to
door ton 52 Apr 28, 2022 om 15:16
Winkels & webshops

Hoogte aanbetaling

wij hebben bij een bedrijf een elektrisch bedienbaar vloerluik besteld. 30% aanbetaald. 2 dagen voor plaatsing belt het bedrijf dat er nog 40% extra moet worden aanbetaald, totaal dus 70% aanbetaling! (dit blijkt ook in de kleine lettertjes te staan van de offerte waarmee we destijds akkoord zijn gegaan). Moeten we hiermee akkoord gaan of is er een wettelijk maximum aan de hoogte van de aanbetalingsverplichting?

2709 9 Rapporteer

Ja
door JannieBoe - Apr 28, 2022 om 15:24
124 Antwoorden / Vragen

Wettelijk gezien is er geen maximale hoogte voor een aanbetaling voor diensten. Voor producten is dat er wel namelijk 50%.
U bent al akkoord gegaan met die aanbetaling en dus is het nu te laat om daarop terug te komen helaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2022 om 15:52
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het bedrijf handelt niet conform de wetgeving en kan er dus wel op worden aangesproken (De vraag is wel of dat zinvol is maar dat is afhankelijk van het bedrag dat aan de orde is.)

Ja
door JannieBoe Apr 28, 2022 om 16:55
124 Antwoorden / Vragen

Die 50% norm geldt voor producten, niet voor diensten.
Zie ook de link van @MARITA5 hieronder en mijn link hierboven.
En nog maar een link erbij van dit advocatenkantoor: 'Voor diensten (bijvoorbeeld een schilderklus) is geen maximum bepaald in de wet. Ook hier geldt dat je onderling afspraken kunt maken over de hoogte van de aanbetaling.'
70% is wel veel maar het mag en als je al getekend hebt ben je akkoord gegaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 28, 2022 om 15:39
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tom,

Om welk bedrijf gaat het?

Heeft de verkoper u dit niet vertelt?

Ja
door JannieBoe Apr 28, 2022 om 15:40
124 Antwoorden / Vragen

Het staat in de offerte die getekend is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2022 om 15:41
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: wettelijk is de grens 50% en het bedrijf handelt hier dus incorrect! Zie: (o.a.) Maximum aanbetaling vlgs DAS en Er gelden bij zakelijke transacties geen maximum voor het aantal aanbetalingen per order. Wel als het gaat om consumenten, dan mag maximaal 50% aanbetaling als voorschot gevraagd worden. Dit is wettelijk bepaald.

(bron https://factuur.tips/nl/zzp/factuur-voorbeelden/aanbetalingsfactuur-voorbeeld#:~:text=)  Ergo: wijs het bedrijf op de geldende wetgeving in deze.

Zie ook dit https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/pas-op-met-aanbetalen en kijk bij https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ of u een geschikt voorbeeld ziet om het bedrijf daar schriftelijk/aantekenen op te wijzen. (In principe is de leverancier in gebreke m.b.t. nasleving wetgeving (tenzij het geen consumentekoop is!) U bent weliswaar accoord gegaan maar de voorwaarde is in strijd met wetgeving dus onrechtmatig.

Ps. Bezwaar maken kan dus maar de vraag is wel of het bedrag dat aan de orde is dat waard is. De leverancier op een en ander wijzen kan uiteraard wel.E

Ja
door JannieBoe Apr 28, 2022 om 16:23
124 Antwoorden / Vragen

Die 50% norm geldt voor producten, niet voor diensten.
In uw link wordt een dienst genoemd, zoals een reis boeken, en daar staat bij dat er geen maximum is.
Zie ook de link van @MARITA5 en mijn link hierboven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2022 om 16:54
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNIEBOE? hier is geen sprake van een dienst maar van een aankoop (indien het uitsluitend het plaatsen zou betreffen na aankoop elders is het wel een dienst) : (quote uit vraag) 'wij hebben bij een bedrijf een elektrisch bedienbaar vloerluik besteld'.  Ergo: een consumentenkjoop waarvoor het 50% max geldt.  En dit staat ook echt in de info uit de link van @MARITA5 Hoeveel mag de aanbetaling zijn? De aanbetaling van een product is volgens de wet maximaal 50% van het aankoopbedrag. Moet u meer aanbetalen? Dan hoeft u daarmee niet akkoord te gaan. Vindt u het geen probleem om meer dan 50% aan te betalen? Dan mag u dat wel afspreken met de verkoper.

Ja
door JannieBoe Apr 28, 2022 om 17:14
124 Antwoorden / Vragen

Of je bekijkt het zo: je vraagt een bedrijf een opdracht voor je uit te voeren, namelijk het plaatsen van een vloerluik. Het product vloerluik is daar onderdeel van.
Sowieso is degene die de vraag stelt al akkoord gegaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2022 om 18:38
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNIEBOE: ik lees niet meer en niet anders: 'wij hebben bij een bedrijf een elektrisch bedienbaar vloerluik besteld. 30% aanbetaald'. Ik interpreeteer dat nog steeds als in ieder geval aankoop en primair niet eens als ook plaatsen hoewel dat wel ook het geval zal zijn. Het product is de aankoop. Maar u mag het voor wat mij betreft best anders lezen hoor. M.i. wel onterecht en dat mag ook. En het is aan @TON52 hoe hier mee om te gaan.

Dienstverlenen is op zich heel duidelijk omschreve en zie dan o.a. dit: https://www.ensie.nl/redactie-ensie/dienstverlening? of https://www.nieuwsbunker.nl/wat-zijn-dienstverleners naast meer en het begrip consumentenaankoop is wettelijk omschreven: https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7-artikel-5-consumentenkoop en dat is ook de aankoop van een liuik als hier aan de orde.

rj
door rjw Apr 28, 2022 om 20:18
3237 Antwoorden / 5 Vragen

@hk: je vult zelf weer dingen in die TS niet heeft gezegd. Een goede consultant gaat eerst doorvragen voordat hij met een advies komt. Zelfs bij veel zakelijke vragen stelt een bedrijf meestal niet direct de juiste vraag aan leveranciers. Dat is bij consumenten nog erger. Je moet altijd doorvragen vior de vraag achter de vraag en alle details weten. Die je dat niet dan kan je alleen maar nutteloze adviezen geven.

In dit geval zou de vraag aan TS moeten zijn wat de offerte precies bevat en hie de prijs is opgebouwd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2022 om 20:30
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, Ts stelt dit en niet meer en niet minder: (Quote) wij hebben bij een bedrijf een elektrisch bedienbaar vloerluik besteld. 30% aanbetaald. 2 dagen voor plaatsing belt het bedrijf dat er nog 40% extra moet worden aanbetaald, totaal dus 70% aanbetaling! (dit blijkt ook in de kleine lettertjes te staan van de offerte waarmee we destijds akkoord zijn gegaan). Moeten we hiermee akkoord gaan of is er een wettelijk maximum aan de hoogte van de aanbetalingsverplichting? (Einde quote) En ik geef duidelijk MIJN mening op basis van MIJN ervaring en kennis. Ik ben geen rechter laat staan een advocaat. Ik verwijs naar diverse informatie waarvan het aan de vraagsteller is wat die er wel of niet mee doet. IK zie geen reden om door te vragen of Ts onzin vertelt.
U bent kennelijk verslaafd aan stalkingsgedrag gelet op ook het gegeven dat u op soortgelijke reacties als de mijne van anderen niet reageert!.

marita5
door marita5 - Apr 28, 2022 om 16:04
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ton 52 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-en-incassoprocedures/wat-zijn-mijn-rechten-bij-een-aanbetaling

ne
door neodutchio - Apr 28, 2022 om 16:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Naast het wettelijke mag er van af geweken worden mits beide partijen hiermee akkoord gaan. Als u akkoord bent gegaan met de offerte waar dit in stond, dan bent u daar dus akkoord mee gegaan.

panter22
door panter22 - Apr 28, 2022 om 16:54
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je vertrouwen in het bedrijf dat ze voor de deur staan met het luik? Dan zou ik niet zo moeilijk doen.
Want als je die 40% niet wilt betalen, dan krijg je het luik niet.
Dan kun je een rechtzaak voeren, want van een (aangetekende)brief schrikken ze echt niet,
Je krijgt niet alleen een luik, maar dat luik wordt er ook ingezet, dus het is een gemengde overeenkomst.
Dan zul je moeten spiltsen wat het luik kost en daar 50% van aftrekken en de rest 2 dagen van tevoren moeten betalen.
Dan kom je vast wel richting 70% van het totaalbedrag.
En betalen moet je toch.

Ja
door JannieBoe Apr 28, 2022 om 16:58
124 Antwoorden / Vragen

En die rechtzaak is kansloos want je hebt geen zaak omdat er wettelijk geen maximum is voor diensten en je ook nog eens een keer getekend hebt voor die 70%. En inderdaad, nu het bijna zo ver is zoals overeengekomen betalen is nu het verstandigst.

panter22
door panter22 Apr 28, 2022 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kijkt in het linkje van Marita5dan staat daar over producten:
Staat in de algemene voorwaarden dat u meer dan 50% moet aanbetalen? Terwijl u dat niet had afgesproken met de verkoper? Dan kunt u de algemene voorwaarden ongeldig verklaren (vernietigen):
en
Voor diensten geldt geen maximum bedrag voor aanbetalingen. U spreekt dit bedrag zelf af met de dienstverlener.
Ts heeft het over de kleine lettertjes van de offerte, de kans is dat hij de algemene voorwaarden bedoelt.
Het kopen van een luik is geen dienst het monteren wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2022 om 20:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef ook aan: is het wel de moeite waard om 'moeilijk te doen' in ietwat ander woorden  '

Ps. Bezwaar maken kan dus maar de vraag is wel of het bedrag dat aan de orde is dat waard is'.

getty
door getty - Apr 28, 2022 om 17:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon betalen, of denkt u dat het bedrijf niet komt?

sira
door sira - Apr 28, 2022 om 18:04
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Er zijn tegenwoordig heel veel fabrikanten die aan hun afnemers (in uw geval het bedrijf waar u zaken mee doet) een aanbetaling vóór productie vragen. Daarna volgt de betaling vóór levering, eerder wordt er niet geleverd.
Het bedrijf dat aan u levert en plaatst vragen u dus eerst 30% aanbetaling, dan de 40% waarna zij het luik geleverd krijgen en de overige 30% is de montage die u na x-dagen moet voldoen.

Veel fabrikanten zijn in de loop der jaren door schade en schande wijs geworden.
Ik doe ook zaken met een aantal fabrikanten waar hetzelfde gebeurt. Ze maken ook geen onderscheid tussen een vlotte betaler en een wanbetaler, voor iedereen geldt gewoon dezelfde regel.

lo
door lovewinnie - Apr 29, 2022 om 08:41
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Is niet heel raar. Voor een dienst geld niet de Max van 50%. Wat hier veel benoemd wordt.  Dat geld alleen voor een product. Dit is niet alleen levering maar ook plaatsen. 70% is veel maar niet heel ongewoon.  Daarnaast ben je hier zelf akkoord mee gegaan met het tekenen van de offerte
Vertrouwen moet van 2 kanten komen. En als ik een bedrijf zo zou wantrouwen had ik überhaupt niet getekend