CW
door CWJ Oct 6, 2020 om 22:09
Winkels & webshops

Annuleren schilder

Ik heb een maand geleden een schilder mondeling akoord gegeven voor het schilderwerk, waarna hij dit aan mij bevestigde via de email om het voor de afgesproken prijsafspraak uit te voeren.

nu wil ik van deze overeenkomst af. En de schilder heeft geen algemene voorwaarden. Zit ik hier toch aan vast??

10708 17 Rapporteer

CW
door CWJ - Oct 6, 2020 om 22:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft geen algemene voorwaarden, dis dan zit ik er toch niet aan vast??

hij stelt dat hij al kosten heeft gemaakt voor de inkoop van de lakken en ook het opstellen van de offerte en het heen en weer mailcontact +_ 10 emails en 4 a 5 telefoontjes.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 6, 2020 om 22:21
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte CWJ,

Wat is de reden waarom u van deze overeenkomst af wilt?

gerbera
door gerbera Oct 6, 2020 om 22:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom steeds weer die wedervragen?

diumenge
door diumenge Oct 6, 2020 om 22:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

+10 Gerbera

tenormin
door tenormin Oct 6, 2020 om 22:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

geachte geboren amsterdammer, (magnum?) waarom stelt u telkens wedervragen?
Dat is volledig onzinnig. Beantwoord een vraag of: negeer het. De rest gaat u niets aan, over het waarom. Net als in ander topic:  hoeveel schuld heeft u. Gaat niemand iets aan . Als deze TS van iets af wil en alleen vraagt of hij van de overeenkomst af wil. Edit: sorry, zag niet de al eerder gegeven antwoorden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 6, 2020 om 22:39
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera, Diumenge en Tenormin,

De reden voor het annuleren zou wel eens het antwoord kunnen zijn op de vraag van TS.

Zonder meer inhoudelijke informatie is deze vraag niet makkelijk te beantwoorden.

rj
door rjw Oct 7, 2020 om 09:36
3269 Antwoorden / 5 Vragen

+10 Geboren Amsterdammer. Er worden hier al veel te veel "adviezen" gegeven zonder de juiste informatie te hebben. Ik heb altijd geleerd dat als je een goed antwoord of advies wilt geven je eerst de vraag achter de vraag moet weten. Het maakt best wel uit wat de reden is waarom je van een overeenkomst af wilt.

pino123
door pino123 Nov 26, 2020 om 10:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

.

marita5
door marita5 - Oct 6, 2020 om 22:27
11521 Antwoorden / 15 Vragen
CW
door CWJ Oct 6, 2020 om 22:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad staat hier dat het bindend is. Maar als ze geen algemene voorwaarden hebben dacht ik dat ik eronderuit kon...

hij belde mij op dat er al voor 900€ verf was ingekocht en hij al een zzp-er had ingepland om deze klus mee te maken...

panter22
door panter22 Oct 7, 2020 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

@CWI, een afspraak heeft voor jou geen enkele waarde?
Daar kun je naar believen gratis van af? Je zult dus met de schilder moeten oveleggen over de reden van opzegging van de overeenkomst en de vergoeding aan de schilder. Kijk eens naar de algemene voorwaarden van de schildersbránche:http://variant-dewilp.nl/data/documents/Variant.pdf

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Oct 6, 2020 om 22:32
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft de schilder mondeling akkoord gegeven hetgeen door deze is bevestigd.  De schilder heeft kosten gemaakt en reeds aankopen gedaan en ja die zullen dus ook betaald moeten worden. U had na ontvangst van de offerte alsnog af kunnen zien van zijn diensten maar ook daar bent u mee akkord gegaan. Lijkt mij dus dat u er gewoon aan vast zit en heeft niets met de al dan niet aanwezige voorwaarden van doen.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2020 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt de opdracht annuleren, hij had een opzegtermijn van de opdracht moeten noemen, en koop dan die verf van hem. Het maken van een offerte en het plegen van telefoontjes en sturen van mails kan hij niet in rekening brengen.

CW
door CWJ Oct 6, 2020 om 22:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar zit ik er na 2 weken dan niet alsnog aan vast? Dit staat namelijk wel op conzuwijzer.

Hij zou een redelijke vergoeding mogen vragen????

marita5
door marita5 - Oct 6, 2020 om 22:56
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Cwj ,

Is dit een schildersbedrijf ?
Zo ja , is dit bedrijf bij een keurmerk aangesloten , waar u de voorwaarden van kan lezen .

Lees ook hier ,

http://www.wetrecht.nl/opzeggen-van-een-overeenkomst-van-opdracht/

mahadma
door mahadma - Oct 6, 2020 om 23:26
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Er wordt genoemd "zonder algemene voorwaarden", dit geeft mij het (mogelijk foute idee) dat dit om een 'zwarte klus' zou kunnen gaan.
Er wordt genoemd dat er een zzp'er ingehuurd is en verf gekocht is twv 900 euro.
Mijn idee is dus dat die zzp'er mogelijk 'toegevoegd' is aan de nota. Verf zou er gekocht kunnen zijn.

justmeagain
door justmeagain - Oct 7, 2020 om 00:59
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ben altijd benieuwd hoe de klant zou reageren als hij zijn woning al voorbereid heeft op de komst van de schilder en en de schilder haakt op het laatste moment ineens af.

rj
door rjw Oct 8, 2020 om 08:58
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Dan komen ze hier klagen en spreken we er allemaal schande van....

1paul
door 1paul - Oct 7, 2020 om 09:41
3161 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt geen algemene voorwaarden gekregen en daarmee dus ook niet de prijs die je betaald bij annuleren, welk de reden ook is je mag nu kosteloos opzeggen, de wet regelt dit zo....

De wet geeft de hoofdregel dat de opdrachtgever te allen tijde de overeenkomst van opdracht mag opzeggen. Hij kan er dus wettelijk gezien op elk moment vanaf. Van deze regel mag overigens niet worden afgeweken indien de opdrachtgever een particulier is.

https://www.elhannouche.nl/algemene-voorwaarden-wanneer-bent-u-gebonden/

Be
door Bessel Dekker Oct 7, 2020 om 12:41
24 Antwoorden / Vragen

Maar dat citaat geldt alleen in bijzondere gevallen. Ik kan het trouwens bij El Hannouche niet vinden, wel op een andere site: http://www.wetrecht.nl/opzeggen-van-een-overeenkomst-van-opdracht/. Maar daar wordt ook de context geschetst. Staat er in de overeenkomst iets over annuleringskosten?

1paul
door 1paul Oct 8, 2020 om 08:54
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is het hem juist, er word vermeld door TS dat er geen algemene voorwaarden ter hand gesteld zijn, dan gelden deze niet en weet je dus niet of deze er zijn dus mag je annuleren om niet....

of deze schilder nu wel of niet al verf gekocht hebt doet niet ter zake, heeft ie nu wel of niet al iemand ingehuurd ook niet, geen voorwaarden overhandigd dan is er geen kost bij annuleren....

gerbera
door gerbera Oct 8, 2020 om 12:06
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Echter, wanneer je als ondernemer geen algemene voorwaarden hanteert ben je niet goed beschermd tegen conflicten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2020 om 09:57
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reactie door vooral @GERBERA, er is sprake van een overeenkomst die is bevestigd via e-mail. U kunt de overeenkomst wel annuleten maar u zult dan op zijn minst een vergoeding moeten betalen voor de gemaakte kosten. In principe is er dan sprake van een wanprestatie en zie daarvoor  de wetgeving http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html m.b.t. schadevergoeding.

gerbera
door gerbera - Oct 7, 2020 om 10:12
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Echter, wanneer je als ondernemer geen algemene voorwaarden hanteert ben je niet goed beschermd tegen conflicten.

bron

opaleo
door opaleo - Oct 7, 2020 om 13:38
67 Antwoorden / 0 Vragen

Eem mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, en u bent dus aan deze afspraak gebonden.
Anuleren kan, als u de gemaakste kosten van de schilder aan deze gaat vergoeden.

ad
door adriaan_68824 - Oct 7, 2020 om 14:07
2 Antwoorden / Vragen

Bij het maken van een afspraak ga je beiden een verplichting aan. En daar moet je je gewoon aan houden. Als zwaarwegende omstandigheden dit onmogelijk maken ga je overleggen.
De schilder heeft waarschijnlijk al materiaal besteld en tijd voor u gereserveerd.
Bekijk het ook eens van de andere kant: Hoe zou u reageren als het omgekeerde het geval zou zijn?

lottesanne
door lottesanne - Oct 7, 2020 om 22:44
438 Antwoorden / 47 Vragen

Ook een mondelinge opdracht is rechtsgeldig. Ben je soms een goedkopere schilder tegen gekomen? Dan had je je maar eerst beter moeten oriënteren voordat je met deze schilder in zee ging. Geef
de schilder groot gelijk.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, een mondelinge afspraak is een afspraak en rechtsgeldig. U kunt de algemene voorwaarden opvragen en zolang u die niet heeft ontvangen hoeft u de schilder niet toe te laten, en als het te lang duurt kunt u de opdracht ontbinden wegens wanprestatie.

pe
door peentjes - Nov 26, 2020 om 10:31
421 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft u een overeenkomst. U geeft dat zelf al aan. Daar kunt u natuurlijk altijd vanaf, maar in dit geval blijkbaar niet zonder kosten. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat het wel of niet hebben van algemene voorwaarden het zonder eventuele verplichtingen opzeggen van een overeenkomst doorkruist.