TD
door TDienske Dec 10, 2015 om 18:18
Winkels & webshops

Internetoplichting

Dag,

ik heb op 3 december een bedrag van €255 overgemaakt naar een adverteerder op marktplaats omdat  ik wat van hem zou kopen (ps4)

we hebben een aantal mailtjes verwisseld en uiteindelijk dus dat geld betaald.

Ik kreeg alleen geen reacties meer van deze persoon op mijn mails. Toen heb ik hem dus een laatste mail gestuurd met een datum, op die datum wilde ik iets van hem horen over hoe het nou zit. Als hij niet zou reageren na die datum ze zou ik aangifte doen. Helaas reageerde hij dus niet. Ik heberug aangifte gedaan bij marktplaats en bij de politie.  Ik ben heel benieuwd  wat er nu gaat gebeuren, of ik mijn geld nog terug krijg en of er nog meer is wat ik kan doen om mijn geld terug te krijgen. Zijn adres op zn advertentie is warschijnlijk nep dus daar heb ik niet zo veel aan.

ik hoop dat jullie mij hier antwoor op kunnen geven en mij kunnen helpen.

groet,

Tobias D.

13547 20 Rapporteer

TD
door TDienske - Dec 10, 2015 om 18:20
1 Antwoorden / 1 Vragen
zoekster
door zoekster - Dec 10, 2015 om 18:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het beste kunt u dit zetten op opgeletopinternet.nl

Die zullen u zo goed en kwaad als het kan proberen te helpen. Ook wordt dan zichtbaar of u het enige slachtoffer bent van deze persoon. Ook kunt u daar het rekeningnummer vermelden.

Ik vrees echter dat u nooit meer een cent zult terug zien. U bent opgelicht.

Voortaan nooit meer zoveel geld overmaken aan iemand die u nog nooit in levende lijve heeft gezien. Bij Marktplaats vind ik 40 euro wel het maximum, daarboven altijd ophalen.  Maar ja, voor u is het te laat.

TD
door TDienske Dec 10, 2015 om 23:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Die les heb ik wel geleerd. Een dure les helaas.. Aan de andere kant is het wel een groot bedrag wat de politie dus misschien wel serieuzer neemt dan een aangifte dat €30 betreft. Laten we daar in iedergeval op hopen! Heel erg bedankt voor het meedenken, dat helpt ik zekere zin wel om alles even duidelijk te krijgen

zoekster
door zoekster Dec 10, 2015 om 23:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik moet u helaas een illusie armer maken, voor de politie is €250,- een heel laag bedrag (peanuts). Het gaat pas spelen als vele met u gedupeerd zijn, dan wordt zo'n zaak groter en dan heeft het OM (openbaar ministerie) meer zin om er wat tijd aan te besteden. Daarom is het ook van belang dat u zowel aangifte bij de politie doet als dit meldt bij opgeletopinternet.nl. Dan kunnen jullie samen optrekken. Maar dan nog, je hoort zelden dat mensen hun geld terugkrijgen van oplichters, wel kun je tegenwoordig tegelijkertijd met dat een zaak voor de strafrechter komt een claim indienen om je geld terug te krijgen. Maar dat is een lange weg, die ook nog eens veel te weinig wordt genomen. De oplichters zitten vaak in het buitenland en ze gebruiken een of andere oelewapper (katvanger) om hun rekeningnummer af te staan. Die heeft helaas ook meestal geen cent te makken, daarom laat hij/zij zich ook gebruiken. Iemand oplichten op internet is een eitje. Het gaat erom dat de mensen die online kopen, slim zijn en bedacht op onbetrouwbare lieden.

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2015 om 18:29
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben heel benieuwd  wat er nu gaat gebeuren, of ik mijn geld nog terug krijg. Dit laatste zéér waarschijnlijk niet. Dit is overgemaakt naar een rekening van een "katvanger" naar alle waarschijnlijkheid. De politie is al onderbezet en komt meestal niet voor dit soort zaken  snel in aktie.

Cookies
door Cookies - Dec 10, 2015 om 18:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Meld het ook hier http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/board,6.0.html?PHPSESSID=31d90aa3be36f7e241b0432a804695b5

Misschien staat de verkoper al vermeld op die site?

In het vervolg eerst googelen op naam en/of bankrekeningnummer als je wat op MP koopt.

Lees ook deze tips even door http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/topic,9.0.html?PHPSESSID=31d90aa3be36f7e241b0432a804695b5

Je geld zul je op 99% zeker niet meer terug zien.

TD
door TDienske Dec 10, 2015 om 23:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de tip! Ik heb zojuist een melding geplaatst op die site. Hopelijk helpt dit deze bedrieger op zijn plaats te krijgen. Want 1 ding is zeker: hier laat ik hem niet mee wegkomen!

eclipse
door eclipse - Dec 10, 2015 om 18:48
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Tobias, ik schreef het vandaag nog maar eens op de site, nu weer . betaal grote bedragen meer als Ca.50 NOOIT met ideal ofhoe dan ook, maar ga het ophalen, is de afstand  redelijker wijs  te groot voor dat bedrag, wacht  dan op nieuwe aanbiedingen op Mp. check  altijd  eerst het rekening  nummer. voor info Tobias, klik hier    sterkte, en wees voortaan VOORZICHTIGER   check en haal het op . zwaar kl*te dat je dit  moet ervaren .

audb
door audb - Dec 11, 2015 om 12:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Adres kan nep zijn maar zijn IP adres is warschijnelijk dat niet en kan justitie de aders gegevens gaan opvragen maar daar gaat wel een tijd over heen vooral als het een "free mail provider" is zoals google of hotmail.
Maar waarom overboekken? nooit van Paypal gehoord?
Mocht je het bestelde product niet krijgen dan kan je meestal via paypal terug krijgen.
Meestal omdat je wel moet kunnen aantonen dat je het ook daadwerkerlijk niet heb gekregen maar omdat dit pakketpost zou zijn geweest zou je dat wel hebben kunnen aantonen maar ja deze raad komt voor jou te laat.

ha
door harryromijn - Dec 11, 2015 om 13:04
272 Antwoorden / 0 Vragen

Politie doet niets, marktplaats ook nauwelijks.

Wat wel kan helpen: de verkoper een concept dagvaarding toesturen wegens niet nakomen commerciele verplichting = civiele zaak. Voor oplichting = criminele/strafzaak, moet de aangifte via de politie en OM lopen, doch een civiele zaak is een eigen proces, via een advocaat  ( of rechtsbijstand verzekering). Echter, die kost OF veel geld - dat je wel kan verhalen bij winnen van de zaak. De rechtsbijstand verzekering scheept je over het algemeen ook af...

Wat kan helpen is een aankondiging van een civiele zaak... Beetje photoshoppen in een brief van een advocatenkantoor, en je het een prachtig uitziende scan om op te sturen.

Daarom: kopen via Internet = eerst zelf zien en dan betalen en gelijk meenemen. ook dan het je de goederen "tel quel"aanvaard = voetstoots = drempelgarantie ( tot je over de drempel bent.. = nix. )

le
door leo roos - Dec 11, 2015 om 13:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tobias.

Ik heb dit een paar maanden geleden ook meegemaakt. Ik heb toen iedere dag €. 0,01 op zijn girorekening overgemaakt met op mededelingen verhaaltjes geschreven die niet leuk waren. Zijn reactie was toen, hier ben ik niet van gediend. 100 dagen is €. 1,00. Dat word voor die persoon erg vervelend. Ik had een tablet gekocht op marktplaats voor €.100,00 Nu is hij mij aan het terugbetalen €. 20,00 per maand. Eerste €. 20,00 heb ik al ontvangen en vanaf Januari 2016 krijg ik €. 20,00 per maand van hem terug gestort. De verhaaltjes die jij op mededelingen zet, moeten niet vriendelijk zijn. Ik schaamde mij soms er voor.

Hopende dat je hier iets aan heb. succes Leo

le
door leo roos - Dec 11, 2015 om 13:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tobias.

Ik heb dit een paar maanden geleden ook meegemaakt. Ik heb toen iedere dag €. 0,01 op zijn girorekening overgemaakt met op mededelingen verhaaltjes geschreven die niet leuk waren. Zijn reactie was toen, hier ben ik niet van gediend. 100 dagen is €. 1,00. Dat word voor die persoon erg vervelend. Ik had een tablet gekocht op marktplaats voor €.100,00 Nu is hij mij aan het terugbetalen €. 20,00 per maand. Eerste €. 20,00 heb ik al ontvangen en vanaf Januari 2016 krijg ik €. 20,00 per maand van hem terug gestort. De verhaaltjes die jij op mededelingen zet, moeten niet vriendelijk zijn. Ik schaamde mij soms er voor.

Hopende dat je hier iets aan heb. succes Leo

sn
door snuffelbaard Dec 11, 2015 om 15:45
17 Antwoorden / 2 Vragen

Dit vind ik een goeie!! Doen!!!!

TD
door TDienske Dec 11, 2015 om 18:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

wat zou ik dan voor nare berichten moeten plaatsen?

le
door leo roos Dec 12, 2015 om 10:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bijv.Criminele Oplichter. Ik hoop dat je het jaar 2016 niet haalt Volgende €.0,01 betalingen kan je Criminele Oplichter afkorten met Cr.Opl. Er is zo veel te bedenken, ook kan je zijn familie slechte dingen toe wensen. Dit werkt gegarandeerd. Het is niet leuk, maar als je opgelicht word, is ook niet leuk Vr.gr Leo Succes.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2015 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat schiet je met die onzin op? Alleen die oplichter leest dat verhaaltje, dus wat dan nog.

pv
door pvanbaak - Dec 11, 2015 om 13:10
17 Antwoorden / 1 Vragen

Heb dit in het verleden ook een keer gehad.

Politie rapport opgemaakt en daarna niets meer gehoord.

Zulke bedragen nooit via de bank maar met paypal betalen , dan ben je verzekerd.

Of marktplaats iets doet betwijfel ik , denk dat je naar je centen kan fluiten.

sc
door scorpio69 - Dec 11, 2015 om 13:31
15 Antwoorden / Vragen

Goed dat je MP en politie hebt ingelicht, resp. aangifte hebt gedaan.

Alleen als dit een zgn. "massa-oplichter" is zal de politie actie ondernemen.

Is het een "individueel" geval dan zul je zelf achter je geld moeten gaan d.m.v. bijvoorbeeld een rechtsbijstandverzekering.

Ik ben zelf tot 2x toe dupe geweest van oplichting via MP en Speurders; aangifte gedaan en nooit meer wat gehoord van politie of platforms.

De rechtsbijstandverzekering heeft echter wel compensatie geregeld, maar helaas lopen de daders nog steeds vrij rond.

Beter is kopen via eBay of betalen met PayPal (creditkaart).

Stel - bij het kopen op MP, Speurders, etc. - een maximum bedrag voor jezelf vast waarvoor je eventueel risico wilt lopen (bijv. 25 of max 50 euro per aankoop) en voor aankopen daar boven alleen betaling via PayPal doen of gewoon afhalen (als het niet te ver is).

Suc6

te
door tercinta - Dec 11, 2015 om 14:52
9 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is mij een paar jaar ook gebeurd met een televisie. Precies zo gereageerd als u met een 'deadline'. Daarna was de persoon van Marktplaats verdwenen. Uiteindelijk aangifte gedaan bij de politie, maar nooit meer iets gehoord en natuurlijk kon ik naar mijn geld fluiten. Ik geef u weinig kans dat u iets van die persoon terughoort of uw geld terugkrijgt. Wel zou ik aangifte doen bij de politie en Marktplaats inlichten. Succes!

di
door diversion - Dec 11, 2015 om 15:25
103 Antwoorden / 7 Vragen

Naar dat geld kunt u waarschijnlijk fluiten. Marktplaats zal u waarschijnlijk niet verder helpen en van de politie mag u ook niet veel verwachten. Bij een dergelijk groot bedrag is het altijd aan te raden om het artikel zelf op te halen of om via paypal te betalen, en dan het beste ook nog via een creditcard. U bent helaas niet de eerste en zeer zeker niet de laatste die dit overkomt. Mij is het ook een keer overkomen, maar toen ging het gelukkig om een dvd van 5 euro. Veel succes...

sn
door snuffelbaard - Dec 11, 2015 om 15:44
17 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas gebeurt er waarschijnlijk niets.

Het is eigenlijk zo simpel. De oplossing is natuurlijk dat de politie aan Marktplaats het ip-adres vd oplichter vraagt (Marktplaats mag u dat niet geven!) en er dan vervolgens achteraan gaat. Hebben ze daar geen tijd voor of geen zin in, zouden ze het aan u moeten doorgeven zodat u zelf maatregelen zou kunnen nemen en uw geld terughalen, hoe dan ook. Het is toch vd zotte dat u het recht dan niet in eigen hand mag nemen en dat die 'heren' zo dus vrij spel hebben en steeds opnieuw steeds verder kunnen gaan. Aanpakken die handel!

Succes!

simon55
door simon55 - Dec 11, 2015 om 21:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik iets koop op MP is t vaak n afstand tot 40 km en haal ik t op en verkoop ik iets ga ik met de koper naar de bank bij mij aan de overkant kan ie pinnen en weet ik zeker dat ik geen nepgeld krijg

sw
door swat1500 - Dec 11, 2015 om 23:10
3795 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel is wat u en een verkoper afspreekt op Marktplaats een civiele zaak. Als u betaald en de andere partij levert niet dan moet u het betaalde terug eisen. U moet dan de andere partij in gebreke stellen een termijn geven waarbinnen het geld terug moet zijn en als  dit niet gebeurt kunt u een incassobureau, deurwaarder of advocaat inschakelen om uw geld terug proberen te krijgen. Het zou kunnen dat u daarvoor naar de civiele rechter moet stappen.

De politie is hier verder geen partij in en een aangifte zal geseponeerd worden omdat enkel aan he verplichtingen niet voldoen geen strafbaar feit is.

Het kan anders worden als de verkopende partij gebruik heeft gemaakt van valse personalia. Er kan dan wel sprake zijn van een strafbaar (inderdaad oplichting). Als u aangifte hebt gedaan zal de politie, als er capaciteit is om uw zaak in behandeling te nemen, een onderzoek instellen. De politie zal dan proberen achter de identiteit van de verkoper te komen en deze als verdachte horen. Is dit gelukt dan zal een officier van justitie beslissen of deze verkoper daadwerkelijk strafrechtelijk vervolgd wordt. Doet hij dit dan kunt u in het strafproces zich voegen als slachtoffer en de strafrechter vragen bij een veroordeling voor de oplichting de verkoper op te dragen de 255 euro aan u terug te betalen.

Het kan echter in beide gevallen lang duren voordat u uw geld weer ziet. Een civiel- of strafrechtelijk vonnis is geen garantie dat u uw geld ook echt ooit weer terug ziet.

jo
door joentje1978 - Dec 11, 2015 om 23:36
367 Antwoorden / 6 Vragen

Vervelend dat u opgelicht bent.

Producten zoals een PS4 vallen net zoals, smartphones, tablets, enz. onder "risicovolle producten".

Omdat deze producten populair zijn bij een hele grote doelgroep maken oplichters juist daar misbruik van.

Als je van te voren op Google een naam en/of rekeningnummer invuld kun je vaak wel zien of je met een oplichter te maken hebt.

Als mensen opgelicht worden dan is dat het eerste wat ze op internet vermelden zodat andere mensen gewaarschuwd zijn.

Ben bang dat je je geld niet meer terug gaat zien.

Van De Politie hoef je niks te verwachten, heeft totaal geen prioriteit.

Nadat je aangifte gedaan hebt krijg je binnen 5 dagen een mailtje dat er tekort aanknopingspunten zijn en er geen onderzoek gestart wordt en dan beland je aangifte op een hele grote stapel en hoor je er nooit meer wat van.

Als je een jaar later he aangiftenummer invuld wordt deze nieteens meer herkend.

Ook Marktplaats kan weinig doen, adresgegevens van de oplichter hebben ze niet.

Ze kunnen hoogstens het account blokkeren maar dan maken ze gewoon weer een nieuwe aan.

Misschien kan je bank de rekeninghouder aanschrijven en nogmaals met klem verzoeken om het geld terug te storten maar ook die kans acht ik erg klein.

Diegene was er op uit om mensen op te lichten dus betaald ie toch niets terug.

En zolang De Politie er niets aan doet gaan dit soort praktijken gewoon door en wordt het van kwaad tot erger.

pe
door pebk - Dec 12, 2015 om 04:57
581 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend voor je dat je bent opgelicht. Ik hoop dat de dader gepakt wordt, maar de kans is helaas erg klein. Reken er niet op dat je je geld terugkrijgt. In ieder geval wel even melden op de verschillende reeds genoemde sites. Een rechtzaak starten levert m.i. ook niet veel op. Al zou je winnen, heeft de oplichter waarschijnlijk al zijn schaapjes op het droge en jouw geld uitgegeven.

Op zich is de gevraagde 255 Euro niet echt te mooi om waar te zijn, tenzij er veel extra's bij zaten. Ik weet niet wat er allemaal bij de playstation zou zitten, maar voor 33 Euro meer heb je een geheel nieuwe playstation 4, bij een bekende grote retailer.

PS: De tip van HarryRomijn over het photoshoppen zou ik zelf niet opvolgen. Dat is fraude en strafbaar. Dit kan jou ook gedonder opleveren, mocht er iets als een zaak van komen. Een uur of twee met een echte advocaat kost al gauw het bedrag dat je nu kwijt bent.

re
door rene steeman - Dec 12, 2015 om 07:00
1 Antwoorden / Vragen

Ik zie ps4 en een bedrag staan. Zou ik mogen weten wat voor een adres je hebt doorgekregen? Misschien kan ik je helpen.

Cookies
door Cookies Dec 12, 2015 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e mogen hier geen persoonlijke gegevens vermeld worden en ten 2e heeft hij natuurlijk geen adres, want het zou opgestuurd worden.

TD
door TDienske Dec 12, 2015 om 16:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn adres is waarschijnlijk nep maar hij had dit neergezet: Gaffelstraat 22, Breda. F Vlemmix als naam

bb
door bbbroekman - Dec 12, 2015 om 11:17