Ro
door Rob Kelder Mar 16, 2020 om 21:32
Winkels & webshops

Hoe kun je achterhalen of meubels van verantwoord geproduceerd hout zijn?

We zijn op zoek naar nieuwe meubels. Hierbij valt het ons op dat in de (ook gerenomeerde) meubelzaken geen informatie beschikbaar is of het gebruikte hout van verantwoorde herkomst is. Als we de verkopers er naar vragen hebben ze vaak geen enkel idee en is men zeer verbaasd dat er naar gevraagd wordt. Hoe kunnen we achterhalen of meubels van verantwoord geproduceerde materialen zijn?

1958 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 16, 2020 om 21:38
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rob Kelder ,

Misschien heeft u hier iets aan , klik op de rode regel .

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/klussen/verantwoord-hout-kiezen/

gerbera
door gerbera - Mar 16, 2020 om 21:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe kunnen we achterhalen of meubels van verantwoord geproduceerde materialen zijn?
De enige manier is via de fabrikant zien te achterhalen waar het hout vandaan komt en dan in dat bos gaan kijken of het wel duurzaam is.☺
Maar alle gekheid op een stokje, als meubels met verantwoord hout geproduceerd zijn moet dat op een label vermeld worden, ook als er duurzame bekleding is. U zal dus op het internet moeten zoeken naar zaken die verantwoorde en duurzame meubels verkopen.

user123
door user123 - Mar 16, 2020 om 22:04
1346 Antwoorden / 3 Vragen

quote : Hoe kunnen we achterhalen of meubels van verantwoord geproduceerde materialen zijn?

Zelf verantwoord hout hakken en naar een meubelmaker gaan.

het zal vast wel uit te zoeken zijn, maar dat gaat over zoveel schijven, daar gaat niemand tijd in steken.

koop een snel groeiende houtsoort, dat is meestal "verantwoord"

want definieer dan eerst eens wat jij verantwoord vindt ?

diumenge
door diumenge - Mar 16, 2020 om 22:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ze geen antwoord op die vraag hebben of geen informatie daarover hebben, dan zal het hout wel niet verantwoord geproduceerd zijn.

Maar misschien heb je hier iets aan? https://furn.nl/blog/duurzame-meubelmerken

me
door mein33 - Mar 16, 2020 om 22:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat wordt een heilloze route, maar de meeste meubelen zijn gemaakt van 'waaibomenhout' en afgewerkt met een milimeter fineer.

dokun
door dokun Mar 18, 2020 om 15:31
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Mein33,

Ik weet niet waar u uw meubels vandaan heeft maar gewoon goede meubelen zijn beslist niet van (zoals u het noemt) waaibomenhout! TS vraagt ook duidelijk om info over houten meubelen en heeft het niet over fineer..

De verkoper moet gewoon weten wat voor hout het is en waar het vandaan komt. Weet zij/hij dit niet dan zou ik daat sowieso niet kopen. Via google kunt u verkopers vinden die wel al deze info hebben...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2020 om 22:51
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt dat nagaan middels de wel of niet aanwezigheid van een PSC of PEFC logo op het product. : https://www.labelinfo.be/nl/label/hout-fs  en zie ook deze: https://www.bing.com/images/search?q=label+verantwoord+hout&qpvt=label+verantwoord+hout&FORM=IGRE  en deze https://bewustmethout.nl/duurzaam-hout/keurmerken/  Geen logo, niet duurzaam!

mr
door mrmoto - Mar 17, 2020 om 13:22
167 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u wel eens meubelen gesloopt/gestript ,ik wel , meestal is het frame samengesteld uit waaibomenhout hardbord en of stevig karton .Het hout is dan merendeels van niet rechte beuken en ander hout van mindere kwaliteit. Alleen het zichtbare hout is van een betere kwaliteit zodat u dan denkt dat het zichtbare hout in het gehele frame is verwerkt.
Als u echt een meubel zou willen van verantwoord materiaal ga dan eens langs bij een echte meubelmaker en vraag daar om advies ( en de prijs maar gezien uw vraag zal de prijs geen enkele belemering zijn om uw geweten gerust te stellen) succes ermee.

mo
door mof - Mar 18, 2020 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Interessant, wil ik ook wel weten

Redacteur
door Redacteur - Mar 18, 2020 om 16:57
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo Rob,

Naar aanleiding van je vraag hebben we een artikel geschreven hoe je milieuvriendelijk hout kunt herkennen en kunt achterhalen. Het artikel lees je hier: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/hoe-kun-je-milieuvriendelijk-hout-herkennen. Hopelijk draagt het bij aan je keuze voor milieuvriendelijk hout.

Met vriendelijke groet,
Danny
Redactie Kassa

mr
door mrmoto - Mar 18, 2020 om 17:30
167 Antwoorden / 4 Vragen

Danny van de redacteur , de vraag is , Hoe kunnen we achterhalen of meubels van verantwoord geproduceerde materialen zijn?

Redacteur
door Redacteur Mar 18, 2020 om 18:29
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Hoi MrMoto,

In het artikel wordt uitgelegd hoe je milieuvriendelijk hout kunt herkennen, ook als je in de winkel staat. Of dat nu om meubels gaat of kozijnen, dat doet niet af aan hoe je duurzaam hout kunt herkennen. Naast de keurmerken verwijzen we ook naar de Houtdatabank waar je informatie kunt opvragen over milieuvriendelijk hout. Dat is exact de vraag die hier gesteld wordt.

Met vriendelijke groet,
Danny
Redactie Kassa

mr
door mrmoto Mar 19, 2020 om 15:30
167 Antwoorden / 4 Vragen

ik weet het en u zal best wel gelijk hebben maar in een meubelverkooppunt krabbelen de verkopers zich achter de oren betreffende deze vraag/opmerking en er zitten geen stickers op de meubelen bevestigt met de vermelding van de houtsoort ,hoe het gerooid is ,door kinderarbeid of verplichte arbeid (en hier mag u wat anders lezen) en of het dan wel milieu vriendelijk is vervoerd of verwerkt tot meubel.