Th
door TheaD Aug 25, 2022 om 20:53
Winkels & webshops

Budbee pakketbezorger

Hallo ik verkocht wat via Marketplace en de koper wil het door Budbee op laten halen. Dat wordt via WhatsApp geregeld met een chat. Op een gegeven moment moet ik mij identificeren met mijn bankpas. Dat vind ik vreemd en ik heb de transactie  stop gezet, want ik ik vertrouwde het niet. Er zijn genoeg criminelen actief en ik wil mijn bankrekening niet laten plunderen. Wie heeft ervaring met Budbee? Thea

47558 15 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 25, 2022 om 21:09
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Budbee staat hier verder buiten. Het is, normaal gesproken, een gewone bezorger zonder kwaad in de zin. Echter, oplichters worden steeds slimmer en zullen de naam van Budbee gebruikt hebben om u in de val te lokken. U moet uw gegevens geven en een bedrag storten. Vervolgens word uw rekening geplundert. Heel verstandig om alles stop te zetten, u was er bijna ingetrapt.
Deze truc is al vaker voorbij gekomen. De koper koopt blind een artikel, maar die is niet in staat om zelf te komen halen. Normaal zou je zeggen dat de koper het geld overboekt en u het opstuurd. Zodra iemand daarvan wil afstappen of andere vreemde constructies heeft, dan is dat oplichting.

marita5
door marita5 - Aug 25, 2022 om 21:46
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Thead ,

Helaas is oplichting op Facebook Marketplace een veel voorkomend probleem, maar je kunt zelf een aantal maatregelen treffen om te voorkomen dat ze jou te pakken krijgen. Ga nooit in op verzoeken om ergens in te loggen voor een zogenaamde betaling of voor een verificatie van jouw identiteit, in praktisch alle gevallen heb je dan te maken met oplichters.

Zie deze link , klik op de rode regel .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/nieuwe-oplichtingstruc-op-facebook-marketplace-maak-een-postnl-verzendlabel-via-facebook

ju
door juliomariner - Aug 25, 2022 om 22:24
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Als ze het door een koerier willen afhalen die je bij afhalen contant zal betalen weet je zeker dat het om oplichting gaat.
Vaak geven ze eerst aan dat ze het zelf komen ophalen maar altijd moeten ze dan plotseling naar het buitenland  en kunnen het dan niet ophalen
Hierbij kom de zogenaamde  koerier in beeld.
Je wordt gevraagd de kosten even voor te schieten via betaling via een link die ze.sturen.
Het bedrag dat je hebt voorgeschoten brengt de koerier contant mee.
Je bankrekening wordt helemaal geplunderd en de koerier komt nooit

sw
door swat1500 - Aug 25, 2022 om 23:05
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Deze truc wordt ook uitgehaald met ook andere bezorgers zoals DHL en GLS. De zogenaamde koper woont ver weg en zegt dat een bezorger van Budbee, DHL of GLS het goed komt ophalen en een gesloten envelop bij zich heeft met daarin het afgesproken bedrag. Uiteraard is de bezorger die aan de deur niet echt een werknemer van Budbee, DHL of GLS, heeft geen envelop bij zich en gaat er van alles mis waardoor jij wordt bewogen iets voor te schieten met alle gevolgen van dien.
Opvallend is dat de koper vaak meer bied dan wat jij voor de goederen vraagt.

Toevallig zelf wat goederen te koop staan op Marketplace en al twee van dit soort "aanbiedingen" gehad. Uiteraard bij FB gemeld als poging oplichting,

Voor de goede orde de grote pakketbezorgers bieden deze "service" ook helemaal niet aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2022 om 09:31
16878 Antwoorden / 202 Vragen

Identificeren met bankpas? Dat izou ook naar mijn mening  frauduleus kunnen zijn. Indentificeren doet men met ID kaart, papoort of rijbewijs (en bij het OV kaar met OV pas op e-ticket. Nooit met een bankpas!  Daarbij is voor zover ik het kan nagaan is Budbee is eeb bezorger die bezorgdt wat bij een koper is besteld en ik zie daar helemaal niets over de door u genoemde identificatiemanier. Zie o.a. https://shops-united.nl/vervoerders/budbee/

U kunt dit vfermoeden kenbaar maken bij zie: https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/  Meld dat dan wel als vermoeden van .... .

Bij deze site zie ik wel vrijwel goede reviews maar herhaald, de vraag m...b.t. de identificatie komt (ook) op mij bijzonder vreemd over.

ju
door juliomariner Aug 26, 2022 om 13:48
1329 Antwoorden / 2 Vragen

U hebt gelijk maar deze koerier heeft hier ook helemaal niets mee te maken. Ze  noemen maar gewoon een naam van een koerier, kan ook DPD of DHL zijn.
Geen enkele koerier bied deze service dat ze artikelen aan de deur ophalen en dan contact voorschieten.
Dit zou ook te gevaarlijk zijn omdat dan de koeriers overvallen zouden worden als bekend is dat ze contant geld bij zich hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 26, 2022 om 14:32
16878 Antwoorden / 202 Vragen

Stel ik dan dat de koerier waar ik daar wel iets mee te maken zou hebben. M.i. ook juist niet als af te leiden uit dit (qoute) 'Daarbij is voor zover ik het kan nagaan is Budbee is een bezorger die bezorgdt wat bij een koper is besteld en ik zie daar helemaal niets over de door u genoemde identificatiemanier. Zie o.a. https://shops-united.nl/vervoerders/budbee/' .

da
door dannyhaenraets - Aug 26, 2022 om 11:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb wel ervaring met Budbee maar tot nog toe alleen goede. Fijn dienst die werken met levering aan bepaalde winkels met daar een klein mini kluisje waar jij het nummer van krijgt. Daarnaast leveren zij ook veelal 's avonds, en dat is voor werkende mensen best fijn. ( ik heb weer niet zulke goeie ervaringen met pakketjes bij buren namelijk ) - maar hetgeen wat jij hier zegt via whatsapp en/of identificeren met bankpas daar zou ik ook heel voorzichtig mee zijn. Ben ik niet van Budbee gewend.

ju
door juliomariner Aug 26, 2022 om 13:51
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Geen enkele koeriersdienst bied de service van identificatie via bankpas aan en ook niet dat ze het artikel contact voorschieten bij afhalen.
Dit wordt alleen maar door de oplichter gezegd om betrouwbaar over te komen. De verkoper denkt van als de koerier niet betaald geef ik artikel niet mee. Echter voor de koerier komt krijg je een mailtje dat je de vervoerskosten even moet voorschieten door deze via een betaallink die de oplichter stuurt te betalen. Deze link is vals en ze halen je bankrekening leeg. Het koeriersbedrijf krijg je nooit te zien want die weten ook helemaal nergens van.

1paul
door 1paul - Aug 26, 2022 om 14:41
3162 Antwoorden / 0 Vragen

never doen dit, OF u stuurt het op NA ontvangen betaling OF men komt het afhalen met KONTANTE betaling!!!!

ka
door kaartendraak - Aug 29, 2022 om 12:54
182 Antwoorden / 2 Vragen

Als een koper je niet vertrouwt komt ie maar aan de deur met cash geld, willen ze dan allerlei toeren uithalen? Niet intrappen. Als ze bij mij aan de deur zouden komen en dan via hun mobiel willen overmaken bijv en dan het scherm laten zien, dan zou ik zeggen, of je geeft cash of je komt morgen terug als ik mijn bankrekening via mijn pc bekeken heb. En dus ook zeker niet intrappen als ze allerlei verificaties willen hebben met bankpasnrs enz enz.
En als je cash ontvangt: check of je geen vals geld krijgt.

Me
door Meindo - Aug 29, 2022 om 17:52
64 Antwoorden / Vragen

Nooit doen.

Eva simba
door Eva simba - Jan 15, 2023 om 17:20
1 Antwoorden / Vragen

Net bijna opgelicht via budbee met marktplaats. Wilde via WhatsApp dat ik ging inloggen met mijn bankscanner. Toen ik dat niet wilde doen werd ik via WhatsApp soort van bedreigd dat ze mij gingen aangeven bij de politie. Daarna heel snel chats verwijderd en nummers geblokkeerd.

ge
door gerrysas Mar 28, 2023 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde mee gemaakt,omdat ik niet meewerkte om mij gegevens door te geven werd ik ook via WhatsApp bedreigt met de politie en ik zou zelfs een boete krijgen van € 45.000 heb dus ook gelijk de boel geblokkeerd.

ja
door janam - Jan 16, 2023 om 14:22
6 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb geen ervaring met Bubbee, maar wel met PostNL.
Die doet dat ook. Ze waarschuwen wèl voor phishing.
Ik heb toch maar direct mijn inlogcode van mijn bank gewijzigd.

Pi
door Pixel - Apr 2, 2023 om 12:58
2 Antwoorden / Vragen

Ik precies hetzelfde.

ik werd ook nog bedreigd met geld boete van €500.00
omdat ik het allemaal zo raar vond hoe het ging. De koper kwam ook met vreemde uitspraken. Ook via marketplace. Klopt iets niet!!

Pi
door Pixel - Apr 7, 2023 om 16:59
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb precies het zelfde meegemaakt. Ook via marketplace en dat BUDBEE bezorgdienst.

mij werd na de koop gesloten was en ik het beetje vreemd vond gaan, had ik koop gestopt. Toen werd het nog raarder , werd bedreigd dat ik 500.000 boete kreeg en de politie aan mijn deur zou komen.

Johan van urk
door Johan van urk - Jun 4, 2023 om 17:19
1 Antwoorden / Vragen

Ik had dat vandaag salon tafels te koop gezet voor 75€ en kreeg een bod van 100€ op marktplaats alles via instructies en een link ik doe niks via een link en 225 net nummer is Ivoorkust dus mensen let goed op