varabas
door varabas May 11, 2009 om 13:34
Winkels & webshops

Houdbaarheidsdatum melk

Het valt mij sinds enige tijd op dat de "verse" melk die ik koop een heel lange houdbaarheid hebben.

Ik kocht op vrijdag 8 mei bij de Aldi, literpakken verse halfvolle melk en karnemelk met op beide een houdbaarheidsdatum tot 25 mei. Dat is ruim twee weken!

Wat mij wel opviel dat, ondanks de houdbaarheid t.e.m. 25 mei, de karnemelk op zondag 10 mei al een beetje "dik" was.

Mijn vraag: Is er iets veranderd in het productieproces of is iets anders de oorzaak van de lange houdbaarheid van verse gepasteuriseerde melk?

Bassie (heeft zelf ook een beperkte houdbaarheid)

16527 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat kunt u het beste aan lidel vragen.

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi bassie, je kan de melk en karnemelk tot de datum bewaren als je de pakken dicht houdt. Zodra je ze opent is de houdbaarheidsdatum op het pak niet meer van toepassing. Groetjes Ingrid

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat klopt als het pak eenmaal open is kan het nog 2 a 3 dagen bewaardt worden in de koelkast bij een temp die niet boven de 7 graden is.

Afgelopen week was ik bij een bedrijf waar ze zelf allelij vlees produkten maken en daar werd mij verteld dat zomers de koelkast het best op 4 graden gezet kan worden.

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo VaraBas.

Ik heb ook altijd melk van de Aldi wat mij dus wel opvalt dat de melk in 2 liter plastic verpakking een kortere houdbaarheid heeft nu is toevallig door ziekt weinig melk gebruikt maar de 2 liter plastic pak welke een een datum heeft van 5 mei nu vandaag nog steeds goed is bij mij is melk niet meer goed als ze zuur is tot dat moment is de melk bruikbaar dus zonder dat ik er last van heb.

De pakken melk heb ik al een lange tijd in gebtuik maar die eiind datum is mij nog steeds goed bevallen ik heb tot nogtoe nog steeds geen zure melk gehad en ik gebruik die dus tot na de eind datum, alleen karne melk wordt dikker maar is nog steeds bruikbaar je proeft het vanzelf als de smaak niet goed gooi het dan maar weg dat is de beste voor je gezondheid.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

de datum is minimaal houdbaar tot. ongeopend

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

als de melk zuur is geworden weet je vanzelf dat de houdbaarheid voorbij is. bij snelle luchtdrukveranderingen (bijv. onweer) wordt de melk meteen zuur.

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bassie,

Ik ben klant bij diverse Aldi's en overal valt me twee zaken op:

  1. De goede kwaliteit van de houdbare artikelen.

  2. De matige kwaliteit van verse producten.

Met name het tweede punt weerhoudt mij ervan om nog melk bij de Aldi te halen. Steevast 2 of 3 dagen voor de houdbaarheid is verstreken is het al raak: dikke zure drap in het pak. En dit is me bij diverse filialen overkomen, dus het is een algemeen probleem en geen losstaand incident.

Nu weet ik dat het probleem niet aan de melk an sich ligt. De melk van de Aldi (Milsani) komt uit exact dezelfde fabriek (Farm Dairy in Lelystad) als de huismerk melk (de jerrycans van 2L) van bijvoorbeeld Dirk en C1000. En hier heb ik nooit problemen mee, deze zijn alrijd nog tot na de houdbaarheidsdatum te gebruiken.

Ondanks dat ik dit niet met enige zekerheid kan stellen, heb ik mijn gerede twijfels dat er ergens in de koelketen binnen het Aldi concern iets niet helemaal goed zit en de melk ergens ruime tijd te warm wordt opgeslagen of vervoerd. Dit zou een verklaring kunnen zijn dat mij dit met grote regelmaat bij verschillende filialen overkomen is.

Nochthans blijf ik voor het houdbaar wèl een trouwe Aldi-ganger.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 07:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opvallend is dat iedereen wat wil schrijven maar geen antwoord op de vraag geeft......

Hoe komt het dat de verse gepasteuriseerde melk tegenwoordig veel langer houdbaar is?

De enige verklaring die ik heb is dat de verpakkingen verbeterd zijn. Luchtdichter door de kunststof schenkopeningen, waarbij de bovenkant hermetisch kan worden afgesloten. Bij de Aldi-melk die wij hier** kopen is de tuit onder de dop zelfs helemaal gesloten bij aankoop. Als de melk dan ook nog zuurstofarm afgevuld wordt zal die ongetwijfeld langer houdbaar zijn.

** Hier in het meest geïsoleerde vaste land van NL komt de verse Aldi melk uit Bavegem BE en de (zware) verpakking uit Terneuzen (Elo-pack). Verschil van leverancier is mogelijk doordat Aldi soms regionaal leveranciers heeft. Wij vallen onder Roosendaal.

Groetjes Harrie