Kr
door Kriti-Klant Mar 6, 2020 om 12:47
Winkels & webshops

Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Op 29 februari 2020, vanaf 8:32:45 t/m 8:33:05, was er op NPO Radio 1 een reclame van Jumbo te horen, waarin de vraag werd gesteld, wat boodschappen doen bij haar nou goedkoper maakt, dan bij andere winkels. Volgens haar zou dat liggen aan de laagste prijsgarantie en seizoensaanbiedingen.

Wat bedoelt Jumbo nou met “andere winkels”? Zijn dat alle andere winkels, of zijn er uitsluitingen? Geldt die laagste prijsgarantie nou voor alle producten, of zijn er producten uitgesloten? Dit alles wordt niet duidelijk in de voornoemde reclame. Daarnaast kan de vraag worden gesteld, of van de gemiddelde consument kan worden verwacht, dat die op de hoogte is van de voorwaarden, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie.

Uit de kleine lettertjes in de voorwaarden bij de laagste prijsgarantie, blijkt, dat bepaalde winkels zijn uitgesloten. Groente- en fruitwinkels zijn daarvan een voorbeeld. Daarnaast blijkt, dat die garantie alleen geldt voor exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak). Dit betekent, dat die garantie niet geldt voor huismerken, die specifiek door een bepaalde winkel worden gevoerd en ook niet voor merkloze zaken, zoals groente, fruit, aardappelen, vlees, vleeswaren, eieren, enz..

Kan van de gemiddelde consument worden verwacht, dat die op de hoogte is van voornoemde beperkingen in de laagste prijsgarantie?

1.       Voor wat betreft “andere winkels” heeft de Reclame Code Commissie (RCC) op 9-2-2015, naar aanleiding van een klacht tegen Jumbo wegens misleiding, gesteld:

Blijkens bovengenoemde spelregels geldt de laagste prijsgarantie van Jumbo echter in relatie tot een specifieke groep aanbieders van onder meer groente en fruit en wordt geen rekening gehouden met prijzen, gehanteerd door bepaalde andere aanbieders (van onder meer groente en fruit). Naar het oordeel van de Commissie is dit voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk. In de eerste plaats kan bij de gemiddelde consument niet als algemeen bekend worden verondersteld dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep aanbieders ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 20 jaar hanteert, zoals zij heeft gesteld. Voorts valt deze beperking tot een bepaalde groep aanbieders niet, althans niet voldoende duidelijk uit (elk van) de bestreden uitingen op te maken. Ook de vrij algemene mededeling “Kijk voor meer informatie op Jumbosupermarkten.nl” in de radioreclame geeft onvoldoende duidelijkheid over de bewuste “Spelregels”.”

(bron: https://www.reclamecode.nl/uitspraken/laagsteprijsgarantie/detailhandel-supermarkt-etc-2014-00918/146660/ (geraadpleegd op 29-2-2020)).

2.       Voor wat betreft de soort producten, waarvoor de laagste prijsgarantie (niet) geldt, kan naar analogie van de uitspraak van de RCC onder punt 1, worden gesteld, dat bij de gemiddelde consument, niet als algemeen bekend kan worden verondersteld, dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep producten ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 25 jaar (is 20 jaar in 2015 plus 5 jaar sinds 2015 tot 2020) hanteert. De analogie is daarom gerechtvaardigd, daar de specificatie van product uitsluitingen, ook behoort tot dezelfde groep spelregels, zoals die onder punt 1 is aangekaart.

Op grond van het voorgaande kan worden gesteld, 1. dat Jumbo in haar reclame niet rept over beperkingen, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie, 2. dat die beperkingen er wel degelijk zijn, en 3. dat van de gemiddelde consument niet kan worden verwacht, dat hij van dergelijke beperkingen op de hoogte is. Dit heeft tot gevolg, dat de consument, in deze reclame van Jumbo, een mooier beeld wordt voorgespiegeld, dan in de praktijk blijkt. De conclusie is derhalve gerechtvaardigd, dat de reclame van Jumbo met de laagste prijsgarantie, de consument op een te rooskleurig been zet.

1462 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2020 om 12:57
16871 Antwoorden / 108 Vragen

En u weet dan ook dat Jumbo andere prijzen heeft als die geen nabije concurrentie heeft en dan duurder zijn dan een Jumbo die met concurrentie van andere supermarkten in de buurt de prijzen dan wel lager zijn. Doet iedere super die rondom zich heen geen andere Super in de buurt heeft. Behalve AH, die heeft vaste prijzen. Maar ik ben sowieso al wars van reclame, dus ik let er niet op wat ze beloven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 6, 2020 om 16:16
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, er zij meer grootwinkelbedrijven die met vaste prijzen werken, voorzover er geen sprake is van franchice en verkoop van lokale artikelen: DEKA, Dirk v.d.Broek, Digros, Boni, COOP, Lidll, Aldi en meer. Hetgeen in hun folders staat geldt landelijk.

Ps. Is het gelukt met de timer van de TV?

Donuts
door Donuts Mar 6, 2020 om 16:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Heremietkreeft, de redactie wil graag dat u on topic blijft. Het antwoord op uw p.s. kunt u heel simpel vinden bij betreffende topic.

gerbera
door gerbera - Mar 6, 2020 om 14:23
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk is het nu niet bekend maar de "laagste" prijsgarantie geld voornamelijk de huismerken. En weet u er zijn nog veel meer supers die roepen dat zij de voordeligste zijn maar om daar nou een studie aan te wagen, zoals u doet, gaat mij te ver.
Overigens de term "rooskleurig" been ken ik niet, wel op het verkeerde been.☺

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 6, 2020 om 16:18
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, er zij meer grootwinkelbedrijven die met vaste prijzen werken, voorzover er geen sprake is van franchice en verkoop van lokale artikelen: DEKA, Dirk v.d.Broek, Digros, Boni, COOP, Lidll, Aldi en meer. Hetgeen in hun folders staat geldt landelijk.

gerbera
door gerbera Mar 7, 2020 om 11:04
7388 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, wat moet ik met uw verhaal, zal mij een worst wezen hoe andere bedrijven zich aanprijzen.

gerbera
door gerbera Mar 7, 2020 om 16:16
7388 Antwoorden / 14 Vragen

En oh ja, bij de bedrijven die u noemt zijn de prijzen net zo wisselvallig als het weer. Het gaat bij Jumbo om de huismerk-artikelen waar deze mee vergelijkt.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2020 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat dus juist niet om de huismerk artikelen. Want die vallen niet te vergelijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 6, 2020 om 16:22
16888 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al reacties. Hetgeen u aangeeft is een al overbekend probleem m.b.t. de JUMBO reclame acties. Tot mijn vreugde wordt de reclame uiting niet meer benut dat met een Kassa test is gebleken dat zij de goedkoopste zijn. Er zijn ook winkelbedrijven, veelal aangesloten bij dezelfde grossier, die met regelmaat op hun 'winkel reclame' verschillen aangeven tussen hun producten en producten van JUMBO waaruit dan blijkt dat een en ander bij JUMBO helemaal niet het goedkoopste is. Ik gaf recent in een andere reactie al aan wat JUMBO doet als men er komt met een product dat elders goedkoper bleek resp. of zij dan doen zoals zij ook in reclame uitingen melden. Het is een blijft een kwestie voor consumenten om net als u daar alert op te zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2020 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent blijkbaar boos dat Jumbo de supermarkt waar u voorheen kwam heeft gekocht. Maar die draaide blijkbaar met verlies.

Er is helemaal niets mis met die "laagste prijs garantie" de spelregels zijn duidelijk. En een klant die wil weten hoe het werkt, hoeft alleen maar die regels te lezen.

Maar misschien is het verstandiger als u een andere supermarkt bezoekt, hoeft u zich niet meer te ergeren.

me
door mein33 - Mar 6, 2020 om 18:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nou, u heeft uw punt gemaakt !! ;-))
Ik denk dat meneer Frits hier wel van onder de indruk zal geraken, als hij dat al niet is.
Het betreft maar een reclame uiting en reclame uitingen gaan altijd tot het randje van wat net nog wel en/of helemaal niet meer kan.
Net als de AH met de slogan dat ze op,de kleintjes letten, maar dat zijn wel hun eigen kleintjes en niet die van de consument.
Een goed reclamebureau doet wonderen, dat wordt hier maar weer bewezen.

De tent van meneer Frits is hierin geen steek beter dan van welke andere vakgenoot dan ook, maar hij heeft wel in een redelijk korte tijd een 'dijk' van een ondernemnig op poten gezet en dat kan niemand ontkennen.

mr
door mrmoto - Mar 6, 2020 om 18:54
167 Antwoorden / 4 Vragen

omdat jumbo de winkels uitbesteed kan en zullen de prijzen overal anders zijn en blijven voor gelijke producten.

justmeagain
door justmeagain - Mar 6, 2020 om 23:33
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik vraag me serieus af of ik ts serieus moet nemen.  Op iedere reclame die ik hoor kan ik tegenargumenten bedenken.
Maar je gezond verstand gebruiken ho maar.... Neem commercials van wie dan ook met een schep zout dat maakt uw leven minder zuur.

justmeagain
door justmeagain - Mar 6, 2020 om 23:33
623 Antwoorden / 8 Vragen

1x drukken 2x plaatsen. Misschien tijd voor een ander back end van het forum.

lo
door lovewinnie - Mar 7, 2020 om 09:26
1213 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt net aan welke lokatie.
Staat de Jumbo tussen een Nettorama en een Lidl in is hij goedkoper dan die Lidl en die Nettorama .
Staat de Jumbo tussen een plus en een ah is hij goedkoper dan Jumbo en ah maar duurder dan de netto uit het andere dorp.

Bij Jumbo is de prijs bij elk filiaal anders

diumenge
door diumenge - Mar 7, 2020 om 11:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo'n laagste prijsgarantie is er voor luie consumenten die blind op reclame uitingen afgaan, dat is hun eigen keuze.