la
door lanzenk Jun 20, 2012 om 18:04
Winkels & webshops

Hygiene in supermarkten

Onderstaande vraag heb ik op 4/6 en 15/6 aan de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) gesteld. Zij geven hier helaas geen antwoord op. Misschien dat iemand hier er inhoudelijk iets van weet. Bedankt alvast

k heb een vraag over hygieneregels/wetten bij/voor supermarkten en met name de vers vlees/beleg afdeling.

Het valt me op dat ze in ieder geval bij de Jumbo supermarkten bijvoorbeeld bij het snijden van beleg letterlijk elk plakje met de blote hand beetpakken en neerleggen. Vervolgens gaan ze in kastjes, wrijven onder de neus enfin ze doen van alles met de blote handen om daarna weer verder te gaan met beleg snijden.

Persoonlijk vind ik dit niet echt hygienisch en koop daar dan ook geen beleg meer.

Ik heb lang in Spanje gewoond en ben dan ook gewend dat de medewerkers daar als ze met vlees/beleg/fruit aan de gang gaan (na handen wassen) van die dunne handschoentjes aantrekken en als ze klaar zijn deze weggooien en verder gaan met andere werkzaamheden.

Ik veronderstel dat het daar wettelijk geregeld is en vraag me natuurlijk af waarom dat in Nederland niet zo is.

Het vreemde is wel dat in de hygienecursus op Supermarkt.nl wel gezegd wordt dat ze verse waren zo min mogelijk met de handen moeten aanraken maar de praktijk is dus heel anders.

Ik hoop dat u mij kunt zeggen of er wettelijke regels voor zijn in Nederland, indien nee, waarom niet en zo ja, waarom niemand zich hier er aan houdt?

4849 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

VWA hoort hier op toe te zien.
Site voedsel en waren authoriteit:
klik

U kunt hier ook melden ( rechts op de site)

De VWA noemt de situatie ‘zorgelijk’ maar beaamt dat de hudige situatie niet direct alarmerend is voor de consument. “Van de twintig procent die zich niet aan de regels houdt, is er maar een heel klein deel dat echt onverantwoord werkt”, vertelt Jan van Kooij, plaatsvervangend hoofdinspecteur levens- en genotmiddelen van de VWA.
bron: klik
hier
wordt er ook over van gedachten gewisseld.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lanzenk,

Nou, ik zou er iets over zeggen tegen de bedrijfsleiding, want dat hoort niet.

Er is een CBL (= Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) hygiënecode, waarin de regels/afspraken staan waaraan men zich dient te houden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eet je dan ook niet meer buiten de deur? Wel eens in diverse keukens, broodjeswinkel, cafetaria etc. gekeken?

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik bij de slager of kaasboer boodschappen haal, hebben ze ook geen plastic handschoenen aan.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Jumbo heeft gereageerd met : we gaan er naar kijken maar er verandert niets

edrick3 schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:17: Hallo lanzenk,

Nou, ik zou er iets over zeggen tegen de bedrijfsleiding, want dat hoort niet.

Er is een CBL (= Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) hygiënecode, waarin de regels/afspraken staan waaraan men zich dient te houden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat zeg ik ook, In Nederland niet!!!

carola.83 schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:40: Als ik bij de slager of kaasboer boodschappen haal, hebben ze ook geen plastic handschoenen aan.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfde verhaal dus maar hoe zit het met wetten??? dat is mijn vraag

vladja schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:39: Eet je dan ook niet meer buiten de deur? Wel eens in diverse keukens, broodjeswinkel, cafetaria etc. gekeken?

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik zoals ik zei heb ik ze al 2 keer mijn vraag gesteld, helaas geen reactie, zou toch een simpel antwoord voor hen moeten zijn.

tdehond schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:13: VWA hoort hier op toe te zien.
Site voedsel en waren authoriteit:
klik

U kunt hier ook melden ( rechts op de site)

De VWA noemt de situatie ‘zorgelijk’ maar beaamt dat de hudige situatie niet direct alarmerend is voor de consument. “Van de twintig procent die zich niet aan de regels houdt, is er maar een heel klein deel dat echt onverantwoord werkt”, vertelt Jan van Kooij, plaatsvervangend hoofdinspecteur levens- en genotmiddelen van de VWA.
bron: klik
hier
wordt er ook over van gedachten gewisseld.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik hier
Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen

lanzenk schreef op woensdag 20 jun 2012, 19:51: Zelfde verhaal dus maar hoe zit het met wetten??? dat is mijn vraag

vladja schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:39: Eet je dan ook niet meer buiten de deur? Wel eens in diverse keukens, broodjeswinkel, cafetaria etc. gekeken?

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha ha ha dank je wel dat had ik al gevonden en doorgelopen maar ik zoek echt een simpele uitwerking hiervan die rechtstreeks op mijn vraag betrekking heeft., daar hebben we eigenlijk VWA hoor.

tdehond schreef op woensdag 20 jun 2012, 20:03:
klik hier
Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen

lanzenk schreef op woensdag 20 jun 2012, 19:51: Zelfde verhaal dus maar hoe zit het met wetten??? dat is mijn vraag

vladja schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:39: Eet je dan ook niet meer buiten de deur? Wel eens in diverse keukens, broodjeswinkel, cafetaria etc. gekeken?

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ lanzenk

Is dit meer wat u zoekt?
klik hier
CBL-Hygiënecode
I

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tdehond,

Had ik om 18.17 uur al aangegeven.
Je kunt echter nergens de INHOUD van deze code vinden, omdat je (= de aangesloten bedrijven) hiervoor moet betalen.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Jumbo kan je het allemaal zien, maar...zie antwoord Vladja, !8:39.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op woensdag 20 jun 2012, 21:07: Bij Jumbo kan je het allemaal zien, maar...zie antwoord Vladja, !8:39.

off topic:
En wat voegt dit 'antwoord' toe?

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 20 jun 2012, 21:10:
zwemmer schreef op woensdag 20 jun 2012, 21:07: Bij Jumbo kan je het allemaal zien, maar...zie antwoord Vladja, !8:39.

off topic:
En wat voegt dit 'antwoord' toe?

off topic

Pottedorie, wéér niet door de keuring! Had nou niets gezegd dan was het minder opgevallen....

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

lanzenk schreef op woensdag 20 jun 2012, 20:17: Ha ha ha dank je wel dat had ik al gevonden en doorgelopen maar ik zoek echt een simpele uitwerking hiervan die rechtstreeks op mijn vraag betrekking heeft., daar hebben we eigenlijk VWA hoor.

Helaas doet de VWA niet zoveel en controleert ook veel te weinig!
Ooit wel eens de Smaak Politie gezien op SBS6, dan kun je ook zien hoe smerig het is gesteld in Nederland!

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 07:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie regelmatig dubbele reacties staan, al dan niet met toevoeging. U maakt zich dus onnodig druk IMHO. Ik ben bang dat als t.s. de inhoud:) van deze code zou willen lezen, hier ook voor moet betalen. Als deze al door t.s. is aan te vragen.

edrick3 schreef op woensdag 20 jun 2012, 20:57: @tdehond,

Had ik om 18.17 uur al aangegeven.
Je kunt echter nergens de INHOUD van deze code vinden, omdat je (= de aangesloten bedrijven) hiervoor moet betalen.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 07:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

O.T.

IMHO voegt "wat voegt dit toe" niets toe aan beantwoording van de vraag. ( Net als deze reactie) gevalletje van "de pot verwijt de ketel?"

[quote=zwemmer schreef op woensdag 20 jun 2012, 2.

off topic:
En wat voegt dit 'antwoord' toe?

off topic

Pottedorie, wéér niet door de keuring! Had nou niets gezegd dan was het minder opgevallen....

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

lanzenk schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:04:

Ik heb lang in Spanje gewoond en ben dan ook gewend dat de medewerkers daar als ze met vlees/beleg/fruit aan de gang gaan (na handen wassen) van die dunne handschoentjes aantrekken en als ze klaar zijn deze weggooien en verder gaan met andere werkzaamheden.

In ieder geval goed voor de afvalberg. Maar zijn er in Spanje ook aantoonbaar minder ziektes en sterfgevallen?

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen idee maar daar gaat het me ook niet om, het gaat me hygiene en de kans om een vervelende bacterie/virus via vers voedsel is nu eenmaal heel erg groot. Waarom zou hygiene daar beter geregeld zijn dan hier?

jorisw schreef op donderdag 21 jun 2012, 08:47:
lanzenk schreef op woensdag 20 jun 2012, 18:04:

Ik heb lang in Spanje gewoond en ben dan ook gewend dat de medewerkers daar als ze met vlees/beleg/fruit aan de gang gaan (na handen wassen) van die dunne handschoentjes aantrekken en als ze klaar zijn deze weggooien en verder gaan met andere werkzaamheden.

In ieder geval goed voor de afvalberg. Maar zijn er in Spanje ook aantoonbaar minder ziektes en sterfgevallen?

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ lanzenk

Goed punt. Als een medewerker drager is van een bacterie kan deze het door hem aangeraakte voedsel besmetten.

Risicoproducten
Salmonella heeft via diverse levensmiddelen voor ziektegevallen gezorgd. Meestal gaat het om kruisbesmetting, hygiëne- of productiefouten die bijna nooit ( ?) voorkomen. De afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld met salmonella besmette pannenkoeken, Turks broodbeleg, havermoutpap, chocolade en toetjes in de winkel terechtgekomen. Als een salmonellabesmetting ontdekt wordt, worden producten met salmonella direct uit de winkel gehaald.

bron: klik

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

lanzenk schreef op donderdag 21 jun 2012, 09:32: Geen idee maar daar gaat het me ook niet om, het gaat me hygiene en de kans om een vervelende bacterie/virus via vers voedsel is nu eenmaal heel erg groot. Waarom zou hygiene daar beter geregeld zijn dan hier?

Misschien omdat daar de controle beter is?

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

lanzenk schreef op donderdag 21 jun 2012, 09:32: Waarom zou hygiene daar beter geregeld zijn dan hier?

Is dat wel zo? Ik heb ze toch ook in Spanje rare dingen zien doen.

Misschien komt het ook wel door de "andere werkzaamheden". Iemand die hier bij de vleeswaren staat gaat niet de vloer schrobben.

Het is slordig van de VWA dat ze je geen antwoord geven, maar wel weer sterk gezien van de "experts" hier dat je contact met ze op kan nemen.

Ik zou ze blijven bestoken met emails tot je een antwoord krijgt.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha ha ha

Natuurlijk zijn overal uitzonderingen op.

Weet ik niet maar je neus vegen, je haren glad strijken, aan allerlei kastjes zitten en zoals we weten wassen de meeste Nederlanders hun handne niet eens na toiletgebruik, enfin tal van mogelijkheden

Ja soms geven de "experst""handige"informatie maar serieus soms doen ze het echt, daarom lees ik dit meestal toch wel.

Doorgaan met bestoken met mails, ach ik maak mijn eigen keuze wel qua winkels.

winterman schreef op donderdag 21 jun 2012, 11:31:
lanzenk schreef op donderdag 21 jun 2012, 09:32: Waarom zou hygiene daar beter geregeld zijn dan hier?

Is dat wel zo? Ik heb ze toch ook in Spanje rare dingen zien doen.

Misschien komt het ook wel door de "andere werkzaamheden". Iemand die hier bij de vleeswaren staat gaat niet de vloer schrobben.

Het is slordig van de VWA dat ze je geen antwoord geven, maar wel weer sterk gezien van de "experts" hier dat je contact met ze op kan nemen.

Ik zou ze blijven bestoken met emails tot je een antwoord krijgt.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

lanzenk schreef op donderdag 21 jun 2012, 11:51:
Doorgaan met bestoken met mails, ach ik maak mijn eigen keuze wel qua winkels.

Dat kan ook. Houd er dan wel rekening mee, dat dat winkelmandje of karretje dat je pakt, of die deurknop die je vast pakt net is aangeraakt door iemand die naar het toilet is geweest, daarna in zijn neus heeft gepeuterd en zijn handen niet gewassen heeft.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt natuurlijk maar dat is weer een ander verhaal. Daartegen kun je je handen wassen net als zoveel andere zaken. Het leek me zinvol om het bij 1 onderwerp te houden.

winterman schreef op donderdag 21 jun 2012, 11:56:
lanzenk schreef op donderdag 21 jun 2012, 11:51:
Doorgaan met bestoken met mails, ach ik maak mijn eigen keuze wel qua winkels.

Dat kan ook. Houd er dan wel rekening mee, dat dat winkelmandje of karretje dat je pakt, of die deurknop die je vast pakt net is aangeraakt door iemand die naar het toilet is geweest, daarna in zijn neus heeft gepeuterd en zijn handen niet gewassen heeft.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

lanzenk schreef op donderdag 21 jun 2012, 12:10: Klopt natuurlijk maar dat is weer een ander verhaal. Daartegen kun je je handen wassen net als zoveel andere zaken. Het leek me zinvol om het bij 1 onderwerp te houden.]

Dan moet die belegsnijder die eerst zijn handen heeft gewassen ook geen probleem zijn.

Je hebt wel een punt dat je daar hygiene mag verwachten, maar eigenlijk is dat alleen om dat het directe gezichtsveld is. Wat denk jij dat er in de keuken van een restaurant met vers voedsel gebeurt?

ve
door verwijderd - Jun 21, 2012 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg winterman,
weer een andere zaak. ha ha ha Ja we kunnen alles en iedereen wantrouwen.
Dat is soms ook wel het beste.

Ik leg overigens uit dat die "belegsnijder" van alles tussendoor doet hoor.

Zullen we het hierbij laten?

Bedankt

winterman schreef op donderdag 21 jun 2012, 12:41:
lanzenk schreef op donderdag 21 jun 2012, 12:10: Klopt natuurlijk maar dat is weer een ander verhaal. Daartegen kun je je handen wassen net als zoveel andere zaken. Het leek me zinvol om het bij 1 onderwerp te houden.]

Dan moet die belegsnijder die eerst zijn handen heeft gewassen ook geen probleem zijn.

Je hebt wel een punt dat je daar hygiene mag verwachten, maar eigenlijk is dat alleen om dat het directe gezichtsveld is. Wat denk jij dat er in de keuken van een restaurant met vers voedsel gebeurt?

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

1. deze vraag heb je vorig jaar al gesteld
2. handschoentjes zijn niet steriel dus kun je ook niet zien of ze hygienisch zijn.
3 bij onze AH zie ik de meisjes altijd hun handen wassen.
4 beetje muggenzifterij