen, en als je er niet uit gehaald wordt heb je de spullen voor de prijs als op ali.

ekiem
door ekiem - May 12, 2017 om 14:10
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Het kwartje is gevallen, ha ha. Ik heb ontdekt dat er inderdaad enorme prijsverschillen zijn tussen die buitenlandse webshops. Denk je iets super goedkoop te hebben.......dan is het elders nog scherper geprijsd !!!  Vandaar dat mijn aankopen nooit boven die 22 euro kwamen.
Ik begrijp nu dat ik het best kan doen en daarbij rekening moet houden met eventuele b.t.w , ik kan geluk hebben maar het kan er ook steek proefsgewijs tussenuit gehaald worden. Met dit in gedachten weet ik waar ik aan begin. Het is, denk ik " het risico " wel waard.

Bedankt, Ekiem

Cookies
door Cookies - May 12, 2017 om 14:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gelukkig :( gaat de Europese Commissie zich er mee bemoeien:

Quote: Een eerste is een plan van de Europese Commissie om btw te gaan heffen op pakketjes van buiten de EU. Pakketjes die minder waard zijn dan 22 euro kunnen nu nog belastingvrij worden ingevoerd, maar volgens Brussel wordt daar veel fraude mee gepleegd. Zo worden dure producten als smartphones volgens de Commissie regelmatig ondergewaardeerd op invoerpapieren, om onder de btw uit te komen.

Volledig artikel https://www.businessinsider.nl/aliexpress-wil-nederland-veroveren-maar-de-eu-kan-roet-het-eten-gooien/

DOOR EKIEM - 12 MEI 2017 OM 14:10
502 ANTWOORDEN / 69 VRAGEN

Bedankt voor jullie antwoorden. Het kwartje is gevallen, ha ha. Ik heb ontdekt dat er inderdaad enorme prijsverschillen zijn tussen die buitenlandse webshops. Denk je iets super goedkoop te hebben.......dan is het elders nog scherper geprijsd !!!  Vandaar dat mijn aankopen nooit boven die 22 euro kwamen.
Ik begrijp nu dat ik het best kan doen en daarbij rekening moet houden met eventuele b.t.w , ik kan geluk hebben maar het kan er ook steek proefsgewijs tussenuit gehaald worden. Met dit in gedachten weet ik waar ik aan begin. Het is, denk ik " het risico " wel waard.

1paul
door 1paul - May 12, 2017 om 14:51
3146 Antwoorden / 0 Vragen

tot 150 euro betaal je alleen inklaringskosten en btw daarboven invoerrechten...

https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/

ekiem
door ekiem - May 12, 2017 om 15:14
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt voor die link Marita5, die is heel duidelijk. Ik snap nu ook heel goed ,dat er bij het bestellen van buiten de eu, bij heel wat personen h.e.e.a mis kan gaan.
Ik had al aardig wat " wilde" verhalen gehoord maar nu begrijp ik dit. Bij aliexpress staat er amper wat vermeld over eventuele b.t.w afdracht en andere bijkomemde kosten. Ook begrijpelijk, maar toch. Ik zou er eerlijk gezegd ook geen dure spullen durven te kopen.

Ekiem

ro
door ronny530 - May 12, 2017 om 16:16
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb voor twee weken terug via ebay een display voor een airco unit besteld ter waarde van 20 dollar daarbij heb ik gekozen voor een snelle levering a' 30 dollar, in euro's was het 52 euro totaal. DHL heeft het transport vanuit China naar Nederland verzorgd en 28,26 euro in rekening gebracht waarvan 10,71 euro BTW dus over het aankoopbedrag inclusief verzending en 17,55 euro aan administratiekosten. Uiteindelijk heeft de display met een aanschafwaarde van 20 dollar mij 80,26 euro gekost.

r.kemperman
door r.kemperman May 13, 2017 om 09:59
423 Antwoorden / 4 Vragen

Had je gekozen voor een trage levering (mogelijk gratis) dan was hij € 20 geweest.
Snelheid heeft zijn prijs

Ex
door Expansievatje - May 12, 2017 om 17:07
31 Antwoorden / 1 Vragen

mijn ervaring is dat pakketjes via de boot ( lange levertijd ) nog wel eens door de mazen slippen, maar dat bij snellere levering via een pakketdienst zoals DHL al heel snel een naheffing / boete moet betalen.

tot15karakters
door tot15karakters - May 14, 2017 om 14:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kreeg laarzen per stuk geleverd.....
Dat was wegens deze invoer grens en dat mag....

Niet leuk, 2 dagen thuis blijven maar wel voordelig.

jo
door josinadrie - May 15, 2017 om 13:43
7 Antwoorden / 14 Vragen

eens maar nooit meer.moest een keer 38 euro betalen als invoerrechten.

Wo
door Wouterr - Jul 3, 2017 om 20:43
1 Antwoorden / Vragen

Hier een aantal goede tips over het bestellen bij AlieExpress: https://simpler.nl/magazine/aliexpress/
Veel wordt hier in de reacties wel genoemd, maar toch wel aardig om het in een handig artikel te hebben. Zoals dat het altijd goed is om de aanbieder even te checken en om te kijken of er een goedkopere aanbieder op aliexpress is.