El
door Elfriede! Apr 20, 2020 om 20:27
Winkels & webshops
'Gratis verzendkosten' maar toch kosten in rekening brengen

Op de banner van een website staat 'gratis verzendkosten' zonder drempelbedrag of vermelding van een sterretje, maar bij het afrekenen blijkt er wel degelijk een drempelbedrag te zijn. Mag dit?

Wanneer ik dit aangeef op hun Facebook pagina krijg ik de simpele reactie 'Goedemiddag, onze verzendkosten zijn gratis vanaf 50,- daaronder zijn de kosten 4,95.' terug.

Dit is alleen terug te vinden in de Bestelprocedure onder het kopje Informatie, onderaan de pagina. De banner staat ergens op het midden van de webpagina. Ook kan je er niet op klikken voor evt verdere informatie.

2597 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 20, 2020 om 20:33
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Elfriede ,

ik zie dat dit gaat over decoverf.nl .
Er staat duidelijk op de site , onder gratis verzending :  Bestellingen van meer dan €50,- bezorgen wij gratis in heel Nederland

https://www.decoverf.nl/

Bestelprocedure :

Stap 3: verzendwijze

Na het kiezen van je afleveradres krijg je de mogelijkheid aan te geven wanneer jij je bestelling graag bezorgd wilt hebben. Om te zorgen dat je de producten tijdig thuis ontvangt, werken wij samen met PostNL. Indien je totale bestelbedrag minder dan €50,- bedraagt, brengen wij € 4,95 verzendkosten in rekening. Het is vandaag de dag gebruikelijk zelf bezorgtijden te kunnen bepalen, dus die dienst bieden wij je ook graag aan. Let op: hier worden wel extra kosten voor in rekening gebracht.

https://www.decoverf.nl/bestelprocedure

alfatrion
door alfatrion Apr 21, 2020 om 22:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt natuurlijk anders als er in het bestelproces alsnoh op duidelijke wijzen wordt gecommuniceerd over de kosten. Bij reclame code comissie krijgt een adverteerder alsnog het advies om het een en ander aan te passen.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 20, 2020 om 20:35
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Het staat er wel duidelijk:

Gratis verzending

El
door Elfriede! Apr 20, 2020 om 20:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dan weet ik niet hoeveel web versies zij hebben, want ik zie dat toch echt nergens staan?!

sjjoppy
door sjjoppy Apr 20, 2020 om 21:17
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de link opent dan even naar beneden scrollen, aan de linkerkant staat die informatie.

Tr
door Trostomaat Apr 20, 2020 om 23:32
239 Antwoorden / Vragen

Als je de website op de computer bekijkt, staat er wel direct onder dat het vanaf € 50 is.
Op de smartphone is dat, bij dezelfde website, niet zichtbaar.
Het lijkt mij geen probleem, want het is onmogelijk die informatie te missen als je daadwerkelijk aan het bestellen gaat: voordat je akkoord geeft, weet je of er al dan niet verzendkosten bijkomen.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 21, 2020 om 07:00
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de toelichting @trostomaat.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Apr 20, 2020 om 20:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op de mobiele website is dat inderdaad onduidelijk, op de deskop versie van de website staat het wel.

El
door Elfriede! - Apr 20, 2020 om 20:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Aha! Er zit verschil in de web en desktop-versie. Maar ja, ik gebruik dus mijn telefoon.

En als ik ergens gratis verzendkosten zie, zonder verdere vermelding van, ga ik ervan uit dat het gratis is en niet eerst alle voorwaarden ergens anders op de site erop na slaan..

Maar het gaat mij dus om de uitspraak zonder daarbij voorwaarden te noemen, want dat is wat ik (niet) in mijn scherm zie!

diumenge
door diumenge Apr 20, 2020 om 20:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, begrijpelijk. Misschien kan je dit verschil nog aan ze voorleggen, dat ze dan de mobiele website aanpassen en als dank voor de melding jouw de verzendkosten kwijtschelden. Veel meer valt er niet aan te doen.

El
door Elfriede! Apr 20, 2020 om 21:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gedaan, ben benieuwd

alfatrion
door alfatrion - Apr 20, 2020 om 21:50
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent de verzendkosten niet verschuldigd, omdat jij op de mobile telefoon hebt gemeld en mocht vertrouwen op de mededeling dat de verzendkosten gratis zouden zijn.

Tr
door Trostomaat Apr 20, 2020 om 23:34
239 Antwoorden / Vragen

Ook als er een klik verder staat dat dat geldt bij bestellingen vanaf 50 euro?

alfatrion
door alfatrion Apr 21, 2020 om 22:44
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, want die tekst heb je niet gezien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 21, 2020 om 09:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van de aanduiding die u op uw telefoon zag heeft u recht op gratis verzending maar: het hebben van recht is soms iets anders dan het ook verkrijgen ervan en als men blijft weigeren is er niets anders aan te doen dan  te vorderen. Als de webshop is aangesloten bij een keurmerk kunt u daar een klacht indienen. U kunt ook deze info benutten: https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/

rechtinjestad
door rechtinjestad - Apr 21, 2020 om 10:09
7 Antwoorden / 0 Vragen

De totaalprijs van een product of dienst welke op afstand of buiten de verkoopruimte wordt aangeboden , ic internet , moet
op een prominente plek in sinpele taal worden aangegeven  , in dit geval is vermelding
in voorwaarden of in een te downloaden brochure of document of door verwijzing in een stappenplan te omslachtig
en voldoet niet aan de eisen die de wet stelt. Omdat de aanbieder een banner inzet op de hoofdpagina had hij daar moeten
vermelden de bijzondere voorwaarde omdat het de totaalprijs beinvloedt .

De
door Decoverf.nl - Apr 21, 2020 om 12:30
1 Antwoorden / Vragen

Beste Elfriede,

Allereerst bedankt voor je feedback!

Onze website is onlangs vernieuwd, dus het is altijd fijn om te horen waar verbetering mogelijk is. Omdat wij het wettelijke Thuiswinkel-keurmerk hebben, is dit topic ons ook niet opgevallen tot nu toe.
We hebben elkaar inmiddels gesproken en op basis van jouw feedback gaan we direct aan de slag om onze mobiele versie gelijk te trekken met de desktopversie van onze website. Zo zal op beide devices duidelijk zijn dat er voorwaarden aan gratis levering verbonden zijn en welke dat zijn, om de transparantie van onze diensten te kunnen waarborgen.

Onze excuses als dit tot op heden niet duidelijk genoeg gecommuniceerd werd.

Kleurige groetjes,

Decoverf.nl

El
door Elfriede! - Apr 21, 2020 om 14:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Grappig dat jullie hier op mijn bericht reageren. In dat geval heeft u vast ook de comments eronder gelezen.

U begrijpt dat het inmiddels een principe kwestie is en ik het absurd vindt dat u mij pertinent niet tegemoet wilt komen.
Wellicht dat, als de website aangepast gaat worden er een kortings-optie toegevoegd kan worden, zodat, als de bereidheid er is, het wél 'technische mogelijk' is.