Cl
door Claudiaatjes Mar 7, 2017 om 21:19
Winkels & webshops

Bril kapot in poststuk

Mijn bril van 4,5 jaar oud had nieuwe glazen nodig. Mijn opticien (waar ik heel tevreden mee ben) zit in mijn oude woonplaats en dit is ongeveer 1,5 uur rijden van mijn huis. Dus na het inzetten van mijn nieuwe glazen hebben ze mijn bril in een plastic insteekhoesje en daarna in een klein kartonnen doosje opgestuurd (zelfs nog met de vermelding breekbaar). Toen ik het pakketje binnen kreeg, bleek mijn bril toch gebroken te zijn.
Nu is het aanbod van de opticien dat ze mij 25 procent korting geven op een nieuw montuur. Maar wat is redelijk? Ik vind het niet mijn schuld dat mijn montuur stuk is en de opticien zegt dat een montuur van 4,5 jaar oud waarschijnlijk niet meer zo sterk is. Zij vinden dat zij ook niet schuldig zijn.

5022 16 Rapporteer

emcede
door emcede - Mar 7, 2017 om 21:23
960 Antwoorden / 4 Vragen

Heel schappelijk van die opticien! Natuurlijk zijn zij niet schuldig. Wie verstuurt er dan ook een bril per post. U mag dan tevreden zijn over uw opticien, dichter bij huis zitten vast ook hele bekwame opticiens. Wat een onzin!

fa
door familyman - Mar 7, 2017 om 21:33
888 Antwoorden / 1 Vragen

Uw montuur is 4,5 jaar oud. Vele mensen zetten hun bril met één hand op en af. Dus alle krachten komen die tijd en keren op één kant te staan met de nodige onnodige slijtage. Je moet een brilmontuur met TWEE handen op en af zetten, net zoals je een laptop met TWEE handen open en dicht moet doen, met één hand krijgt je scherm spanning en maak je kans op problemen.
Terug naar de bril. Hoe bent u aan de sterkte gekomen voor uw nieuwe glazen? Wie heeft die opgemeten? Uw "oude" opticien of iemand anders? Maar de prijs van een montuur is tegenwoordig zo vaak zo laag, ze zijn al vanaf € 25 te koop (privé ervaring).
Als een bril verzonden wordt, is dat een risico, het woord breekbaar helpt niet, er mag wèl een betere verpakking gebruikt worden. Maar is het montuur niet te herstellen? Zo ja, lijkt een gratis herstelling wel gepast, Zo nee, doe een tegenvoorstel op basis van 50/50. En haal dan de bril persoonlijk op.

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2017 om 22:06
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Als u werkelijk nieuwe sterkere glazen nodig hebt, lijkt het me toch verstandiger om het in of nabij uw woonplaats te zoeken. Er zijn veel goede opticiens overal. Met alle service. Heeft u alleen een bril nodig voor b.v. 3.25; op naar de Euro shop. Maar dat is alleen een persoonlijk advies hoor. Want mijn opgemeten brillen (duur) zijn niet beter dan. Koop ze zelf elders (USA), maakt niet uit. Alleen voor lezen: is perfect en voordelig.

ha
door halex - Mar 7, 2017 om 22:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De opticien gaat er van uit dat een brilmontuur 6 jaar meegaat. Dat lijkt zeer redelijk. Uw bril (4,5 jaar oud) heeft 75% van de levensduur al gehad. Dus een restwaarde van 25% is niet slecht. U kunt de opticien vragen om 25% van de oorspronkelijke aanschafwaarde te betalen of als korting te geven (als dat hoger is dan 25% korting op de aanschafwaarde van een nieuwe bril). Gaat u om meer compensatie vragen, dan wordt u er beter van. Immers, u krijgt meer compensatie dan uw bril waard is. En dat is niet de bedoeling. Uw nadeel moet gecompenseerd worden, maar u hoeft er niet beter van te worden.

tenormin
door tenormin Mar 7, 2017 om 22:38
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Komt ook nog eens bij dat opticiens, waar ook in Nederland, men je gratis helpt: gebroken pootje, schroefje los, whatever, je gaat zo'n brillenwinkel in en als je  vraagt wat het kost: heb nooit iets anders gehoord dan: is gratis mevrouw, service van de zaak.

ha
door halex Mar 7, 2017 om 23:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Jazeker, dat (her)ken ik ook!

fa
door familyman Mar 7, 2017 om 23:49
888 Antwoorden / 1 Vragen

En de vraag is en blijft: Was het montuur nog in redelijke/goede conditie voor verzending na 4,5 jaar?
Zoals gebruikelijk hoor je één kant van het verhaal.

Ge
door Genee Mar 8, 2017 om 09:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom mag de TS er niet beter van worden?
Ze claimed niet bij een verzekering.

Cl
door Claudiaatjes Mar 8, 2017 om 11:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn montuur was zeker in redelijke staat. Het was een montuur van ruim 200 euro toen en het is een bril naast mijn lenzen. Dus niet voor dagelijks gebruik. Ik wil er niet beter op worden alleen schadevrij zijn.

ha
door halex Mar 8, 2017 om 14:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Toonder: omdat degene die onrechtmatig handelt de schade moet vergoeden en niet meer dan dat. Meer mag wel, maar is niet af te dwingen.

Ge
door Genee - Mar 7, 2017 om 23:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een opticien behoort te weten hoe je een bril opstuurt.
De opticien is wel degelijk schuldig, je kunt wel een ei in een doosje versturen en als deze gebroken aankomt zeggen dat het je schuld niet is, dat is makkelijk.
Dat had volgens mij niet in een plastic hoesje verstuurd mogen worden maar in een stevige brillenkoker of in een groter doosje met de ruimte rondom de bril opgevuld met papier.
Dat de opticien maar 25% wil vergoeden is een lachertje, hij wordt er op deze manier beter van.
Winst op de glazen en winst op het nieuwe montuur.
50% korting op een nieuw montuur is nog te overwegen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 7, 2017 om 23:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Toonder, ben het niet met u eens. Opticiens zullen niet zo vaak brillen versturen dus hun ervaringen hiermee zijn minimaal.
Daarnaast gebeurd eea op verzoek van de klant, die had ook moeten aangeven dat de bril degelijk verpakt diende te worden.
Opticien doet een keurig aanbod.

Ge
door Genee Mar 8, 2017 om 00:01
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De wereld op  zijn kop, de klant moet aangeven dat de bril degelijk verpakt moet worden.
Gezien de marges op monturen doet de opticien echt geen redelijk voorstel.

fa
door familyman Mar 8, 2017 om 00:12
888 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet er ook vanuit gaan dat Breekbaar geen garantie geeft dat er met extra zorg mee omgegaan wordt door de post en alle tussenstations. Je moet zoiets als een bril wel heel erg goed shockproof inpakken als je ziet hoe er mee omgegaan wordt. Dat weet je als klant dat je dat risico neemt als je je opticien een bril laat verzenden (vaak voor kosten en risico ontvanger). De opticien weet dit ook, deze zal best wel een degelijke verpakking gebruikt hebben. Wij horen hier maar één kant van het verhaal, zoals gebruikelijk.

Ge
door Genee Mar 8, 2017 om 00:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De opticien is toch niet achterlijk, die weet heus wel hoe er bij de bezorgdienst met pakjes omgegaan wordt.
Als hij accepteert om het met de post te sturen is hij ook verantwoordelijk dat het goed aankomt, daar heeft de klant geen invloed op gehad.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 8, 2017 om 12:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Toonder die marges zijn helemaal niet relevant. Al koopt hij al zijn monturen in voor een euro. Straks zeg je nog dat de klant de prijs mag bepalen omdat de opticien zoveel marge heeft.
In dit hele geval wil ts perse door de oude opticien geholpen worden en niet reizen. Ts kiest voor de post en daar zitten risico's aan. Nu het misgaat is het ineens de schuld van de opticien terwijl ts het hele verzenden initieert.

Cl
door Claudiaatjes Mar 8, 2017 om 19:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

'TS' wil best reizen, gaat daarom maar haar vertrouwde opticien 1,5 uur van haar woonadres. Opticien heeft aangeboden de bril te versturen. Dan gaat TS ervan uit dat hij dit vaker doet en er ervaring mee heeft dat dit ook goed gaat...

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2017 om 02:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar heeft u de nieuwe glazen dan laten meten? Bij de oude opticien?
Dan zou ik naar die opticien toe gaan en eventueel daar de glazen in een nieuw montuur laten overzetten.
Of in uw eigen woonplaats de glazen laten overzetten in een nieuw montuur, wat dan meestal gratis gedaan wordt in de winkel waar het montuur gekocht wordt. Dat eventueel vooraf bespreken met deze opticien i.v.m. een mogelijke vergoeding.
Maar misschien is het montuur nog prima te repareren en doet een opticien in uw woonplaats dat gratis of tegen een vergoeding van een enkele euro. Doet/kan de eerste het niet dan misschien de tweede wel.
Een nieuw montuur hoeft overigens maar weinig te kosten, die zijn er al vanaf 25 of 35 euro.
Voortaan voor dergelijke zaken in de eigen woonplaats blijven.
Ik heb overigens ook weleens een bril opgestuurd ontvangen, gewoon in een insteekhoesje en dat vervolgens in een doosje gestopt. In prima staat ontvangen.

fa
door familyman Mar 8, 2017 om 09:46
888 Antwoorden / 1 Vragen

Die glazen moeten dan wèl in dat andere montuur passen, maar dat terzijde.

jo
door jorisw - Mar 8, 2017 om 09:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Goede reden om gewoon een opticien dichter bij huis te zoeken dan. Dan gebeurt dit niet meer.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 8, 2017 om 09:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het met toonder eens. Natuurlijk is de opticien verantwoordelijk voor de verzending. Dat is wettelijk ook zo geregeld. Hij is de professional en moet zorgen dat de bril heel bij de klant wordt afgeleverd, anders moet hij weigeren het per post te verzenden. Wat redelijk is, daar valt wel over te debatteren. Misschien is die 25% korting op een nieuw montuur zo gek nog niet. U kunt ook schadebedrag vragen.

panter22
door panter22 - Mar 8, 2017 om 10:32
6599 Antwoorden / Vragen

De economische levensduur van een bril is 4 tot 6 jaar.
http://www.nuvo.nl/pages/2031/Klant-blijft-eindeloos-doorlopen-met-oude-bril-Doe-er-wat-aan.html
De bril was al bijna aan zijn eind. Wat verwacht u, een geheel nieuw montuur?
De schade die u heeft aan het montuur  is de waarde van het montuur op dit moment.  Die zal niet hoog zijn.
Dan is 25 % korting op een nieuw montuur een redelijk aanbod.
Opticiens versturen in de regel een brillen. Daar ga je naar terug om de bril te passen en bij te laten stellen.
In de regel is het de winkel die verantwoordelijk is voor het versturen van de bril.
In dit geval was u degene die wilde dat de bril per post verstuurd werd, hetgeen dus een uitzondering is.
Ik zou het aanbod van de opticien accepteren.
Als u besparen wilt op een bril koop dan een bij de drogist.

Cl
door Claudiaatjes - Mar 8, 2017 om 11:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn opticien heeft zelf aangeboden de bril op te sturen. Ik heb er niet om gevraagd.
Ik ga alleen maar naar deze opticien, dus de bril is er ooit aangekocht, de nieuwe glazen zijn daar aangemeten (oude ook, de coating was van het glas afgegaan) en ook daar erin geplaatst. Mijn contactlenzen schaf ik daar aan. Mijn bril gebruik ik als ik thuis ben, maar draag eigenlijk altijd lenzen. Ik had een harde brillenkoker bij mij, maar die paste niet in het doosje waar ze dingen in versturen, dus hebben ze er nu een plastic insteekhoes omheen gedaan. Er is duidelijk kracht op de hoek gekomen met verzenden, waardoor het montuur bovenin is gebroken. Ik ben eigenlijk van mening dat ik een heel montuur heb aangeleverd, ik ook een heel montuur terug verwacht. Ik kan idd een opticien in de buurt zoeken, maar deze ken ik al 25 jaar en ik kan het combineren met een bezoek aan mijn ouders. Ben er niet op uit om er beter van te worden, maar ben benieuwd of men dit een terechte 'vergoeding' vind.

Ge
door Genee Mar 8, 2017 om 11:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou u om gratis vervanging van het montuur kunnen vragen.
Omdat u de bril hoofdzakelijk thuis gebruikt hoeft het ook geen duur modieus montuur te zijn maar kan het een redelijk goedkoop montuur zijn.
De opticien heeft het risico genomen dus laat u niet afschepen en eis gratis vervanging van het montuur.

ha
door halex Mar 8, 2017 om 14:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan vraagt u toch of de opticien nog ergens een gebruikt montuur heeft liggen? Een nieuw montuur vragen, terwijl het kapotte montuur 4,5 jaar oud is, is onredelijk. Dan probeert u een slaatje uit de situatie te slaan.

kv
door kvjapio - Mar 8, 2017 om 11:52
281 Antwoorden / Vragen

De ouderdom van het montuur is m.i. totaal niet relevant. De opticien is als verzender verantwoordelijk voor de goede aankomst van de bril. En dus ook voor de schade.

ha
door halex Mar 8, 2017 om 14:48
1374 Antwoorden / 4 Vragen

En voor het bepalen van de schade is de ouderdom zeker relevant. Een oude bril is nu eenmaal goedkoper dan een nieuwe bril. U zit er dus naast.

mo
door mof - Mar 8, 2017 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niemand is schuldig. Schuldig is een begrip uit het strafrecht. Hier gaat het om aansprakelijkheid.
heeft de opticien de bril deugdelijk verpakt dan is de bezorgdienst aansprakelijk, als daarvoor is betaald.
is de bril niet deugdelijk verpakt dan is de opticien aansprakelijk.
U bent het in ieder geval niet. U kunt de opticien aansprakelijk stellen en om vergoeding vragen, dat betekent
dat u de kosten van uw montuur tegen een redelijke dagwaarde vergoed krijgt. 25% lijkt me redelijk voor een montuur van 4 jaar oud.

de opticien kan de kosten weer proberen te verhalen op de bezorgdienst die immers door hem is ingehuurd en niet door u.

dingen gaan nu eenmaal stuk, ik kan niet in uw portemonnee kijken, monturen kosten nogal wat in het algemeen.
en als u voor een nieuw montuur nieuwe glazen moet laten slijpen, zou ik die in elk geval voor 100 % laten vergoeden.

die glazen waren nieuw dus de dagwaarde is 100% van de nieuwwaarde. En als u die niet meer kunt gebruiken omdat het montuur kapot is ...

J. Schipper
door J. Schipper - Mar 8, 2017 om 12:26
64 Antwoorden / 30 Vragen

Ik ontving mijn goedkope leesbril keurig verpakt in een stevig brillenkokertje door AliExpress, helemaal uit China.  Zo had de opticien dat ook moeten versturen.

ha
door halex - Mar 8, 2017 om 14:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u € 50 euro korting krijgt (of contant) is uw schade vergoedt. Stel dat u uw bril op Marktplaats te koop aanbiedt, dan zult u er zeker minder dan € 50 voor ontvangen.
Stel dat u € 100 terug wilt krijgen. Dan wordt u er beter op. Want eerst had u een bril met een waarde van € 50 en dan hebt u zomaar het dubbele bedrag tot uw beschikking.
U kunt ook aan de opticien vragen of hij nog ergens een 4,5 jaar oud tweedehands montuur heeft liggen. Maar ik denk niet dat u daar blij van zult worden.

Cl
door Claudiaatjes 8 mrt. 2017 om 11:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn montuur was zeker in redelijke staat. Het was een montuur van ruim 200 euro toen en het is een bril naast mijn lenzen. Dus niet voor dagelijks gebruik. Ik wil er niet beter op worden alleen schadevrij zijn.

Ge
door Genee Mar 8, 2017 om 16:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@halex
Wat zit u toch weer te 'stellen'.
Ten eerste, waarom mag de TS er niet beter van worden, waar staat dat?
Moet TS dan zomaar €100 betalen om er niet 'beter' van te worden?
Laat je eens nakijken.
TS wil gewoon haar bril weer op kunnen zetten, en u komt aan met er beter van worden.

ha
door halex Mar 8, 2017 om 18:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@toonder: is gewoon burgerlijk recht. Kan ik (n)u wel gaan uitleggen, maar dat is best ingewikkeld. Een kapotte bril opzetten gaat nu eenmaal niet.

Cl
door Claudiaatjes Mar 8, 2017 om 19:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, dat kan wel... ik heb het gebroken stuk nu geplakt met plakband en ben nu een echte nerd. Maar het is niet optimaal.

Dit montuur word nog steeds verkocht, alleen nu in een andere kleurstelling. Waarom zou ik geen recht hebben op een nieuw, maar zelfde montuur. Dan kunnen ze mijn nieuwe glazen er in zetten met een verkoop waarde van 90euro. Of ik 'koop' een nieuwe bril bij hun van 50 euro en daar moeten ze dan weer nieuwe glazen in gaan plaatsen op hun kosten... lood om oud ijzer... en misschien is het nieuwe montuur niet echt mijn ding.... waardeloze mode nu met die donkere dikke monturen....

ha
door halex Mar 8, 2017 om 20:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt geen recht op een gratis nieuw montuur omdat het kapotte montuur ook niet nieuw meer is. Als je bril niet stuk was gegaan, had je 'm ook niet kunnen verkopen voor de nieuwwaarde. Maar volgens mij is dat nu wel tot op 't draadje uitgelegd, dus ik hou 't hierbij.

Cl
door Claudiaatjes Mar 8, 2017 om 20:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap hem... Bedankt!

Jo
door JosévG - Mar 8, 2017 om 15:42
2 Antwoorden / Vragen

Door in te stemmen met het opsturen van de bril is ook de opticien een overeenkomst aangegaan met klant. Men mag dus in alle redelijkheid verwachten dat deze opticien geacht wordt te weten dat een bril een breekbaar artikel en dus zorgvuldig verpakt dient te worden om heelhuids aan te komen bij geadresseerde. Doet niet ter zake waar bovengenoemde haar ogen op heeft laten meten en hoe. Ook was de vraag niet of ze wel de goede opticien gekozen heeft...

fa
door familyman Mar 8, 2017 om 20:40
888 Antwoorden / 1 Vragen

Doet niet ter zake waar bovengenoemde haar ogen op heeft laten meten en hoe. Ook was de vraag niet of ze wel de goede opticien gekozen heeft...

Deze vraag is gesteld om een totaalplaatje te krijgen. Men vertelt hier meestal niet alle info die voor een antwoord effe handig is.