door winmar Jun 13, 2016 om 20:41
Winkels & webshops

Bol.com komt afspraken niet na

Via Bol.com een Whirlpool combimagnetron aangeschaft. Deze wordt later dan afgesproken en beschadigd geleverd. Dan begint de ellende!
Ik ben inmiddels al bijna een week bezig om het apparaat terug te zenden en mijn geld terug te krijgen. Niemand van Bol.com kan mij vertellen hoe het apparaat terug gezonden kan worden. Het bedrijf die het apparaat verzonden heeft BR Electronics blijkt niet te bestaan, Het bedrijf Greatdeal NL waar het besteld zou zijn, bestaat ook al niet. Het bedrijf waar het geretourneerd moet worden Beste Keus.nl blijkt een slechte reputatie te hebben, mijn virusscanner slaat alarm bij het openen van de site en het bedrijf wil eerst 50 euro voordat ze het willen ontvangen. Bij dit alles doen de werknemers van het callcenter van Bol.com zeer vriendelijk hun verhaal en een ieder begint dezelfde niet bruikbare suggesties op te noemen om vervolgens te vertellen dat het systeem niet deugt en het onbegrijpelijk is dat ik het apparaat niet kan retourneren en het onmogelijk te vinden dat ik eerst 50 euro moet betalen, terwijl het gratis behoort te zijn. Vervolgens zeggen ze toe dat het bericht doorgezonden wordt o.a. naar het hoofdkantoor en hoor ik niets meer. Zo ben ik nu al dagen bezig.
Gelet op de niet bestaande bedrijven en de slechte reputatie van Beste Keus.nl vrees ik voor mijn geld. Er is geen doorkomen aan bij Bol.com terwijl het zo eenvoudig kan zijn. Bol.com hoeft alleen maar een pakketdienst te bellen en het apparaat op laten halen en mij het geld terug te storten. Waarom zo moeilijk doen en hoe kan ik hier doorheen komen?
Voor mij geen bestellingen meer bij Bol.com!

3314 18 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2016 om 21:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Begrijp ik het goed en heeft u dit product via een externe verkoper gekocht van bol.com?
En waarom heeft u niet voor achteraf betalen gekozen?

wi
door winmar - Jun 13, 2016 om 21:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

De mogelijkheid om achteraf te betalen is mij niet geboden. Ik moest Bol.com gelijk betalen anders kon ik niet bestellen.
Dat is ook nu niet van belang.
Ik wil weten hoe ik Bol.com zover krijg dat zij mij mijn geld terug betalen en ik het apparaat kan retourneren?

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bol betaalt niets terug, want u hebt dat ding niet bij Bol gekocht.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jun 13, 2016 om 21:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begrijp het probleem niet.  Je had het moeten retourneren naar bol.com. Aanmelden van retour hadden bij de site gekund. Je kan dat nog steeds doen trouwens.

wi
door winmar - Jun 13, 2016 om 21:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

De betalingen verlopen via Bol.com en omdat ik direct na levering gereclameerd heb, mogen zij de leverancier nog niet betalen. Bol.com is de intermediair en daarmee verantwoordelijk voor de terugbetaling. Zeker nu blijkt dat zij met dubieuze bedrijven zaken doen en ze deze als veilig aanmerken.

wi
door winmar - Jun 13, 2016 om 21:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het retourneren is nu net het probleem. Ik krijg een retourbon en vervolgens kan niemand mij vertellen wanneer en door wie het apparaat wat meer dan 30kg weegt wordt opgehaald. Daarbij moet het verzonden worden naar een bedrijf in België wat kennelijk niet bestaat. Bol.com noemt een ander bedrijf in Nederland en dat vraagt 50 euro voor het retourneren. Dat noemen ze bij Bol.com gratis retourneren!

Cookies
door Cookies - Jun 13, 2016 om 21:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je krijgt via de mail een retourbon en daar staat dan toch als retour adres van Bol.com op?

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2016 om 22:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, zo gaat het niet met een externe verkoper, dan moet je het naar die (onvindbare) externe verkoper sturen.

Cookies
door Cookies Jun 14, 2016 om 11:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, hoor. Toevallig laatst zelf nog mee te maken gehad. Artikel besteld bij externe verkoper van Bol.com; retour werd afgehandeld door Bol.com en artikel is dus ook terug gegaan naar Bol.com.

wi
door winmar - Jun 13, 2016 om 22:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs Bol.com weet niet of dit adres in België wel het goede adres is. Daarbij, welke pakketdienst komt het apparaat ophalen? Ook daar kan Bol.com geen antwoord op geven.

Beste mensen, al deze vragen zijn al besproken met Bol.com. Bol.com heeft zelf geen antwoorden.
Bol.com doet toezeggingen, maakt afspraken en zal terugbellen. Dit alles om mij duidelijk te maken hoe het retourneren moet gaan plaatsvinden. Bol.com laat het steeds weer afweten, komt afspraken niet na, belt niet terug en weet zelf de antwoorden niet.
Het enigste wat ze hoeven te doen is de pakketdienst de opdracht geven het apparaat op te halen en vervolgens het door mij aan Bol.com betaalde geld terugbetalen. Hoe simpel kan het zijn!
Het lukt mij maar niet om dat voor elkaar te krijgen bij Bol.com.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je bij een externe verkoper iets koopt via Bol.com, moet volgens mij die externe verkoper de retouren regelen. En niet Bol.

Cookies
door Cookies Jun 14, 2016 om 11:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, hoor. Toevallig laatst zelf nog mee te maken gehad. Artikel besteld bij externe verkoper van Bol.com; retour werd afgehandeld door Bol.com en artikel is dus ook terug gegaan naar Bol.com.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2016 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eens even gekeken. Heb vier keer iets gekocht bij Bol, waarvan twee keer bij een externe verkoper, maar alles was gelukkig ok, dus heb nog nooit iets terug hoeven sturen. Ging er eigenlijk, blijkbaar ten onrechte, vanuit dat je dat met die externe verkoper moest regelen.

Cookies
door Cookies Jun 14, 2016 om 15:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, lekker verwarrend, want lees op Bol dat het idd retour moet naar externe verkoper. Toch laatst echt retour aangemeld bij Bol en retoursticker @Bol ontvangen, dus aan Bol geretourneerd. Dit was trouwens bij kennissen gebeurd, waar ik met retourneren even geassisteerd heb. Heb ze wel meteen het advies gegeven, juist om gesodemieter met retourneren, garantiekwesties, vage tot zeer vage ext. verkopers, om niet meer bij Bol.com PLAZA te bestellen.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2016 om 23:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Bol.com mag best wel wat verantwoordelijkheid nemen voor de verkopers die ze gebruik van hun site laten maken.

Ik raad u aan een officiele klacht over Bol.com in te dienen via thuiswinkel.org.

klik HIER

tenormin
door tenormin - Jun 13, 2016 om 23:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ben toch, steeds weer, blij als ik dit soort dingen koop, het in een stenen winkel aanschaf. Hoe meer ik lees over, hoe meer ik denk: dat ge o.h. heb ik tenminste niet.

Cookies
door Cookies Jun 14, 2016 om 11:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Koop hoofdzakelijk online, eigenlijk nooit problemen ondervonden.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2016 om 23:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is niet altijd kommer en kwel, tenormin. Ik maak zelf altijd gebruik van het achteraf betalen bij Bol.com. Ik heb tot nu toe niet meegemaakt dat dat niet kon. Ook niet bij externe verkopers.
Er ik geloof dat je bij Zalando ook achteraf kan betalen. En bij  Bonprix, Otto, Hema en zo zijn er nog wel een paar. Verder heb ik tot nu toe met webwinkels waarbij je meteen met Ideal moest betalen geluk gehad. Ik kijk wel eerst of ik wat 'ellende'  over een webwinkel kan vinden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 14, 2016 om 01:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Achteraf betalen wordt in verhouding maar weinig aangeboden en wordt relatief vaak geweigerd op bijvoorbeeld postcode. Daarnaast moet je er vaak extra voor betalen. Bij betaling met je creditcard is je aankoop ook nog extra verzekerd en kun je je geld makkelijk terughalen.
Diewilik

costnix
door costnix Jun 14, 2016 om 11:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een credit card, diewilikniet!!!

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 14, 2016 om 11:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Costnix, Tja die mogelijkheid is er natuurlijk ook ;-)

zoekster1
door zoekster1 Jun 18, 2016 om 18:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik mag altijd achteraf betalen.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2016 om 15:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben er even ingedoken: BR Electronics in Best was een winkel van BesteKeus.nl, die ondertussen al een tijdje gesloten is.

De magnetron moet dus inderdaad GRATIS retour naar BesteKeus (mijn virusscanner geeft overigens geen melding). Je ontkomt er denk ik niet aan, om het pakket zelf naar een Post.nl punt te brengen. Misschien kan één van de buren je daarmee even helpen.

De retourvoorwaarden van BesteKeus kloppen niet, maar zelf schrijven ze al dat als de fout door BK is gemaakt, retourneren op hun kosten is.

Denk dat het de hoogste tijd wordt Bol.com achter zijn vodden aan te zitten al dan niet met inschakeling van Thuiswinkel.org.

Kosten voor retourneren
Het retourneren van een product kan alleen wanneer u een akkoord heeft van onze klantenservice en wanneer het product voorzien is van een retourformulier.
De kosten van een retourzending zijn in bijna alle gevallen voor u, de koper. Slechts wanneer de fout door Bestekeus.nl is veroorzaakt zijn de kosten voor het retourneren voor ons. Dit betekent niet dat u retourpakketten franco aan ons kunt versturen. Pakketten die franco aan ons worden verstuurd, zullen altijd door ons worden geweigerd.
Nadat wij uw retourpakket hebben ontvangen en gecontroleerd op compleetheid, zullen wij de kosten voor het retourneren vergoeden. Dit zullen wij altijd binnen een periode van 14 werkdagen doen. Mocht een retourpakket onverhoopt niet bij ons aankomen, dan bent u, als afzender van het pakket aansprakelijk. Zorgt u er dus altijd voor dat het pakket met Handtekening voor Ontvangst (HVA) aan ons retour komt. Dit voorkomt onnodige discussies tussen ons, u en de vervoerder.

wi
door winmar - Jun 18, 2016 om 17:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Eindelijk heeft Bol.com haar verantwoordelijkheid opgepakt. Eén vaste medewerkster op de zaak gezet, die steeds keurig met mij terugbel afspraken maakte en duidelijk aangaf wat ze ging doen. Zij heeft BR Electronics (of was het Beste Keus of toch GreatdealNL) aangesproken om actie in mijn richting te ondernemen en mij te bellen voor een ophaalafspraak. Meer dan een mailtje met dat ik binnen 2 dagen benaderd zou worden heb ik echter van dit dubieuze bedrijf niet gekregen. Het bleef stil aan de telefoon. Op basis van het feit dat dit bedrijf ook de afspraken met Bol.com niet is nagekomen, heeft Bol.com besloten mij het geld terug te storten.
Wat nu met de combi magnetron? Bol.com heeft besloten dat die nu mijn eigendom is en dat ik er mee doen mag wat ik wil. Naar de vuilstort wanneer er geen leven meer in zit of het proberen te reparenen. Ik ga maar eens met Whirlpool praten over vervangende onderdelen.
Bol.com heeft uiteindelijk toch weer iets goed gemaakt, dankzij deze uiterst vriendelijke mevrouw die het op een correcte en goede wijze heeft afgehandeld. Complimenten aan haar!

Einde discussie!

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2016 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, keurig opgelost door Bol. Ze moeten die externe verkopers maar eens doorlichten, want die geven een slechte naam.

bedankt voor het terugmelden.

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2016 om 18:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mooi, dat het is opgepakt/opgelost door Bol.com. Het is voor hun veel makkelijker hun geld terug te halen bij Beste Keus, als voor een consument.

Als hij alleen beschadigd is en je stoort je daar aan, kun je hem ook voor een leuk prijsje op Marktplaats zetten en zelf ergens een nieuwe kopen. Het is verstandig om, als je bij Bol koopt alleen artikelen te kopen die ook door Bol.com zelf geleverd worden. Voorkom je veel van dit gedoe mee.