Hendrik56
door Hendrik56 Aug 29, 2022 om 21:23
Winkels & webshops

Ik moet een pakket ontvangen van POSTNL . Nu zegt de app dat het pakket door d

Ik wacht al sinds  30- juli op mijn pakket via POSTNL.  . Heb al verschillende keren gebeld met de klantenservice .
Postnl zegt dat alleen de verzender een onderzoek in kan laten stellen waar het pakket is gebleven. Maar de verzender doet dit niet , ook niet na verschillende verzoeken van mij . .En dus heb ik nog steeds mijn pakket niet ontvangen.

1336 15 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 29, 2022 om 21:32
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hendrik56 ,

Bij wie of welke webshop heeft u iets besteld , zijn deze nergens bij aangesloten ?

U moet bij de verzender zijn , deze heeft een overeenkomst met Post.nl , u niet .

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven.

De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat je eventuele schade die ontstaat door het kwijtraken ervan, kunt verhalen op die bezorgdienst.

Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden.

In het geval van een aangetekende zending is het postbedrijf wel aansprakelijk, zij het in beperkte mate:

  • Voor een brief die aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 50 euro.
  • Voor een pakket dat aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 500 euro.

Met andere woorden: als je aangetekende brief of pakket kwijtraakt in de post, kun je daar maximaal 50, respectievelijk 500 euro voor vergoed krijgen. Voor een zending met een hogere waarde is het dan ook wellicht verstandig om te kiezen voor een verzekerde verzending.

Klagen? Gebruik een voorbeeldbrief

Ongeacht of het een verzekerde, aangetekende of gewone zending is die is kwijtgeraakt, kun je als verzendende partij een klacht indienen, met het verzoek om een onderzoek in te stellen.

Als je de ontvanger bent en dus geen overeenkomst hebt met de bezorgdienst, vraag dan in elk geval de verzender (die dus wel zo'n overeenkomst heeft) om een klacht in te dienen.

Daarnaast kun je zelf (als ontvanger) ook een klacht indienen en daarmee vragen om een onderzoek. Volgens artikel 7 van de Postwet moet het postvervoerbedrijf namelijk een procedure hebben voor de behandeling van klachten van afzenders én ontvangers .

Voorbeeldbrief  , klaag als ontvanger , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/poststuk-kwijtgeraakt-klaag-als-ontvanger/

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2022 om 21:40
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als u uw pakket niet ontvangt is het eenvoudig, de verkoper moet er voor zorgen dat u uw artikel fysiek in handen krijgt. Zoniet moet hij het of opnieuw verzenden of crediteren. Stuur de verkoper 1 email en 1 gelijke brief met artikel ontvangen binnen 14 dagen. .Anders ontbindt u de verkoop en dien de verkoper het volledige bedrag terug betalen.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2022 om 00:17
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Beetje laat om te antwoorden, maar is me niet duidelijk waar u iets besteld heeft. überhaupt is de verzender alleen aan te spreken, niet PostNL. Zoals iedereen al stelt. Maar mij is alleen niet duidelijk: heeft u via Marktplaatst iets besteld? Dan zal het moeilijker worden. Maar dat lees ik niet in uw vraag.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 30, 2022 om 00:29
2096 Antwoorden / Vragen

Weet je zeker dat er überhaupt wat verstuurd is?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2022 om 08:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd in iets andere woorden: de verzender is aansprakelijk voor goede verzending en ook bezorging. Dat is dus degene die aangesproken dient te worden.
Zo er problemen zijn dien de verzender de vervoerder aan te spreken. De enige uitzondering kan zijn indien u zelf klip en klaar kunt bewijzen dat de vervoerder in gebreke is en dat dan juridisch een uitermate lastige zaak.

Ergo: stel de verzender in gebreke en zie daarvoor o.a. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

panter22
door panter22 - Aug 30, 2022 om 09:14
6599 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in de app? Dat deel is weggevallen in je vraag.

da
door dannyhaenraets - Aug 31, 2022 om 20:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang zij niet kunnen aan dat het bezorgd is, zijn zij verantwoorderlijk. Is het een Nederlandse webshop ? Of iets uit het buitenland ?